Blood Work (2002)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Jeff Daniels en Anjelica Huston

Terry McCabe, een FBI-agent in Los Angeles die weldra met pensioen gaat, wordt na een wilde achtervolging geveld door een hartaanval. Na een harttransplantatie wil hij genieten van een welverdiende rust, maar hij krijgt een zekere Graciella Rivers op bezoek die hem vraagt de moordenaar van haar zus op te sporen. Wanneer Terry weigert, vertelt Graciella hem dat hij nog een schuld te vereffenen heeft: zijn nieuwe hart is dat van haar zus...

avatar van boemboem27
gewoonweg een goede film een goed verhaal.
ben dan ook wel een Clint Eastwood fan.
echt eentje om aan te bevelen.

avatar van dave
Meh.

Standaard politiefilmpje dat een aanvaardbaar verhaal verteld.
Echt spannend is de film echter niet, omdat je al vrij snel door hebt wie de hartendief is die iedereen zoekt.

Qua acteerwerk is iedereen buiten Eastwood slecht tot verschrikkelijk bezig. Vooral Huston (doc) en die vervelende Arrango zou je een paar fletsen op hun muil willen geven. En dan heb ik nog niet eens over Graciella.

Ook de regie en soundtrack zijn erg magertjes.

Het aantal sterren dat ik geef is derhalve volledig te wijten aan Eastwood zelf. De man zorgt ervoor dat deze prent toch nog één been heeft om op te staan.

Maar over het algemeen is Blood Work een film waarin je een acteur als Seagal de hoofdrol ziet spelen.
Geen topper dus.

pumpking
Een standaard verhaal, maar een relatief goede Clint Eastwood die de film wat extra geeft.
Toch wel verassend wie de moordenaar is, zijn grappige eigenschap werd hier plots wat creepy.

Soms wel spanning, behalve de eindscène, waarschijnlijk die die het meest spannend moest overkomen vond ik overbodig want je weet al wat je mag verwachten dan.

Het had eens speciaal geweest moesten ze gewoon de film geëindig hebben nadat Clint het doorhad. En geen slasherachtig einde eraan toe te voegen.

Heb me al bij al toch vermaakt.

avatar van breedbeeld
Wat pumpking zegt en daarbij toch beter dan gemiddeld.

avatar van sinterklaas
Als je Clint Eastwood hebt heb je creatieve, uitgebreide en onvoorspelbare verhalen en slimmigheidjes. En dat was in Blood Work ook uitstekend gelukt. Soms vraag je je nog af waar zo'n oude man al die energie vandaan haalt, kwa in actie komen. Het verhaal was zoals gezegt wel weer typisch Eastwood en ook erg knap opgezet. Eastwood krijgt hartaanval bij het achtervolgen van een moordenaar, ligt 2 jaar in coma en krijgt een donorhart, maar in die 2 jaar dat ie in coma ligt word er een vrouw vermoord waar hij het hart van krijgt. Erg bijzonder alweer. De oude Eastwood weet er weer een hoop aandacht in te besteden om een film helemaal goed te maken, in al zijn films zie je zowat dat ie overal bij nadenkt bij het neerzetten van een verhaal, waarbij de kijker denkt van: ja, oja dat kon niet omdat dit en dat in de weg zit.

Ook de rol van die vrouw vond ik ijzersterk en Jeff Daniels is ook een uitschieter. Het word wel best snel duidelijk dat Daniels de moordenaar is. Ook de eindscene op die spookschip was erg spannend en daarin krijgen we weer wat actie voorgeschoteld. En soms zit je wel eens te denken, dit zou toch wel een zesde deel van Dirty Harry kunnen wezen.

Verder opnieuw een uitstekende politiefilm van meester Eastwood. Voeg daarbij nog een Psycho gehalte aan toe, ziekenhuisdrama en actie en je hebt het zeer geslaagde Blood Work.

GuyB
Waarom niet?

Clint Eastwood die de film draagt, spanning is er, geen standaard verhaal, want er is de hele toestand om zijn hart.

Zo wil ik ze wel zien.

avatar van Pete_033
Deze film jaren gelden gezien. Vond het toen wel een aardige film alleen was het wel gauw te raden wie de moordenaar is. Bij het bekijken van de cast had ik helaas al door wie het was desalniettemin wel een goede film.

avatar van brabusRUS
Typisch Clint

Een typische Clint film. Precies wat ik er ongeveer verwachtte van deze Clint productie: Guns, moorden oplossen en de typische chagrijnige Clint. Voor mij is dat top vermaak. Naast Eastwood vond ik Jeff Daniels ook erg goed. En wat betreft de dader, daar kwam ik pas het laatste 20 minuten achter. Ik hoop dat Eastwood nog zo'n soort gelijke film maakt. Who knows.

avatar van filmliefhebber92
Gister herbekeken. Een erg goeie film. Geen standaard verhaal en toen ik hem de eerste keer zag wist ik ook niet meteen wie de dader was. Ik hou wel van dit soort films moorden oplossen en zoals clint het zo mooi zei verbanden zoeken. Dit is een erg goede thriller. Deed mij een beetje denken aan kiss the girls en along came a spider van morgan freeman. Ook jeff daniels vond ik heel erg goed. Hij ziet er ook uit als een seriemoordenaar met dat vettig lang haar en die smerige lach.

AddictedToMovies
Zeer matig en niet verrassend werkje, in de handen van Clint Eastwood, die op de automatische piloot de zoveelste ouwe rot speelt. We hebben de nietsnutvriend (die later...), de bureaucratische (ex-)collega's, de gevoelige vrouw en een fantastisch kind, en het gebruikelijke gepuzzel van een zoveelste moordpartij. Het is er allemaal, en de fotografie is al net zo saai als het plot. Clint's personage is er weer een zoals altijd, met slappe moreel en waarden die hij af en toe spuit uit het niets. Daar komt bij dat het ook nog eens vreselijk ongeloofwaardig is, aangezien Clint hier al met pensioen is en alsnog in alle papieren kan duiken en ook iedereen mag intimideren. Domste was wel dat er ook daadwerkelijk een romance bloeit tussen de twee, terwijl hij al zeventigplusser is. Beste Clint, je dagen als Dirty Harry zijn nu echt voorbij. Ik begin steeds meer te twijfelen aan Clint's status, is hij niet gewoon een conventionele filmmaker die precies alle regels netjes kan toepassen om toegankelijke films te maken (hoe erg ik ook van Gran Torino heb genoten, geldt dat daar niet ook?)? Misschien moet ik weer even een western van Leone herzien, of een meesterwerk als Unforgiven, dan zal ik dit soort heidense gedachten snel weer vergeten.

2,0* (misschien is zelfs dat teveel)

Warren Stantin
Ik ben een groot Eastwood-liefhebber maar in mijn ogen is dit 1 van zijn zwakste films. Zelf speelt hij goed, zoals altijd, maar dat kan van de andere acteurs niet gezegd worden. Jeff Daniels haalt bij lange na niet zijn niveau zoals bijvoorbeeld in "Gettysburg". Belangrijker echter nog: het verhaal is beneden niveau en uiterst ongeloofwaardig.

avatar van DragQueen
Toch een zeer geslaagde thriller, die mij tot het einde kon boeien. Clint Eastwood speelt een goede hoofdrol, maar heeft deze film ook niet onaardig geregisseerd. ook een prima bijrol van Daniels trouwens. het verhaal is ook degelijk, en prima uitgewerkt. verder een spannende en onderhoudende film. 3 sterren.

puckb96
Vind het zeker een geslaagde thriller. Een hele goede ijzersterke vertolking van Clint Eastwood, hij heeft zelf ook het regisseurwerk gedaan. Het verhaal vond ik zelf origineel en het acteerwerk van de rest van de acteurs/actrices vond ik ook super. Het is echt af en toe gewoon een nagelbijter en de film pakt je gewoon. Zeker een aanrader voor filmkijkers die van een spannende film houden.

Geniale thriller. Ben het helemaal eens met de bovenste twee reacties. Er zit lekker veel spanning in deze film en het doet zeker wat een thriller hoort te doen. En sowieso: clint eastwood is een hele goeie speler dus een goeie hoofdrolspeler is dan ook wel fijn. Ik haat het wanneer personen niet kunnen acteren. Wel grappig want ik heb deze zelf thuis liggen op zowel een franse als engelse versie. Dus ik heb hem dubbel. Maar over het algemeen, Blood Work = standaard misdaad/thriller (alhoewel een zeer goeie al zeg ik het zelf) met een goeie prestatie van clint en een spannende sfeer. Gr.jske

avatar van Thorak
Hmm zie nu dat ik hier nog niet op gestemd had.
Ik ben toch een redelijk Eastwood fan, maar dan met name zijn werk tot midden jaren 90.
Deze film is niet echt slecht, maar springt ook nergens echt uit. Beetje standaard thriller, met een paar overduidelijke ontwikkelingen die je al mijlen ver aan ziet komen. Jeff Daniels was ook wel een wat mindere factor in deze film.

avatar van Aazhyd
Heel vermakelijke film, die bij vlagen nogal ongeloofwaardig is. Eastwood speelt een uitstekende rol, maar de andere rollen zijn zeer matig, met name Daniels. Die kennen we vooral van Dumb and Dumber, natuurlijk.

Verder zag ik de ontwikkelingen van tevoren al aankomen. Bijvoorbeeld die gozer bij de pinautomaat was wel heel doorzichtig.

avatar van Spetie
Een mindere Eastwood dit, ik kan er zelfs geen voldoende aan kwijt.

Eastwood lijkt weinig zin te hebben in deze film, dat straalt tenminste een beetje van hem af. Het verhaaltje is standaard en vrij voorspelbaar. De moordenaar laat allerlei hints achter, maar het is uiteindelijk niet zo verrassend dat Daniels de dader is.

Het acteerwerk is redelijk, maar ook niet heel goed. Clint speelt zijn vaste rol, terwijl vooral zijn collega's van de politie soms erg matig tot zelfs irritant zijn. Alleen Jeff Daniels brengt het er nog wel aardig vanaf. Grappig trouwens, dat Eastwood nog een romance krijgt, haha, alsof die jonge vrouw ook echt op zo'n oude man valt.

Tja het verveelt op zich allemaal niet, maar koud of warm word je er ook niet bepaald van. Eastwood kan in ieder geval veel beter, dat heeft hij ervoor en erna wel bewezen.

avatar van bollepeer
prima vermaakt

avatar van ILDIB
Wat heeft eastwood toch altijd een geweldige uitstraling in films. Zijn rol is bijna altijd intrigerend, en meelevend. Hij moet alleen niet rennen, ziet er niet uit. (samual jackson heeft datzelfde probleem). Voor het verhaal, tvfilm achtig, begint wat sloom, wordt dan sterk, maar helaas was voor mij bijna meteen duidelijk wat de link en wie de dader was, dat hadden ze wel beter kunnen verstoppen.

avatar van wendyvortex
Begint allemaal wat te tam en te standaard, maar naarmate de film vordert blijkt het plot toch wat meer verassingen en wendingen te hebben dan we in eerste instantie vermoedden.
En dan krijgt Clint Eastwood ook weer iets van een Dirty Harry.
Zeker niet de topper uit de Eastwood-catalogus, maar beter dan verwacht.

avatar van Pete_033
Toen ik deze film destijds huurde kon ik na het zien van de cast al raden wie de dader was maar desalniettemin vind ik dit wel een goede film.

avatar van Bibelonseberg
De film blijft wel boeien, maar ik vroeg me af waarom die Noone zo geobsedeerd was in Mccabe. Over obsessie gesproken. Beetje erg over de top als je het mij vraagt. In een eerder commentaar wordt ook al gesproken over hoe hij (Noone) toegang had tot de bloedbank voor iemand die 24/7 op z'n bootje in de haven dobberde. Maar goed, niet te kritisch zijn. Deze film kijkt lekker weg, is idd enigzins voorspelbaar, maar heeft het hart op de goede plaats

Lekker tussendoortje van Clint Eastwood. Het verhaal is vrij standaard maar weet wel te boeien. Hoewel het einde voorspelbaar was vond ik het toch nog aardig. De cast deed het best aardig en dan met name Jeff Daniels, Clint Eastwood speelde vrij houterig maar dat lag natuurlijk ook aan zijn leeftijd. Geen topper van meneer Eastwood maar wel een vermakelijke.

Stil, intelligent, spannend, ouderwets misdaadverhaal, waarin Eastwood de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam laat zien. Hij speelt zelf de hoofdrol met overtuiging en zijn regie is vakkundig en gedegen. De lovestory lijkt wat uit de lucht gegrepen te zijn en het einde is te uitgerekt.

Prima film met goed scenario en een puike Eastwood in de hoofdrol.
Als regie is deze Eastwood-prent iets minder geslaagd, hij heeft al beter gedaan, maar het is toch wel een film om eens rustig bij te gaan zitten en te genieten van het intelligente en spannende verhaal.

avatar van voomzap
Deze film kijkt prettig weg, echter zag ik essentiele zaken wel van mijlenver aankomen. Wanneer je jezelf vele malen slimmer waant dan de hoofdpersonage, een oude rot in het speurvak, is dat toch jammer. Ik betrapte mezelf erop te denken "Hoeveel 'leads' heeft hij nog nodig om uit te vinden dat...." Ook de slotscene was weer eens overclichématig.

Vanwege de degelijkheid toch nog een voldoende, maar het had vele malen beter gekund allemaal. Forgettable...

avatar van Curriculum
Helaas is deze film niet geschikt voor herhaling aangezien je het verhaal al kent.
Afgezien daarvan is het een spannende film met een uitstekende rol van Jeff Daniels.

avatar van RuudC
Een politiefilm volgens het boekje. Zelfs Clint Eastwood heeft weinig moeite gedaan om er iets bijzonders van te maken. En ga nou niet zeggen dat de harttransplantatie een origineel element was. Niet dat ik het direct wil ontkennen, maar het is een onderdeel van de film dat op geen enkele wijze nut had. Was Clint gewoon een FBI agent, dan had hij net zo goed een reden om op de zaak te zitten. Blood Work is dan ook nergens echt een bijzondere film, met een badguy die ik ruim op tijd doorhad, (weinig) spanning op de verwachte momenten en plottwists die eveneens voorspelbaar waren. Sommige zaken zijn ook vergezocht. Jeff Daniels laat duidelijk zien waarom hij de laatste jaren geen grote rollen meer krijgt. Typisch een acteur die het alleen nog goed kan doen in kinderfilms. Clint acteert wederom niet, maar gromt op gebruikelijke wijze, wat altijd leuk om te zien is. Blood Work is alleen een dertien-in-een-dozijnfilm pur sang.

avatar van linxde1
ILDIB schreef:

Maar schietend met een geweer rennen ziet er bij Clint geweldig uit!

avatar van Movie Jim
De film is spannend van begin tot eind,
ik ben zelf ook een groot fan van films
van Clint Eastwood.
Ik heb deze film pas herbekeken
en toen moest ik weer even nadenken
wie de dader was.

avatar van Tiany
Goede thriller a la Clint Eastwood, een stoere oudere FBI-agent met toch een zacht kantje. In deze film heeft hij hart problemen, het leek wel of hij in werkelijkheid ook af en toe aan een zuurstof fles moet, maar vind hem toch een top acteur hoor, en je moet het maar doen op je (toen) 72 jaar.
Wie de dader was was snel duidelijk, een bekend acteur zo'n bijrolletje geven, dat was niet logisch.

avatar van Left4Dead
Redelijk, makkelijke thriller die simpel wegkijkt. Hoogstaand is het nergens maar vervelend wordt het ook niet. Klein vermaak met een leuk verhaal wat niet heel erg origineel overkomt.
Heb de prent vaker gezien en hij zal nog wel eens de revue passeren. Prima film om in te duiken met een leeg hoofd en achterover leunend in de stoel gade te slaan.

avatar van blurp194
Zwak.

In de lijst van Clint Eastwood toch echt een van de mindere films, en niet alleen om het matte acteren - het flauwe sentimentele verhaaltje is al eens beter verteld (hoewel de film die ik daarmee bedoel me dan weer niet te binnen wil vallen). Maar toch, Clint zelf speelt niet heel geweldig, Jeff Daniels heeft zijn dag niet, en over de rest begin ik maar niet. Het is allemaal net een beetje teveel Dirty Harry na z'n pensioen, met bijbehorend gezapige production values. Respect voor Clint's leeftijd, maar daar wordt de film niet goed van - en nauwelijks te geloven dat het van dezelfde man is die daarna nog even meesterwerken als MDB neergezet heeft.