In the Line of Fire (1993)

Actie / Thriller

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Clint Eastwood, John Malkovich en Rene Russo

De oude geheim-agent Frank Horrigan wordt achtervolgd door zijn falen tijdens de moord op president Kennedy, waar hij als taak had hem te beschermen. Dertig jaar later bedreigt een man die zich "Booth" noemt de huidige president. Hierdoor wordt Horrigan gedwongen om terug te keren in het vak, en zo geconfronteerd te worden met zijn herinneringen aan het verleden.

avatar van Lovelyboy
Meer dan prima thriller, die ondanks enkele mindere en gedateerde momenten, nog altijd hele goede elementen heeft.

Het begin met de undercover actie is een beetje warrig. Het werk van de Geheime Dienst met betrekking tot rare figuren en bedreigingen dan wel weer. Ik vroeg me net als het afdelingshoofd af waarom Frank de inwoner van de flat niet opwacht of bv twee geüniformeerde agenten voor de deur zet om hem op te vangen. Bijzonder overigens hoe binnen een nacht het hele appartement leeg is, iets dat meer dient als psychologisch effect voor de film dan puur realistisch is. Of werken verhuizers in Amerika ook 's nachts?

Dat Horrigan, oud en niet heel fit meer, toch bij de president wordt ingedeeld op eigen verzoek, terwijl hij duidelijk al een lastig imago heeft, is ook bedenkelijk te noemen maar heeft met zijn achtergrond rond Kennedy andermaal meer psychologische waarde dan realisme. Overigens wel goed van begin af zijn de telefoontjes met Cleary. Een kat en muis waar de boef overduidelijk de slimste lijkt, is het gevolg en behoorlijk boeiend. Om dan de laatste kritische noot te kraken, de zogenaamde romance tussen Frank en Lily vind ik om te kotsen. Zulke professionele mensen, met zo'n taak, bovendien zie ik nul chemie en voelt het waanzinnig plichtmatig. Nee, verschrikkelijk...

In the line of fire kent ongetwijfeld zijn beste momenten wanneer de spanning stijgt en de jacht opgevoerd wordt. De achtervolging over de dakken is geweldig net als de afloop van die scene. De opbouw naar het einde is ook geweldig en zijn er zat kleine momentjes waar de spanning subtiel opgevoerd wordt en kippenvel veroorzaakt. Met een Oscarnominatie tot gevolg is Malkovich natuurlijk geweldig als doorgeslagen hitman, is de muziek van Moriconne goed en herkenbaar, en The Intouchables regelmatig te herkennen, is het boeiend te zien hoe de beveiliging gaat rond de president en is met name het afvoeren op het einde interessant om te zien en meen ik toch ook in het hele verhaal en de toon van Cleary een subtiele aanklacht te horen over de offers die het landsbelang vraagt en wat men er voor terug krijgt. Een hitman die een punt wil maken en een beveiliger die iets goed te maken heeft lijnrecht tegenover elkaar. It's not all shine and bright...

In the line of fire, leuk weer eens gezien te hebben, lang geleden, niet helemaal top maar wel uberdegelijk en met hele goede momenten.

avatar van Movie Jim
Redelijke thriller die ik soms
best wat traag vond worden.
Ik vind In the line of fire meer een thriller dan actie als ik het zo mag formuleren.
De achtervolging op het dak was wel best spannend het hoogtepunt zou ik zeggen.
In the line of fire heb ik al een paar keer gezien maar nee ik vond hem redelijk.
Clint Eastwood speelt een geheim agent die duidelijk uit vorm is
en voor de rest blijf ik Clint Eastwood best charmant vinden.
Clint Eastwood blijft een top acteur en wat ik weet speelt hij in 47 films de hoofdrol
dus genoeg te kiezen.
John Malkovich zet wel in the line of fire een aparte rol neer vooral die gezichtsveranderingen
die hij in deze film doet, dan een bril met pruik, en ook een flinke baard apart.

avatar van Filmkriebel
Blijft na herziening een sterke thriller, waarbij een vroegere presidentiële lijfwacht het moet opnemen tegen een man die van plan is om de POTUS te vermoorden. Genoeg leuke wendingen, actie en spanning. Eastwood en Malkovich zijn sowieso altijd een pluspunt. Het zal nog lang duren voor die film me tegenvalt.

avatar van wilofski
Eerlijk gezegd vind ik deze week tegenvaller.

Nergens is het verhaal echt spannend of interessant en de film staat bol van clichés zoals de collega die zegt op pensioen te willen gaan en de volgende dag neergeschoten wordt...

Er zaten toegegeven fijne dialogen in en John Malkovich speelt hier prachtig de tegenstander. Maar het is voor mij niet voldoende om een speelduur van 2u te verantwoorden voor zo een eenvoudige film die verder nergens een hoogvlieger is.

De verplichte, voor mij overdraagbare, romance zorgt dat de film nog een half sterretje lager afklokt dan hij had mogen verdienen.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Clint Eastwood komt niet echt uit de verf in deze stijve politiethriller. Zijn komische en romantische scènes zijn vrij slecht, maar ook het typische machogedrag is wat tegendraads met de ervaren agent die hij moet voorstellen.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit, want de film is een typisch product van z'n tijd en overstijgt z'n genre op geen enkel moment. Het is allemaal keurig binnen de lijntjes gemaakt. Spannend wordt het dan ook nooit. Sommige dingetjes zoals de verkleedpartijtjes van John Malkovich' slechterik slaan als een tang op een varken. Nog net uit te kijken, maar niet voor herhaling vatbaar.

avatar van Fisico
Degelijke old school thriller over een bodyguard. Misschien minder flitsend dan The Bodyguard (1992) met Costner, maar wel iets beter. Vandaag zien we het Eastwood zeker niet meer doen, maar ook 27 jaar geleden al botste Eastwood toch wat op zijn limieten in zijn actieve rol. Uiteraard ook omdat dit zo gestipuleerd werd voor zijn personage dat de houdbaarheidsdatum benaderde.

Prima rol ook van Malkovich die als psychopaat een kat-en-muisspelletje speelde met Eastwood. Vond de film best spannend zoals bvb de achtervolging op het dak. Al is de afloop natuurlijk voorspelbaar omdat er te veel naar verwezen wordt in de loop van de film.

De romance met Russo komt weinig uit de verf al zijn de steekjes meestal wel geslaagd. Eastwood moet je niet leren om oneliners te maken. Onderhoudende thriller dus, niet memorabel, maar altijd fijn om eens te zien.