In the Line of Fire (1993)

Actie / Thriller

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Clint Eastwood, John Malkovich en Rene Russo

De oude geheim-agent Frank Horrigan wordt achtervolgd door zijn falen tijdens de moord op president Kennedy, waar hij als taak had hem te beschermen. Dertig jaar later bedreigt een man die zich "Booth" noemt de huidige president. Hierdoor wordt Horrigan gedwongen om terug te keren in het vak, en zo geconfronteerd te worden met zijn herinneringen aan het verleden.

avatar van witboek
Clint Eastwood is voor mij een betere regisseur dan acteur.

Deze film is niet slecht, maar echt een topper vind ik het niet. Ik vond de combinatie van sommige acteurs slecht.

John Malkovich is hier een leuke aanwinst en draagt de film. Zonder hem had ik allang opgehouden met kijken.

avatar van sofripa
Malkovich is de koning!

Wat is deze man toch een triple A acteur. Afgezien van Hugo Weaving staat Malkovich toch op eenzame hoogte als het gaat dreiging en intensiteit. Eastwood doet best aardig mee maar feitelijk wordt de hele cast omvergeblazen. De film in zijn geheel is, in mijn ogen zwaar oke. Een goede thriller met een prachtig kat en muis spel. En altijd aardig: de inkijk in de presentiele beveiliging. 4 sterren

avatar van Gang_Star
Een degelijke thriller, rustig opgebouwd tot een redelijk spannend geheel en enkele prima actiescènes. Het acteerwerk is prima te noemen met als grote hoogtepunt een ijzersterk optreden van john malkovich.

avatar van Roger Thornhill
Malkovich toont aan hoe belangrijk een soms fluwelen, soms indrukwekkend-dreigende stem kan zijn: "You are still alive because I have allowed you to live, so you show me some GODDAMN RESPECT!" De huiveringwekkende scène waarin hij Clints pistool in zijn mond neemt schijnt hij te hebben geïmproviseerd .

P.S. De leider van de valsemuntersbende uit de beginscène nog herkend? Tobin Bell, later Jigsaw uit Saw...

In the Line of Fire is een uitstekende thriller waarin het grote geschut wordt ingezet: Clint Eastwood tegenover John Malkovich. Zij maken er een acteursfilm van die van een nochtans niet bijster origineel scenario toch een topper weet te maken.

GuyB
Een Clint Eastwood-film.

Dat wil zeggen van meer dan degelijke kwaliteit, spannend, wel voorspelbaar en acteurs brengen het, zeker Malkovich. Clint zélf zie ik al te graag op het scherm.

SENGOK
Beste film met Clint Eastwood. Boeiende verhaal (Kennedy-verleden van Frank, ex-CIA die wraakt wilt), sterke dialogen, veel spanning en een creepy Malkovich.

avatar van FunkStarr
Geweldige Eastwood film, waarin zowel Eastwood als Malkovich behoorlijk op dreef zijn. Malkovich zet een geweldige schurk neer, en Eastwood speelt zoals altijd weer op z'n Eastwoods.

avatar van Fran
Dit is inderdaad een degelijke film zoals ik hierboven zie beschreven. En een hele goede. Dat is ook wat ik verwacht als ik zie dat Clint Eastwood meespeelt. Hij heeft me wat dat betreft nooit teleurgesteld. Wat een goed acteerwerk weer. De manier waarop hij een sterke man laat zien die toch geknakt is door de moord op JFK is heel goed gedaan. Ja, Eastwood blijft onder de acteurs toch wel een beetje mijn held.

Ook het samenspel met malkovich is erg sterk. Ook hij zet zijn rol heel sterk neer. Die stem alleen al van hem. De combinatie van deze twee ijzersterke acteurs is op zich al een groot pluspunt. Als je daarbij optelt dat de spanningsopbouw tot aan het einde toe klopt als een bus maakt dat dit echt een film is die het waard is om voor te gaan zitten.

Het verhaal zelf van dit kat en muisspel rond het ongrijpbare verband tussen een beveiliger (geheim agent) en dreiger (schurk) is niet buitengewoon, maar Wolfgang Petersen weet op een slimme wijze deze thriller, ondanks enige trage scènes, onderhoudend, spannend en dramatisch te maken. Bovendien wordt er buitengewoon sterk geacteerd.

avatar van john mcclane 2
Ga deze film niet snel nog eens kijken.
want in mijn Mijn herinnering' is-was hij echt genieten.
Een redelijke rol van Eastwood.zit hem als een oude jas.
heerlijke meesterlijke rol van Malkovich.

avatar van Fryce
John Malkovich steelt de show. Bij vlagen een intens spannende film.

cma
Kijkt lekker weg! Ja, inderdaad John Malkovich is subliem!

avatar van martijn011
Prima wegkijker, maar ook niet meer dan dat. Het is denk ik de eerste film waarin ik Eastwood zie lachen, dat gebeurt namelijk niet vaak. Dat geren en gevecht valt hem duidelijk te zwaar, die scènes zagen er niet uit. Toendertijd echt te oud voor deze rol. Gelukkig is z'n acteerwerk wel erg goed, hij weet zijn personage wel degelijk karakteruitdieping te geven.

Toch is de ster van de film Malkovich. Badguy spelen is natuurlijk zijn allersterkste punt, dat laat hij hier weer zien. Vooral de gesprekken tussen Eastwood en Malkovich zijn erg goed. Verder is de film prima weg te kijken, al is er van een verrassing of onverwachte plotwending geen sprake.
Degelijke film, voldoende.

avatar van Antonin
de film zou ik drie sterren geven vanwege genietbaar, ik verhoog tot 3.5 omdat Malkovich echt geweldig is, en Eastwood 'gewoon' degelijk.

avatar van John Barry
Degelijke film.

Eastwood zet een goede rol neer, al heb ik hem weleens beter zien acteren. De show wordt gestolen door John Malkovich die een enorm goede bad-guy neerzet. De rest van de cast acteerde ook wel goed.

Het kat en muis spel tussen Horrigan en Leary is redelijk spannend en de scenes tussen die twee zijn behoorlijk sterk. Het is wel jammer dat wanneer het even niet over het kat en muis spel gaat, de film best wel saai wordt. Ik doel dan vooral op de scenes tussen Frank en zijn vrouwelijke collega. Want de scenes tussen die twee haalde behoorlijk wat vaart uit de film.

De muziek komt van Ennio Morricone. De muziek werkt goed in de film, maar van Morricone heb ik wel eens beter werk gehoord.

Al met al vind ik dit dus vooral een erg degelijke film. Leuk als tussendoortje, maar verder niet zo bijzonder.

avatar van notsub
Dit is een prima film, waarin vooral de slechterik heerlijk neergezet wordt. Zo weet hij met een paar erg korte en brute acties zich als zeer meedogenloos neer te zetten. Opponent Clint Eastwood verbleekt hier bij, maar dat kan de pret niet drukken. De spanning tussen de kemphanen wordt goed tastbaar gemaakt en is de rode draad. De kleinere plotjes zijn niet zo interessant en zijn meer rustpuntjes. In The Line of Fire voldoet prima als actie / thriller, zonder dat het een echte topper is.

Mjah.

Een doorsnee horror of comedy moet vechten om boven de 3* uit te komen, een benedengemiddeld thrillertje haal zo 3* en oneven. Geen idee wat dit genre verder zo speciaal maakt dat zelfs de ondermaatse pogingen nog riant scoren, maar films als deze vind ik gewoon zwak.

Voor het geweldige plot zal het in ieder geval niet zijn. Standaard verhaaltje waarbij Eastwood de president moet beschermen tegen een doorgeslagen psychopaat. Of Eastwood het redt? Hoeft amper een spoiler tag rond, het verloop volgt braaf het boekje.

Voor het geweldige acteerwerk moet je het ook niet doen. Eastwood probeert zich door een paar komische comebacks door te worstelen en Malkovich zit met een Clark Kent probleem. Zijn kom is zo herkenbaar dat een brilletje + pruik niet werkt, al helemaal niet wanneer z'n gezel twee fotos onder z'n neus geduwd krijgt 5 seconden nadat hij met Malkovich nog aan tafel zat. Da's allemaal grappig in een superheldenfilm, iets minder flatterend voor een thriller als deze.

Visueel stelt het ook allemaal weinig voor. Petersen meet zich een doorsnee Hollywood stijltje aan, soundtrack is hetzelfde verhaal. Wat er dan nog rest? Wel, helemaal niks, dus waar al die positieve geluiden vandaan komen is mij een compleet raadsel. Vertelling is nog enigszins vlot, maar da's het enige wat deze film redt van een complete afgang.

avatar van pjutter
Zit ongeloofwaardig in elkaar en Eastwood irriteert vrijwel heel de film.
oja en alsof er een vrouw is waar zijn platte versiertrucjes bij werken?

avatar van Flavio
Deze thriller stijgt niet echt boven de middelmaat uit en is in feite een nogal clichématige formulefilm, maar het blijft gelukkig wel onderhoudend, al had het wel een minuut of 20 korter gemogen. Malkovich is prima als sinistere psychopaat, Eastwood kwam als actieheld niet helemaal uit de verf, en ook zijn romance met de 25 jaar jongere Russo was niet erg geloofwaardig. Nog los van het feit dat hun obligate liefdesplotje volledig overbodig aanvoelde.

Zonder meer 1 van Eastwoods betere films. Wat tevens geldt voor Malkovich in van zijn beste karakterrollen. Hij bewijst ook hier 1 van Hollywood's beste karakter acteurs te zijn.

Goed degelijk script, verhaal blijft boeiend en spannend van begin tot eind. Goed tempo in dit kat en muis spel van begin tot eind.

Enig minpuntje is Russo, had betere casting kunnen zijn.

avatar van Night's Watch
Ik moet nu toch eens kennis gaan maken met het werk van Wolfgang Petersen en aangezien ik al een tijdje geen film met Clint Eastwood meer had gezien besloten om met In the Line of Fire te beginnen.

Het is helaas nogal een tegenvaller. Het lijkt of nergens de moeite is gedaan om boven een acceptabel niveau uit te stijgen, het kabbelt de toch niet geringe speelduur eentonig door. Enkel de acteerkwaliteiten van Eastwood en Malkovich zorgen dat de film niet vervelend wordt. Zojuist schreef ik bij The Thomas Crown Affair (1999) dat ik Rene Russo liever in een kleinere rol zie, in deze film kon ik haar inderdaad beter verdragen ondanks de matig gespeelde relatie met Eastwood.

avatar van Eraser2
Eastwood in de 90s doet het bij mij altijd wel goed. Heerlijk om hem af en toe lekker chagrijnig te zien vloeken en tieren. Voor de rest is dit een formule filmpje die alle gebaande paden bewandeld. Kijkt lekker weg en Malkovich is een prima villain. Overigens vind ik de 'romance' tussen Eastwood en Russo een beetje eng om te zien (25 jaar verschil ).

avatar van baspls
In de jaren 90 had Clint Eastwood al afscheid genomen van de Western met Unforgiven en met In the Line of Fire neemt hij ook afscheid van het Dirty Harry-type personage.

Eastwood speelt hier een doorgewinterde geheim-agent die bijna met pensioen moet. Als iemand dreigt de president te vermoorden zet hij alles op alles om deze man te stoppen. Het loopt uit op een kat en muis spel.

De film bevat de nodige clichés, maar de typische Clint-momentjes zijn bijzonder genietbaar. Bovendien speelt Eastwood bij vlagen bijzonder sterk en toont zelfs emotie, zoals de scène waar hij terug denkt aan JFK en zelfs begint te huilen. Ook John Malkovich is hier perfect gecast als de gek die het op de president gemunt heeft.

De cinematografie was een beetje flets, maar dat komt waarschijnlijk omdat de film is bijgeknipt naar 16:9. De muziek van Ennio Morricone was zoals altijd prima, al werd het nergens zo bijzonder als zijn beroemde eerdere werk.

Al met al dus vermakelijke film met Clint voor een keertje, maar geen heel erg hoogstaand werk. Regisseur Wolfgang Petersen (die eerder het meesterwerk Das Boot maakte) zou hierna helaas ook in een neerwaartse spiraal van middelmatige Amerikaanse films terecht komen.

avatar van IH88
“You're looking at a living legend, Lilly. The only active agent who ever lost a president.”

Eastwood die jacht maakt op Malkovich. Met Malkovich die een geweldige slechterik weet neer te zetten en weer eens laat zien wat voor fabelachtig acteur hij is. Soms heb je niet meer nodig voor een geslaagde film. In the Line of Fire mist soms wat spanning en heeft wat onnodige subplotjes (partner met trauma, liefdesverhaaltje rond Russo), maar het kat-en-muisspel tussen Eastwood en Malkovich houdt deze film moeiteloos overeind. Met een einde waarin de spanning aardig wordt opgevoerd.

avatar van Duke Nukem
Een goed gemaakte thriller met topacteurs Clint Eastwood en John Malkovich. Spannend hoewel traag opgebouwd, goede dialogen (vooral die telefoongesprekken tussen Eastwood en Malkovich), en aangename jazz-muziek (o.a. van Miles Davis). Ook de soundtrack van Ennio Morricone is zoals altijd sterk.

avatar van huppelepup
De heel film hangt van toevalligheden aan elkaar.
Goed geacteerd en ook wel spannend, maar verwacht geen realistisch gebeuren.