• 8.345.631 stemmen

In the Line of Fire (1993)

Actie / Thriller | 128 minuten
3,38 1.208 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Geregisseerd door: Wolfgang Petersen

Met onder meer: Clint Eastwood, John Malkovich en Rene Russo

Releasedatum: 23 september 1993

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot In the Line of Fire

"An assassin on the loose. A president in danger. Only one man stands between them..."

De oude geheim-agent Frank Horrigan wordt achtervolgd door zijn falen tijdens de moord op president Kennedy, waar hij als taak had hem te beschermen. Dertig jaar later bedreigt een man die zich "Booth" noemt de huidige president. Hierdoor wordt Horrigan gedwongen om terug te keren in het vak, en zo geconfronteerd te worden met zijn herinneringen aan het verleden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

President

First Lady

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Meer dan prima thriller, die ondanks enkele mindere en gedateerde momenten, nog altijd hele goede elementen heeft.

Het begin met de undercover actie is een beetje warrig. Het werk van de Geheime Dienst met betrekking tot rare figuren en bedreigingen dan wel weer. Ik vroeg me net als het afdelingshoofd af waarom Frank de inwoner van de flat niet opwacht of bv twee geüniformeerde agenten voor de deur zet om hem op te vangen. Bijzonder overigens hoe binnen een nacht het hele appartement leeg is, iets dat meer dient als psychologisch effect voor de film dan puur realistisch is. Of werken verhuizers in Amerika ook 's nachts?

Dat Horrigan, oud en niet heel fit meer, toch bij de president wordt ingedeeld op eigen verzoek, terwijl hij duidelijk al een lastig imago heeft, is ook bedenkelijk te noemen maar heeft met zijn achtergrond rond Kennedy andermaal meer psychologische waarde dan realisme. Overigens wel goed van begin af zijn de telefoontjes met Cleary. Een kat en muis waar de boef overduidelijk de slimste lijkt, is het gevolg en behoorlijk boeiend. Om dan de laatste kritische noot te kraken, de zogenaamde romance tussen Frank en Lily vind ik om te kotsen. Zulke professionele mensen, met zo'n taak, bovendien zie ik nul chemie en voelt het waanzinnig plichtmatig. Nee, verschrikkelijk...

In the line of fire kent ongetwijfeld zijn beste momenten wanneer de spanning stijgt en de jacht opgevoerd wordt. De achtervolging over de dakken is geweldig net als de afloop van die scene. De opbouw naar het einde is ook geweldig en zijn er zat kleine momentjes waar de spanning subtiel opgevoerd wordt en kippenvel veroorzaakt. Met een Oscarnominatie tot gevolg is Malkovich natuurlijk geweldig als doorgeslagen hitman, is de muziek van Moriconne goed en herkenbaar, en The Intouchables regelmatig te herkennen, is het boeiend te zien hoe de beveiliging gaat rond de president en is met name het afvoeren op het einde interessant om te zien en meen ik toch ook in het hele verhaal en de toon van Cleary een subtiele aanklacht te horen over de offers die het landsbelang vraagt en wat men er voor terug krijgt. Een hitman die een punt wil maken en een beveiliger die iets goed te maken heeft lijnrecht tegenover elkaar. It's not all shine and bright...

In the line of fire, leuk weer eens gezien te hebben, lang geleden, niet helemaal top maar wel uberdegelijk en met hele goede momenten.

avatar van Movie Jim

Movie Jim

Redelijke thriller die ik soms

best wat traag vond worden.

Ik vind In the line of fire meer een thriller dan actie als ik het zo mag formuleren.

De achtervolging op het dak was wel best spannend het hoogtepunt zou ik zeggen.

In the line of fire heb ik al een paar keer gezien maar nee ik vond hem redelijk.

Clint Eastwood speelt een geheim agent die duidelijk uit vorm is

en voor de rest blijf ik Clint Eastwood best charmant vinden.

Clint Eastwood blijft een top acteur en wat ik weet speelt hij in 47 films de hoofdrol

dus genoeg te kiezen.

John Malkovich zet wel in the line of fire een aparte rol neer vooral die gezichtsveranderingen

die hij in deze film doet, dan een bril met pruik, en ook een flinke baard apart.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Blijft na herziening een sterke thriller, waarbij een vroegere presidentiële lijfwacht het moet opnemen tegen een man die van plan is om de POTUS te vermoorden. Genoeg leuke wendingen, actie en spanning. Eastwood en Malkovich zijn sowieso altijd een pluspunt. Het zal nog lang duren voor die film me tegenvalt.

avatar van wilofski

wilofski

Eerlijk gezegd vind ik deze week tegenvaller.

Nergens is het verhaal echt spannend of interessant en de film staat bol van clichés zoals de collega die zegt op pensioen te willen gaan en de volgende dag neergeschoten wordt...

Er zaten toegegeven fijne dialogen in en John Malkovich speelt hier prachtig de tegenstander. Maar het is voor mij niet voldoende om een speelduur van 2u te verantwoorden voor zo een eenvoudige film die verder nergens een hoogvlieger is.

De verplichte, voor mij overdraagbare, romance zorgt dat de film nog een half sterretje lager afklokt dan hij had mogen verdienen.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Matig.

Clint Eastwood komt niet echt uit de verf in deze stijve politiethriller. Zijn komische en romantische scènes zijn vrij slecht, maar ook het typische machogedrag is wat tegendraads met de ervaren agent die hij moet voorstellen.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit, want de film is een typisch product van z'n tijd en overstijgt z'n genre op geen enkel moment. Het is allemaal keurig binnen de lijntjes gemaakt. Spannend wordt het dan ook nooit. Sommige dingetjes zoals de verkleedpartijtjes van John Malkovich' slechterik slaan als een tang op een varken. Nog net uit te kijken, maar niet voor herhaling vatbaar.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Degelijke old school thriller over een bodyguard. Misschien minder flitsend dan The Bodyguard (1992) met Costner, maar wel iets beter. Vandaag zien we het Eastwood zeker niet meer doen, maar ook 27 jaar geleden al botste Eastwood toch wat op zijn limieten in zijn actieve rol. Uiteraard ook omdat dit zo gestipuleerd werd voor zijn personage dat de houdbaarheidsdatum benaderde.

Prima rol ook van Malkovich die als psychopaat een kat-en-muisspelletje speelde met Eastwood. Vond de film best spannend zoals bvb de achtervolging op het dak. Al is de afloop natuurlijk voorspelbaar omdat er te veel naar verwezen wordt in de loop van de film.

De romance met Russo komt weinig uit de verf al zijn de steekjes meestal wel geslaagd. Eastwood moet je niet leren om oneliners te maken. Onderhoudende thriller dus, niet memorabel, maar altijd fijn om eens te zien.

avatar van Boneka

Boneka

• 1931 berichten

Fijne prettige thriller, met de bijna altijd trage Clint Eastwood al moet ik zeggen dat ie ineens weer erg fit was op het dak. De film had best wat korter gemogen, maar vervelen doet ie nooit. Okay de romance had van mij niet echt gehoeven het is geen straf om naar Rene Russo te kijken, maar had eruit geknipt mogen worden. Ook het piano gedeelte maakt de film extra traag. Voor die tijd is het echter een prima thriller en het laatste half uur wordt ie zowaar spannend. Vond John Malkovich overigens een puike rol spelen als psychopaat al werd in de film mij niet echt duidelijk waarom hij tegen presidenten was. In the line of Fire is verder prima in beeld gebracht. Wel vond ik het jammer dat de ondertiteling soms erg slecht was. Woorden en soms zinnen werden weggelaten of kwamen te vroeg en dat op een 4k schijf. Slordig!!!

Film 3.5

Beeld 4.5 (4K)

Geluid Dolby Atmos 4.5

Extra's 4.0

avatar van Collins

Collins

In the Line of Fire is een fijne duistere thriller waarin Clint Eastwood nog een keer de verbeten en zelfgenoegzame actieheld speelt. Het script is behoorlijk rechttoe rechtaan. De strakke regie is van Wolfgang Petersen. De ingetogen score van Ennio Morricone.

Petersen geeft Eastwood ruim de gelegenheid om zich fysiek uit te leven. De toen 63-jarige Eastwood rent en klimt als een jonge hond en deelt af en toe een harde vuist uit als in zijn beste dagen. Het script voorziet niet alleen in de fysieke kant maar verleent hem ook een zachtere kant. Als Eastwood niet in functie is als geharde en koelbloedige beveiliger van de president van de VS, speelt hij fijngevoelig een stukje easy listening op de piano. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt hem in een scène zelfs toegestaan blijk te geven van ontroering. Mooie rol.

De andere mooie rol is voor John Malkovich. Hij speelt een krankzinnige psychopaat. Hij speelt hem angstwekkend beheerst, gecontroleerd en gedreven. Diabolisch. Hij is eng en koudbloedig op een manier zoals alleen Malkovich dat kan zijn. Eastwood vindt in hem een waardig opponent.

In de film mag Eastwood zijn angst tonen en gevoelens hebben. Hij mag menselijk zijn. Dat is een sterk punt te midden van de spannende en meer obligatoire thrilleraspecten in de film. Het kwetsbare psychologische deel van zijn karakterbeschrijving werkt positief door in het verhaal. De geloofwaardigheid van zijn karakter ondersteunt de geloofwaardigheid van het verhaal en doet de spanningsboog toenemen. Bovendien krijgt het duel tussen Eastwood en Malkovich dat vooral psychologisch is gestoeld, er een nog verontrustender tintje door.

In the Line of Fire is een intelligente thriller. Met de spanning zit het goed. Een beetje hartzeer, schuldgevoel en ander drama ontbreken niet. Mooi gefilmd. Dynamisch en atmosferisch camerawerk. Goed verhaal ook. Verder goed acteerwerk en prima uitgewerkte hoofdpersonages.

avatar van Basto

Basto

Had voor 12 euro de 4k UHD op de kop getikt. Een mooie aanleiding voor herziening. Mooie transfer!

Het blijft een sterke Eastwood. Natuurlijk mede dankzij de goede bad guy.

Prima thriller. 4* blijft staan.