• 8.349.757 stemmen

Geregisseerd door: Mick Jackson

Met onder meer: Kevin Costner, Whitney Houston en Gary Kemp

Releasedatum: 10 december 1992

Plot The Bodyguard

"Never let her out of your sight. Never let your guard down. Never fall in love."

Frank Farmer (Costner) is een voormalig medewerker van de Secret Service. Hij wordt ingehuurd om de populaire zangeres Rachel Marron (Houston) te beschermen, die wordt belaagd door een stalker. Zij is echter niet bereid om haar leventje enigszins aan te passen, dus Frank heeft zijn handen vol om alles in goede banen te leiden. Tussen de werkzaamheden door overtreedt Frank de belangrijkste regel van een bodyguard: wordt nooit verliefd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Vrij standaard filmpje, maar wel vermakelijk. Costner en Houston hebben een goede klik samen en toegeven, het slot vond ik vrij goed uitgewerkt met een aardige spanningsboog bij de Oscaruitreiking. Op romantisch vlak had de film beter gekund, al was het niet slecht. Dikke plus is natuurlijk de muziek van Whitney Houston, dat klinkt gewoon echt goed. Ze had echt zo'n vreselijk mooie stem, zo zonde dat ze zo is afgegleden en veel te jong is overleden.

avatar van Supernatural

Supernatural

hele leuke film.heb heb de film al vaak gezien maar hij blijft geweldig.

avatar van mnrk

mnrk

The people who hire me, they don't have to be convinced to save their own lives.

Nog steeds een prima film van Mick Jackson...

Het verhaal is in orde en de film verveeld ook geen moment , maar waar het uiteindelijk allemaal om gaat is de nog steeds zeer mooie/goede muziek van Whitney Houston...

Kevin Costner acteert goed en wordt zeer goed bijgestaan door Whitney Houston, het blijft sneu dat ze zo haar leven heeft vergooid en te vroeg is gestorven ...zingen en acteren kon ze absoluut...

De soundtrack is en blijft een klassieker...

The Bodyguard (1992) - MusicMeter.nl

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Beetje een onverdiend gemiddelde. Het is geen meesterwerk maar de film is goed in wat hij dient te doen: entertainen. Een wat aangelengde thriller (weinig suspense) met een vleug romantiek ertussen. Het werkt wel voor mij en ik blijf me er mee vermaken; Whitney Houston brengt het er opvallend goed van af vond ik. Je vergeet haast bijna dat ze eigenlijk niet echt een actrice is. Madonna mag daar lessen uit trekken. Haar prachtige stem wordt gemist, want de soundtrack mocht er zeker wezen. Costner speelt weer waar hij goed in is: de oppervlakkige en ernstig kijkende held; vroeger keek ik naar de man op in dergelijke films, nu is het toch allemaal wat minder maar ik klamp me alsnog vast aan de goede herinnering die deze film bij mij teweeg brengt.

avatar van Dievegge

Dievegge

Whitney Houston speelt een personage dat op haarzelf lijkt qua beroepsactiviteiten. Haar personage is wispelturig: het ene moment vertoont ze divagedrag, dan is ze opeens poeslief. Kevin Costner is geen spierbundel, wel een bekwame, alerte lijfwacht die geplaagd wordt door een incident uit z’n verleden. Enkele bekende figuren hebben een nevenrol: Gary Kemp van Spandau Ballet als de manager, Ralph Waite van The Waltons als de vader van Farmer, en Debbie Reynolds als zichzelf met één grappig zinnetje.

De intrige is goed opgebouwd, met een afwisseling tussen spannende en romantische scènes, en met misleidende aanwijzingen. Een subjectieve cameravoering tussen de bomen lijkt de waarneming van de indringer te tonen, maar dan blijkt het de zangeres zelf te zijn die aan het joggen was. De stalker is een red herring. Het eerste gesprek met Nicki maakt duidelijk dat ze jaloers is op haar zus, maar de indringer was met zekerheid een man. Uiteindelijk blijkt de titel een aanwijzing te bevatten: de dader is die andere bodyguard. Na de aanslag op Reagan vond hij geen werk meer. Daarover gefrustreerd raakte hij op het foute pad en ging hij liegen over z’n activiteiten. De hectiek en onechtheid van de showbusiness worden getoond, bijvoorbeeld wanneer mensen uit haar entourage handtekeningen zetten in haar plaats. Het berghutje van de Farmers, met het meer en de sneeuw, is een oase van rust, totdat ook daar het gevaar binnendringt.

Covers worden afgewisseld met originele liedjes; ballads met dansbeats. Whitney Houston weet altijd iets toe te voegen aan een melodie, met krachtige uithalen maar ook met warme en intieme momenten. Naast de hits is het mooi om haar even gospel te horen zingen, wat ze reeds als kind deed. Haar debuut was meteen haar beste rol en heeft als romantische thriller goed stad gehouden.

avatar van Black Math

Black Math

Als kind ooit flarden van meegekregen en daarna nooit meer gezien, dus grotendeels vergeten. Misschien ook maar goed, want deze film is verre van goed, met name omdat er wat mij betreft geen chemie tussen de hoofdpersonages is. Zij is een wispelture en vooral een onredelijke diva en het is wat mij betreft compleet ongeloofwaardig dat hij voor haar valt. Ja, het is een mooie dame, maar iemand met zijn intellect en professionaliteit moet daar toch doorheen kunnen kijken. Het verloop kan verder makkelijk uitgetekend worden en dat het allemaal maar plichtmatig in beeld gebracht wordt, helpt ook niet. Tenslotte is dit de film van het liedje "I Will Always Love You", maar dat hangt er ook maar raar aan vast aan het einde. Een halfje extra voor de stem voor Houston, en dan ben ik nog erg gul, want dat kan je ook gewoon via Spotify ofzo tot je nemen, daar heb je deze film niet voor nodig. 1* dus.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

The bodyguard is eigenlijk wat jeugdsentiment voor me. In mijn jeugd om één of andere reden verschillende keren gezien. Achteraf bekeken kan je je misschien de vraag stellen waarom. Niet dat de film gigantisch slecht is, maar de middelmaat overstijgen doet hij allerminst.

Van een echte chemie tussen Rachel en Frank is er eveneens weinig sprake. De ontluikende romance lijkt vrij geforceerd en niet geheel geloofwaardig, laat staan professioneel voor een gereputeerd veiligheidsagent die zijn strepen al meermaals verdiend heeft.

Misschien ligt het aan de muziek en het showbizzgehalte? Op zich is het personage van Rachel wel goed gekozen en speelt ze zowat zichzelf als Whitney Houston. De songs zijn uiteraard reëel en die waren in de jaren 90 gewoon catchy. De songs zijn mooi verwerkt in de film en je krijgt ook een eenvoudige inkijk in het leven van een popster en de neveneffecten die ermee gepaard gaan als er een losgeslagen gek het op je gemunt heeft.

Als romantische thriller wel geslaagd, maar niet met brio. Het is wellicht een film die de jongere generatie wellicht niet zal kennen. De oudere generatie herinnert hem zeker wel nog, maar ook dat is een compliment.

avatar van Joure

Joure

Black Math schreef:

Je hebt als kind flarden van deze film meegekregen? Beetje ongeloofwaardig om op basis daarvan deze film met slechts 1 ster af te straffen. Al helemaal omdat er juiíst een enorme chemie tussen de twee hoofdrolspelers was. Ik zou bijna geloven dat je flarden van een andere film hebt gezien. Ook is het opvallend dat je erg graag films afstraft met slechts 1 ster.

avatar van Black Math

Black Math

Joure schreef:

Ik ben blijkbaar een beetje onduidelijk in mijn eerste zin. Deze mening schreef ik naar aanleiding van een recente herziening. De enige keer daarvoor dat ik de film zag, was dus in mijn jeugd en ik herinnerde me niet veel meer van zo bleek tijdens de herziening. Wat mijn stemgedrag betreft, ik merk inderdaad dat ik de laatste tijd lagere cijfers uitdeel. Wellicht omdat ik na het zien van meer films kritischer ben geworden, wellicht omdat de voor mij leuke films spaarzaam beginnen te worden. Misschien iets van allebei.

avatar van Lebarron

Lebarron

Na het teleurstellende Whitney(2015) hadden de dames bij mij thuis behoefte aan meer Whitney en wat kan je dan beter opzetten dan The Bodyguard? Dat is immers de film waarin ze haar debuut als actrice maakte. The Bodyguard gaat over professioneel bodyguard Frank Farmer(Costner) die popzangeres Rachel Marron (Houston) moet beschermen omdat zij met de dood bedreigd wordt. Het begint stroef want Marron heeft meer noten op haar zang dan zijn reguliere cliënten, zakenlieden en politici. Na verloop van tijd leren ze elkaar echter vertrouwen en vandaaruit groeit meer. Echter bemoeilijkt dit Farmer ook om zijn werk te doen.

Het verhaal is standaard en draait volledig om Whitney Houston. Die was immers op het toppunt van haar roem en alles wat ze aanraakte veranderde in goud. Zelfde gold voor Costner destijds. Het acteren van Whitney Houston was niet onaardig en Costner is prima gecast want hij oogt echt als een secret service man. Serieus, humorloos en vooral erg saai. Houston en Costner hebben zeker chemie maar hun uiteindelijke romance is weer ietwat plichtmatig. De vonken springen er niet af zeg maar, dus niet echt geloofwaardig. Verder zijn er aardige bijrollen van Bill Cobb, Mike Starr en Gary Kemp, bekend van Spandau Ballet.

The Bodyguard is een film die doet wat hij moet doen. Fans van Whitney Houston een spannende hapklare brok voorschotelen waarin ze zo veel mogelijk zingt. Prima popcornvermaak met een topsoundtrack dus!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Lang geleden dat ik deze film nog eens gezien had. Een film die vooral bekend staat vanwege het zeer goed verkochte album en de single I Will Always Love You, dat door de vele trouwfeesten en karaoke acts niet bij iedereen hoog gewaardeerd wordt. Maar de film herleiden tot een goed gezongen cover lijkt me niet eerlijk.

Whitney Houston acteert best goed, al is dat vooral doordat ze een rol speelt die op haar lijf geschreven is. Met naast haar de toen alomtegenwoordige Kevin Costner als haar bodyguard. Het verhaal is goed onderhouden met de nodige vaart en gelukkig is dit geen film uit de jaren '80, want dan zou er nog een pak meer humor bij zitten. Het is een thriller geworden die best wel spannend is. De film speelt wat op veilig, maar zelfs in een verhaal dat weinig verrassingen biedt, zit je toch met de volle aandacht te kijken.

Visueel heeft het een passend 90's look en de nummers passen best wel bij het verhaal. Een onderschatte film.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Nogal een dingetje deze film toen hij in '93 uitkwam. Één van de grootse muzikale sterren in de jaren '90 samen met één van de grootste acteurs op dat moment. Ja, dit moest je gezien hebben, voor mij duurde het bijna 30 jaar tot het er eens van kwam wegens verschillende redenen namelijk vooroordelen en dat het mijn genre niet is.

Het verhaaltje is niet al te ingewikkeld met de superster die beschermd moet worden van een maniakale fan. Aan Frank de ondankbare taak bescherming te bieden in een chaotische wereld, en vooral bepaalde details waar Farmer oog voor heeft zijn aardig. Geen breedgeschouderde blufkikker die overal invliegt maar zowaar kleine en grondige dingetjes laat zien die herkenbaar zijn voor dergelijk werk, en dat is testen, controle en heel veel routine.

Het laatste is wel het enige echt overtuigende. Alle privé besogne waar Frank zich in mee laat slepen is melodramatisch, de happerende wisselwerking tussen bodyguard en te beschermen artieste diw niets lijkt te willen begrijpen van de ernst van de situatie omtrent de bedreigingen, noch de objectiviteit van de bodyguard en diens keuze is regelmatig stuitend net als haar achterban, haar manager bijvoorbeeld, die haar alleen maar in meer problemen brengt. Heeft deze dame bescherming nodig? Wel zeker, en nog het meest van haar zelf en haar wispelturigheid. En de muziek en dat kleffe liedje doet me ook weinig.

Toch is The Bodyguard ondanks al deze kritiek best in te nemen voor een keer en valt de film precies in het jaren '90 Hollywood vakje van vlot, gemakkelijk, vooral veel bioscoop publiek trekken en worden alle vakjes qua spanning, actie, beetje drama, whodunit en romantiek netjes ingekleurd. Zoals gezegd, met een beetje good will redelijk voor een keer.

avatar van Brabants

Brabants

• 2023 berichten

The Bodyguard is een film die zijn succes toch vooral heeft te danken aan Kevin Costner en Whitney Houston. Deze twee hebben grootse chemie in de film en dat straalt er vanaf. Het verhaal op zich is gewoon prima. Hele fijne film dit.