The Bodyguard (1992)

Thriller / Romantiek

geregisseerd door Mick Jackson
met Kevin Costner, Whitney Houston en Gary Kemp

Frank Farmer (Costner) is een voormalig medewerker van de Secret Service. Hij wordt ingehuurd om de populaire zangeres Rachel Marron (Houston) te beschermen, die wordt belaagd door een stalker. Zij is echter niet bereid om haar leventje enigszins aan te passen, dus Frank heeft zijn handen vol om alles in goede banen te leiden. Tussen de werkzaamheden door overtreedt Frank de belangrijkste regel van een bodyguard: wordt nooit verliefd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vrij standaard filmpje, maar wel vermakelijk. Costner en Houston hebben een goede klik samen en toegeven, het slot vond ik vrij goed uitgewerkt met een aardige spanningsboog bij de Oscaruitreiking. Op romantisch vlak had de film beter gekund, al was het niet slecht. Dikke plus is natuurlijk de muziek van Whitney Houston, dat klinkt gewoon echt goed. Ze had echt zo'n vreselijk mooie stem, zo zonde dat ze zo is afgegleden en veel te jong is overleden.

hele leuke film.heb heb de film al vaak gezien maar hij blijft geweldig.

avatar van mnrk
The people who hire me, they don't have to be convinced to save their own lives.

Nog steeds een prima film van Mick Jackson...

Het verhaal is in orde en de film verveeld ook geen moment , maar waar het uiteindelijk allemaal om gaat is de nog steeds zeer mooie/goede muziek van Whitney Houston...

Kevin Costner acteert goed en wordt zeer goed bijgestaan door Whitney Houston, het blijft sneu dat ze zo haar leven heeft vergooid en te vroeg is gestorven ...zingen en acteren kon ze absoluut...

De soundtrack is en blijft een klassieker...
The Bodyguard (1992) - MusicMeter.nl

avatar van Filmkriebel
Beetje een onverdiend gemiddelde. Het is geen meesterwerk maar de film is goed in wat hij dient te doen: entertainen. Een wat aangelengde thriller (weinig suspense) met een vleug romantiek ertussen. Het werkt wel voor mij en ik blijf me er mee vermaken; Whitney Houston brengt het er opvallend goed van af vond ik. Je vergeet haast bijna dat ze eigenlijk niet echt een actrice is. Madonna mag daar lessen uit trekken. Haar prachtige stem wordt gemist, want de soundtrack mocht er zeker wezen. Costner speelt weer waar hij goed in is: de oppervlakkige en ernstig kijkende held; vroeger keek ik naar de man op in dergelijke films, nu is het toch allemaal wat minder maar ik klamp me alsnog vast aan de goede herinnering die deze film bij mij teweeg brengt.

avatar van Dievegge
Whitney Houston speelt een personage dat op haarzelf lijkt qua beroepsactiviteiten. Haar personage is wispelturig: het ene moment vertoont ze divagedrag, dan is ze opeens poeslief. Kevin Costner is geen spierbundel, wel een bekwame, alerte lijfwacht die geplaagd wordt door een incident uit z’n verleden. Enkele bekende figuren hebben een nevenrol: Gary Kemp van Spandau Ballet als de manager, Ralph Waite van The Waltons als de vader van Farmer, en Debbie Reynolds als zichzelf met één grappig zinnetje.

De intrige is goed opgebouwd, met een afwisseling tussen spannende en romantische scènes, en met misleidende aanwijzingen. Een subjectieve cameravoering tussen de bomen lijkt de waarneming van de indringer te tonen, maar dan blijkt het de zangeres zelf te zijn die aan het joggen was. De stalker is een red herring. Het eerste gesprek met Nicki maakt duidelijk dat ze jaloers is op haar zus, maar de indringer was met zekerheid een man. Uiteindelijk blijkt de titel een aanwijzing te bevatten: de dader is die andere bodyguard. Na de aanslag op Reagan vond hij geen werk meer. Daarover gefrustreerd raakte hij op het foute pad en ging hij liegen over z’n activiteiten. De hectiek en onechtheid van de showbusiness worden getoond, bijvoorbeeld wanneer mensen uit haar entourage handtekeningen zetten in haar plaats. Het berghutje van de Farmers, met het meer en de sneeuw, is een oase van rust, totdat ook daar het gevaar binnendringt.

Covers worden afgewisseld met originele liedjes; ballads met dansbeats. Whitney Houston weet altijd iets toe te voegen aan een melodie, met krachtige uithalen maar ook met warme en intieme momenten. Naast de hits is het mooi om haar even gospel te horen zingen, wat ze reeds als kind deed. Haar debuut was meteen haar beste rol en heeft als romantische thriller goed stad gehouden.

avatar van Black Math
Als kind ooit flarden van meegekregen en daarna nooit meer gezien, dus grotendeels vergeten. Misschien ook maar goed, want deze film is verre van goed, met name omdat er wat mij betreft geen chemie tussen de hoofdpersonages is. Zij is een wispelture en vooral een onredelijke diva en het is wat mij betreft compleet ongeloofwaardig dat hij voor haar valt. Ja, het is een mooie dame, maar iemand met zijn intellect en professionaliteit moet daar toch doorheen kunnen kijken. Het verloop kan verder makkelijk uitgetekend worden en dat het allemaal maar plichtmatig in beeld gebracht wordt, helpt ook niet. Tenslotte is dit de film van het liedje "I Will Always Love You", maar dat hangt er ook maar raar aan vast aan het einde. Een halfje extra voor de stem voor Houston, en dan ben ik nog erg gul, want dat kan je ook gewoon via Spotify ofzo tot je nemen, daar heb je deze film niet voor nodig. 1* dus.

avatar van Fisico
The bodyguard is eigenlijk wat jeugdsentiment voor me. In mijn jeugd om één of andere reden verschillende keren gezien. Achteraf bekeken kan je je misschien de vraag stellen waarom. Niet dat de film gigantisch slecht is, maar de middelmaat overstijgen doet hij allerminst.

Van een echte chemie tussen Rachel en Frank is er eveneens weinig sprake. De ontluikende romance lijkt vrij geforceerd en niet geheel geloofwaardig, laat staan professioneel voor een gereputeerd veiligheidsagent die zijn strepen al meermaals verdiend heeft.

Misschien ligt het aan de muziek en het showbizzgehalte? Op zich is het personage van Rachel wel goed gekozen en speelt ze zowat zichzelf als Whitney Houston. De songs zijn uiteraard reëel en die waren in de jaren 90 gewoon catchy. De songs zijn mooi verwerkt in de film en je krijgt ook een eenvoudige inkijk in het leven van een popster en de neveneffecten die ermee gepaard gaan als er een losgeslagen gek het op je gemunt heeft.

Als romantische thriller wel geslaagd, maar niet met brio. Het is wellicht een film die de jongere generatie wellicht niet zal kennen. De oudere generatie herinnert hem zeker wel nog, maar ook dat is een compliment.