Thunderbolt and Lightfoot (1974)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Michael Cimino
met Clint Eastwood, Jeff Bridges en George Kennedy

Dief Thunderbolt (Clint Eastwood) ontmoet Lightfoot (Jeff Bridges) wanneer Thunderbolt in de gestolen auto van Lightfoot stapt om te ontsnappen aan zijn aanvaller. Het duo gaat samen op reis om de buit van een eerdere klus van Thunderbolt op te halen. Thunderbolts vroegere partners hebben echter hetzelfde idee. Als blijkt dat de buit weg is, besluiten ze om de kraak over te doen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Cimino's debuut.

En ondanks dat het niet het sterkste werk van de curieuze regisseur betreft, is het een aangename roadmovie geworden. Buddies Bridges en Eastwood zijn aan elkaar gewaagd, maar het is met name de komische ondertoon die de film lekker licht houdt.

Goed.

orbit
Hmm, en dan toch maar een mager 3-tje?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Yep. Drie sterren betekent een rapportcijfer tussen 6.0 en 6.9. Al blijft het natuurlijk gissen welk cijfer ik hier exact voor geef.

Vind de film leuk maar zeker geen meesterwerk o.i.d., allesbehalve zelfs.

avatar van stfuympos
Echt een hele goeie film dit, Bridges steelt de show maar niemand doet het slecht.
Één van de beste roadmovies.
Een aanrader!

Bridges is uitstekend in dit avontuur met onvermijdelijk veel clichés (Gelijkaardige onderwerpen zijn ook al vele keren verfilmd) maar in zijn geheel best te genieten, ook nu nog, 36 jaar na het uitbrengen.

avatar van simonvinkie
Go... fuck... a duck.

Ik heb ooit een interview met Clint Eastwood gezien waarin hij zei dat hij erg graag wou dat Jeff Bridges de rol van Lightfoot zou spelen, omdat zijn relaxte acteerstijl erg goed in de film zou passen. Dat zij Eastwood dus, en daar ben ik het heel erg mee eens, want Jeff Bridges speelt hier de rol van zijn leven en vormde een geweldig koppel met de ook uitstekend spelende Eastwood. Maar de meeste lof gaat van mij absoluut uit naar Bridges, wat een acteur! Het zijn vooral die twee die deze film erg leuk maken.

Maar gelukkig zaten er nog genoeg andere punten in de film die mij uitstekend bevielen. De film begint als een erg fijne buddy roadmovie waarnaar het word opgebouwd naar een zeer spannende heist film, met een misschien wat voorspelbaar, maar wel een mooi einde. In het middenstuk verliest de film soms wel wat tempo, maar gelukkig was dat maar even en wordt de film al weer snel erg leuk.

Verder zaten er ook behoorlijk wat memorabele scenes in de film. Met als hoogtepunt natuurlijk de Go fuck a duck scene. (Uiteraard) ook een goeie bijrol van George Kennedy is een verder dus erg leuke film. Behoorlijk genoten van dit Thunderbolt and Lightfoot. 3,5*

avatar van Filmkriebel
Dit blijft een behoorlijke roadmovie/misdaadfilm met enkele komische momenten. Niet de eerste keer dat ik die zie, maar vreemd genoeg blijft Thunderbolt&Lightfoot als een goede herinnering hangen. Jeff Bridges speelt een iets zwakkere Eastwood van het scherm en heeft er ook een Academy Award voor gekregen. De film verliest aan tempo in het middengedeelte maar is verder voorzien van mooie beelden en een goede chemie Eastwood-Bridges.

Aardige actie-roadmovie waarin twee vreemden achter een oude buit aangaan. Het verhaal is aan de matige kant, maar de film kijkt redelijjk lekker weg. Aan het begin van de film is de reden van de samenwerking tussen Thunderbolt en Lightfoot wat onduidelijk. Verder een enigzins verrassend en goed einde. Clint Eastwood doet waar hij goed in is en Jeff Bridges zet een leuke rol neer, helemaal als hij zich moet verkleden als vrouw.

Ik was bij het einde van de film even in de war omdat ik toch echt hoopte dat ze ermee weg zouden komen. Bridges' dood kwam echt als een schok.

Heerlijke film! Eerlijk is eerlijk, Jeff Bridges speelt met gemak acteergrootheden als Eastwood en Kennedy van het scherm. Wat een enthousiasme en jeugdige onbezonnenheid, het komt zo ongelooflijk goed over. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers is gelukkig ook uitstekend, waardoor de dialogen vaak speels en geimproviseerd ipv gescript over komen.

Verder heeft de film wel weer een typische Eastwood film opbouw: er gebeurt iets in het begin, vervolgens krijgen we een hoop scenes die leuk zijn (die hillbilly met zijn wasbeer en konijnen), maar eigenlijk helemaal niks met de rest van de film te maken hebben. Pas na het midden komt de omslag en krijgen we eindelijk een idee waar het verhaal nu precies naartoe gaat. Dit is allemaal geen probleem door de acteurs en de gebeurtenissen, het was meer een constatering dan kritiek.

De verdere cast is ook fijn. Catherine 'Daisy Duke' Bach in een van haar eerste rollen, Geoffrey Lewis als stuntelende gangster en Gary Busey in een piepklein rolletje kleuren deze film allen zo in, dat we het idee hebben een complete sterrencast te zien (iets wat toch wel grappig is, omdat zowel Bach als Busey nu niet direct grootheden waren toen). Kennedy had ik nog nooit zo'n eikel zien spelen, dat was in dat opzicht ook weer eens iets nieuws, hij deed het zeer naar behoren.

Naarmate de film op de bankoverval terecht komt neemt de spanning toe, helemaal bij het verraad van Red. Het einde komt ineens als een donderslag bij hemel en gaf me toch nog een vreemde nasmaak, de hele film door leek het allemaal immers zo goed te gaan. Daarnaast, ik wil 'the dude' niet zien sterven. Desalniettemin een ongelooflijk leuke film!

avatar van Betamax
Veel bekende acteurs en een leuk en spannend verhaal.
Einde erg voorspelbaar maar de film word er zeker niet slechter door.

avatar van Deckard
Puike film al vele keren gezien verveelt niet.

avatar van Flavio
Film moet het vooral hebben van het leuke spel, het scenario vond ik wat matig. De heist-scene was warrig en miste spanning. De film had een lichte toon met komische momenten maar wordt opeens grimmig als Lightfoot in elkaar geslagen wordt en uiteindelijk sterft.

avatar van Machoclown
Dit vind ik zo'n geweldige film, jaren geleden (jaren 80!) gezien en recentelijk een herziening. Ik kon mij bijna alles nog herinneren dus dat betekende dus wel dat deze film indruk heeft achtergelaten en dan ook nog een hele positieve. De combi Clint en Jeff klopt gewoon, en het verhaal is natuurlijk prachtig.

U-77
Fantastische film!

Fed
Pacino88 schreef:
Verhaal stelt niet veel voor,maar vermakelijke film met goeie cast,o.a Eastwood (anders had ik vast niet gekeken),Jeff Bridges en George Kennedy.

Wie speelde Gary Busey nou eigenlijk,heb hem niet herkend.

Als de film ongeveer 65 minuten bezig is,leent Jeff Bridges de truck van hem om zogenaamd naar de dokter te gaan voor zijn druiper.