Thunderbolt and Lightfoot (1974)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Michael Cimino
met Clint Eastwood, Jeff Bridges en George Kennedy

Dief Thunderbolt (Clint Eastwood) ontmoet Lightfoot (Jeff Bridges) wanneer Thunderbolt in de gestolen auto van Lightfoot stapt om te ontsnappen aan zijn aanvaller. Het duo gaat samen op reis om de buit van een eerdere klus van Thunderbolt op te halen. Thunderbolts vroegere partners hebben echter hetzelfde idee. Als blijkt dat de buit weg is, besluiten ze om de kraak over te doen.

Staat in de veronica gids wel goed aangeschreven, maar denk dat ik vanavond toch maar lievr "Innerspace" ga kijken op V8.

FisherKing
Altijd aardig met deze cast

avatar van John Doe
Jerome-B schreef:

Iets meer dan 2 jaar later heb je nog een kans.

avatar van Goodfella
Heel aardig filmpje. Eastwood en Bridges zijn een lekker op elkaar ingespeeld duo, er zijn geweldige bijrollen en de sfeer is meer dan ok. Wanneer het duo echter halverwege niet meer de main point van de film is, wordt het allemaal stukken minder interessant. Het einde is gelukkig wel weer vrij sterk, al compenseert het de clichés en standaard plotontwikkeling van het 2e uur niet helemaal. 3*

Lichtvoetig, maar erg vermakelijk filmpje. 3,5*

avatar van Pacino88
Verhaal stelt niet veel voor,maar vermakelijke film met goeie cast,o.a Eastwood (anders had ik vast niet gekeken),Jeff Bridges en George Kennedy.

Wie speelde Gary Busey nou eigenlijk,heb hem niet herkend.

Op zich wel een aardige film , alleen in het midden wat te langdradig. Je vraagt je echt af wanneer ze die bank nou een keer gaan overvallen.
Voor de rest een goede film met een verrassend eind.

avatar van streeter
Mijn lievelingsfilm, met twee van mijn favoriete acteurs (Eastwood en Bridges).

avatar van Dennis Evahi
streeter schreef:
Mijn lievelingsfilm, met twee van mijn favoriete acteurs (Eastwood en Bridges).

Er zitten een fantastische grappige zinnen in deze film:

Goody: .."what are we going to do Ed?....Ed: ."shut up Goody!"

Lightfoot: .."I hate women with red hair"

Jongetje: ..You're in the wrong street. Judy Ann got a much better flavour of pistachio"
Ed: ..Hey kid go fuck a duck!....

Ik vind het ook een goede film. Ik geef 3.5 sterren.

avatar van bartsch
Een hele tijd geleden dat ik deze film heb gezien, ga 'm snel weer eens kijken!

Erg langdraadig in het begin, later komt er wel een beetje actie in.
Is niet de beste film die ik gezien heb van Clint.
Daarom 2,5* voor deze.

orbit
Prachtige roadmovie met twee knallers van het witte doek! Misschien wel een van de mooiste buddy/buddy combinaties ooit Eastwood en Bridges Mooi opgezette kraak met veel memorable scènes (Bridges als vrouw!) en uiteraard, zoals een goede roadmovie betaamt, een bitter(zoet?) einde
Ik vind dit veel beter te kijken dan zijn latere film the deer hunter (die ook mooi is, maar juist te langdradig).

avatar van Wembleyfever
En natuurlijk met de latere Daisy Duke (Catherine Bach) in de rol van Melody. Gary Busey speelde overigens Curly, om even te reageren op Pacino88.

avatar van zoutzak
Geweldige film, onherkenbare Jeff Bridges in een zeer goede rol (oscar) en een Clint zoals we hem kennen en graag zien. Zeer vermakelijke film.

avatar van evervaet
Geweldige film. Recent voor 5 euro gekocht. Mooie rol van Jeff en Clint.

avatar van brucecampbell
Aangename actie-komedie met een zeer goede Bridges.

klute89
Ben wel benieuwd naar deze film, ik zal eens opletten of ik hem ergens zie liggen in de winkels.

avatar van niethie
Eastwood en Bridges zijn een heel leuke combinatie, en ondanks dat het alweer erg lang geleden is dat ik hem zag staat me een heerlijk fris uiterst vermakelijk 70's actiefilmpje bij. Zo worden ze overduidelijk niet meer gemaakt.

3,5 sterren

avatar van james_cameron
Nog weinig gedateerde aktiekomedie, met een onvoorspelbaar script en uitstekend camerawerk. De montage is, zeker voor die tijd, vrij vlot. Eastwood en een jonge Bridges zijn aan elkaar gewaagd en worden goed aangevuld door George Kennedy en Geoffrey Lewis. Vooral Bridges steelt de show met zijn haast ADHD-vertolking. Halverwege heeft de film even moeite het juiste tempo te vinden, maar tegen het einde zit de vaart er weer goed in. Soms is de film wat aan de flauwe kant, maar er zijn meer dan genoeg sterke scenes. Verrassend subtiel en ontroerend einde ook.

Melvin Udall
james_cameron schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!!!

avatar van xangadix
De film lijkt meer geschikt voor Bud Spencer en Terence Hill. Niet onaardig.

Bart Simpson
Heel erg goede film. Veel actie, veel humor. Gewoon goed.

Oordeel:

Acteer prestaties: 4.0*
Techniek/Special Effects: 4.0*
Verhaal: 5.0*
Realisme: 3.5*

Eind oordeel: 4.0*

Zeer leuke en tevens ook goede actie/misdaad film met prima rollen van Clint Eastwood en Jeff Bridges. De film wist me van het begin tot het einde te boeien en de beelden zien er regelmatig ook fraai uit.

AddictedToMovies
Lekker vlotte, leuke film. Eastwood/Bridges is een goed duo. Goed gefilmd, vooral de mooie landschappen en een relaxte soundtrack.

avatar van MarkFish
Geslaagde film. Goeie rollen van Bridges en Kennedy, die een lekker rauwe, ouderwets groffe en licht ontvlambare veteraan speelt.

De film houdt het midden tussen een roadmovie/buddymovie en een misdaadfilm. Aan de ene kant gezellig, vriendschappelijk, avontuurlijk. Aan de andere kant rauw en hard. Er lopen af en toe wat naakte vrouwen rond, ze schelden elkaart regelmatig uit en er vallen zo nu en dan rake klappen/harde schoten, wat de film weer een wat ruigere, donkerder gevoel geeft.
Uiteindelijk wordt er op een typische wijze toegewerkt naar de finale, de bankroof. Het uitzoeken, het plannen, de kluis, de explosieven, het alarm, de twijfel, de onderlinge rivaliteit. Al die dingen. Dat er uiteindelijk toch een slachtoffer valt (bij de goeien zegmaar) komt niet als een verrassing. Desondanks wel een goed einde. Beter dan ze leven nog lang en gelukkig met al dat geld.

avatar van stephan73
Dit debuut van Michael Cimino is lekker losjes en heeft één enorm groot voordeel... Jeff Bridges. Hij weet met zijn acteerprestatie de sfeer van de film behoorlijk te bepalen.
Er zitten niet al te veel actiescenes in, maar daat is in deze film ook niet het belangrijkste. De scenes tussen Eastwood en Bridges vormen namelijk de spil van het verhaal.

Zeer jammer dat Cimino na het debacle van Heaven's Gate door Hollywood is uitgekotst, want de man heeft enorm veel talent.

orbit
Heaven's Gate was nog niet eens zo'n slechte film trouwens.. wat hij daarna maakte werd wel erg bedenkelijk. Dit is beslist zijn meesterwerkje! Acteerspel vormt zelden de reden dat ik iets de volle mep geef, maar hier zit het duo Bridges-Eastwood wel zo verrekte goed in elkaar dat ik alleen daarom al voor de max ga. Daarnaast gewoon een lekker onderhoudende roadmovie met trouwens ook prima bijrollen voor Kennedy en Lewis (die wel vaker samen met Eastwood in films opdook).

avatar van stephan73
Ik bedoelde met debacle ook niet de kwaliteit van Heaven's Gate, eerder de reactie van de critici op die film.
Ik zou trouwens Heaven's Gate best wel weer eens willen zien!

avatar van Jan met de pet
Uit de oude doos, maar nog steeds goed, vlotte film met een goede cast, heb de film met plezier bekeken:3,5

avatar van Rosicky
Redelijk buddy comedy. Enkele geinige momenten, maar niet veel bijzonders.