Midnight in the Garden of Good and Evil (1997)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Kevin Spacey, John Cusack en Alison Eastwood

De film, gesitueerd in het pittoreske Savannah in de staat Georgia, analyseert tegelijkertijd de opmerkelijke inwoners van dit stadje en de ontwikkelingen die plaatsvinden nadat een moord is gepleegd. Dit alles gezien door de ogen van een schrijver uit New York die langzaam betrokken raakt bij de gebeurtenissen.

avatar van ambrosini
Strak verhaal.. en goed acteerwerk van John en Kevin

avatar van Boenga
Werkt beter dan Dormeasan, valeriaan en melatonine samen.

Uitstekende film waarin een schrijver uitgenodigd wordt op een kerstfeest om daar verslag over te doen. Een onderhoudend rechtbankdrama met aardig wat zij-plotjes, maar die wel prima binnen het geheel passen. De hele gemeenschap met aardig wat excentrieke personages wordt goed neergezet. Twee beste rollen komen op conto van Kevin Spacey en Lady Chablis (voor wie dit haar enigste rol betekende).

avatar van Woland
Vermakelijke film, maar je moet er wel met de juiste mindset in zitten. Wat dat betreft deed het me erg denken aan het boek zelf, al is het al een tijdje terug dat ik 'm had gelezen. Ja, het gaat over een moordzaak en de vraag of Jim Williams al dan niet schuldig is aan moord of dat het zelfverdediging was; maar dat is allemaal bijzaak. Midnight in the Garden of Good and Evil gebruikt dat hele gegeven vooral om het aparte, ouderwetse maar ook bon vivante Savannah te schetsen en vooral de vele excentrieke figuren die er rondlopen. En zowel het boek als de film doen dat heel uitgebreid, in een loom tempo wat ook wel lijkt te passen bij het Savannah waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Het voelde voor mij ook wel eens te langzaam aan, en die twee-en-half-uur, ik weet niet of dat helemaal nodig was. Maar uiteindelijk was het best vermakelijk aapjes kijken en achterover leunend genieten van Zuidelijke sferen.