Midnight in the Garden of Good and Evil (1997)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Kevin Spacey, John Cusack en Alison Eastwood

De film, gesitueerd in het pittoreske Savannah in de staat Georgia, analyseert tegelijkertijd de opmerkelijke inwoners van dit stadje en de ontwikkelingen die plaatsvinden nadat een moord is gepleegd. Dit alles gezien door de ogen van een schrijver uit New York die langzaam betrokken raakt bij de gebeurtenissen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Niet gezien, aangezien de film me erg saai lijkt.

Is hij ook.

avatar van You_bastard
Tegenvallende film ik vond dat Kevin Spacey hier een beetje overacteerde.

Ehm.. vond het eigenlijk een briljante oefening in regie! Heerlijk loom, verveelt geen minuut.

avatar van Armin
Had ook mijn twijfels over deze film, maar ik vond hem toch wel boeiend. staat in mijn lijstje "'n beetje vreemd, maar wel lekker".
***

Wat wil deze film in s hemelsnaam vertellen behalve het cliché dat in het zuiden van de VS alle gekken wonen en dat alles daar heerlijk loom gaat? Jezus Eastwood, word toch burgemeester, ofzo.

nog een keer?

Savannah,my kind of place.

avatar van jassonn
Armin schreef:

***

Vind ik nou ook,hij is ruim 2,5 uur en heeft me geen moment verveeld van mij krijgt hij 4 sterren.

avatar van speedy23
Het scenario naar het non-fictionboek van John Berendt is op een ware gebeurtenis gebaseerd. Het boek stond al bijna drie jaar onafgebroken op de bestsellerslijst, toen regisseur Eastwood besloot het te verfilmen. Hij neemt ruimschoots de tijd om de sfeer te schetsen en het verhaal te vertellen, maar het is hem niet echt gelukt om het boek in dynamische beelden te vertalen. Ondanks het lome tempo, verveeld de film geen moment. Een mooie prent die haar plaats on de filmgeschiedenis verdiend dankzij Clint Eastwoods artistieke vaardigheden. Liefhebbers van actie kunnen deze film beter mijden...

avatar van Bandit
Ondanks de wat te lange speelduur, toch wel genietbaar.
"Lady" Chablis steelt de show.

avatar van Querelle
"two tears in a bucket...... MOTHER FUCK IT!"

avatar van Norma
speedy23 schreef:
Ondanks het lome tempo, verveeld de film geen moment.

Volledig mee eens. Ik vind het gemiddelde bij deze film wel erg laag. Nu moet ik wel zeggen dat ik Spacey een geweldige acteur vind en Cusack gewoon een leuke vent dus dat helpt natuurlijk wel, maar daarnaast zijn het de sfeervolle beelden, het beetje mysterieuze verhaal en de kleurrijke karakters die me prima hebben weten te vermaken.

Ik vond het een sfeervolle en uitstekend geacteerde film. Lekker laid back script en een beetje mysterieus verhaal. Kan me echter voorstellen dat niet iedereen mijn 4,5 deelt.

Wat een matige film. Heb Eastwood de laatste jaren best hoog zitten maar dit was nog van voor zijn glorietijd zullen we maar zeggen. Het uitgangspunt is nochtans best aardig. De uitvoering daarentegen is bijzonder matig. Daar zijn meerdere redenen voor. Het grootste euvel zit hem echter in het script en een aantal personages. Allereerst weet Eastwood duidelijk totaal niet welke kant hij op wil met het verhaal. Het is bijzonder onsamenhangend en springt van de hak op de taak. Verder zijn het vodoo en transseksuelen plot bijzonder slecht uitgewerkt
De personages die uit deze plotjes voortkomen zijn zo mogelijk nog slechter. Lady Chablis is een regelrechte aanfluiting en Minerva of zoiets had ook beter uit de film geschreven kunnen worden. Uiteindelijk wordt het wel iets beter als de rechtszaak zich aandient en dat is ook het gedeelte wat de film van een echt slecht cijfer afhoudt. Verder dan 2* kom ik echter ook dan niet.

avatar van badfans69
Vage film, beetje te langdradig. Ben grote Eastwood fan zolang het actie/misdaad films betreft, deze valt net buiten de boot

De zoveelste film van Clint Eastwood waar ik intens van genoten heb: fascinerend, briljant geacteerd, kundig geportretteerd in het lome en landerige Amerikaanse zuiden. Deze regisseur verstaat zijn vak en weet keer op keer de juiste toon en atmosfeer te scheppen.

avatar van Leo1954
Grootste cast, lekker lange film. Verhaal is ook niks mis mee, maar de zweterige sfeer van het zuiden vond ik niet goed getroffen. En dat is toch essentieel. Een pluspunt vond ik dat Clint Eastwood zijn stempel niet zo heeft gedrukt, ik houd van zijn films, maar ze zijn soms wat moralistisch. Dat heeft deze film niet.

Goede film, evenwel met een wat complex verhaal.
Vertolkingen zijn uitstekend alsook het sfeertje in de ganse film.
Toch vind ik dit een van Eastwoods minder geslaagde films.

Prachtige decors.

Ik vond het wel een aardige film, maar na een tijdje word het wel erg langdradig en gebeurd er niet meer zoveel. Dat is vooral aan het eind van de film zo. Aan het begin is er nog veel te ontdekken, aan vage personages etc.

Ik had gehoopt op meer sfeervolle beelden van de stad Savannah maar helaas bleef dit vrij beperkt.

Film op zich zit goed inelkaar.
Vooral de acteerprestaties zijn prima van de totale cast.
Verder hangt er continue een typisch sfeertje rondom " Midnight in the Garden of Good and Evil" Een lange titel en eveneens een lange film.En dat is wel gelijk een nadeel aan de film. 2.5 uur is wel erg lang voor een misdaad/detective zonder enige vorm van actie en spanning. Toch al met al een voldoende.

avatar van xxc
xxc
Wauw, wat een sfeer!

Ja, dat is wat deze film absoluut heeft. Een heerlijke sfeer! Alleen met dat is het natuurlijk al heel fijn om een film te bekijken.

Goede, vlotte cast. Prima acteerprestaties, vooral van Spacey en Cusack. En een paar leuke bijrolletjes!
En wat een leuke vrouw/man is dat zeg! Mevr/Menr. DeVeau. Erg leuk karakter, leuk om naar te kijken!

Het verhaal..
Je word geintroduceerd in Savannah. Leuk stadje, maar het straalt er van af dat iedereen ook 'denkt' en 'doet' als een stad. Ik had al gauw het idee dat ze allemaal samenwerken.. Zo kwam het bij mij in ieder geval wel over.

Een paar ongeloofwaardige en onrealistische beelden erin, waar ik mijn twijfels over had. Maar behalve dat, is het een leuk filmpje! Leuk om een keer gezien te hebben.
De beelden in de rechtbank waren ook erg goed en sterk! En natuurlijk.. het mooie, grote huis van Jim.

avatar van henkula
sfeer is super maar niet boeiend, wilde hem wel uitkijken voor de plot, maar dat bleef ook vaag.

avatar van blurp194
De hele film is meer een sfeertekening dan een verhaal. Acteren en regie allebei echt vakwerk. Beelden mooi gedaan - maar wel op de rand van irriterend, er wordt net iets teveel voor gezorgd dat het licht uit de goede hoek komt.
Twee-en-een-half uur is wel lang voor een film waarbij het verhaal niet het grote ding is. Toch verveelt het niet.

Meneer Bungel
Moest een paar keer aan The big Lebowksi en Intolerable cruelty denken...

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en hij was goed. Het thema homoseksualiteit is anno 2010 niet meer zo gewaagd, maar 'k kan me wel voorstellen dat toen de film uitkwam dit wel wat stof deed opwaaien.
De cast is er toch wel een om u tegen te zeggen en ze deden het allemaal wel goed. Meestal ben 'k niet zo voor John Cusack, maar in deze film viel hij reuze mee.
'k had eigenlijk een beetje schrik dat de film saai zou zijn, omdat het verhaal zich grotendeels in een rechtbank afspeelt, maar eigenlijk viel dit nog goed mee. Mede door die zwarte lady die de boel zeker opfleurde .
Ondanks dat hij 155min duurt, verveelt hij eigenlijk niet. Het einde was ook erg geslaagd.
Zou 'k hem op dvd kopen? Nee. Zou 'k hem afraden? Nee. 'k raad je aan deze gewoon eens op te nemen en eens te bekijken. Zelf vond 'k één kijkbeurt voldoende, maar 'k ben wel blij dat 'k hem eens heb gezien.

avatar van moviemafketel
Verrassend leuk film, waarin je verzeild raakt in een kleurrijk stadje, waarin het ene na het andere vreemde karakter de revue passeert. Deze rol is op het lijf geschreven van Cusack, maar vooral Spacey steelt weer eens de show. Wat kan die man toch goed rollen neerzetten, waarbij je als kijker maar moet raden wat er echt in hem omgaat of wat er echt is gebeurd. Ik zag even op tegen de lange speelduur, maar deze film wordt eigenlijk alleen maar leuker naarmate hij vordert.
Drama vind ik het zelf niet echt, maar meer een beetje zwarte Komdie. Heb toch wel een aantal keer moeten lachen. Sterk einde, waardoor je tevreden naar de aftiteling zit te kijken.

avatar van boemboem27
hele goede omschrijving wat al eerder gegeven is "beetje vreemd maar wel lekker"
op de een of andere manier heeft ie me toch geboeid.
duurde inderdaad wel lang.
prachtige rol van "lady chablis"de travestie en ook een kleine doch goedë rol van "minerva".
de zgn .. voodoo vrouw.
onverwacht maar prima einde.
past niet echt in het straatje Clint Eastwood films

avatar van Banjo
Een mooi gemaakte film, met een warme sfeer....
Alleen de spanning ontbrak, wat meer snelheid had de film goed gedaan!.
En het is me te rommelig..

2 1/2 ster

avatar van ambrosini
Strak verhaal.. en goed acteerwerk van John en Kevin

avatar van Boenga
Werkt beter dan Dormeasan, valeriaan en melatonine samen.