- Home
- Cast & crew
- Clint Eastwood
Delen
Clint Eastwood
Geboren: 31 mei 1930 (93) in San Francisco, Verenigde Staten
Bekend van: Gran Torino, Il Buono, il Brutto, il Cattivo en Million Dollar Baby
IMDb profiel: Clint Eastwood
Wikipedia: Clint Eastwood (wikicode: 2248 )
Over Clint Eastwood
Clint Eastwood is een Amerikaanse filmacteur, regisseur en producer. Na zijn doorbraak in de tv-serie Rawhide (1959–65) speelde hij de rol van Man with No Name in Sergio Leone's Dollars Trilogy of spaghetti westerns en Harry Callahan in de films van Dirty Harry. Eastwood won Academy Awards voor beste producent en regisseur van de beste film en ontving nominaties voor beste acteur voor zijn rol in de films Unforgiven (1992) en Million Dollar Baby (2004). Pale Rider (1985), In the Line of Fire (1993) en Gran Torino (2008) hebben veel succes opgeleverd.
Bekend van
Volledige filmografie (192)Gran Torino
als Walt Kowalski
Il Buono, il Brutto, il Cattivo
als Blondie
Million Dollar Baby
als Frankie Dunn
Changeling
Mystic River
Escape from Alcatraz
als Frank Morris
Unforgiven
als William Munny
American Sniper
Per Qualche Dollaro in Più
als Manco
Dirty Harry
als Harry
Per un Pugno di Dollari
als Joe
Letters from Iwo Jima
Invictus
In the Line of Fire
als Secret Service Agent Frank Horrigan
Sully
The Mule
als Earl Stone
Flags of Our Fathers
A Perfect World
als Chief Red Garnett
Hereafter
Space Cowboys
High Plains Drifter
als The Stranger
The Bridges of Madison County
als Robert Kincaid
Absolute Power
The Outlaw Josey Wales
Magnum Force
Pale Rider
Where Eagles Dare
The Dead Pool
J. Edgar
Blood Work
Richard Jewell
Sudden Impact
The Enforcer
Hang 'em High
Kelly's Heroes
True Crime
The Rookie
Trouble with the Curve
Heartbreak Ridge
Play Misty for Me
Two Mules for Sister Sara
Firefox
Coogan's Bluff
Thunderbolt and Lightfoot
The Eiger Sanction
Every Which Way but Loose
The Gauntlet
Joe Kidd
Any Which Way You Can
The 15:17 to Paris
Midnight in the Garden of Good and Evil
The Beguiled
Cry Macho
Tightrope
Jersey Boys
Bird
Bronco Billy
Pink Cadillac
White Hunter Black Heart
City Heat
Paint Your Wagon
Honkytonk Man
Breezy
The Blues
Rawhide
Desenterrando Sad Hill
Reel Injun
Never Say Goodbye
Ambush at Cimarron Pass
Tab Hunter Confidential
The Eastwood Factor
Clint Eastwood: Out of the Shadows
The Blues
Clint Eastwood: A Cinematic Legacy
Wisdom
Samengewerkt met
Video's en trailers
Alle mediaReacties
neo
-
- 15361 berichten
- 7771 stemmen
De vraag is alleen of hij een goede componist is....
Hij weet als componist altijd enorm mooie thema's te schrijven, maar daar ligt ook zijn zwakte als componist. Hij gebruikt ze keer op keer, in kleine variatie. Soms is er in een film een thema te horen, wat kort daarna weer terugkeert en dan praktisch identiek is. Het verliest zo vooral de dramatische en functionele werking. Heb mij er bij al zijn scores tot nu toe erg aan geïrriteerd. Million Dollar thema's raken zo enorm, om daarna weer enorm aan kracht te verliezen en pas naar het einde toe laat hij de thema's wat meer los en schrijft wat andere muziek. Tegen het einde werken de thema's weer wel. Mystic Rivers en Changeling hebben daar ook last van. Als componist durft hij ook niet om veel dieper te graven, waardoor zijn muziek toch vooral vlak en amateuristisch blijft. Wel klinkt het elegant en is het op zich het mooie zachte muziek te noemen, maar het groeit niet goed mee met het drama op het scherm. Dit laatste is nog wel mijn grootste kritiek op hem als componist. Hij lijkt ook nog teveel hulp nodig te hebben van andere; Lennie Niehaus die helpt met thema's orkestreren en zijn zoon Kyle die sommige stukken uitvoert. Wel lijkt hij als componist iets te groeien, wat je vooral kan merken bij zijn iets meer volwassen werk voor Changeling.Maar een goede componist vind ik het nog altijd niet.
Naast die paar films waarvoor hij een volledige score schreef, is hij ook regelmatig de schrijver van een enkel thema of niet-thematisch track. Ik noem Claudia's thema (Unforgiven), het liefdesthema van The Bridges of Madison County en Big Fran's Baby (A Perfect World). Het overgrote deel van dit soort bijdragen zijn voor scores die hij verder volledig overliet aan Lennie Niehaus.
Letters from Iwo Jima, Invictus en Gran Torino worden
volledig ondersteund door een score van zoon Kyle Eastwood & Michael Stevens. Wel schreef vader nog 1 track voor Gran Torino. Hij heeft zelfs ook 1 maal de volledige score geschreven voor een door hem niet geregisseerde film: Grace is Gone.
chevy93
-
- 12689 berichten
- 1232 stemmen
Een God? De Michael Jackson van de filmwereld? Overdrijven is ook een vak. Heeft een paar prima films gemaakt, maar mag op het gebied van regisseren
een echte grootmeester als Akira Kurosawa.
Zou Clint ook nog op zijn 80ste werken als hij ergens aan de band moest staan? Niet iedereen heeft een werk waar hij plezier kan uithalen en waarbij ook nog eens de miljoenen binnenstromen.
Nomak
-
- 11620 berichten
- 0 stemmen
Want alleen regisseurs kunnen goden zijn? Hij is een icoon in de filmwereld, dat moet zelfs jij toegeven. Hij heeft filmgeschiedenis geschreven. Er is hooguit een handvol mensen in de filmwereld die ook maar enigszins in de buurt komen van wat hij gepresteerd heeft.
Van wie?
Eigen schuld, moet je maar voor werk kiezen wat je leuk vindt, wat is dat voor slap excuus?
chevy93
-
- 12689 berichten
- 1232 stemmen
Dit bedoel ik dus. Clint een God en zowat de grootste ooit noemen, maar ondertussen niet eens weten wie Akira Kurosawa is.
Ben jij nu werkelijk zo naïef om te denken dat iedereen zijn droomjob kan uitoefenen?
Nomak
-
- 11620 berichten
- 0 stemmen
Als hij echt zo'n grootheid was geweest, had ik hem wel gekend. Inderdaad, dit is eigenlijk te simpel, maar zo werkt het wel voor mij. Hoe kan iemand nou een icoon zijn als zo weinig mensen hem/haar kennen?
Akira Kurosawa geen grootheid, alsjeblieft zeg, dit is het gekste wat ik hier in tijden heb gelezen. Ik moet nog de eerste filmkenner tegenkomen die de klasse van Kurosawa niet erkent.
Baggerman
-
- 10471 berichten
- 6062 stemmen
Ik moet nog de eerste filmkenner tegenkomen die de klasse van Kurosawa niet erkent.
[voorzichtig taktische mode] Misschien ben je die nu wel tegengekomen? [/voorzichtig taktische mode]
Baggerman
-
- 10471 berichten
- 6062 stemmen
[voorzichtig taktische mode] chevy93 [/voorzichtig taktische mode]
Maar volgens mij is er geen filmhistoricus die Kurosawa niet in een toptien van de grootste regisseurs allertijden zou neerzetten.
Nomak
-
- 11620 berichten
- 0 stemmen
[voorzichtig taktische mode] chevy93 [/voorzichtig taktische mode]
Ik zei niet voor niets filmkenner. Bij een filmkenner ga ik ervan uit dat hij/zij op zijn minst de belangrijke regisseurs kent. Anders ben je een genreliefhebber of iets dergelijks.
Maar volgens mij is er geen filmhistoricus die Kurosawa niet in een toptien van de grootste regisseurs allertijden zou neerzetten.
Exact!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Je komt net kijken jij!
Elke filmliefhebber die ook maar een klein beetje interesse heeft in klassieke cinema/world cinema kent Akira Kurosawa. Geloof me nou maar! 1 van de beroemdste en meest gewaardeerde regisseurs ooit. En supertoegankelijk voor westerlingen. Lucas, Sturges, Leone... vele regisseurs halen inspiratie uit zijn films (of remaken zijn films)
Je bent 'm dan nog niet tegengekomen..., maar ik vind het toch wel sterk dat je 'm niet kent. (Op MM 3 maal in de top 250 en 2 maal in de tip 250)...
Baggerman
-
- 10471 berichten
- 6062 stemmen
Om maar weer even ontopic te landen:
De film waarin Clint zijn eerste hoofdrol speelde (A Fistful of Dollars) is een remake van een film van Akira Kurosawa (Yojimbo)!
13woutie13
-
- 4384 berichten
- 0 stemmen
Dat heeft natuurlijk iedereen in eigen hand
chevy93
-
- 12689 berichten
- 1232 stemmen
Regisseurs die jij niet kent zijn dus geen grootheden? Dan bestaat er waarschijnlijk geen enkele Japanse regisseur die een grootheid genoemd mag worden?
Edit: Mijn fout, ik heb zelf het woord grootheid gebruikt zie ik nu . (stukje verwijderd)
Je bent 'm dan nog niet tegengekomen..., maar ik vind het toch wel sterk dat je 'm niet kent. (Op MM 3 maal in de top 250 en 2 maal in de tip 250)...
Kwalitatief is hij misschien wel beter dan Eastwood, maar Eastwood is een (veel) groter icoon dan hij.
Dat heeft natuurlijk iedereen in eigen hand
Je komt net kijken jij!
DonOswaldo
-
- 5996 berichten
- 1911 stemmen
Natuurlijk zijn er mensen die gewoon niet zonder baan kunnen en dus ook niet ontslag kunnen nemen om een andere baan te zoeken, maar in Nederland kun je zo'n beetje alles worden.
In Nederland zal je geen Clint Eastwood worden.
13woutie13
-
- 4384 berichten
- 0 stemmen
Kom dan ook asjeblieft niet aan met dat mensen zeuren omdat ze met 65 jaar moeten stoppen. Je lokt de discussie zelf uit.
Als iedereen zo'n beetje alles kan worden, waarom is er dan toch zoveel onvrede over werk? In Nederland lopen mensen natuurlijk hypocriet te doen, want ze hadden een veel betere baan kunnen hebben. Yeah Right.
Baggerman
-
- 10471 berichten
- 6062 stemmen
In Nederland zal je geen Clint Eastwood worden.
Wel Clint Oostbos...
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Clint Eastwood is hooguit als acteur een icoon volgens de definitie van chevy93. Regisseurs met de bekendheid van de beroemdste acteurs hebben er in de hele filmgeschiedenis maar twee bestaan: Alfred Hitchcock en Steven Spielberg. Verder helemaal geen.
chevy93
-
- 12689 berichten
- 1232 stemmen
Spielberg is denk ik met afstand de bekendste regisseur. Hitchcock is ook zeer bekend, maar ik weet niet hoe dat is bij de nieuwe generatie (mijne dus).
Eastwood is een icoon in de filmwereld in het algemeen. Waarvan het grootste deel te danken is aan zijn acteercarrière. Daarbovenop komt ook nog zijn regiecarrière, welke zeker niet onverdienstelijk is. En voor een kleine elite is hij ook nog de componist.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En Kurosawa is ook gewoon een icoon. Daar kun je niet omheen zwetsen.
Nomak
-
- 11620 berichten
- 0 stemmen
Regisseurs met de bekendheid van de beroemdste acteurs hebben er in de hele filmgeschiedenis maar twee bestaan: Alfred Hitchcock en Steven Spielberg. Verder helemaal geen.
Maar wat maakt een Hitchcock nu bekender dan Kurosawa? Kurosawa's films zijn toch ook gewoon wereldwijd bekend. Lijkt me toch dat Kurosawa in het westen minstens zo bekend is als Hitchcock in het oosten. Of vergis ik me nu?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Maar wat maakt een Hitchcock nu bekender dan Kurosawa? Kurosawa's films zijn toch ook gewoon wereldwijd bekend. Lijkt me toch dat Kurosawa in het westen minstens zo bekend is als Hitchcock in het oosten. Of vergis ik me nu?
Ik betwijfel dat. Hitchcock is niet alleen iconisch omdat hij een commercieel en artistiek succesvolle regisseur was, maar ook omdat hij veel aan zelfpubliciteit deed, iets wat weinig regisseurs geprobeert hebben en zeker niet op de schaal van Hitchcock. Zo verscheen Hitch in de trailers van zijn film, is hij te zien hij op de posters, had hij een eigen tv-serie waarin hij ook iedere week een voor- en nawoordje deed en verbond hij zijn naam zelfs aan thrillerboeken en -tijdschriften. Doordat hij zoveel te zien was werd Hitchcock net zo herkenbaar als de bekendste acteurs. Hij had zelfs een eigen persona: een klassieke Brit die op kurkdroge wijze vaak tegelijkertijd komische en naargeestige dingen zei. Deze zelfpubliciteit had ook een keerzijde: met name in de VS werd hij door de filmpers vaak minder serieus genomen, omdat hij zich zo populair gedroeg. Dat is echter later weer rechtgezet en zijn films zijn nu klassiekers.
Kurosawa is het grote icoon van de Japanse filmregie, maar aangezien Japanse films in het westen niet zo groot zijn als Amerikaanse films in Japan heeft Kurosawa niet de status van een Hitchcock. Enkele films van Kurosawa waren hier wel redelijk succesvol, maar het is voor Japanse films praktisch onmogelijk om het commerciële succes te krijgen van een The Birds of Psycho, hoe goed Kurosawa's films ook zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Kurosawa geen icoon is, maar hij is slechts een icoon in de kring van filmliefhebbers die interesse hebben in wie films regisseert. Hitchcock en Spielberg zijn inderdaad de enige twee regisseurs die niet ook acteerden wiens naam buiten die kring zijn doorgebroken. Al is Spielberg als persoon op zich volgens mij een stuk minder bekend dan Hitchcock ooit was.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
We zitten hier met talloze filmfans op een FILMforum. Als je je dan een beetje voordoet als iemand die er wat van af weet, dan ken je Kurosawa.
Metalfist
-
- 12359 berichten
- 3943 stemmen
Kurosawa is trouwens toch niet zo onbekend in de winkels? Al vaak tegen gekomen dat de films gesorteerd op regisseur of dat er boxsets tentoongesteld liggen. Hitchcock blijft bekender volgens mij (hier zit je natuurlijk met, zoals The One Ring al aanhaalt, het feit dat Hitch westers is en voor de standaard filmfan gemakkelijk 'kijkbaar' is. Langs de andere kant krijg ik de indruk dat Hitchcock even ver staat als Kurosawa omdat het tegenwoordig cool is om geen oude films meer te zien.
Nomak
-
- 11620 berichten
- 0 stemmen
Kurosawa is het grote icoon van de Japanse filmregie, maar aangezien Japanse films in het westen niet zo groot zijn als Amerikaanse films in Japan heeft Kurosawa niet de status van een Hitchcock. Enkele films van Kurosawa waren hier wel redelijk succesvol, maar het is voor Japanse films praktisch onmogelijk om het commerciële succes te krijgen van een The Birds of Psycho, hoe goed Kurosawa's films ook zijn.
Als het nu om een andere Japanse regisseur ging zou ik zomaar hiermee akkoord gaan. Maar Kurosawa is iemand die in het westen nog wel meer gewaardeerd werd dan in Japan zelf.
Je noemt met The Birds en Psycho misschien wel Hitchcock's bekendste films. Zal men ook wel in Japan en omstreken kennen. Maar zet daar eens films als Shichinin no Samurai, Rashômon en Ran tegenover. Die meesterwerken kent men ook overal. Ook Kurosawa's minder bekende films zijn in het westen gewoon bekend. Je gaat me niet wijsmaken dat Hitchcock's minder bekende titels in Japan en omstreken bekender zijn dan die van Kurosawa in het westen.
Het gaat tenslotte om wereldwijde bekendheid.
Als Hitchcock al bekender is zal het niet door zijn films komen. Ik denk dat ik je wel gelijk moet geven met je stelling over Hitchcock's zelfpubliciteit. Dat zal zeker wel een grote invloed hebben gehad op zijn bekendheid.
Drs. DAJA
-
- 4340 berichten
- 4385 stemmen
De gewone consument kent geen Kurosawa hoor, wél Hitchcock.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Als het nu om een andere Japanse regisseur ging zou ik zomaar hiermee akkoord gaan. Maar Kurosawa is iemand die in het westen nog wel meer gewaardeerd werd dan in Japan zelf.
Ja, maar dat maakt hem nog niet tot het succes dat Hitchcock was.
Die films kent men overal waar men echt geïnteresseerd is in film. Natuurlijk hebben ze een groter publiek gevonden dan de meeste Aziatische films (hoogstens wat martial arts films gingen er misschien overheen). Maar Aziatische films halen de reguliere bioscopen doorgaans niet eens. Veel mensen hebben vooroordelen tegen films die niet in de Engelse taal zijn en dat geld dubbel zo erg voor Aziatische films. Wat een film als Seven Samourai heeft gepresteerd in het westen is uitzonderlijk, maar weegt niet op tegen het succes van Psycho.
Laat ik het zo stellen: vraag een willekeurige voorbijganger of hij de namen Hitchcock en Kurosawa kent. Tenzij we met een filmaffecionado te maken hebben of hij een samouraienthousiasteling is de kans enorm dat hij alleen Hitchcock kent en zelfs die kennen ze misschien alleen vaag. Een andere test zou het noemen van de filmtitels zijn. Vraag naar Psycho en The Birds enerzijds en anderzijds naar Seven Samourai en Ran. Mijn ervaring is dat Psycho en The Birds vaag in het collectieve geheugen zijn blijven hangen. Het zijn van die zeldzame films waar mensen die weinig met film hebben de titel van kennen en zelfs weten dat het een oude film is, zelfs al hebben ze hem nooit gezien. Er zijn maar weinig van dergelijke films. Casablanca en Gone With the Wind horen erbij. Maar Ran en Seven Samourai zullen op weinig herkenning kunnen rekenen.
Kijk, jij vind Kurosawa helemaal geweldig, maar jij bent een fan van film en van de samouraifilm. Voor zo iemand is jou is Kurosawa dan het meest vanzelfsprekende van de wereld, net als voor RamonK, ikzelf en de meeste gebruikers van MovieMeter. Maar er zijn waarschijnlijk meer mensen die films als niets meer zien dan een avondje tijdverdrijf en die niet verder kijkt dan dat. Zij interesseren zich niet in de regisseur en nemen alleen de eerste film die ze tegenkomen. Deze mensen gaan niet zitten voor een Japanse film van de jaren '50 die meer dan drie uur duurt, hoe geweldig die film ook is. Op zich weinig mis mee, maar over deze mensen heb ik het als ik zeg dat de kans dat ze Hitchcock kennen enorm veel groter is dan Kurosawa. De status van Kurosawa is in de filmwereld zeker ongeveer gelijk aan die van Hitch, maar de wereld is groter dan de filmwereld. Dan heb je nog de wat meer algemenere cultuurliefhebbers. Die zullen Kurosawa waarschijnlijk ook wel kennen, maar wellicht ook niet.
Deze discussie gaat dus verder wat mij betreft ook niet over wie beter is: Hitchcock of Kurosawa? Maar om meerdere redenen leven de films van Hitchcock meer in het collectieve geheugen voort dan die van Kurosawa. Of dat terecht is is weer een andere discussie.
chevy93
-
- 12689 berichten
- 1232 stemmen
Kijk, jij vind Kurosawa helemaal geweldig, maar jij bent een fan van film en van de samouraifilm. Voor zo iemand is jou is Kurosawa dan het meest vanzelfsprekende van de wereld, net als voor RamonK, ikzelf en de meeste gebruikers van MovieMeter.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
De mensen die enkel het maandelijkse pathe-aanbod afgaan zullen de man inderdaad niet kennen, maar als je een beetje interesse in classics en worldcinema hebt dan kom je de naam heel snel tegen.
Ikzelf heb weinig kennis mbt muziek, maar ik weet ook dat Miles Davis een icoon is. Wanneer een kunstvorm een passie voor je is en je gaat een klein beetje graven dan komen de iconen vanzelf bovendrijven.
mister blonde
-
- 12449 berichten
- 4991 stemmen
Chevy, je maakt jezelf belachelijk. Geef het op. Kurosawa geen iccoon noemen omdat jij hem niet kent, kan echt niet.
Regisseurs met de bekendheid van de beroemdste acteurs hebben er in de hele filmgeschiedenis maar twee bestaan: Alfred Hitchcock en Steven Spielberg. Verder helemaal geen.
Tarantino is ook een aardig eind op weg.
Baggerman
-
- 10471 berichten
- 6062 stemmen
Tarantino is ook een aardig eind op weg.
Maar die is óók acteur!