The Eiger Sanction (1975)

Alternatieve titel: In Opdracht van de Draak

Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, George Kennedy en Vonetta McGee

Een geschiedenisleraar neemt een opdracht van een regeringstak aan: hij moet een Russische spion vermoorden. Omdat het beoogde slachtoffer deelneemt aan een expeditie die de Eiger gaat beklimmen sluit Jonathan zich hierbij aan.

avatar van VincentL
The Eiger Sanction

Eiger... Eiger... Wat is een Eiger? Geen enkel woordenboek kon mij antwoord geven op deze vraag. Mijn Engels vocabulaire is nou ook niet zo slecht, maar nergens in een achterkamertje kon ik een antwoord op mijn vraag vinden. Gewoon opzetten en kijken dan maar. Ik had geen idee welke waardering deze film op MM kreeg; hij was volgens mij een keer op tv langsgekomen en toen had ik hem gemist. Eastwood is niet de beste acteur, helemaal niet in het spreken. Toch maar gekeken dan maar hé!?

Het verhaal in deze film is echt zeer zwak. Als ik het ligt uitdruk. Meer afgezaagd dan dit plot kan eigenlijk niet. Dat is één kant dan. Als de uitwerking echter spannend en goed is kan er nog een zeer degelijke film uit komen. Dit is helaas ook niet het geval.
Het begin is werkelijk triest. Saai, ongeloofwaardig en zeer slap gespeeld. Kom op Clint! Je kon toch echt wel iets beters bedenken!?
Daarop volgt een middenstuk wat eigenlijk net zo slecht is. De voorbereidingen naar de beklimming van de berg zijn nog wel te volgen. In ieder geval beter dan het begin. De uiteindelijke confrontatie met Mellough is ook zwak. Ook geen originele manier van je probleem oplossen...
Het einde is daarna verrassend leuk om naar te kijken. Er moest toch een einde aan de film komen. De introductie is cliché, maar zo alles op de berg uitgewerkt is erg mooi. De uiteindelijke laatste wending in het plot is weer van laag niveau, wat erg jammer is.

Eastwood moest al na zijn spaghettiwestern-avontuur inzien dat acteren zonder tekst hem veel beter is gegeven dan acteren met tekst. Waar hij in Gran Torino als brompot nog goed voor de dag kan komen mist hij hier alle charme en overtuiging die een acteur in deze rol zou moeten hebben. Hij is niet gemaakt voor dit witte doek.
George Kennedy speelt daarnaast verrassend fris. Hij weet naast Eastwood een goede prestatie neer te zetten. Misschien is het niet heel goed, maar naast de slechte prestatie van Eastwood is het heel wat. Luchtig om naar te kijken. Af en toe een leuk vleugje humor er tussendoor. Alleen op het einde laat hij een paar steekjes vallen.
Vonetta McGee speelt een geinig bijrolletje. Het is jammer dat haar tegenspeler Eastwoord is want de zogenaamde overtuigde liefde komt geen enkele keer geloofwaardig over. Cassidy vond ik echt een creep, maar hij presteert niet boven gemiddeld. Misschien hadden ze hem beter als "Dragon" kunnen nemen ipv David, die erg slecht speelde.

Tot slot valt over de weergave van de Sanction niet veel te zeggen. Ik vond dat op het einde, op de berg, geknald moest worden. Qua visuele weergave van de film deed hij dat ook naar behoren. De berg en de stormen zagen er mooi en overtuigend uit. Alleen de val van de drie bergbeklimmers was dan weer een minpunt. Allemaal uiteindelijk net niet.

TheEiger Sanction is een film die je één keer moet kijken. Bij een herziening zal ik denk ik hopeloos onder de voldoende zakken.

Typische Eastwood film met een voorspelbaar verhaal en voorspelbare rol van Eastwood dat met een korrel zou moet worden genomen; de logica is soms ver te zoeken. De climax is spectaculair, maar ook wel stompzinnig. Leuke bijrol van Cassidy.

avatar van des1
VincentL schreef:
The Eiger Sanction

Eiger is een berg in de Zwisterse Alpen. Van alle Eastwood films DE film die in het geheim agent genre een zekere cult status geniet omdat ie te zot is voor woorden. Ten eerste, Eastwood als geschiedenis docent die bijklust voor de CIA en zich laat betalen in contemporary art. Vroeg me alleen af of Spielberg juist niet hierdoor was geïnspireerd toen ie Harrison Ford als archeoloog portretteerde (Raiders Of The Lost Ark) die ook in de klas met bakvis aanbidsters te maken had. Enfin, veel genietbaars als Eastwood die een klein kefhondje afzeikt terwijl die z'n baasje, een verrader van het gluiperigste water, een eind weg in de woestijn dropt. Idem dito een voormalige collega op wiens hand good ol' Clint is gaan staan na een partijtje matten, waarna hij één van de mooiste oneliners uit de cinema debiteert: "you may not play the clarinet for awhile". Verhaal gaat als een nachtkaars uit als weer een oud-collega niet is waar Clint 'm voor hield. Je ziet 'm kijken naar de dame die 'm al die tijd heeft bijgestaan... "eh, neuken?" Sums it up.

avatar van Zuster Stein
Sluit mij aan bij de vorige recensie. Het verhaal benadert de totale onzin (met biologische formules, idioot verraad, krankzinnige opdrachtgever, onwaarschijnlijk einde, en nog veel meer kul) , de film is alleen genietbaar als je mee wil leven met Clint's macho leefstijl.

avatar van Gang_Star
Vooralsnog het slechtst van wat ik van Clint Eastwood heb gezien. Film begint erg saai en is traag qua opbouw. Tussendoor komt er een liquidatie voorbij maar de rest van het eerste uur gebeurd er vrij weinig interessants. Halverwege hoopte ik dat de film zou omslaan en dat de nadruk zou worden gelegd op het beklimmen van de Eiger. Helaas duurt dat dan ook nog een tijdje en de aanloop daarnaar toe was eveneens erg matig. Het beklimmen van de Eiger was dan nog het meest interessant aan deze film, alhoewel ik mooiere shots heb voorbij zien komen tijdens het beklimmen van bergen in andere films. Het einde is zwak en dat zorgt er mede voor dat The Eiger Sanction mij totaal niet heeft kunnen vermaken.

Ouwe Clint.

Een film met twee gezichten. Wanneer het een spanned thrillertje probeert te zijn dan slaat het werkelijk nergens op, maar tussendoor is er ook nog wat ruimte voor een hoop macho onzin. De dialogen tijdens het eerste half uur zijn werkelijk hilarisch, je zou er niet moeten aan denken om dit nu nog uit te brengen.

Clint als Bond-variant zonder klasse is een compleet idioot figuur, maar wel grappig. Of het ook zo bedoeld is weet ik eigenlijk niet 100%, maar ik kon me er in het begin wel best mee vermaken. Daarna mindert het al snel en het laatste half uur kon me nog maar weinig boeien, maar in die eerste 30 minuten zitten toch een aantal pareltjes verborgen.

Een goed regisseur is Eastwood niet, 120 minuten voor een filmpje als dit is ook schromelijk overdreven, maar een hoop foute kitsch zorgt ervoor dat het nog wel te bekijken viel. Een fan zal ik nooit worden, maar het is best leuk om Eastwood een keer in dit soort kitscherige onzin te zien, meestal neemt hij zichzelf toch veel te serieus.