The 15:17 to Paris (2018)

Drama / Historisch

geregisseerd door Clint Eastwood
met Anthony Sadler, Alek Skarlatos en Spencer Stone

Drie Amerikaanse mannen, bestaande uit twee soldaten en hun vriend, ontdekken op de Thalys van Amsterdam naar Parijs een terrorist, bewapend met een AK-47. Deze is op weg naar de Franse hoofdstad om er een aanslag te plegen. De drie besluiten in te grijpen.

De treinscene was genoeg geweest, maar dan had deze film slechts 10 minuten geduurd. De rest van de film is (wat mij betreft) overbodig Amerikaans patriotisme.

avatar van Thomas83
Bizar hoe snel er een boek en verfilming over deze gebeurtenis kwamen. Een heroïsch verhaal, maar eentje die een verfilming echt niet waard is. Er valt simpelweg te weinig te vertellen. Het regelmatig hilarisch slechte script is ook echt het grootste zwakke punt van de film. Uit gebrek aan interessant materiaal wordt een groot deel van de film maar opgevuld met oninteressante flashbacks over hoe de drie elkaar op school ontmoetten, en later ook wat scènes gewijd aan de training van een van de drie (dit deel lijkt nog het meest op een normale film), en hun stedentrip in Europa, niet meer dan een met professionele camera's geschoten vakantievideo.

Er zijn gelukkig ook echte pareltjes, allemaal afkomstig uit het conservatieve brein van Eastwood. Kinderen spelend met wapens zag er nog nooit zo griezelig uit in een film, in elk geval in een die ik heb gezien. Er is een duidelijke christelijke ondertoon, en uiteraard komen er een hoop Amerikaanse vlaggen in beeld (al komt dat misschien gewoon omdat Amerikanen zo zijn, niet zozeer doordat Eastwood ze binnen het frame propt). Maar de meest komische scène is eentje met een luchtje van een anti-vax-boodschap, besloten met de mooiste citaat van de hele film: "My God is bigger than your statistics".

De als zichzelf gecaste hoofdrolspelers vond ik overigens nog niet eens zo slecht. Dat komt vooral doordat ze gewoon zichzelf kunnen zijn en onder elkaar in vertrouwd gezelschap zijn. Ik blijf het wel erg ongemakkelijk vinden dat van ze gevraagd is om de aanval zelf na te spelen. Die aanval zelf is wel het beste moment van de hele film. Op het downplayen van de rol van wat van de andere betrokkenen na lijkt het allemaal vrij accuraat en gedetailleerd. 1.0*.

avatar van AmazingPP
Wat een waardeloze flut film is dit zeg! De trailer van de film is eigenlijk het spannendst. Toen ik de trailer zag had ik wel zin in de film en gisteren was het dan zover.... Tachtig minuten stom, dom en slap gelul wat totaal niet interessant wordt gebracht en dan nog dertien minuten het uiteindelijke doel van de film. Ik weet niet wat Eastwood mankeerde toen hij deze film maakte, maar het is echt bar en boos te noemen. Ook die vrouw die ze ontmoeten, waar was die ineens gebleven. Echt de slechtste film die ik de afgelopen jaren heb gezien en ik kijk twee films per dag. Mijn hemel, wat een vehikel. 1,5*

avatar van schumacher
Laten we alvast niet vergeten dat dit een waargebeurt verhaal is maar idd, dit kon toch veel beter hoor.

Clint Eastwood is en blijft een topper en the Mule waarin hemzelf nog in meespeelt vond ik heel goed maar deze film is helaas niet goed.

avatar van Lakte
1e klas troep, had veel beter uitgewerkt kunnen worden. En deze film is van Clint Eastwood, dat zie je er echt niet aan af!

Het zou moeten gaan over een man die met een geweer rondzwaaide in de Thalys wat echt gebeurd is, daar gaat het in deze film helaas maar 10 minuten over, er is te veel gezemel omheen wat het een drama film maakt en het hele hoofdonderwerp eigenlijk weg is, het gaat eigenlijk helemaal niet meer om te Thalys maar over 3 jongen die opgroeien en op vakantie gaan.

De 3 jongen worden ook door zichzelf gespeeld wat ik erg jammer vind want het spat er vanaf dat het geen echte acteurs zijn. Clint had beter vakmensen kunnen kiezen.

The Mule van en met Clint Eastwood was wel weer erg goed.

Helaas 1,5*