Les Garçons Sauvages (2017)

Alternatieve titel: The Wild Boys

Frankrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Bertrand Mandico
met Elina Löwensohn, Vimala Pons en Nathalie Richard

Aan het begin van de 20e eeuw, op het eiland La Réunion, begaan vijf adolescenten van goede families een wrede misdaad. Een Nederlandse kapitein neemt ze onder zijn hoede voor een tocht op zijn naargeestige, vervallen zeilboot. Uitgeput door de methoden van de kapitein bereiden de vijf jongens zich voor op muiterij. De haven van hun bestemming is een bovennatuurlijk eiland met weelderige vegetatie en betoverende krachten. Het eiland herbergt een schrikwekkend geheim.

avatar van Verhoeven
Een trailer is bij deze wel welkom. Had ergens namelijk gelezen dat ze verwachtte / hoopte dat het de schandaal film wordt van de 74ste editie van het filmfestival van Venetië. Hier wat stills.

Zo slecht?

avatar van Verhoeven
Als je van puberale genre-onzin houdt zoals Grave of Tenemos la Carne dan is dit je ding. Ging er heel lang in mee en vond sommige ideeën best wel geinig zoals de getatoeëerde 'jongeheer' van Sam Louwyck maar uiteindelijk vond ik het veels te lang duren voor zijn provocerende boodschap.

avatar van leatherhead
Klinkt goed!

avatar van John Milton
Ik houd van films als Grave.

Tenenos a la Carne durf ik dat niet direct van te zeggen, maar het was op zijn minst fascinerend en gedurfd. Er zat zeker visie achter, net als achter dit werk. Om dat zonder gedegen argumentatie als puberale onzin af te doen, is te gemakkelijk.

Maar de vergelijking met tenemos is wel raak. Ook deze film is rauw, experimenteel, seksueel, niet zo toegankelijk en kortom niet voor iedereen. Ik rond naar boven af.

avatar van McSavah
Volgens mij lijkt dit totaal niet op Grave en Tenemos la carne. In stijl en invloed lijkt Mandico mij echt compleet anders. Grave en Tenemos la carne lijken hun invloed meer uit hedendaagse (Franse) cinema te halen, terwijl Mandico met veel meer historisch besef en een hoog camp gehalte films maakt. Grijpt terug op oudere cinema. Vergelijk alleen al hoe clean die twee films geschoten zijn in vergelijking met de korreligheid van Mandico en bij deze film ook de beeldverhouding.

avatar van John Milton
McSavah schreef:
In stijl en invloed lijkt Mandico mij echt compleet anders.
Eens!

avatar van maxcomthrilla
Wow, de trailer ziet er erg gaaf uit!

avatar van leatherhead
Gheh, grappig om achteraf te lezen dat de vijf hoofdrollen allemaal door vrouwen gespeeld zijn. Het kan aan mij liggen, maar ik heb tijdens het kijken echt helemaal niks doorgehad. Best knap, maar ik had me vooraf dan ook niet ingelezen over de cast.

Voor de rest ook een geweldig uniek werkje dat niet alleen heerlijk bizar is, maar er ook in slaagt om aan de hand van allerlei opvallende details echt een eigen universum te scheppen. Het harige fruit, Trevor, de rechtzaal, allemaal zaken waar niet echt dieper op ingegaan wordt maar wel het gevoel geven dat de film zich echt in zijn eigen hermetische wereldje afspeelt. Ook de stilering draagt daar aan bij met veel stijlwisselingen, hallucinante tussensequenties, beelden die elkaar soms overlappen. Visueel in ieder geval een erg indrukwekkende film met enkele prachtige uitschieters (de modderregen).

Opvallend komisch ook bij momenten: De getatoeëerde lul van Louwyck, de groping plants . Qua campyness zit het wel snor inderdaad. Dikke 4*.

avatar van remorz
Bevreemdende film.

De film strijkt meteen tegen de haren in. Met één (exemplarisch wansmakelijke) actie worden we geïntroduceerd aan onze amoreel en losbandig vijftal. Nog geen gevoel met de toon van de film, weet je nog niet hoe je het moet plaatsen.

Het verhaal begint een beetje als Sleepers. Dat waren jongens met goed hart en pech, die buitenproportioneel gestraft werden. Deze jongens? Komen ze berouwvol tot inkeer? Wat wordt hun straf? De film houdt het lang spannend en ik moet zeggen: ik had het verloop niet kunnen raden.

De film oogt eigen en heeft een dromerige manier van vertellen, die blijft intrigeren en ook aardig oplevert. Voice-over is echt toegevoegde waarde, eindelijk niet eentje die alleen de weg wijst, maar ook de beelden op een goede manier aanvult.

Het overall sfeertje is heerlijk, al worden sommige scenes misschien wat lang gerekt, zoals de dromerige “kussen”gevechten. Een arty-sfeertje zoals in Neon Demon en Like Me (minus de felle kleurtjes): randje ostentatief maar constant prikkelend.

Beetje irritant dus maar je blijft kijken. En achteraf lijkt alles dan toch allemaal zijn functie te hebben gehad. En - nooit drammerig maar - ergens valt hier ook nog een feministisch pamflet in te lezen. Als je wil. Kleine 4*