Broken Arrow (1950)

Western

geregisseerd door Delmer Daves
met James Stewart, Jeff Chandler en Debra Paget

Amerika, 1870. Onder leiding van opperhoofd Cochise proberen de Apachen hun land te verdedigen tegen de blanken. Tom Jefferson probeert de partijen nader tot elkaar te brengen en als Cochise instemt met een vredesvoorstel en Jeffords verliefd wordt op het Apachenmeisje Sonseeahray lijkt alles goed te komen. Op hun huwelijksdag komen ze echter in een hinderlaag van bandieten terecht, die een eind aan de vrede willen maken.

avatar van Poisonthewell
Veel oude westerns worden tegenwoordig als hopeloos gedateerd beschouwd vanwege de grote hoeveelheid (vaak onbedoeld) racisme. Broken Arrow echter doet er alles aan om de indianen nu eens niet als bloeddorstige wilden af te schilderen; in tegendeel, de blanken in deze film zijn wilder, bloeddorstiger en gewetenlozer dan de Apaches. Voor een film uit 1950 is dit een zeer welkome verandering. De schrijver van het script, Albert Maltz, werd naar het schijnt direct na het uitkomen van de film op de zwarte lijst gezet van de House of Un-American Activities Commission.

Eén van de klassieke westerns uit de jaren 50 en de 1e die indianen op een menselijke manier neerzette. In die tijd not done, vooral niet in de tijd van de onderzoekscommissies van on Amerikaanse activiteiten. Albert Maltz die verantwoordelijk was voor het script kwam op de zwarte lijst, velen zeggen naar aanleiding van deze film. Toch werd er van zijn talenten gebruik gemaakt, maar dan stond of een ander op de titelrol vermeld of zijn naam werd gewoonweg niet genoemd. Het duurde tot 1970 voordat zijn naam weer in een aftiteling voorkwam. Maar ook Delmer Daves ontkwam niet aan een onderzoek, maar omdat hij in die tijd een aantal zeer Amerikaanse films achter zijn naam had staan zoals Pride of the marines en Destination Tokio kreeg hij van de commissie het voordeel van de twijfel. Daves maakte maar een paar westerns, maar die behoorden wel tot zijn favorieten. In Broken Arrow verwerkte hij ook zijn ervaring en kennis die hij opdeed toen hij als student een tijd bij de Hopi en Navajo Indianen woonde. Voor de rol van Jeffords was Stewart de juiste man, als geen ander kon Stewart een overtuigende cowboy neer zetten, maar waar andere westerngrootheden als Wayne, Scot en Mcrea vaak stoere ongecompliceerde cowboys neerzetten, was Stewart altijd een wat onzekere twijfelende man. In al zijn films, maar vooral in zijn vele westerns speelde hij met veel diepgang, zich altijd afvragend in de film of hij het wel goed deed. Broken Arrow was ook 1 van zijn lievelingsfilms. Als er ooit een western was waarin er een sterke verbale interactie plaatsvond tussen Indianen en blanken, dan was dat Broken Arrow. Meestal beperkte zich de interactie tot elkaar uitmoorden. Jeff Chandler was een acteur die niet bij het grote publiek bekend was, maar wel een bekend gezicht had omdat hij juist exotische rollen kreeg in films. Voor het eerst kreeg een indiaan een menselijk gezicht en dat was te danken aan het ingetogen spel van Chandler. De figuur Cochise verlangde ook iemand die groot en sterk was ( van Cochise was bekend dat hij een lange statige persoon was met bijna Europese trekken in zijn gezicht), daarnaast zette Chandler niet de “gebruikelijke”indiaan neer met veel gebaren en natuurwijsheden, maar een Indiaan die wist wat er in zijn wereld aan de hand was en dat er voor zijn volk grote veranderingen aan zaten te komen. Debra Paget die de rol van de indiaanse vrouw van Jeffords voor haar rekening nam, ontkwam na Broken Arrow niet meer aan dergelijke rollen, zij zou nog in veel westerns of exotische avonturenfilms verschijnen. Het was voor de Amerikanen wel even slikken dat zij voor het eerst in een western als bad guys werden neergezet en aanvankelijk had de film dus niet zoveel commercieel succes in Amerika. Met het verstrijken der jaren en omdat andere regisseurs deze film aanmerkten als hun favoriet werd de film in een ander licht bekeken. Daves heeft met Broken Arrow een prachtige film gemaakt, jammer genoeg wordt er heden ten dage weinig aandacht meer besteed aan dergelijke belangrijke films, Broken Arrow verdient dat echter wel.

avatar van Dogie_Hogan
Wow...wat een verschil in transfer: R-1 vs R-2..

avatar van Co Jackso
Broken Arrow begint sterk. Later in de film wordt het helaas iets te moralistisch en er wordt natuurlijk een romance aan toegevoegd. Tegen het einde is er gelukkig wel een scène die het verhaal wat wakker schudt, maar voor het eindresultaat helpt het helaas weinig.

Werkelijk prachtige film, en inderdaad eens niet de indianen in het kwade daglicht, maar de verhoudingen zoals die waarschijnlijk wel geweest zijn. Moralistisch? Daar ontkom je haast niet aan in een film als deze. De moraal hierin is de kern van de film. En de Amerikanen maken zowiezo vaker films die een christelijke boodschap hadden, dit ook omdat dit zeer gewaardeerdwerd/word door het Amerikaanse publiek (en ook door Europese chrsitenen). ik doel dan bijvoorbeeld op de scene van de generaal, die The Bible Rading Howard word genoemd.

En wat een verschil inderdaad: Wow...wat een verschil in transfer: R-1 vs R-2

Kan iemand mij zeggen wat de beste is? ik heb een heel slechte monitor namelijk. ik heb vanmiddag de NTSC dvd bekekn en die zag er heel behoorlijk uit, heb erg genoten van James Stewart en de hele film eigenlijk. 3,5 ster!

nicolaas1974 schreef:

En wat een verschil inderdaad: Wow...wat een verschil in transfer: R-1 vs R-2

R-1.
Kijk maar: DVDcomparison: R2 vs R-1.

avatar van Jan met de pet
Aardige western, niet meer en niet minder : 3.0

Ik maak me er makkelijk van af en verwijs naar het prima stuk van "waidman" hierboven.
Een erg goede Stewart in een wel wat zoetsappig verhaal. De romance was er beter buiten gelaten om te focussen op de moeizame relatie tussen blanken en indianen.
Een extra dikke pluim voor Chandler die geloofwaardig overkomt bij het neerzetten van Cochise.

avatar van obiwan1958
Jeff Chandler was wel degelijk een belangrijke en populaire akteur in de jaren vijftig,wie het tegendeel beweert zit er wel fel naast....voor de rest volledig akkoord met waidman

avatar van Brix
@ obiwan1958

Waarschijnlijk bedoelde waidman te zeggen dat Chandler toen hij de rol van Cochise kreeg in Broken Arrow nog geen echte grote bekendheid had, en dat klopt.
Hij kreeg na deze film namelijk pas hoofdrollen, en werd inderdaad een hele grote Hollywood ster.

avatar van Dogie_Hogan
In Frankrijk uit op Blu-ray, maar helaas is de Franse ondertiteling fixed, niet te verwijderen dus: comparison. Dat gebeurd weer steeds vaker bij Franse releases.

Voordeel is wel, dat met deze Blu-ray release die green-push weg is.

Op historische feiten gebaseerde film over het streven naar vreedzame coëxistentie tussen verschillende bevolkingsgroepen; nog steeds een bijzonder actueel onderwerp. De romantische verhaallijn tussen James Stewart en de nog piepjonge Debra Paget (pas 16 jaar) is erbij gehaald om de film voor een breder publiek aantrekkelijk te maken.
Het was best weer een tijdje geleden dat ik een western gezien had. Van deze herinnerde ik mij dat die me destijds goed bevallen was. Dat is na deze herziening nog zo, omdat het verhaal mij erg aanspreekt en daarnaast door de schitterende opnamen. Maar ja, ik weet uit eigen ervaring dat het niet meevalt om in de weelderige natuur van Arizona locaties te vinden die niet oogstrelend mooi zijn. Een aanrader, de film én Arizona.

avatar van mr rumson
Prima western met een goed verhaal.
Het romantische stukje tussen Stewart en Paget had voor mij niet zo gehoeven.
Maar het sterke einde maakte het meer dan goed.
De film is een lust om het oog om te zien door de prachtige omgeving waar de film opgenomen is.

avatar van missl
Prima verhaal over een bruggenbouwer (Stewart) die de indianen en de blanken nader tot elkaar wil brengen. Kijkt wel lekker weg maar blijft niet hangen.

avatar van blurp194
Sprookje.

Of de echte geschiedenis zich ook maar ergens in de verte van dit verhaal afgespeeld is lijkt twijfelachtig, en het verhaal is wel wat te mooi om waar te zijn. Historisch is de film vooral interessant doordat het een van de eerste - of misschien ook de eerste - film was waarin de (ahem) native americans niet als de bad guys werden neergezet, maar de immigranten. Waarin Indianen als wijs en vergevingsgezind getoond worden, in plaats van lukraak pijlen afschietend.

James Stewart is zijn gewone zelf, de rechtschapen maar wel wat slome held. Wat dat betreft weinig bijzonders. Uberhaupt niet in het acteerwerk eigenlijk, behalve misschien dat er niet echt duidelijk 'echte' native americans mee lijken te spelen. Zover gingen ze dan kennelijk toch net weer niet.

avatar van W.V.
Heb de bijdrage van Waidman gelezen, poeh ik wou dat ik zo'n recensie kon schrijven, helemaal mee eens. De film is al decennia lang ondergewaardeerd.

avatar van trebremmit
Deze komt begin volgend jaar op blu-ray uit bij Kino Lorber.

Twitter

avatar van Onslaught