Taza, Son of Cochise (1954)

Alternatieve titel: Son of Cochise

Western

geregisseerd door Douglas Sirk
met Rock Hudson, Barbara Rush en Gregg Palmer

Drie jaar na de oorlog met de Apache-Indianen overlijdt stamhoofd Cochise. Zijn oudste zoon Taza wil net als zijn vader vrede met de blanken, maar zijn broer Naiche vertoeft liever op het oorlogspad en sluit een geheim verbond met de geduchte concurrent Geronimo.

ZDF (Taza, Son of Cochise, zaterdag 4 februari, 2:35 uur)

avatar van Brix
Jammer dat ze niet de hele "Cochise trilogie' laten zien:

1 Broken Arrow (1950)

2 The Battle at Apache Pass (1952)

en deze 'Taza, Son of Cochise' als afsluiter.

avatar van Mochizuki Rokuro
Sirk's enige western, althans Take Me To Town is volgens mij meer een komische musical met western-tintjes (er is erg weinig over díe film te vinden). Het overall dramatisch gegeven komt goed uit de verf en de warme kleuren geven de film een fantastische feel mee, met name in het indianenkamp. Maar de losse dialoog scènes zijn nogal amateuristisch - Dat laatste geldt in elk geval ook voor Barbara Rush die gewoon puur slecht is (maar wel weer een erg mooie jurk draagt).

Nogal tegenstrijdige berichten lees ik over de film. Hudson die eerder met Sirk werkte (en dat later nog vaak zou doen) wilde graag (weer) een native spelen én wilde ook graag dat Sirk zou regisseren. Iedereen ontraadde hem het eerste. Later beschouwde Hudson dit ook weer als zijn minste rol. Sirk wilde vooral experimenteren met buitenscènes en geïmproviseerde scènes en vond in dit verhaal daarvoor een kapstok (en hij was zijdelings wel enthousiast over het gegeven over de man die verscheurd wordt door zijn innerlijke waarden). Sirk was zelf erg tevreden met zijn mogelijkheden die met name die buitenlocaties opleverden, maar over het algemeen wordt de film toch als minor-Sirk beschouwd.

Ik zag toch vooral een western die er anders uitziet dan vele andere door die weldadige kleuren, maar die dramatisch tekort schiet. Voor de Sirk, Hudson en western completisten (en dan heb je gelijk een heleboel mensen te pakken) toch verplicht kijkvoer al zal het geen overweldigende indruk maken. Sinds een jaar of zo is er (eindelijk) een Engelse DVD-release.

Jeff Chandler speelt trouwens Cochise in de eerste scène, maar wilde zelf niet op de credits worden genoemd.

Visueel mooie western, die voor de afwisseling (en zeker voor 1954) eens niet anti indianen was (al zat er sowieso een racistisch aspect in het gegeven van Apachen die op de hand van de blanken waren tegenover hen die oorlogszuchtig waren). De actiescènes waren energiek, maar helaas liep het onderhavige voorspelbare melodramatische verhaal, met de gebruikelijke misverstanden, voor geen meter en paste Rock Hudson niet in de rol van de vredelievende zoon van het opperhoofd van de Apachen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zeer mooi van kleur en soms van sfeer en in die zin wat afwijkend van het reguliere westernidioom. Daaraan is dudelijk te zien dat dit niet door de eerste de beste gemaakt is. Maar zodra de acteurs gaan praten daalt het niveau zienderogen. Hudson overtuigt geen moment, maar is zeker niet de slechtste acteur die er in deze film rondloopt. Komt nog het bij vlagen tenenkrommende plot bij (het einde is echt te erg). Minor Sirk for a reason, dit.

Gewoon een onder gewaardeerde western.

avatar van mr rumson
Aardige western met Rock Hudson die ik echter niet helemaal uit de verf vind komen als Taza.
Maar goed er zijn wel slechtere uitvoeringen van blanke acteurs die voor indiaan door moeten gaan .
Zo ook in deze film bv Naiche of Geronimo die zwak overkwamen en totaal niet overtuigend waren in hun bedoelingen .
Visueel ziet deze western er mooi uit ook de actie was best wel om te doen .
Voor mij zit er niet meer in dan een kleine drie sterren .