Death Train (1993)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Slovenië
Actie / Thriller

geregisseerd door David Jackson
met Pierce Brosnan, Patrick Stewart en Christopher Lee

Een Duitse geleerde heeft samen met een Russische ex-generaal een nucleair wapen gemaakt, dat nu in handen is van een Amerikaanse huursoldaat. Dit wapen wordt met een gekaapte goederentrein vervoerd door Europa. Malcolm Philpot heeft de taak om samen met zijn team de trein tot stoppen te brengen en een ramp te voorkomen.

avatar van davidov
james bond in de maak zullen we maar zeggen...het lijkt er al verdomde op, maarja 2 jaartjes later is het al zover en peirce brosnan was al gevraagd voor de rol van 007 in 1987 (8 jaar later mag hij dan alsnog het proberen).

De film is wel matig opzich, standaard idee, terroristen, een bom, een trein, en 1 man die het mag opknappen....maar de film is toch vrij onderhoudend(voor low budget in dit genre --> krijg je meestal van die chuck norris films bah)

avatar van Quentin
Solide filmpje, met goede acteurs en in tegenstelling tot andere vind ik dit deel een stuk beter dan het vervolg.

avatar van Captain Pervert
De afloop is in elk geval origineel. (Als ik tenminste de goede film op mijn netvlies heb).

Verder best een aardige film. Standaard is nog altijd geen synoniem voor klote.

3 sterren.

avatar van U-96
Beetje standaard verhaal en standaard aktie, maar al met al toch best vermakelijk. Mede dankzij Brosnan nog nét 3 sterren...

*3.0*

djelle
Ik zie Brosnan toch liever als Bond! Middelmatige actieprent. 2,5

avatar van The Goss
Zeer matige verfilming van het boek van Alistair Maclean. De vrouw die Sabrina Carver 'probeerde' te spelen sloeg echt alles. Als een mislukte commando probeerde ze een beetje stoer te doen. Wat een miscasting.

veron35
Niks aan. anderhalve ster.

avatar van sinterklaas
Hierin doet Pierce Brosnan een opleiding voor James Bond. Althans zo lijkt het wel.

Had een paar maanden eerder Nightwatch gezien en nu pas deze. Dus niet helemaal op de juiste volgorde. Maar oke. Het was ook omdat ik Nightwatch eerder vond dan deze. Had deze na lang zoeken toch eindelijk op de markt gevonden.

Ik vond dit ook wel een redelijk goede terroristen filmpje. Pierce Brosnan acteerde wel goed enzo maar het zag er af en toe wel erg verdomd goedkoop uit. De locaties zijn veelal hetzelfte en let eens op die schietpartijen waarbij er geen vlammetje bij de loop van het geweer verschijnt.

Maar daar stoorde ik me niet aan. Ik heb me gewoon weer vermaakt met deze film. Ik hou wel van dit soort goedkope films. Er zitten wel leuke momenten in. Die blufbom aan het eind was ook wel leuk.

Ik heb me toch nog vermaakt. Al vond ik deel 2 ietsje beter.

Deze film kon je nog gratis meenemen, tijdens een acktie als je een bepaalde hoeveelheid boodschappen had gedaan.
(ook al weer een tijd geleden)
Dacht bij de Albert Hein of was het nou de Lidl??

Ik vond deze film niet verkeerd, wel een leuk verhaal, een paar bekende acteurs, af en toe wat goedkoop maarja had hem toch gratis. dus 3*

avatar van Ace Hanlon
Tjonge-jonge-jonge. Dit is nu echt een film die een spoorman echt niet kan uitkijken.
Dit is misschien de Amerikaanse visie op de spoorwegen in Europa, maar dit kan toch echt niet.
Dit is nog grotere onzin dan indertijd "Cassandra Crossing".
Ik heb me nu een uur zitten ergeren aan alle onmogelijkheden die in deze film voorkomen. Het volgende uur kan wat mij betreft nog 5* krijgen, het eerste uur komt uit op MIN 5. Het laagste wat ik kan toekennen is helaas 0,5, dus bij dezen.
En dan te bedenken dat ik als Alistair MacLean-fan het boek verslonden heb.

avatar van tukkerstein
Mijn vader zit bij het spoor en zag vele fouten inderdaad. En dat verhaal ook weer, Amerika loopt even Duitsland binnen om wat terroristen uit te schakelen. Simpel en standaard actiefilmpje dat redelijk vermakelijk is. Pierce Brosnan heeft een slappe rol. 2,5*

avatar van Frank.
Niks speciaals 2*

avatar van kinjutsu
Dit lijkt me een topper met Brosnan, ik zou de film erg graag zien om zo meer te weten te komen over de jonge Pierce. Hoe hij zijn carriere gestart heeft. Erg interessant.

kinjutsu schreef:

Ik heb m weten te bemachtigen, binnenkort maar even checken.

Fijne tagline trouwens:
"The mission is impossible. The consequences deadly."

avatar van Goodfella_90
Ik lees vaker een vrijwel identieke tagline bij een andere standaard-actiefilm dan dat ik naar de wc ga.

Goodfella_90 schreef:

Haha, kom op. Je kan er de humor toch wel van inzien?!

avatar van ILDIB
Dit is echt bijzonder matig. Simpelheid troef en acteren kan geen mens. Die miscaste baywatch muts (geen tieten) is ook hierin vreselijk niet op haar plaats. En geef iedereen een klapperpistool en schiet er maar op los.

Echt droevig gewoon dit. A team is bijna beter..

Niemand het boek van Allistar McClean gelezen hier???
Goede verfilming,met de juiste personen voor de karakters...
Het boek is wat uitgebreider,maar de film is zeker niet slecht!
van mij dus 4 sterren,en de aanbeveling om toch ook zeker het boek ter hand te nemen!!

avatar van Donkerwoud
De eerste film voor boven de 16 die ik ooit zag. Was toen echt iets spannends toen ik een ventje van een jaar of 10 was. Weet nou niet of de ervaring overeind blijft staan bij herziening.

avatar van 606
Aardige actie film maar we kennen het allemaal al, het verhaal is niets vernieuwend.
Acteren is ook nog wel redelijk.

2,5 ster

Reinbo
Nogal knullige film. Een verzameling van veel stupide en ongeloofwaardige momenten in een film die de actie of the tongue in cheek aproach mist om er mee weg te komen. Laserdisc liep 2 minuten voor het eind vast, dus als iemand mij het eind zou kunnen vertellen?

avatar van myster01
best aardig als je niks anders te doen hebt. beetje héél erg cliché-matig maar met voldoende vaart om lekker achterovergezakt uit te kijken.

avatar van myster01
Reinbo schreef:

twee minuten voor 't einde? Dan hoeft niemand je te zeggen hoe het afliep. kun je zelf wel invullen

Beetje saai, hoewel de hoofdrolspeler leuk is is de film flut

avatar van RuudC
Koddig actiefilmpje met een leuke cast! Goed is het zeker niet en slechts zelden komt de film boven de middelmaat. Toch is het een geinige tvfilm. Het verhaal is niet bepaald spectaculair. De angst voor het rode gevaar zit er anno 1993 (een jaar eerder klapte de Sovjet-Unie nog in elkaar) nog goed in. Aan Christopher Lee de eer om een Sovjetcommandant neer te zetten. Dat gaat hem goed af overigens, al neem ik alles wat ook maar als Russisch klinkt makkelijk voor lief. Patrick Stewart doet het redelijk als zijn Amerikaanse tegenhanger.

Death Train heeft daarmee twee gerenommeerde acteurs en de mazzel dat Pierce Brosnan twee jaar later definitief doorbrak als James Bond in Golden Eye. Aan het acteerwerk ligt het eigenlijk ook niet. Ook Ted Levine is een toffe badguy. Het is weer het cliché verhaaltje waarin de wereld bedreigd wordt met bommen die op de laatste seconde onschadelijk worden gemaakt. De actie is weinig spectaculair, al is de tweede aanval op de trein, waarin Tierney doodgeschoten wordt door de cameravrouw (Sabrina undercover) gaaf gedaan! Zeker de manier waarop het in beeld wordt gebracht met alle herhalingen. Mooi opveermoment! Eerlijk gezegd heb ik ook smakelijk kunnen lachen om het einde. Er had meer vaart mogen zitten in Death Train en wat onverwachte, creatieve wendingen zou de film erg veel goed gedaan hebben. Voor de liefhebbers in het genre aardig om eens gezien te hebben, alle andere kunnen dit rustig negeren.

avatar van Left4Dead
Vermakelijk door het acteren, soms zelfs puberaal, en script. Dan nog maar te zwijgen over de editing, volgens mij is dat nog simpel met schaar en plakband gebeurt want het zat er gewoon vaak naast. Amature time met hoofdletters, de sfx zwaar onder de maat en het geluid met beeld schroeft de film zeker niet omhoog. Nee zelf de soundtrack begon mij te vervelen.

Ja de film is nu 20 jaar oud en dat is wel te zien. De cast doet het soms nog redelijk ondanks het verschrikkelijke script en dat red de boel nog een klein beetje. Heerlijk hoe de mensen geoefend hebben (not) op accenten , wat een ellende. 2.5** en dan mag de regisseur nog tevreden zijn ook! Oja een trein willen laten ontsporen in een tunnel met een bom aan boord? wie bedenkt zoiets!!!