The Trench (1999)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door William Boyd
met Paul Nicholls, Daniel Craig en Julian Rhind-Tutt

Noord-Frankrijk, einde juni 1916. Een groep jonge Britse soldaten bereidt zich voor op een confrontatie met de Duitsers. De 17-jarige Billy MacFarlane en zijn mede-soldaten hebben kort daarvoor onbezonnen ingetekend om te vechten tegen de Duitsers. Nu, in de loopgraven wachtend op het signaal om aan te vallen, beseffen ze pas waar ze aan begonnen zijn. Ze proberen op allerlei manieren afleiding te zoeken tot het moment dat ze de aanval moeten inzetten tegen de Duitse tegenstanders die in de loopgraven tegenover hen zitten. Het zijn de laatste uren voor de beruchte 'Slag om de Somme'.

18 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van jedymaster

ben benieuwd als het ff kan kijken anders tapen

avatar van dope
De film speelt zich alleen vóór de strijd af, dat had ik niet verwacht. Geen slechte film, maar er gebeurd niet veel. Toch zou ik niet met ze willen ruilen!! 3*

Zwak scenario. Slechte conversaties. Weinig spanning ondanks de setting. Ronduit zwakke film.

Vanmiddag voor 5 euro gekocht en gelijk vanavond bekeken en ik moet zeggen dat als je van het genre houd (en dat hou ik) dan is de film nog best door te komen. Niet vanwege de matige acteerprestaties of de saaie conversaties die veelvuldig voorkomen maar wel vanwege het realistische beeld dat de film schetst van de eerste wereld oorlog. Al was het in de echte loopgraven nog veel erger als in de film. De film gaat hoofdzakelijk over het "routine draaien" van de soldaten en dat betekent veel wachtlopen, vervelen, hangen, gesprekken. Weinig actie dus. Maar wel een mooi tijdsbeeld.

Maar als je geen liefhebber van oorlogs films bent dan denk ik dat je deze film beter kunt laten staan want dan zul je hem als zeer saai ervaren. Als je dan toch een film over WW1 wilt zien is "The lost battalion" een spannender alternatief.

avatar van palingroker

ATAK07 schreef:

Spijt dat ik de film niet heb meegenomen voor diezelfde luttele 5 eurie in Assen. Was weekendje weg maar heb deze laten liggen en een boek meegenomen. Als WO1 en 2 fanaat moet ik deze absoluut zien dus ga ik mijn ogen openhouden!

Realistisch, goed gespeeld, wapens, loopgraven, uniformen correct, maar inderdaad iets te weinig aktie. Op het laatste komt de langverwachte aanval en die scene is maar zwak en te kort, (duurt maar een 2 tal minuten) Als men de echte foto's bekijkt van de Somme of van Passendale 1916, dan ziet de omgeving rond de loopgraven er wel wat anders uit dan een groen grastapijt. Niet slecht in zijn totaal, maar weeral een film die toch beter kon en WOI films zijn al zo in de minderheid.

Ik vond dit een zwakke film met slechte tot matige acteer prestaties, ook van Daniel Craig. Zag er ongelooflijk low budget uit! Bijna alle Scénes zijn gefilmt in de loopgraven en de omgeving is zoals hierboven reeds vermeld alles behalve hoe het er in 1916 uitzag. Toch wel zeer teleurgesteld. Ik had beter een andere film gezien.

wo2-Freak
Inderdaad weinig actie, op het laatst alleen een beetje actie maar alles was mooi in beeld gebracht zoals het was.

Ik ben (zoals 2 andere die berichten geplaats hebben hier) een enorme wo1 en wo2-fanaat vooral wo2. (Zie mijn naam:P).
Ik heb er honderden films en documentaires over gezien en boeken overgelezen. Ik kan meer inzien hoe het voor die soldaten was dan iemand die het elke dag over rap muziek heeft.
Daar zullen de andere 2 wo1 en wo2 fanaten het mee eens zijn?:P

De film was voor een deel goed de uitwerking maar niet super.
Desondanks krijgt de film tog een voldoende aangezien het binnen mijn genre ligt en het absoluut niet beter is dan titels zoals ''de tweeling, the bunker, last drop''.

Goede film over de loopgravenoorlog.
Je ziet weinig oorlogsactie in deze prent, maar dat maakt hem er niet minder goed om. De film toont duidelijk de beklemmende sfeer die er in de loopgraven tussen de soldaten heerst.
De waanzin van een oorlog zeer goed in beeld gebracht.
Daniel Craig is hier weer verrassend goed, en toont wederom dat hij vele rollen aankan.
Even vermelden dat er op de hoes een fout staat, geluid: Dolby 2.0 & 5.1, alleen het 2.0 geluid is op de DVD aanwezig.

avatar van Odie
Indrukwekkende film, zeker nu ik net een vakantie achter de rug heb welke in het teken stond van WOI, in Verdun. Voor WOI fanaten, zeker een aanrader om heen te gaan. Krijg door de film nog beter beeld van hoe het er in die loopgraven moet hebben uitgezien. Realistisch beeld.
En dat er geen actie in de film is....nee geen schietpartijen, wel de verveling, de angst, het opjutten, de dagelijkse sleur. Erg mooi!

avatar van Timecop
Mooie eindscene, rest was te saai, maar misschien wel werkelijkhied.

Komt er een keer een veldslag, begint de aftiteling!

het leven in de loopgraven wordt op zich goed uitgewerkt. Hier en daar een cliché maar origineel genoeg. De vele fucks van Craig komen wel anachronistisch over.
Ik vraag me af waarom er voor een groen niemandsland is gekozen. De artillerie had zichtbaar mis geschoten, maar ter plekke zag het er echt anders uit (check de foto's)
Als je deze film wil kijken voor actie en oorlogsgeweld moet je deze film niet kijken, het gaat hier vooral om de soldaat in de laatste uren voor de aanval.
Daarom is het einde een climax!

avatar van TinkerTex
Niet een hele boeiende film op zich, ware het niet dat het thema mijn voorkeur geniet. Daniel Craig doet het goed als nijdige sergeant. De aankleding is uitstekend. Het acteerwerk en de dialogen zijn prima, maar het enige wat je te zien krijgt zijn een stel kibbelende soldaten in een loopgraaf.

Voor de geïnteresseerden in WO-1. En fans van Daniel Craig. Geïnteresseerden in de slag zelf doen zich beter aan het docudrama The Somme.

avatar van RuudC
Vreemde film. Nergens heb ik hier het ‘eerste wereldoorlog’gevoel gekregen. Geen smerige loopgraven, geen prikkeldraad, geen gebanjer door de modder, de directe omgeving is een keurig gemaaid grasveldje en de soldaten ruziën om wat naaktfoto’s. Het lage gehalte aan actie vind ik niet eens storend, maar de nervositeit onder de soldaten komt totaal niet op mij over. Ook niet als dat wel zou moeten. De dagelijkse gang van zaken is vrij saai. Alsof je een huismoedertje filmt dat het huishouden doet.The Trench is niet speciaal, maar eerlijk gezegd ook niet vervelend. Het nut hiervan is verwaarloosbaar, want er zijn genoeg andere films in dit genre die wél de moeite waard zijn.

RuudC schreef:

Zoals?

avatar van RuudC
Wat er zo in me opkomt:

All Quiet On The Western Front (beide)
Gallipoli
Paths Of Glory
The Blue Max
The Red Baron
Un Long Dimanche De Fiancelles (weliswaar schaarse momenten in de loopgraven zelf, maar absoluut de moeite waard)

Oersaaie film... niet de moeite waard.