Davy Crockett: King of the Wild Frontier (1955)

Familie / Western

geregisseerd door Norman Foster
met Fess Parker, Buddy Ebsen en William Bakewell

Davy Crockett was een held in de onafhankelijkheidsoorlog, en wist het respect van de Indianen te winnen. Na de dood van zijn vrouw accepteert hij het aanbod van de presidentskandidaat om congreslid te worden.

avatar van Brix
Deze film maakte heel Amerika, en een groot deel van de rest van de wereld '' Davy Crockett'-gek.
Kinderen (ikzelf óók!)liepen rond met nep-wasbeer-mutsen en speelden het beleg van de Alamo na.
Een rage die zijn gelijke niet kende.
Het lied 'Davy Crockett, king of the wild frontier' was een dikke hit in vele landen.
iedereen zong het mee.
Er was ook een versie gezongen door de Crockett acteur Fess Parker.
Die werd door deze ene film een beroemdheid, en is dat door de jaren heen gebleven, zeker in de USA.
De echte Davy Crockett was natuurlijk al een volksheld in Amerika, maar door deze film nam zijn populariteit ontzagwekkende vormen aan.
Geen enkele andere acteur in de rol van Crockett heeft sindsdien ook maar in de schaduw kunnen staan van Parker.
Er was ook een langere TV serie versie van deze film, die ik graag nog eens op dvd uitgebracht zou zien.

De film laat het leven van Davy Crockett in notendop-versie zien.
De trieste afloop, die van hem een held van superformaat maakte, mag bekend zijn, dus beschouw ik dit niet als een spoiler.

avatar van Barfly
Redelijk onderhoudend en het typische Walt-Disney-gevoel is goed merkbaar.
De film is danig ingekort ten opzichte van de serie. De film houdt drie segmenten over:
-Crockett als pionier/scout/indianenvechter.
-Crockett als politicus.
-Crockett in het fort van de Alamo.

Het eerste segment vind ik het meest leuke, al is de humor niet helemaal van deze tijd (logisch, maar het is soms wat flauw). De actie is ook niet je van het, maar het heeft wel wat sympathieks.

Duidelijk is ook te zien dat een aanval van krokodillen en andere natuurmomenten (de rennende bizons) uit andere films gehaald zijn.
De actie rond de Alamo is mooi gedaan, ziet er een stuk beter uit dan de actie in het eerste gedeelte.
Het gezongen gedeelte (door Parker) vond ik dan weer hemeltergend, een te veel aan opgedrongen sentiment.
Ik vond het wel een aardige film, maar niet voor herhaling vatbaar.

avatar van madmax1
Ik heb er vanaf nu 8 lopen, ik heb ze allemaal gezien, wat ik moet hebben is deel 1of 2 met Fes Parker,die van J Wayne hoef ik absoliet niet. ik moet maar raden want de bron geeft totaal geen details, hopelijk heb ik geluk.

avatar van madmax1
Nou mijn beste Barfly, ik heb er een paar binnen, ook die van J .Wanye is erbij ik ben toch dol gelukkig met de originele Davy Crocket die erbij was.
Aan gezien ik 2 studerende klein zoons , en het is woens dag komen er nog de klein dochters bij,ja de mama's moeten werken, dan kan hier onder geen film afkijken.
Dus kan ik alleen even cecken hoe en wat, maar toen ik deze even liet afspelen, overgins een prentje klasse kwaliteit , en het liedje zetten in stond mij het huilen nader als het lachen, tod zoo'n oude bok als ik nog blij te maken is met dit jeugd sentimiteid.(even stil).
Natuurlijk wil ik deze zo snel mogelijjk herzien, maar de player boven speelt geen divx.
Daar ik nu toch niks kan inlggen , ga ik even profecionele hulp inroepen van een vriend , in ga hem converten naar dvd-r en eens kijken of ik hem krijg ondertiteld , dus ik heb mijn werk er aan.
Neem nu van mij aan mijn beste Barfly, dat deze prent zeker voor her herhaling vatbaar is.
''T bericht volgt maar ik geef nu al een 4 wordt waarschijnlijk nog meer.
Er staat er weer een te knipperen , ik denk dat is G,Cooper als Crocket.

Gary Cooper als Davy Crockett
Nooit van gehoord.

Verontschullig mij,Brix .
Daar mijn vriend het liet afweten heb iker van middag weinig van gebakken, i.v.m. het maken van die dvd, het was te onrustig, daar die knapen toch engelse les hebben en het studeren op een laag pitje stond, heb ik hem rond 4 uur ingelegd, zonder ondertiteling.
Na de heerlijke titel song , komt een kaart in beeld en hadden ze gelijk gezien ,dit is een western in het oosten van Amerika,
Er valt hun en mij nog meer op, het vechten met een beer die niet te zien is, komt wat oud bollig over, alle andere in beeld komende wilde dieren komen van een andere bron, ook het with house wel mooi is een tekening, onder tussen wordt er een lekker potje gevochten als vrijwiligers tege de creek indianen en dat beviel goed , ook van het leuke spel van zijn maat ,even de naam vergeten,
Dan krijg je dat leuke stuk , dubbel roos schieten,vervolgens gaat hij de politiek in en wordt het voor de knapen onintresant ,en willen gelijk dat ik hem doorspoel,niet dus.
Gelijk als Nick Cravat in beeld komt is de aandacht weer vollop aanwezig, hopelijk komt dadelijk niet een rage in het dorp balletje balletje, humor genoeg in deze prent.
Dan wordt het muisstil want er wordt met een sabel een lijn getrokken in de grond,overgins een prachtstuk in de film, veel kan nu niet meer toevoegen van wege spoilers.
Maar iedereen die mee keek was zwaar onder de indruk
Al met al een heerlijke middag, ik ga em toch prepareren want ze willen hem allemaal hebben.
Dan krijg je de punten, kom op opa een 5, ik zeg nee jongens ik wil op site geloof waardig blijven een 4 is gepast .
Barfly hopelijk trek ik je hier mee over de getrokken lijn. hopelijk met kinderen of kleinkinder maar ik zou zeggen bekijk hem nog eens.
En dan die laatse voor Brix het is Alamo van J,Wanye.

Ey,
Brix.

Ik kijk net en het wel G.Cooper , namelijk dallas.
Wat de zoeker heer mee bedoeld is mij ook een raadsel.?

avatar van Brix
Dat is deze film madmax : Dallas (1950)

avatar van simonvinkie
Ja, ik vond dit ook een leuke film hoor. Sluit me eigenlijk aan bij het bericht van Barfly. Het eerste gedeelte is het beste. Hoop mooie beelden van de bossen, wat allemaal prima wegkeek. Het tweede politieke gedeelte was dan helaas een heel stuk minder. Gelukkig was het Alamo gedeelte was weer van prima niveau.

Fess Parker was een goeie Davy Crockett. Acteerde af en toe wat houterig, maar hij was in ieder geval een heel stuk beter dan John Wayne in The Alamo. Ook Buddy Ebsen speelde goed als zijn Buddy. Zou wel eens een wat uitgebreidere film willen zien over Davy Crockett. Een leuke film was dit in ieder geval. 3*

avatar van madmax1
Zoek ik al een tijdje naar, deel 2 en diversen TV delen gezien , dit is alles een stuk minder.
Dan kom je bij John Wayne, deze gaat puur over de Alamo.
Man of Conquest is een biografie van Sam Houston, en zo een had ik graag van Davy Crockett.
Ja wie waagt zicht ? in dit genre is niet veel eer meer te behalen.

avatar van Brix
Morgenvroeg, 7 uur (maar dan wel plaatselijke tijd in Texas) is het de herdenking van de slag om de Alamo.
Om diezelfde tijd, in 1836, was de strijd ten einde, en het fort in handen van de Mexicanen ( die werden zes weken later volledig in de pan gehakt door de Texanen)

Ey,
brix.

Prima comment, ik was al een beetje op de hoogte, gisteren zie Man of Conquest.

avatar van Robertdeniro
Ja wat moet je hiervan zeggen: mooie kleuren, nostalgiegevoel? Maar eigenlijk was deze voor mijn gevoel alleen maar leuk toen ik klein was. Mijn god: de oubolligheid ten top, stereotiep, nep, slechte humor, misplaatste karakters. Probeer het maar, toch beter van niet.

Knappe Disneyfilm, razend populair bij verschijning; de Davy-Crockett-muts kwam zelfs even in de mode.
Vlot, eerlijk, stukje historische achtergrond, een aanvaardbare held, mooie kleuren, een lekkere song, grappige kwinkslagen, goed vertolkt, kortom een film waar ge niet kwaad op kunt zijn.
Hier en daar gedateerd maar toch nog altijd verrassend genietbaar.

avatar van Filmkriebel
Ik vond deze Disney over volksheld Davy Crockett een echte meevaller. Voor zijn tijd vond ik het vrij goed geregisseerd met mooie buitenopnames en prachtige decors, en gelukkig helemaal niet knullig of kinderachtig zoals je van een Disney zou verwachten. Inhoudelijk ook niet slecht, al haalt het populistische portret van Crockett het uiteraard op het historische...

Het deuntje is een oorwurm en blijft makkelijk hangen. Dit was een geromanceerd verhaal over een echte man van het volk, die vanuit moreel besef opkomt voor de Indianen. If you put it that way, i have no choice, zegt hij wanneer men hem vraagt om aan politiek te doen en hij het bod aanvaard als hij er zo de Indianen mee kan helpen. Of hij Andrew Jackson goed kende weet ik niet maar in de Alamo vocht hij alleszins dapper mee tegen de Mexicanen van generaal Santa Anna. En zo heb je een figuur die aanwezig was op grote historische gebeurtenissen in zijn land, een figuur die zowel pelsjager, politicus als revolutionair was.