The Journey of Natty Gann (1985)

Alternatieve titels: De Avontuurlijke Reis van Natty Gann | De Reis van Natty Gann

Avontuur / Familie

geregisseerd door Jeremy Kagan
met Meredith Salenger, John Cusack en Ray Wise

Chicago 1935. Amerika is al zes jaar lang ondergedompeld in armoede en ellende. De grote crisis is op zijn hoogtepunt. Tienduizenden radeloze mensen trekken door het land op zoek naar eten en werk. Velen van hen wagen hun leven, hangend aan vrachttreinen waar de politie ze genadeloos vanaf probeert te slaan. Sol Gann en zijn dertienjarige dochter Natty hebben een pensionnetje in een buitenwijk van de stad. Ze slaan zich samen door de moeilijkheden heen, waarbij Natty leert dat ook kleine meisjes soms niet buiten een paar stevige knuisten kunnen. Het moment breekt aan dat Sol werk moet zien te vinden. Hij zit aan de grond. Ten einde raad neemt hij een baantje aan als houthakker, aan de andere kant van het land. Hij laat Natty achter bij de beheerster van zijn hotelletje, Connie. Maar de kleine Natty heeft andere plannen. Ze gaat op zoek naar haar vader. Een lange reis begint.

avatar van Alittleromance
Schitterende Wal Disney film, met prachtige stukken in die niet altijd goed aflopen. Meredith Salenger prestatie is van grote klasse, een film die naar je keel grijpt van in begin tot het einde. Zeker zien, 4 sterren film, eigenlijk te weinig aandacht gehad in de bioscoop en pers. Dat is jammer.

LaRusso
Schitterende Disney film met een nog jonge John Cusak
De hond/wolf in deze film speelde ook in White Fang (1991) mee. 4*

avatar van moviegirl2
Prachtige film. echt walt disney met die af en toe te ontroerende, hetzij emotionele momenten, maar echt heerlijk om te kijken.

4 *

avatar van moviegirl2
Alittleromance schreef:

Ja, het is een té onbekende film. hij zou veel meer moeten verdienen

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig avontuur.

Het verhaal over een meisje dat haar vader zoekt hangt van clichés aan elkaar, doch is voldoende onderhoudend. Hoe zoet soms ook.

Met name binnen het vaak tegenvallende genre der jeugdfilms is dit een aangename uitschieter. Niet te ver en vooral met dank aan de cast.

Goed.

avatar van missy85
een prachtige film! en ook een mooie hond trouwens:-)

avatar van Marvinleeaday
Gewoon een leuke film, met alles erin wat je van een Disney film mag verwachten. Mooie natuur, emoties en uiteraard een happy end!

avatar van missl
Avonturenfilm over een meisje die op zoek gaat naar haar vader. Zij reist een groot deel van Amerika rond op zoek naar hem en ontmoet onderweg wat interessante mensen. Schattige Disneyfilm, mooie natuur en een leuke 'hond'

Dick2008
De 'hond' in de film is een wolf, zie hier Jed - IMDb

avatar van Brix
Dat is gedeeltelijk juist.
In de film "speelt' hij de rol van een wolf.
In werkelijkheid was het een kruising Alaska Malamute -Wolf.

Zijn naam was Jed, en hij was ook nog in andere films te zien, zoals The Thing (1982) en White Fang.

Hij werd maar liefst 18 jaar oud, en dat is enkele jaren meer dan de hoogste levensverwachting van dit soort dieren normaliter is.

Edit:

sorry Dick, ik had die link die je toegevoegd hebt niet gezien voordat ik mijn berichtje plaatste.

avatar van arno74
Een prachtige jeugdfilm (in kleur, al doet de poster anders denken) van Walt Disney in de traditionele stijl. Natty, op zoek naar haar vader, lift samen met een hond mee met diverse treinen door heel Amerika.

Lekker sfeervol en stukken beter dan de jeugdfilms die Disney tegenwoordig produceert. Beelden en acteerprestaties zijn prima. Ik kwam de film op een oude VHS tegen, zelf héél lang geleden van TV opgenomen, en heb net de DVD-versie bekeken. Alleen de scene waarin Natty in de eerste trein stapt herinnerde ik me opeens nog.

De film is ook tijdloos aangezien het zich in de jaren '30 afspeelt. De decors en scenario's zijn goed verzorgd en overtuigend.

Mooie jeugdfilm, 3,5 dikke sterren.

avatar van Filmkriebel
De economische crisis van de jaren '30 in de VS zorgt hier voor een uitstekende jeugdfilm. Een vader en een dochter worden van elkaar gescheiden in Chicago en de moedige Natty Gann doorkruist Amerika om hem te vinden, daarbij vergezeld door een wolf.

Voor mij een flinke brok nostalgie. Was als kind van 12 jaar gek op die film, die ze regelmatig eens op TV speelden. Studio Disney toont hier mooi aan dat je ook mooie jeugdverhalen kan brengen die zich in een moeilijke realiteit afspelen. De film staat niet enkel stil bij een ontroerend verhaal, het gaat ook de uitbeelding van de miserie op een eerlijke manier niet uit de weg : de weeshuizen, slums, jeugdbendes, schrijnende werkloosheid. Ook goed geacteerd door de jonge Salenger, die er in slaagt de film op niveau te tillen op haar eentje. Jammer dat ze niet voor een actrice-carrière koos want ze had er wel talent voor.

Het is wel nog steeds wachten op een deftige en opgefriste Natty Gann op Blu-Ray.

Goeie film waarin een jong meisje alleen wordt gelaten door haar vader als deze elders werk heeft gevonden. De film speelt zich af tijdens de grote depressie en heeft een mooie, bijpassende aankleding. Een onderhoudende road-movie met genoeg mooie natuur-plaatjes. Het verloop is wellicht wat voorspelbaar, maar verder is er weinig mis met deze film uit de Disney-stal.

avatar van boemboem27
lekkere feel good movie,mooie beelden.
pas nu na 30 jaar bekeken....
aanrader mooie Disneyfilm

avatar van Rancid
Mijns inziens nogal overdreven reacties en cijfers hier. Ik hou van goede jeugdfilms, maar Natty Gann hoort daar wat mij betreft niet bij. Kinderen weten weliswaar nog niet wat cliché is, en dus kunnen kinderverhalen overlopen van de cliché's, maar volwassenen geven hier en op imdb de sterren, niet de kinderen. En voor volwassenen is Natty Gann niet echt om aan te gluren. Simpelweg té cliché. Alles is namelijk cliché in dit verhaal, tot in het kleinste detail, op het irritante af. En het acteerwerk is van belabberd niveau, zelfs van John Cusack. Ik heb ze beter gezien, die jeugdfilms.
Amper 3*

avatar van 93.9
Goudeerlijke disney film.

avatar van Filmkriebel
Nog eens bekeken... blijft een erg mooie film met ontroerende momenten