• 8.233.265 stemmen

The Journey of Natty Gann (1985)

Avontuur / Familie | 101 minuten

Genre: Avontuur / Familie

Alternatieve titels: De Avontuurlijke Reis van Natty Gann / De Reis van Natty Gann

Geregisseerd door: Jeremy Kagan

Met onder meer: Meredith Salenger, John Cusack en Ray Wise

Releasedatum: 20 maart 1986

• Disney+ Bekijk via Disney+

Over The Journey of Natty Gann

"The journey that made the impossible come true."

Chicago 1935. Amerika is al zes jaar lang ondergedompeld in armoede en ellende. De grote crisis is op zijn hoogtepunt. Tienduizenden radeloze mensen trekken door het land op zoek naar eten en werk. Velen van hen wagen hun leven, hangend aan vrachttreinen waar de politie ze genadeloos vanaf probeert te slaan. Sol Gann en zijn dertienjarige dochter Natty hebben een pensionnetje in een buitenwijk van de stad. Ze slaan zich samen door de moeilijkheden heen, waarbij Natty leert dat ook kleine meisjes soms niet buiten een paar stevige knuisten kunnen. Het moment breekt aan dat Sol werk moet zien te vinden. Hij zit aan de grond. Ten einde raad neemt hij een baantje aan als houthakker, aan de andere kant van het land. Hij laat Natty achter bij de beheerster van zijn hotelletje, Connie. Maar de kleine Natty heeft andere plannen. Ze gaat op zoek naar haar vader. Een lange reis begint.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Alittleromance

Alittleromance

Schitterende Walt Disney film, met prachtige stukken in die niet altijd goed aflopen. Meredith Salenger prestatie is van grote klasse, een film die naar je keel grijpt van in begin tot het einde. Zeker zien, 4 sterren film, eigenlijk te weinig aandacht gehad in de bioscoop en pers. Dat is jammer.

LaRusso

Schitterende Disney film met een nog jonge John Cusak

De hond/wolf in deze film speelde ook in White Fang (1991) mee. 4*

avatar van moviegirl2

moviegirl2

Prachtige film. echt walt disney met die af en toe te ontroerende, hetzij emotionele momenten, maar echt heerlijk om te kijken.

4 *

avatar van moviegirl2

moviegirl2

Alittleromance schreef:

Schitterende Wal Disney film, met prachtige stukken in die niet altijd goed aflopen. Meredith Salenger prestatie is van grote klasse, een film die naar je keel grijpt van in begin tot het einde. Zeker zien, 4 sterren film, eigenlijk te weinig aandacht gehad in de bioscoop en pers. Dat is jammer.

Ja, het is een té onbekende film. hij zou veel meer moeten verdienen

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Aardig avontuur.

Het verhaal over een meisje dat haar vader zoekt hangt van clichés aan elkaar, doch is voldoende onderhoudend. Hoe zoet soms ook.

Met name binnen het vaak tegenvallende genre der jeugdfilms is dit een aangename uitschieter. Niet te ver en vooral met dank aan de cast.

Goed.

avatar van missy85

missy85

een prachtige film! en ook een mooie hond trouwens:-)

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Gewoon een leuke film, met alles erin wat je van een Disney film mag verwachten. Mooie natuur, emoties en uiteraard een happy end!

avatar van missl

missl

Avonturenfilm over een meisje die op zoek gaat naar haar vader. Zij reist een groot deel van Amerika rond op zoek naar hem en ontmoet onderweg wat interessante mensen. Schattige Disneyfilm, mooie natuur en een leuke 'hond'

avatar van Dick2008

Dick2008

De 'hond' in de film is een wolf, zie hier Jed - IMDb

avatar van Brix

Brix

Dat is gedeeltelijk juist.

In de film "speelt' hij de rol van een wolf.

In werkelijkheid was het een kruising Alaska Malamute -Wolf.

Zijn naam was Jed, en hij was ook nog in andere films te zien, zoals The Thing (1982) en White Fang.

Hij werd maar liefst 18 jaar oud, en dat is enkele jaren meer dan de hoogste levensverwachting van dit soort dieren normaliter is.

Edit:

sorry Dick, ik had die link die je toegevoegd hebt niet gezien voordat ik mijn berichtje plaatste.

avatar van arno74

arno74

Een prachtige jeugdfilm (in kleur, al doet de poster anders denken) van Walt Disney in de traditionele stijl. Natty, op zoek naar haar vader, lift samen met een hond mee met diverse treinen door heel Amerika.

Lekker sfeervol en stukken beter dan de jeugdfilms die Disney tegenwoordig produceert. Beelden en acteerprestaties zijn prima. Ik kwam de film op een oude VHS tegen, zelf héél lang geleden van TV opgenomen, en heb net de DVD-versie bekeken. Alleen de scene waarin Natty in de eerste trein stapt herinnerde ik me opeens nog.

De film is ook tijdloos aangezien het zich in de jaren '30 afspeelt. De decors en scenario's zijn goed verzorgd en overtuigend.

Mooie jeugdfilm, 3,5 dikke sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De economische crisis van de jaren '30 in de VS zorgt hier voor een uitstekende jeugdfilm. Een vader en een dochter worden van elkaar gescheiden in Chicago en de moedige Natty Gann doorkruist Amerika om hem te vinden, daarbij vergezeld door een wolf.

Voor mij een flinke brok nostalgie. Was als kind van 12 jaar gek op die film, die ze regelmatig eens op TV speelden. Studio Disney toont hier mooi aan dat je ook mooie jeugdverhalen kan brengen die zich in een moeilijke realiteit afspelen. De film staat niet enkel stil bij een ontroerend verhaal, het gaat ook de uitbeelding van de miserie op een eerlijke manier niet uit de weg : de weeshuizen, slums, jeugdbendes, schrijnende werkloosheid. Ook goed geacteerd door de jonge Salenger, die er in slaagt de film op niveau te tillen op haar eentje. Jammer dat ze niet voor een actrice-carrière koos want ze had er wel talent voor.

Het is wel nog steeds wachten op een deftige en opgefriste Natty Gann op Blu-Ray.

scorsese

Goeie film waarin een jong meisje alleen wordt gelaten door haar vader als deze elders werk heeft gevonden. De film speelt zich af tijdens de grote depressie en heeft een mooie, bijpassende aankleding. Een onderhoudende road-movie met genoeg mooie natuur-plaatjes. Het verloop is wellicht wat voorspelbaar, maar verder is er weinig mis met deze film uit de Disney-stal.

avatar van boemboem27

boemboem27

lekkere feel good movie,mooie beelden.

pas nu na 30 jaar bekeken....

aanrader mooie Disneyfilm

avatar van Rancid

Rancid

Mijns inziens nogal overdreven reacties en cijfers hier. Ik hou van goede jeugdfilms, maar Natty Gann hoort daar wat mij betreft niet bij. Kinderen weten weliswaar nog niet wat cliché is, en dus kunnen kinderverhalen overlopen van de cliché's, maar volwassenen geven hier en op imdb de sterren, niet de kinderen. En voor volwassenen is Natty Gann niet echt om aan te gluren. Simpelweg té cliché. Alles is namelijk cliché in dit verhaal, tot in het kleinste detail, op het irritante af. En het acteerwerk is van belabberd niveau, zelfs van John Cusack. Ik heb ze beter gezien, die jeugdfilms.

Amper 3*

avatar van 93.9

93.9

Goudeerlijke disney film.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Nog eens bekeken... blijft een erg mooie film met ontroerende momenten

avatar van kleintje 2

kleintje 2

Officiële rating (Volgens mijn eigen model) = 7,8/10

Een zowaar onbekende Disney live-action verfilming die, door de release van Disney+, eindelijk eens de kans gaat krijgen om bekeken te worden. Een mooie klassieker vanuit de filmkluis van Disney.

Waar Disney veelal werkt aan de kwaliteit van zijn animatiefilms, had het vroeger ook de nodige aandacht voor zijn live-actions. Jammer genoeg wist The Journey of Natty Gann weinig ogen op zich te richten. Het kinderlijke avontuur wat je in deze film volgt weet je te binden aan het karakter van het tienermeisje Natty, die samen met haar vader in armoedige omstandigheden moet leven wegens de hoge werkeloosheid. Als haar vader eenmaal een baan krijgt aangeboden, wordt hij gedwongen zonder Natty te vertrekken naar Washington State. Natty is daarop bereid de wereld te doorkruisen en opzoek te gaan naar haar vader. Een kinderlijk, toch emotioneel, verhaal waar je aandacht gefocust blijft op Natty en de avonturen die zij beleeft tijdens haar zoektocht. Het nodige reisgenootschap wordt niet overgeslagen, waardoor er ook genoeg afwisseling plaatsvindt tussen karakters.

Wat vooral opvalt in de klassieke Disney live-actions, is dat er altijd een goed beeld wordt weergegeven van de situatie waar de karakters en hun omgeving zich in bevinden. Die situatie is dan altijd wel omgoten in een volwassen tintje. In deze film staat de hoge werkloosheid van de jaren dertig centraal en tevens ook het ruwe zwerversleven. Disney weet met de ondertoon in dit verhaal ook kinderen een goed, en een niet al te gewelddadig, beeld te geven van de gevolgen van hoge werkeloosheid en het informeert ook correct naar de gevaren van het bestaan als zwerver. De ondertoon draagt dan ook precies goed bij aan het verhaal van het hoofdpersonage. Ook de achtergrondverhalen van de karakters worden duidelijk naar voren gebracht en zijn goed uitgewerkt. Je leert de karakters kennen, wat belangrijk is bij een film waar een duidelijke boodschap wordt overgebracht door middel van de personages.

De acteerprestaties zijn goed voor de jaren tachtig. Maar prestaties groeien mee met de tijd en dus ook in deze film is het acteerwerk wat verouderd. Toch weten de acteurs zich goed in te leven in hun karakter. Vooral de chemie tussen Natty en haar wolf is wonderbaarlijk mooi. De gebruikte visuele effecten zijn mild gebruikt maar effectief in de bouw. Ze worden op de juiste manier ingezet om de intenties van de verschillende scènes te vergroten. Het camerawerk is voor de tijd erg leuk ingezet. De verschillende treinachtervolgingen zijn leuk in beeld gebracht. Het is soms basic misschien, maar het gevoel wordt op de juiste manier vastgelegd en het laat je met een nostalgisch gevoel achter.

The Journey of Natty Gann is een onbekende, prachtige, Disney live-action. Met een verhaal waar een volwassen tint aan vastzit en met acteurs die zich inleven in hun rol is een mooi, kinderlijk en nostalgisch project neergezet. Een iets te korte speelfilm over een tienermeisje dat in een tijd van werkeloosheid haar vader achterna gaat. Een leuke nostalgische film voor het hele gezin die nooit verveeld en hopelijk ooit een echte Disney klassieker genoemd mag gaan worden.

Recensie door: Wouter van de Sanden [AKA Kleintje 2]

Film gezien op: 19/10/2019

Recensie geschreven op: 20/10/2019

avatar van Lebarron

Lebarron

The Journey of Natty Gann speelt zich gedurende de grote depressie in de jaren 30. Natalie 'Natty' Gann (Meredith Salenger) en haar vader Sol hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen aangezien Sol geen werk heeft. Terwijl hij urenlang in de rij staat om te proberen werk te krijgen is Natty op zichzelf aangewezen. Ze brengt haar tijd door met op straat schuimen en kattekwaad uit halen want ze is een Tomboy. Sol krijgt ineens werk aan de andere kant van het land maar moet op stel en sprong vertrekken. Hij laat Natty achter onder de hoede van hun hospita. Die is Natty al snel zat en wil haar in een tehuis dumpen. Natty vlucht en wil naar haar vader. Ze reist illegaal per trein maar haar trein verongelukt. Hoewel ze ongedeerd is denkt haar vader dat ze dood is omdat ze haar portemonnee vinden tussen het puin. Natty is ondertussen nog steeds op pad. Ze raakt bevriend met een wolf die met haar meereist en beschermd. Ze beleven samen spannende avonturen maar ook hachelijke momenten. Ze sluiten onderweg ook vriendschap met Harry(John Cusack), een jongen die iets ouder is dan Natty. The Journey of Natty Gann is mijn ultieme jeugdsentiment en nog altijd kijk ik hem graag. Het is namelijk een film met een spannend en meeslepend verhaal dat staat als een huis en prachtige beelden van het Amerikaanse landschap bevat. Hij is voor een Disneyfilm vrij rauw want vechtpartijen, een geweldadige ontruiming van een zwerverskamp en een hondengevecht komen allemaal duidelijk in beeld. Meredith Salenger maakt een knap debuut met deze film. Ze speelt zeer overtuigend de rol van de avontuurlijke Tomboy Natty voor wie geen berg te hoog is en geen weg te lang om haar vader te vinden. Ze moet de film grotendeels, zij het samen met Jed de Wolf, dragen en doet dit met verve. Het is verder erg grappig om Ray Wise eens als een sympathiek figuur te zien want hij is vooral bekend als de creep Leland Palmer in Twin Peaks.