The Muppet Christmas Carol (1992)

Familie / Muziek

geregisseerd door Brian Henson
met Michael Caine, en de stemmen van Dave Goelz en Frank Oz

Het is de avond voor Kerst en Scrooge is weer eens onvriendelijk tegen iedereen. Dickens' verhaal, verteld door Gonzo met behulp van Rizzo the rat. Met hulp van de drie geesten en verwijzingen naar bijna elke Kerstfilm die ooit gemaakt is, komt Scrooge erachter dat liefde voor elkaar het enige is dat telt.

avatar van Dee Al
Tussen de serieuze Christmas Carols heen ook maar eens gekeken. Ik vind eigenlijk dat Muppets en A Christmas Carol niet samengaan en die mening is na het kijken van de film niet veranderd. Ik zat me eerlijk gezegd behoorlijk te ergeren aan de manier waarop de geheimzinnigheid van dit verhaal verwisseld wordt door domme grappen. Zelfs door de bril kinderfilm kijkend, kan ik er niet veel goeds overzeggen. Vermakelijk voor een keer, maar daarna niet meer doen.

avatar van Metalfist
Mother always taught me: "Never eat singing food."

Ik heb The Muppets eigenlijk nog niet zo lang geleden ontdekt. Ik had vroeger wel eens wat afleveringen gezien maar dat boeide me niet heel hard, was ook nog te jong volgens mij, maar toen ik een tijd een geleden op wat afleveringen stootte was ik wel verkocht geraakt. Niet lang daarna de Muppets hun versie op het bekende Dickens verhaal tegen gekomen en ineens maar meegepakt. Hoewel het nog geen kerstmis is, was het buiten al zo'n grauw en guur weer dat ik helemaal in de stemming was.

Ik moet eerlijk toegeven, dit is de eerste keer dat ik een volledige verfilming van het bekende Charles Dickens verhaal zie. Het boek heb ik ook nooit gelezen maar in de loop der tijd hoor je wel eens flarden en dergelijke maar dus nooit in zijn geheel. Maakt dat veel uit? Helemaal niet want The Muppets maken er een leuke show van. Het was het eerste grote project sinds de dood van de maker en stem van Kermit, Jim Henson, dus ik kan me voorstellen dat de druk groot moet zijn geweest om hier een succes van te maken maar dat is zonder twijfel gelukt. Ik blijf het nog altijd erg knap vinden hoe ze sommige bewegingen van de poppen laten gebeuren en in de film getuigt dit dan ook van ware klasse. Jim Henson mocht dan misschien juist gestorven zijn maar hij had zijn legacy in goede handen nagelaten. De film haalt dan ook alles uit de kast om de Muppets te portretteren en dat voel je. Sowieso is de sfeer hier een erg typische en leuke kerstsfeer. Misschien toch wel eens rond de kerstdagen eens terug opnieuw kijken.

Ik zei daarjuist al dat ik nooit het verhaal van Dickens in zijn geheel heb gezien of gelezen dus ik heb ook helemaal geen idee of The Muppets het bronmateriaal recht aandoen. Maakt op zich eigenlijk niet veel uit, al krijg ik wel het gevoel dat dit nog wel een trouwe verfilming is, want het verhaal moet sowieso verbogen worden om de pluizige poppen te kunnen introduceren. In dit opzicht is Christmas Carol dan ook een erg leuke film geworden want alle bekenden uit de televisieshow hebben wel een bijrol. Persoonlijke favorieten blijven Stadler en Waldorf en die worden dan ook nog eens op de leukste manier geïntroduceerd als de gebroeders Marley. Ze zijn weer hun fantastische zelf en dat maakt het erg fijn om naar te kijken. Nu dat Jim Henson er niet meer was moest er een nieuwe stemacteur voor Kermit worden gezocht en die eer ging naar Steve Whitmire. Die had voor de opnames nog altijd een enorme schrik om het karakter te verpesten maar na bezocht te zijn in een droom door Henson, was hij van die schrik afgeraakt. Terecht want Whitmire valt bijna niet te onderscheiden van Henson en weet Kermit met perfecte finesse neer te zetten. Sowieso zijn alle stemacteurs van een enorm hoog niveau. Naast al dit poppengeweld is er ook nog één man van vlees en bloed die de show steelt en dat is natuurlijk Michael Caine die de rol van Ebenezer Scrooge op zich neemt. Ondertussen vooral bekend van Nolan's Batman verfilmingen waar hij de rol van Alfred op zich neemt maar hier is hij toch ook erg goed op dreef. Erg fijne rol.

Gewoon enorm leuk, meer moet dat niet zijn. The Muppets nemen een klassiek verhaal en zetten het naar hun eigen hand en het werkt perfect. De manier waarop de poppen worden gebruikt spreekt nog altijd tot de verbeelding en het heerlijke kerstsfeertje + de typische Muppets humor komt perfect tot zijn recht. Binnenkort maar eens achter de andere Muppets films gaan.

Dikke 3.5*

avatar van tommykonijn
Alweer een hele tijd geleden dat ik dit klassieke Walt Disney-Jim Henson filmpje gezien heb. De laatste keer moet ik jonger dan vijf jaar zijn geweest en toen heb ik het alleen moeten doen met de beelden want ik kon nog niet lezen of Engels verstaan. Aangezien ik van enkelen hoorde dat dit toch echt de beste versie van het wereldberoemde kerstverhaal van Charles Dickens is, toch maar nog eens opgezet.

Ikzelf vind het niet echt de beste, maar wel absoluut niet de slechtste en wel een van de betere. Michael Caine is goed bezig als Ebenezer Scrooge, maar had in het begin nog iets norser gemogen. Dat hij geen cent wilde uitgeven is uiteraard goed, maar in de andere versies die ik zag was hij toch nog wat knorriger. Desondanks dat is de film niet alleen afhankelijk van Caine maar ook (uiteraard) van The Muppets. En die zijn echt een leuke toevoeging. Kermit en zijn gezin zijn erg leuk en in elke versie vind ik Tiny Tim zo een sympathiek personage. Ook hier was hij leuk weergegeven als Kermit- en Miss Piggy's zoon. Wat betreft de drie geesten: die waren ook leuk. De eerste is altijd spannend omdat hij (in dit geval zij) de eerste geest is die verschijnt. De tweede is ook leuk omdat hij Scrooge in deze versie al een beetje betert. De laatste hoort natuurlijk een beetje creepy te zijn en dat was hij ook zeker. Oh.. En Marley & Marley natuurlijk. Tja.. Leuk gemaakt. Alleen de liedjes vond ik wat minder soms. Behalve de laatste, die zorgde voor een leuk einde.

Al met al, is dit echt een heel aardige versie van A Christmas Carol. Zeker bijzonder omdat de personages voor het merendeel gespeeld wordt door The Muppets. Twee van hen mogen zelfs het verhaal begeleiden. Zij zorgen dan ook voor meer humor in de film. Iets wat in de meeste andere versies niet van toepassing is. Ik vind het zeer leuk deze nog eens na zo een lange tijd gezien te hebben want ik kon me deze echt vrijwel niet meer herinneren. Een aanrader voor de feestdagen, want hij brengt je zeker in een kerst-sfeer!

avatar van dutchtuga
Zeer leuke Muppetfilm, waarin elke Muppet weet te schitteren en ook Caine zijn rol met verve draagt. Mooie en sfeervolle setting ook. Een van de betere Christmas Carlo-verfilmingen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tot nu toe de leukste Muppet film uit de reeks die ik van de eerste film tot aan deze heb bekeken. En dat terwijl de voorgangers al erg de moeite waren. Toch knap dat ze van een bekend, wat uitgekauwd verhaal als a Christmas Carol nog een origineel filmpje hebben weten te maken. De humor slaat aan, de vele Muppets hebben bijna allemaal een leuke rol en Caine is erg sterk gecast als Scrooge. Ondanks dat je weet hoe de film verloopt komt er toch genoeg leuks voorbij. Wel jammer dat Kermit en Miss Piggy pas later meer aandacht krijgen, vind die 2 toch wel de leukste karakters. Al zijn Gonzo en Rizzo zeker een erg geslaagd duo. Leuke humor, prettige setting, leuke liedjes...de beste Muppetfilm tot nu toe!

Geinig.

Best leuke versie van het bekende Christmas Carol verhaal. Origineel zou ik het daarom ook niet willen noemen, maar vond de film met opvallend veel oog voor detail gemaakt. Van het openingshot over het dorpje tot het einde ziet het er allemaal verzorgd en leuk uit. Ze zijn hier duidelijk niet de goedkope cash-in weg opgegaan.

Verder typische Muppet pret. Ze komen allemaal wel weer en keertje voorbij, Gonzo en Rizzo werken goed als vertellers, Caine speelt z'n rol ook goed (geweldige stem heeft die man) en genoeg sight-gags om deze korte film boeiend te houden.

Zelfs de nummertjes zijn nog best aardig in elkaar gezet. Nu niet bepaald mijn favoriete deel van de Muppets, maar deze film kon het goed hebben.

avatar van james_cameron
Inmiddels duidelijk toe aan een widescreen blu ray HD upgrade, de film bestaat tenslotte alweer 20 jaar, maar ook in deze enigzins onscherpe 4:3 dvd versie blijft dit een dijk van een kerstfilm. De muppets passen perfect binnen de wereld van Charles Dickens en Michael Caine is perfect gecast als Scrooge. Visueel leuk in elkaar gezet en zelfs de liedjes zijn het aanhoren waard. Onverwoestbare klassieker die makkelijk ieder jaar een keer uit de kast gehaald kan worden. Maar volgende keer dus liever in een opgepoetste versie!

avatar van erik1677
Super!! het zal wel jeugdsentiment wezen, maar nog steeds kan ik zwaar genieten van deze muppets film.
Moet ik ook wel zeggen dat ik een zwak voor het Christmas carrol verhaal en vind ik bijna alle versies wel mooi met Scrooged voorop.
En ook dit vind ik weer een hele mooie versie, wel weer een van de mooiere.

avatar van Ted Kerkjes
Deze Disney/Muppetfilm gaat nog wel...

avatar van baspls
Naar mijn smaak de beste film met Muppets na The Dark Crystal. (The Muppet Show is namelijk geen film maar een tv serie en de andere muppet films zijn wat minder)

avatar van kalehein
Scrooge hoort bij kerst en de muppets maken hem nog makkelijker te pruimen voor kinderen dan dat het zoetsappige verhaal op zichzelf al doet.
Veruit de beste muppetsversie!

avatar van Ebenezer Scrooge
Een bijzondere verfilming van het beroemde kerstverhaal van Charles Dickens. Michael Caine is zeer innemend als Ebenezer Scrooge. En de woedeaanvallen van Miss Piggy, hihi. Zij heeft echt last van stemmingswisselingen en ADHD. Maar de scenes met Gonzo the Great en Rizzo the Rat zijn toch het grappigst. Wat is Gonzo eigenlijk voor een dier? Op Wikipedia staat dat het een 'blauw vogelachtig wezen' is. Volgens mij is het een gier.

avatar van Ted Kerkjes
Ebenezer Scrooge schreef:

In The Muppet Show wordt hij aldoor omschreven als een ''something''. ( Gonzo: 'There is only one Gonzo!! One!!' Kermit: 'Thank God for that.')
Maar in de bar slechte film Muppets from Space (1999) blijkt Gonzo een alien te zijn, en zijn er veel meer van hem.

Ik zie hem als een ''something''.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ted Kerkjes schreef:

Ik zie hem als een ''something''.

Ik nu ook, bedankt! Weer wat geleerd vandaag.

avatar van LNDS
Oh wat hou ik toch van deze film. Vroeger heel vaak gezien op videoband en afgelopen kerst nog eens terug gezien. Vooral het stuk met de tweede geest maakt me altijd erg blij .

avatar van arno74
Een meevaller. Aan het begin was het wel wennen, het is geen typische Muppet en het is ook geen typische Christmas Carol, maar een (geslaagde) mix van beiden. Vooral vanaf het moment dat de geest van het verleden verschijnt vond ik de film beter worden. Een leuke film die met een lekkere winterse (kerst)sfeer en toepasselijke humor het 'Christmas Carol'-verhaal als een soort sprookje brengt.

avatar van SnakeDoc
Ik zie dat SBS het spoor ook volledig bijster is.....

avatar van Mescaline
Erg leuke uitvoering van het bekende en vaak verfilmde Christmas Carol verhaal, Michael Caine weet te overtuigen als Scrooge en de muppets die het verhaal vertellen zijn een erg leuke toevoeging.
De film had nog wel een tikkeltje langer mogen duren, nu lijkt de overgang van egoïstisch en slecht naar vriendelijk en vrolijk best snel te gebeuren.
Dit is zonder twijfel 1 van de leukere uitvoeringen die ik heb gezien met een hoop feel-good momenten, alhoewel de versie uit 1970 nog steeds mijn grote favoriet blijft.

Meer dan de moeite waard en zonder twijfel een hoop christmas spirit!

avatar van Wheely5
Blijft een heerlijke film. En ik kan ouderwets handwerk toch wel erg waarderen. Alles is hier handgemaakt en er komt amper een computer aan te pas. Ook lekker wat humor in het verhaal her en der (wat we immers toch wel kennen en anders is het een aanrader het boek eens te lezen)
Ook de extra's op de DVD zijn erg leuk om eens te zien wat dat betreft.
Wat mij betreft de volle vijf sterren !

avatar van Ste*
Toch nog even een kerstfilm meegepakt, op derde kerstdag.

Leuke film, mooi gemaakt. De mix tussen Muppets en het oude verhaal van Dickens werkt best oke, en is op momenten serieus ontroerend en hartverwarmend. Niet langer en met meer gedoe dan nodig, daar hou ik wel van.

avatar van Black Math
Weer eens herzien, maar mijn herinnering was positiever. Alle muppets komen voorbij en doen hun ding, al voelt het soms een beetje geforceerd aan hoe ze in het verhaal geplakt zijn. Grootste manco blijft het verhaal zelf, wat natuurlijk het toppunt van moralisatie is, wat dat betreft is het fijn dat alles wat verzacht wordt door een 'muppetsausje', maar wat mij betreft komen ze toch het beste tot hun recht als ze hun eigen verhaal hebben en daarin helemaal los kunnen gaan. De liedjes vond ik helaas ook niet te pruimen, en dan valt het geheel toch tegen. 2*.

avatar van Kondoro0614
Het eerste kerstdiner is geserveerd, de kerstsfeer hangt in huis en Radio 2 is begonnen aan zijn top 2000 en dan weet je het zeker: kerstmis is in volle gang en daar hoort ook een kerstfilm bij. Gisteravond heb ik besloten om maar eens ‘The Muppet Christmas Carol’ aangezet, een kerstfilm die al een aantal jaar op mijn kijklijstje heeft gestaan en nu eindelijk eens bekeken. Ik moet zeggen dat ik stiekem wel fan ben van ‘The Muppets’. Met daarnaast het verhaal ‘A Christmas Carol’ van Charles Dickens is een toffe combinatie, en zo word het nogal sombere verhaal opgefleurd met leuke musicalscénes en feel-goodscénes. En zo word voor mij het nogal lastig te volgen verhaal erg makkelijk omdat hij best simpel word voorgelezen door de muppets.

De film word nergens echt speciaal, en het is natuurlijk een erg uitgerekt verhaal, hoeveel films kent dit verhaal nu al wel niet? Toch deed deze film me wel wat, en vond ik waarschijnlijk de leukste film die het verhaal ‘A Christmas Carol’ verteld. Normaal gesproken kan ik niet echt in dit verhaal komen en het geeft natuurlijk ook helemaal geen goeie kerstsfeer en dat is iets wat Scrooge wou overbrengen. Al laten de muppet karakters het wel anders overkomen na een tijdje en blijkt het een hele sfeervolle film te zijn.

De film duurt niet lang, met zijn 85 minuten is het een prima wegkijkertje voor jong en oud. Prima acteerwerk van Michael Caine als Scrooge en dat was eigenlijk ook wel de enigste mens in de hele film die veel volledig beeld kreeg. Voor de rest zijn het niet echt acteurs maar, wel leuke personages, want ik ben fan van Kermit de Kikker!

Het verhaal werd ons voorgedragen door The Great Gonzo die zich voordoet als de originele schrijver Charles Dickens. Het verhaal gaat wederom om de ouwe chagrijnige Scrooge die een hekel heeft aan kerstmis. Zijn werknemers zijn anders wel fan van kerst en zouden graag vrij willen. Scrooge staat dit voor één keer toe en word diezelfde avond mee genomen door een geest die zijn verleden laat zijn. Zo gaan we door zijn leven heen en zien we zijn grafsteen dat laat zien dat niemand rouwt om de dood van Scrooge. Hij beter zijn leven en viert uitbundig het kerstfeest om zo ook weer geliefd bij de mens te worden.

Ik heb verder niet echt wat te vertellen over de film want echt héél bijzonder was de film niet om over allerlei onderwerpen te hebben. Gewoon een heerlijke kerst film die perfect was voor kerstavond, en ik heb me nog best vermaakt ook al doet het originele verhaal mij meestal niet héél veel, ik vond deze versie best geslaagd.

avatar van Mescaline
Werd na 3 jaar weer hoog tijd voor een herziening, blijft een hele vermakelijke film en is eigenlijk perfect voor de hele familie.
Eng wordt het nergens, maar de sfeer is erg aangenaam en geeft je zeker het kerstgevoel mee.

3,5 blijven staan.