• 8.254.945 stemmen

It's a Very Merry Muppet Christmas Movie (2002)

Familie / Komedie | 100 minuten / 85 minuten (DVD-versie)

Genre: Familie / Komedie

Speelduur: 100 minuten / 85 minuten (DVD-versie)

Geregisseerd door: Kirk R. Thatcher

Met onder meer: Steve Whitmire, Dave Goelz en Eric Jacobson

• Videoland Bekijk via Videoland

Plot It's a Very Merry Muppet Christmas Movie

Het is de avond voor Kerst en het Muppettheater dreigt te worden gesloten. Kermit voelt zich daardoor zo ellendig dat hij denkt dat de wereld beter af is zonder hem...

imageimage

Rachel Bitterman

Daniel's 'Boss'

Joe Snow (stemrol)

Nancy Nut-What

Sally Ann Santa Claus

avatar van mjk87

mjk87

Soms ben je wat laat met films, maar goed, deze had ik nog liggen.

Leuke parodie op Capra's klassieker, en nog wel enkele andere films die en passant de revue passeren. Vooral de Kerstsfeer zelf wordt erg goed verbeeld. Soms best leuke grappen en aardige stukken, maar ook al te vaak saaiere stukken. Ook de boze bazin vond ik niet helemaal overtuigend. Dat je plezier schept in je rol en er te over moet gaan in acteren, soit. Maar als je te ver gaat wordt het gewoon vervelend, zoals bij haar. Wel een voldoende, 2,5*.

avatar van Dick2008

Dick2008

Dick2008 schreef:

Leuke, vrolijke en ook best knap gemaakte film. Blijft erg dicht bij The Muppet Show. Gelukkig niet veel liedjes. Wel wat veel, meestal kwaadaardige, mensen waarmee de Muppets het maar moeilijk hebben. Joan Cusack speelt goed, wat is die vals. Ook de vele grappige dialogen maken dit wat mij betreft een geslaagde film.

Deze film, net als veel andere films valt nu na herkijken, toch wel wat tegen. Knap gemaakt dat wel. De show zelf is ook leuk gedaan met echte mensen in het publiek, maar verder behoorlijk matig. Inhoudelijk staat de film me ook niet (meer) aan. Typisch ook wel vaak het geval met die Kerstfilms, en ik ben er dan ook nauwelijks een liefhebber van. Hij is, met uitzondering van een aantal momenten dan ook helemaal niet zo leuk. Zielig eerder, met een verbrande Fozzie en een arme Kermit, die de schuld op zich neemt.

Het verhaal kent verwijzingen naar andere Kerstfilms, waarbij de combinatie tussen echte mensen en de Muppets op zich heel goed is gedaan. Wel is de film veel te lang voor het eigenlijke verhaal en overdadig sentimenteel, terwijl ik meen dat The Muppets toch juist bekend staan als vrolijk en opgewekt. De film heeft een saai eerste halfuur, waarna het beter wordt maar als "de toekomst " er aan te pas komt, vind ik er toch ook niet veel meer aan. Miss Piggy steelt nog wel de show, maar Joan Cusack, die weliswaar een goede rol neerzet is eigenlijk ook te streng, al is verhaal over geld en dromen wel degelijk realistisch. De afronding van het verhaal is niet best gedaan.

Dus geen volgende keer. 2.0

avatar van Mescaline

Mescaline

Het begint allemaal erg leuk maar zodra de menselijke rollen het verhaal gaan overnemen en daarbij ook nog eens lekker gaan overacten wordt het helaas een stuk minder.

Niet zo slecht als Letters to Santa, de film bevat gelukkig ook leuke scenes en duurt gelukkig nog net geen anderhalf uur. Het is een film die makkelijk is uit te zitten maar waar wel erg is gekozen voor de makkelijke weg van vertellen en simpel acteren.

Het hele verhaaltje van god werkt gewoon weg niet, niks tegen Whoopi Goldberg maar het paste niet echt.

Eindoordeel:

Het gaat, voor een keertje nog wel vermakelijk.

avatar van arno74

arno74

Niet helemaal geslaagd. Wanneer ik een kerstfilm opzet dan verwacht ik een fijne warme kerstsfeer, en deze film is zeker gedurende de eerste helft het tegenovergestelde. De film is nogal neergeestig en dat verwacht je niet bij een muppetfilm. Het is een niet helemaal geslaagde muppetvariant op It's a Wonderful Life (1946), als parodie daarop zijn er wel wat gemiste kansen. De cast vond ik ook niet helemaal bij hun personages passen, zo lijkt Whoopi Goldberg mij meer geschikt om de rol van de engel te spelen dan de rol van God. Ook de humor was aan de karige kant. Een groot verschil met het geweldige A Muppet Family Christmas (1987) waar je wel een vrolijke kerstsfeer, een snel tempo en een hoge grapdichtheid vindt. 2,5*

avatar van Ste*

Ste*

Dit is denk wel de minste Muppetfilm die ik ooit zag. Zeker het eerste uur is rommelig, chaotisch, flauw en suf. De film heeft een kleine opleving met het stuk waarin Kermit ‘nooit geboren’ is, maar dat is ook slechts een kleine opleving in een verder heel ongeïnspireerd en saai geheel. Ook jammer dat er nauwelijks liedjes inzitten, dat is meestal toch wel wat Muppetfilms enige flair meegeeft.

Ook alweer behoorlijk gedateerd met al die referenties die in 2002 reuze actueel waren (A Beautiful Mind, Moulin Rouge, etc), maar goed, daar kan de film verder weinig aan doen.

Kijk als je graag een Muppetsfilm wil zien met kerst maar naar The Muppet Christmas Carol, deze kun je gerust overslaan.

(En ligt het aan mij, of gaan Muppetfilms altijd over een theater dat ze moeten redden van een evil bankier of investeerder?)

avatar van N00dles

N00dles

A Very Boring Muppet Christmas Movie, more like it.

Muppets-films staan sowieso niet echt bekend om dat ze filmisch hoogstaand zijn, maar soms is er nog een nostalgische factor wanneer je ze als kind hebt gezien, of wordt een eigentijdse versie echt leuk en aandoenlijk uitgevoerd (zoals The Muppets (2011)). Dat had deze film niet.

Ik vraag me vooral af voor wie het gemaakt is. Voor kinderen zal het hele plot met de geldbeluste Joan Cusack geen reet aan zijn. Voor volwassenen is er te weinig om te lachen en de referenties zijn gemakzuchtig en flauw. Je kunt als makers wel inhaken op (destijds) populaire films, celebs en tv-series (Scrubs, A Beautiful Mind, Moulin Rouge) maar anno nu is het behoorlijk gedateerd. Een cameo van Triumph the Insult Dog zal de meeste mensen weinig zeggen, om maar wat te noemen.

Een (nogal voor de hand liggende) 'ode' aan It's a Wonderful Life weet de film nog enigszins te redden in de tweede helft, maar verder was het niet om over naar huis te schrijven.