A Muppet Family Christmas (1987)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Peter Harris en Eric Till
met de stemmen van Frank Oz, Jim Henson en Dave Goelz

Fozzie en zijn vrienden van de Muppet Show besluiten voor de kerstdagen op bezoek te gaan bij zijn moeder. Die was eigenlijk van plan om naar Californië te gaan voor de winterdagen, maar ze blijft toch thuis om haar zoon en zijn vrienden te entertainen. Al snel krijgt de bende bezoek van de bewoners van Sesamstraat, die als kerstzangers de huizen afgaan. Tevens ontdekken Kermit en zijn neefje Robin ook nog een aantal Freggles in de tuin....

Dick2008
Erg goed dat je deze film toegevoegd hebt Metalfist en bedankt. I

k heb hem al een tijd in dit topic opgeslagen Film >> Genres en landen >> Kerstfilms .
Maar voor mijn eigen naslag is het prettig dat de film gewoon toegevoegd is. Hieronder hetzelfde bericht. (van 13 mei 2010)

Dick2008 schreef:
A Muppet Family Christmas (1987) (TV) - imdb.com

Begrijp eigenlijk niet waarom deze er niet opstaat. Volgens IMDb duurt hij 42 min, maar op de dvd duurt hij 50 min. Het kan zijn dat ze aan het eind de kerstmedley eruit hebben gehaald. Die duurde mij ook wel te lang. Verder een vrolijke film en de bekende Christmas songs zorgen ook voor een vrolijke noot. Omdat de Sesamstreet-cast en Bert en Ernie er ook allemaal bij worden gehaald wordt de film wel steeds drukker. Maar vooruit dan maar omdat hij niet zo lang duurt en het Kerst is.
4.0

avatar van Metalfist
After all, there's no business like *snow* business!

Het is eigenlijk pas het afgelopen jaar dat ik me echt voor de Muppets begon te interesseren. Ik had er vroeger wel wat afleveringen van meegepakt maar dat was nooit echt zo'n enorm succes, ik was volgens mij ook gewoon te klein, maar tegenwoordig vind je overal wel iets dat met de Muppets hebben te maken, zeker als je zoals ik eens regelmatig de Kringloopwinkel of wat rommelmarkten afloopt. Van deze Family Christmas had ik nog nooit gehoord, stond ook nog niet op MovieMeter, maar in een bibliotheekverkoop vond ik dit op VHS en besloot het maar mee te pakken. Hoewel de kerstsfeer nergens te bespeuren is, heb ik me hier gisteren toch maar eens aan gewaagd.

Ik ben sowieso al niet te vinden voor het idee dat je bepaalde films alleen maar in een bepaalde periode kunt zien maar bon. Wat ik helemaal niet had verwacht is dat dit wel een erg leuke Muppet film is. Het is niet de eerste keer dat Kermit en co zich in de kerstsfeer wagen (hoewel technisch gezien dit voor Christmas Carol is gemaakt dus dat deze stelling eigenlijk niet klopt) maar dit is wel erg vermakelijk. De korte speelduur van zo'n kleine 50 minuten heeft daar ook veel mee te maken volgens mij. De film opent in ieder geval vrolijk in typische Muppet stijl met amusante liedjes en algauw blijkt werkelijk iedereen op de proppen te komen. Qua verhaal is dit natuurlijk wel erg kerstig. Stoort dat? Eigenlijk niet want het zorgt voor een vlotte film. Het enige nadeel dat ik dan ook kan bedenken is dat de medley op het einde simpelweg veel te lang duurt. De nummers zijn over het algemeen wel leuk om te zien maar de medley, neen, die had wel wat korter gemogen. Voor de rest zitten hier een aantal geweldige scènes in (de Zweedse chef die die vogel uit Sesamstraat wilt koken!) waardoor de film in een rotvaart voorbij vliegt.

Het wordt al redelijk snel in de film duidelijk dat Gerard Parkes geen Michael Caine is en dat is toch wel jammer. Het is natuurlijk altijd vreemd om een volwassen vent tegen een stel poppen te zien praten maar Parkes komt nooit echt over. Gelukkig is zijn rol redelijk beperkt en concentreert de film zich meer op de Muppets en co. Ja, je leest het goed want naast de voltallige Muppet familie verschijnen hier ook nog een aantal anderen uit de stal van Jim Henson. Heel de Sesamstraat familie (nostalgie!) verschijnt met natuurlijk Bert en Ernie op kop maar ook de Count heeft nog een aantal leuke momenten. Nadien verschijnen ook nog de Freggles maar daar heb ik nooit echt veel aan gevonden. De leukste momenten zijn echter toch nog altijd voor de Muppets weggelegd en werkelijk alle sterke personages hebben even hun 5 minutes of fame. Kermit en Miss Piggy blijven het minste van de hoop maar Animal, Dr. Teeth and the Electric Mayhem Band, Stadler & Waldorf, ... zijn geniaal. Fozzie levert hier trouwens wel één van zijn beste performances die ik tot nu toe heb gezien. Let trouwens ook nog even op het einde van de medley om de meester hemzelf, Jim Henson, in beeld te zien.

Geheel tegen verwachting in het beste dat ik van de Muppets heb gezien. Het blijft jammer van de te lange medley aan het einde van de film maar voor de rest is dit heerlijk vermaak. De Muppets zelf blijven geweldig om naar te kijken (prachtig eigenlijk als je erover nadenkt hoeveel man hier aan meewerkt) en de bijrollen van onder andere Sesamstraat maken het af.

Deze Muppets Kerst tv-special is precies zoals je verwacht en hoopt dat 'ie zal zijn; veel chaos, heel veel poppen in een klein huis, veel sneeuw en vrolijke liedjes.
Gewoon de good old Muppets. Op een gegeven moment zelfs vergezeld door Freggels en de Sesamstraat karakters. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Het verhaal heeft niet veel om handen, zo er sprake is van een verhaal. Maar dat maakt hier helemaal niets uit. Voor deze speelduur kan dat prima.
Ook nog een cameo van Jim Henson op het eind.

Dick2008 schreef:
4.0

Deze film blijft dan na herkijken nog steeds wel behoorlijk leuk. De korte speelduur, helpt daar wel bij. Zoals gewoonlijk nogal chaotisch en behoorlijk volgepropt, waardoor ook druk want het gaat maar door met weinig rustpunten. De medley aan het einde vind ik dan nu ook weer teveel van het goede, en kan ik beter apart bekijken, zoals ik met musicals ook wel doe. Doordat Sesamstraat en de Freggels er ook bij komen krijg je wel leuke combinaties te zien. De film begint al grappig en blijft dat tot het eind. De (Amerikaanse) Kerstgedachte, een gezellige Kerst met allemaal, is volop aanwezig. Verder is het weer knap gemaakt. Met bijvoorbeeld de film die ze gaan bekijken, leuke Kerstliedjes tussendoor, afgewisseld door humor en een vleugje sentiment. Een goed gevulde film, zoals ik al opmerkte.

Behalve Gerard Parks als Doc, die eigenlijk voor zijn rust komt en Jim Henson die na de medley nog even voorbij komt, zijn er verder alleen maar poppen te zien. Hoewel ik Kermit en Miss Piggy ook leuk vind, heeft Fozzy de beer ook een vrij grote rol, wat wel een pluspunt is. Maar toch krijgen alle andere Muppets ook een plaatsje in het verhaal.
De dvd (die ik heb) is Engels gesproken met Nederlandse ondertitels, geen keuze verder. 4.0

Mescaline (moderator)
Na eerst de muppet versie van Christmas Carol te hebben bekeken had ik ook wel zin om dit filmpje nog even op te zetten.
Lekker vrolijk en vol met een leuke kerstsfeer! De korte speelduur wordt goed benut en de film zit boordevol leuke momenten en vrolijke kerstnummers.

Aangenaam kerst tussendoortje

avatar van Ted Kerkjes
Over de speelduur: "Vanwege de liedjes, die niet allemaal rechtenvrij zijn, werd Muppet Family Christmas in de loop der jaren slechts zelden in zijn geheel vertoond. Ook bij uitbreng op video en dvd werden er scènes weggelaten. De Europese dvd-release uit 2005 is, op een kort fragment met Fozzie en zijn moeder na, gelukkig compleet."
bron: Muppet Family Christmas (1989) | Waar keek jij vroeger naar? - waarkeekjijvroegernaar.nl

Mescaline (moderator)
2de keer gekeken en wat een heerlijke vrolijke en sfeervolle kerstspecial is dit toch!
Lekker kort, makkelijk verhaal en kerstsfeer tot en met!

Tot volgend jaar!

half sterretje omhoog, omdat deze special precies doet wat je er van mag verwachten.

avatar van arno74
De muppets op hun best. Erg leuke muppet-kerstfilm, lekker kort, druk, met een vlot tempo en veel grappen. De muppets vertrekken naar een soort van vakantiehuisje om kerst te vieren en krijgen daar bezoek van hun collega's uit Sesamstraat en van de Freggles, wat veel leuke situaties oplevert. 4*

avatar van Jurado
arno74 schreef:
Heerlijk filmpje inderdaad. Wat ik wel echt schandalig vind is de prijs op Bol. Ik heb de dvd jaren geleden voor minder dan 5 euro bij B.Smit uit de bakken getrokken.

avatar van arno74
Inderdaad Jurado, het is voor € 1,50 te koop bij CeX (tweedehands), je kunt het vinden door op die web te zoeken naar "Muppets Show - Family Christmas"

avatar van Ajax&Litmanen1
Hartstikke vrolijk en kort filmpje dat zich er goed voor leent om eens eind december op te zetten om zo in de kerstsfeer te komen. De sfeer is gezellig en warm, vol met (kerst)liedjes en andere vrolijke activiteiten. Grootste plus van de film is wel dat het stampvol met bekende figuren zit. Niet alleen van de Muppets, maar ook bijvoorbeeld uit Sesamstraat. Dat levert wel heerlijke momenten op, zoals de Swedish Chef die Pino als kerstdiner op wil dienen Ook de introductie van Waldorf & Stadler is erg geestig. Iedere Muppet krijgt sowieso wat screentime om even grappig of sympathiek te wezen en na 3 kwartier zette ik de film weer tevreden af. Sowieso blijven de Muppets tijdloos vermaak. De meeste films heb ik wel gezien, misschien volgend jaar eens aan de oude serie beginnen.

PS: Kijk ook eens naar The Muppet Christmas Carol (1992), dat is toch wel de leukste Muppet kerstfilm.

Mescaline (moderator)
Het ultieme kerstgevoel bij deze vrolijke Muppet film, stem blijft zeker staan!

Vond dit toch iets minder.

Muppets + Sesame Street + Fraggle Rock. Gooi de hele hoop bij elkaar en laat ze wat liedjes zingen. Zo krijg je natuurlijk makkelijk 3 kwartier vol, de vraag is of het ook erg leuk is allemaal. Ik vond het eigenlijk iets te karig, vooral ook net niet grappig genoeg.

Geinig idee natuurlijk om deze drie reeksen bij elkaar te kappen, maar veel meer dan wat drukte is het niet. De grapjes zijn zelden grappig, personages krijgen amper ruimte en de kerstliedjes zijn ook allemaal van het overbekende soort.

Als kerstspecial op de achtergrond zal het wel redelijk geslaagd zijn, maar om echt met het volle verstand naar te gaan zitten kijken biedt deze gewoon iets te weinig. Een wat strakkere regie, betere humor en net iets meer ruimte voor de verschillende personages had het ongetwijfeld wat beter gemaakt.

Mescaline (moderator)
Echt heerlijk wat ze allemaal in deze korte speelduur weten te proppen, een hoop vrolijke liedjes en daarbij ook een hoop droge humor. Voor mij lijkt dit filmpje steeds beter te worden.

verhoging naar 4*