A Christmas Carol (1984)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Fantasy

geregisseerd door Clive Donner
met George C. Scott, Frank Finlay en Angela Pleasence

Het klassieke verhaal van Dickens over een man die de ware betekenis van Kerstmis ontdekt. Hij is slechts geïnteresseerd in geld, cynisch en doet niet aan vrijgevigheid. Wanneer een geest hem bezoekt en hem confronteert met verleden, heden en toekomst wordt hij gedwongen zijn levensinstelling opnieuw te evalueren.

avatar van tommykonijn
A Christmas Carol blijft toch een van mijn favoriete kerstverhalen. Elk jaar doen diverse versies de ronde, waarvan ik die uit 2009 qua sfeer tot nu toe het beste vind. Van Mickey's Christmas Carol heb ik als kind altijd erg genoten, en zal ik ook altijd als een fijne versie blijven zien. Daarnaast ben ik ook momenteel het boek van Charles Dickens aan het lezen.

Deze film uit '84 verraste mij zeer. Ik zal eerlijk zijn: ik had er niet veel vertrouwen in. Ik had al een stukje zien langskomen als commercial, maar uiteindelijk bleek die niet zo'n trouw beeld te geven van de film. Uiteindelijk is het best een leuke versie geworden. Het verhaal is algemeen bekend, maar de uitvoering is bijna telkens wel weer anders. Ook deze versie bevat weer elementen die ik niet eerder heb gezien. En - voor zover ik kan zeggen - is deze ook redelijk trouw aan het boek.

De sfeer van de film is ook een pluspunt. Simpele vormgeving, maar wel erg magisch en deze sluit dan ook perfect aan bij het verhaal. Duidelijk dat hier genoeg aandacht aan is besteed. Ook het acteerwerk is, voor het merendeel, prima in orde. George C. Scott zet een erg leuke, originele Scoorge neer. Naast Jim Carry wel zowat mijn favoriete vertolking van het personage. Al moet ik wel zeggen dat ik de personages Bob en Marley wel eens beter uitgevoerd heb gezien. Die laatste zag er dan ook niet al te best uit. Gelukkig kan ik dat van de overige geesten niet zozeer zeggen. Het zijn uiteraard geen overdonderende effecten, maar de simpelheid komt in dit geval gewoon ten goede.

Wederom een fijne sfeerfilm. Vermakelijk van begin tot eind en de uitwerking wordt met zorg in beeld gebracht. Vooral erg sfeervol, zoals hierboven ook al meerdere malen wordt aangehaald. Ik vind me ook best bereid deze volgend jaar nog eens te kijken.

avatar van hdehoon
Mooiste versie van A Christmas Carol die ik ken. Met zowaar een aantrekkelijke Scrooge. Ik vind Scott een geweldige acteur en hij zet Scrooge op een gevoelige, niet-karikaturale manier neer. De balans tussen actie en emotie is goed en de cast uitstekend gekozen. Ook de muziek is mooi en vooral de geest van de toekomst is lekker griezelig. Wat een sfeer. Iedere keer als ik hem weer kijk met kerst, was ik vergeten hoe goed deze film eigenlijk is.

avatar van arno74
Bovengemiddelde en een van de betere versies van A Christmas Carol. Prima sfeer dankzij beeld en geluid, en een mooie acteerprestatie van Scott als Scrooge. In mijn geheugen staat een betere versie gegrift, die ik als kind gezien heb. Ik dacht dat deze het wellicht was, maar deze is toch anders dus zal ik verder zoeken.

avatar van MCNON
Ook ik vind dit de beste versie, voor volwassenen.
Uitstekende rol van Scott die wat mij betreft de echte Scrooge neerzet.

@Arno74, een andere hooggewaardeerde versie is Scrooge (1970)
Persoonlijk ben ik niet zo'n musical liefhebber, dus die vind ik minder dan deze.

Deze versie met Scott zocht ik al heel erg lang! Mijn favoriet! Inderdaad wel meest geschikt voor volwassenen.
Is het nog mogelijk om hem ergens te kopen of zo?? Vond vandaag een complete versie op youtube maar de kwaliteit laat te wensen over.

avatar van milan90
Deze versie als kind gezien. De mooiste versie naast die uit 1935 en Scrooge met Bill Murray.

avatar van Moviestar1979
Hoewel deze versie van het klassieke Kerstverhaal alleen voor TV werd gemaakt, verscheen hij toch in November 1984 in de bioscoopzalen van Engeland. Pas in 1995 was deze verkrijgbaar op VHS, en in 1999 kwam hij uit op DVD. Inmiddels is hij ook voor de liefhebbers op Blu-ray verschenen.

Regisseur Clive Donner had al de nodige ervaring opgedaan als editor in Scrooge (1951). De hoofdrol is deze keer weggelegd voor George C. Scott. Samen met actrice Susannah York speelde hij eerder in Jane Eyre (1970). In "A Christmas Carol " zijn ze elkaars tegenpolen. Liz Smith stond bekend als een actrice die in meerdere Charles Dickens-verfilmingen voorbij kwam. Zo vertolkte ze in 1999 wederom de rol van Mrs. Dilber in A Christmas Carol (1999), en verscheen als het personage Joyce in A Christmas Carol (2000). Voor Derek Francis was dit helaas zijn laatste film. De acteur overleed 8 maanden later op 60-jarige leeftijd. Edward Woodward nam de plek in van Leo McKern.

De opnames vonden o.a. plaats in Shrewsburry. Voor de fans is er goed nieuws, want het graf van Scrooge is er nog altijd te zien. Dit op het St Chad's Church Kerkhof. Meer dan 450 mensen uit Shrewsburry hebben hun medewerking aan de film verleend.

Ook deze verfilming is het bekijken meer dan waard.

3,5 *

avatar van Ebenezer Scrooge
Moviestar1979 schreef:
Klopt. St Chads Church Shrewsbury - The mock grave of Ebenezer Scrooge...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Eindelijk deze versie gezien die door velen gezien wordt als 1 van de betere, ik heb inmiddels al heel wat versies gekeken en ben het hier volkomen mee eens.
George C. Scott speelt Scrooge zo overtuigend dat je soms even vergeet dat hij een acteur is, dit maakt zijn transformatie tot een vrolijk en een kerst vierend persoon nog indrukwekkender.
Deze film kan zich meten aan de briljante (musical) versie uit 1970, maar komt voor mij toch op de 2de plaats.
De reden hiervoor is de hell scene die in de jaren 70 versie te vinden is, compleet buiten het boek(voor zover ik weet?) maar erg creatief en de feel-good sfeer is in de jaren 70 versie in mijn bescheiden mening toch nog een tikkeltje beter en meer op de voorgrond.

Zoals gezegd, dit is 1 van de aller beste versies van het bekende Christmas Carol verhaal, met op 1 voor mij de jaren 70 versie en op 3 de Muppet uitvoering.

Aardige film over een norse, oude gierigaard die op kerstavond bezocht wordt door een paar geesten. Het wel bekende en vele malen verfilmde kerstverhaal van Charles Dickens. Een prima aankleding, en George C. Scott is perfect gecast en stelt ook zeker niet teleur in de hoofdrol. Het blijft wel een mooi verhaal, maar wellicht iets te vaak gezien al.

avatar van milan90
Wat mij betreft de beste versie uit alle verfilmingen. Verder heb ik aan het verhaal niet zoveel toe te voegen.

avatar van Kuck-x
In het begin had ik wat moeite met het bedeesde acteren van deze Scrooge, ik heb hem op basis van het verhaal wat gemener en cynischer voor ogen. Maar gaandeweg klopt het wel: deze Scrooge overtuigt als mens van vlees en bloed, zijn wanhoop richting het eind is volkomen logisch. Zijn uiteindelijke karakterverandering is eigenlijk net zo ingehouden en menselijk, het wordt geen karikatuur ten opzichte van zijn eerdere houding, zoals in tal van andere verfilmingen.
Helaas kwam ik een paar slordigheidjes in het montagewerk tegen, die storen me dan toch meteen. En de effecten lieten hier en daar wat te wensen over - ik weet dat 1984 lang geleden is en het een tv-productie was, maar toch.
Opvallend vond ik de keuze om Scrooge met kleren aan te laten slapen. In nachthemd en met slaapmuts zou hij op zijn tocht door verleden, heden en toekomst kwetsbaarder zijn geweest. Maar misschien ook minder serieus - dus ergens klopt het wel in het geheel van deze uitbeelding.
De film heeft een zeer sfeervolle setting met mooie shots om de stemming uit te vergroten, zoals in het begin als Tiny Tim helemaal in het linker benedenhoekje op zijn vader staat te wachten. Dat kleine kreupele jochie in dat enorme decor - dat doet iets.
Pluspunt voor mij is ook de muziek, die precies op de goede momenten even op de voorgrond treedt en verder perfect ondersteunt. De eerste twee geesten vond ik niet bijzonder origineel uitgewerkt, hoeft misschien ook niet, maar de derde, met de schaduwen van de toekomst, was weer buitengewoon mooi gedaan.
Een zeer goede en getrouwe verfilming van het onverwoestbare verhaal, kortom. Geen enkele hoofd- of bijrol die uit de toon valt, ook de kinderen (altijd een risicofactor) doen aangenaam mee. Wat een prachtig acteur is die George C. Scott!

avatar van Duke Nukem
Misschien wel de beste verfilming van A Christmas Carol, samen met de versie uit 1951. De film oogt wat goedkoop en heeft niet de beste special effects, maar het acteren is erg goed. George C. Scott zet een erg menselijke Scrooge neer. Wat een steracteur was hij toch, hij overleed jammerlijk in 1999.

"Why show me this, if I'm past all hope?"

avatar van rcuppen79
A Christmas Carol is een Brits/Amerikaanse tv-film, gebaseerd op het wereldberoemde boek van Charles Dickens. De film is geregisseerd door de Britse regisseur Clive Donner, die zijn carrière ooit begon als editor van de film Scrooge uit 1951. Deze tv-film is op locatie geschoten in Shrewsbury, Engeland. In diezelfde plaats heeft Charles Dickens ooit nog een persoonlijke lezing gehouden van zijn beroemde Kerstverhaal.

Ondanks dat deze versie gemaakt is voor de tv, ziet ze er voor tv-normen prima uit. De decors zijn vaak wel overduidelijk miniaturen, maar dankzij het camerawerk van Tony Imi, ziet het er allemaal mooi uit en ademt de film een heuse kerstsfeer uit. A Christmas Carol was oorspronkelijk een spookverhaal wat zich toevallig afspeelde tijdens Kerstmis. Deze tv-film is één van de weinige versies, die het verhaal ook een macaber tintje meegeeft. Hierin wordt de film vooral ondersteunt door de vaak bombastische muziek van Nick Bicât die niet zou hebben misstaan in een gemiddelde horrorfilm.

Het acteerwerk is over de gehele linie erg goed, en George C. Scott geeft gestalte aan één van de beste versies van Ebenezer Scrooge. Zoals het hoort, zet hij Scrooge neer als een echte hork van een vent, waar je als kijker weinig sympathie voor kunt opbouwen. Gedurende de film zie je hoe hij als persoon zo is gevormd en waarom hij uiteindelijk toch weer het licht ziet en veranderd in een vrijgevige en vriendelijke man. Ook dit wordt uitstekend door Scott uitgebeeld. Eén van de meest getrouwe versies van het verhaal van Charles Dickens.