The Muppet Movie (1979)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Familie / Komedie

geregisseerd door James Frawley
met de stemmen van Jim Henson, Frank Oz en Jerry Nelson

De eerste vertoning van The Muppet Movie, een film over hoe de muppets bij elkaar gekomen zouden kunnen zijn. Het begint met Kermit de kikker die in het moeras zit, vliegen te vangen. Als een literair agent uit Hollywood hem zegt dat hij talent heeft en miljoenen mensen blij kan maken gaat hij op weg naar Hollywood. Onderweg ontmoet hij Fozzie, een beer die grappen verteld, maar ook Doc Hopper, een hebzuchtige man die een keten kikkerbilletjes-restaurants heeft. Doc Hopper wil dat Kermit voor hem werkt en reclamespots maakt, maar daar ziet Kermit niets in.

avatar van Sparkle
The Muppets zijn leuk - maar de film had gerust een iets sterker verhaal mogen hebben. Ik mis af en toe die snijdige opmerkingen.

Geweldige film, met een hele hele mooie openingsnummer van kermit 'Rainbow Connection' 4*

Super film, avontuurlijke ontmoetingsreis naar Hollywood waarin veel gebeurd. Zeer komische film met perfecte muziek, helaas duren enkele scenes net iets te lang.

avatar van IcU
IcU
Erg leuke film. Leuke humor en de muppets werden goed gespeelt. Alleen vond ik dat er iets te veel liedjes waren. maargoed. 4,5*

avatar van The One Ring
Erg charmant filmpje, die helaas iets beter had kunnen zijn. Het grote probleem is dat de film eigenlijk een groot rommeltje is. Elke scène is heel druk, evenals het verhaal zelf en de komische timing is bij vlagen zelfs belabbert. Daarbij veranderen de ijsjes van Kermit en Fozzie in een bepaalde scène na elke shotwisseling van kleur.

Een wonder is het dan nog te noemen dat de film toch wel leuk lijkt. Erg grappig om al die cameo's te zien. Ik vond het met name verassend om Orson Welles ineens aan te treffen. Maar de echte ster blijft natuurlijk Kermit de Kikker. Mijn mening over de verschillende Muppets wisselt eigenlijk heel sterk, de ene is vreselijk irritant, de andere erg grappig. Humor van de bovenste plank vond ik overigens niet in de film. Maar wel een goede glimlach. Ik ben verder overigens helaas niet heel erg bekend met de tv-serie, maar wat ik daarvan gezien heb vind ik toch net iets geslaagder dan deze film.

Sinds een tijdje is deze Nederlands ondertiteld in de winkels te krijgen voor hun "Celebrating 50 years of bein'green" Edition. Samen met The great muppet caper nu te verkrijgen in de winkels (Van Leest lag hij in de bak voor 9,99)

erg leuke film een 4,5. maar niet de beste

avatar van Grover
Bij deze film heb ik nogal wat leuke herinneringen. Destijds met de radiocassette recorder voor de buis gezeten, om de liedjes op te nemen. Vooral Rainbow connection vond ik geweldig en zo nog wel enkele meer.

Een aantal scenes staan mij nog steeds helder voor geest. Kermit op de fiets. Spelend op zijn joekelille in het moeras. Animal die door het dak groeit etc. Het is een roadmuppet movie, met een aantal bekende gasten. De leukste muppet films zijn nog onder de regie van Jim Henson vind ik. Na zijn overlijden is er ook wat van de magie heen gegaan.

De film is een beetje oubollig hier en daar. Maar voor degene die de muppets in hun hart hebben gesloten, zullen hier zeker geen buil aan vallen.

Heerlijk vermakelijk film.

Wederom een fijne feelgood movie met de Muppets. Eigenlijk is al het materiaal van de Muppets 'feel good-stuff'.

Leuk verhaaltje, aantal grappige momenten... niet zo goed als Muppet Chistmas Carol, maar zeker nog wel 4* waard.

avatar van Lexcoaster
Jeugdsentiment. Erg leuke muppetfilm vol met humor en typische muppetmomenten. Fijne familiefilm.

AddictedToMovies
Toch wat ondergewaardeerd met z'n 3,19...

avatar van Lexcoaster
Zowieso ondergewaardeerde film qua aandacht dat het verdient maar niet krijgt.

Muggsy
Fijn om er een film in een film van te maken. Uitweidingen buiten het verhaal storen me meestal maar hier kwam het de film zeker ten goede, zo kwam de eindboodschap in het laatste lied ook beter aan. De vele plotse sprongen in het verhaal haalden me soms uit m'n ritme maar wanneer elk deeltje dan afgerond wordt met een song uit een magische soundtrack maakt dit veel goed. Kermit is een personage dat interessant genoeg is om er een hele film rond te bouwen en hij is dus de echte ster. En wanneer je merkt dat je bij deze 30 jaar oude film nog benieuwd bent naar hoe men die gekke kikker heeft laten fietsen weet je dat het materiaal niet slecht kan zijn.

Eigenlijk zijn alleen de liedjes te pruimen.

TimD
Leuke film. Mooi gemaakt, erg grappig en boordevol leuke liedjes. 4,0*

Wouter schreef:
Eigenlijk zijn alleen de liedjes te pruimen.

Tja, als je Een Beetje Verliefd 5 sterren geeft dan valt te verwachten dat je echt leuke en goed geschreven films minder leuk vind. Ieder z'n ding.

avatar van ropjuh89
Toch een wat mindere Muppet film dan bijvoorbeeld de kerstfilms die gemaakt zijn van de Muppets. Fozzier Bear is koning, miss Piggy irritant, maar al met al wel gewoon vermakelijk. 3*

avatar van Metalfist
Have you tried Hare Krishna?

Ik was van plan om geen films meer te kopen dit jaar (en dat is ineens ook het voornemen voor volgend jaar want ik moet echt mijn achterstand eens doen krimpen) maar de Muppet film voor 0.25 euro kon ik moeilijk laten liggen. De korte aflevering vond ik altijd wel leuk en ook The Christmas Carol versie was amusant. Gisteren maar ineens deze opgezet.

Op zich is het wel een leuke film maar ik had er toch net dat tikkeltje meer van verwacht. Dit was de eerste keer dat de Muppets naar het grote scherm werden gebracht en dit had als resultaat dat het origine verhaal werd en dat blijkt jammer genoeg niet altijd even interessant te zijn. Vooral heel het verhaal met Doc Hopper (die op zich wel een leuke parodie op Kolonel Saunders van KFC is) verveelt op den duur wel serieus. De film sleept dus hier en daar iets te lang aan en ook de muzikale intermezzo's zijn niet altijd even leuk. Zo is de stem van Kermit op zich wel goed te doen maar is het verschrikkelijk om naar te luisteren wanneer hij moet zingen, hetzelfde geldt voor Miss Piggy trouwens. Gelukkig zijn er evenveel nummers die wel geslaagd zijn waardoor dit nog altijd wel leuk was om naar te kijken. De soundtrack zou ik er echter niet van kopen. De film is al zeker en vast voor één reden de moeite waard en dat is zien hoe de makers er in geslaagd zijn om de Muppets te laten bewegen. Het zijn en blijven poppen maar als filmmaker zijn er bepaalde scènes waar je enorm inventief moet zijn om het geloofwaardig te brengen. Denk aan Kermit op de fiets, Fozzie Bear in de auto, ... Erg knap hoe ze dit hebben klaargespeeld.

The Muppet Movie gaat voornamelijk over de origine van de Muppet Show maar dit resulteert in een road-trip waarin de bekendste personages in voorkomen maar ook een paar leuke cameos. De echte sterren van de show zijn natuurlijk aanwezig in de vorm van Kermit, Miss Piggy, de geniale Fozzie Bear en Gonzo en die hebben elks hun momenten, al blijf ik Miss Piggy en in mindere mate Kermit toch altijd de minste van de hoop vinden. De film was dus al vrij leuk qua personages maar dan komen ze opeens aan bij de kerk en wie zit daar? Dr. Teeth and the Electric Mayhem! Sowieso één van de leukste acts die de Muppets hebben en hun rol is dan ook nog eens vrij groot dus ik was helemaal gelukkig. De geniale Animal (komt zelfs nog even terug na de credits), Dr. Teeth zelf, Zoot met zijn sax, Floyd en Janice.. Samen met Stadler & Waldorf het leukste wat de film te bieden heeft. Voor de rest zitten er nog veel bekendere Muppet koppen in de bijrollen dus dat zit wel snor. Voor de rest zitten hier nog een groot aantal echte acteurs cameos in waaronder Mel Brooks, James Coburn, Elliott Gould, Steve Martin, Telly Savalas en natuurlijk de acteur die je soms in de meest onverwachte producties tegenkomt: Orson Welles. Een rol van één lijn maar samen met Steve Martin wel ontzettend memorabel.

Soms een gemengd gevoel vanwege een paar muzikale nummers die niet altijd even goed tot hun recht komen maar het vlotte verhaal en de typische Muppet humor zorgen ervoor dat dit nog altijd wel een vermakelijke film blijft. De film heeft een aantal knipogen en de cameos van een aantal echte acteurs maken het af. Christmas Carol is nog net een tikkeltje beter maar dit mag er ook wezen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Best een gezellige Muppetmovie. De film tracht de humor en de charme van de bekende Muppetshow weer te geven in hun eerste langspeelfilm. Dat levert een leuke, maar tegelijk ondertussen gedateerde film op. De echte sterren blijven natuurlijk de muppets, waarbij alle bekende figuren aan bod komen. Het verhaal is bijkomstig, op dat vlak vond ik The Great Muppet Caper en Muppets Take Manhattan toch beter. Maar wel leuk zijn de vele cameo's. Op dat gebied heb je weer het gevoel in een Muppetshow te zitten waar de grote sterren ook gasten zijn.

De serie is uiteraard beter en de vele films hebben deels wel bewezen dat Muppets daar thuis horen en minder in film. Ook de humor op sommige momenten is te slecht om leuk te zijn. Ik denk aan Steve Martin en Mel Brooks. Al is dat meer kwestie van smaak.

Conclusie is dat Muppet Movie nog zo slecht niet is, en de liedjes zijn wel aangenaam. Ik kan hier best van genieten, al was ik vroeger ook al een grote fan van de reeks.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben nooit een grote Muppet volger geweest, maar vond het wel altijd geinig om te kijken. Met het oog op de bioscoopfilm van dit moment ga ik de oude delen maar eens kijken. Deze film komt alweer uit 1979, ik had geen idee dat de Muppets alweer zo oud zijn. Maar schijnbaar is het wel een tijdloos fenomeen, want ik vind het nu nog steeds leuk. Kermit is de leukste, maar ook van de rest heb ik zeker genoten. Miss Piggy is weer lekker irritant en te aanwezig, zoals het hoort. De rest doet het ook prima. Jammer dat de Swedish Chef (bork, bork!) er maar heel kort in zit, toch wel een hilarisch personage. De film kent gelukkig genoeg leuke momenten, vooral omdat je een hoop diverse locaties treft dankzij de roadtrip van Kermit en Fozzie. Ik moet sowieso al snel lachen om bepaalde blikken met Kermit, haha. De film zit technisch overigens ook best aardig in elkaar. Toch knap hoe ze een fietsende kikker en een rijdende beer zo leuk weten te tonen.

Ik ben nu nog meer benieuwd geraakt naar de andere films. Volgens mij ga ik me er goed mee vermaken.

Niet zo best.

Eigenlijk serieus verouderd deze film. En dan niet enkel de erg fletse cinematografie of de humor (drinks are on the house ... pfoe!), maar eigenlijk het hele gebeuren. Het groepje van Muppets is hier verder ook nog redelijk klein, waardoor het een beetje saai wordt. Sommige Muppets zijn naast hun voorkomen verder redelijk saaie figuurtjes.

Af en toe wel geinig, maar doorgaans duren scenes te lang en gaat de film zelf ook veel te lang door. Qua cameos herken ik te weinig mensen (Orson Welles, echt?), terwijl andere (Steve Martin) niet echt tot veel blijdschap leidden.

Echt rampzalig is het niet, daar is de charme van sommige poppetjes (Animal) gewoon te groot voor, maar als film is het niet echt geslaagd, duurt het te lang en is er gewoon te weinig animo.

avatar van juliegirlxoxo
Het begin is erg leuk,maar naar het einde toe viel het wat tegen ook mochten er voor mij ietsje meer personages er in voorkomen,maar kom er zitten leuke scene's in,en miss piggy in boze actie is altijd leuk om te zien

avatar van erik1677
heerlijk om weer terug te zien.
En ondanks dat de film uit 1979 stamt, is hij stukken beter dan dat laatste wangedrocht over de muppets.
Dit Is hoe het hoort.
Prachtig jeugdsentiment.

avatar van Ted Kerkjes
Van alle Muppet-films waarin Jim Henson nog ''inspraak'' had (http://www.moviemeter.nl/film/2632, The Great Muppet Caper (1981) en The Muppets Take Manhattan (1984) vind ik deze de één na slechtste. De slechtste was The Muppets Take Manhattan (1984) waar Frank Oz -speler van Fozzie, Miss Piggy, Bert (van Ernie), Grover, Koekiemonster, Animal, Sam the Eagle, Yoda (van Star Wars) en vele andere- de regie voor zijn rekening nam.
Wat ik wat minder aan deze film vond, was het verhaal; een gemenerik tracht Kermit, de Mickey Mouse der Muppets te vangen om zijn kikkerbilletjes (die blijkbaar de moeite waard zijn om Kermit in weer en wind van hot naar her te stalken.) Ook de grappen waren naar mijn mening flauw.
Wat wel goed is aan de film is de soundtrack, geschreven door Paul Williams & Kenny Asher. Paul was overigens ook te gast in The Muppet Show in het eerste seizoen.
(Om terug te komen op de eerste alinea: de beste Muppetfilm die gemaakt is toen Jim Henson nog leefde, is ongetwijfeld The Great Muppet Caper (1981). (Geregisseerd door Jim Henson zelf! Deze film is trouwens de beste Muppetfilm ooit gemaakt, maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen; ik heb The Muppets (2011) nog niet gezien, maar als ik zie wat Disney met de muppets heeft gedaan... ... hoef ik 'm ook niet te zien.)

Metalfist schreef:
Have you tried Hare Krishna?

Dat was wel op zich best wel een beetje zeg maar wel overigens een redelijk leuke ''running gag''.

Dick2008
Veel te lange film om boeiend te blijven, maar dat heb ik al vaker geschreven. En ik vind dat echt een nadeel bij veel films.

De film begint overigens wel leuk en halverwege komen ze daar nog mee terug, een film in een film. Verder is het gewoon toch vaak een saaie film, die ook al oud begint te worden. Ik kan me niet herinneren dat ik deze ooit heb gezien. Hier en daar zitten er wat grappige momenten in maar het is zeker geen film om hard bij te lachen.

De andere kant van het verhaal is, dat het leuk is om te zien hoe de Muppets elkaar hebben gevonden. En op dat punt is het historisch gezien een leuke film om in bezit te hebben naast de tv-shows. Hetzelfde geldt voor een ander sterk punt en dat zijn de vele gastoptredens, waaronder Edgar Bergen, die hierin zijn laatste rol speelt. En komieken als Steve Martin en Bob Hope. En als je veel films hebt gezien, zul je dus de meeste wel herkennen.

Sommige scènes duren echt te lang, maar goed dat kan je dan doorspoelen. Want de film is toch ook wel weer knap en mooi gemaakt. En de Muppets zelf, leveren dan ook lieve, grappige en verterende momenten op. 4.0

avatar van Vinokourov
Orson Welles zijn tronie trekt deze film nog naar een ruime voldoende. Achja, het is een gaar rommeltje geworden met allemaal aan los zand hangende scenes met poppenfiguren en wat cameo's hier en daar. Maar hee, die Muppets kun je toch niet haten? Vond het wel aardig en de grappen waren zo flauw dat je er toch nog om kan lachen.

avatar van PEN15
Eat Drums! Eat Drums! Beat Drums! Beat Drums!

Met de wat felle kritieken hier had ik verwacht dat deze eerste muppetfilm weinig zou worden. Laat het dan uiteindelijk zo zijn dat ik als échte muppet-fan dit één van de beste vind die ik tot dusver ooit gezien heb.
Gaandeweg ontmoeten de Muppets elkaar totdat het verhaal vertelt hoe zij uiteindelijk de show kregen (wat in realiteit eigenlijk Engeland was en niet Hollywood). Hierdoor vind ik de opbouw geweldig en Dr. Teeth and the Electric Mayhem (sans Lips althans) krijgen extra veel aandacht. Leuk, omdat Dr. Teeth zo weinig te zien is. Het past prima in het tijdsbeeld van de jaren zeventig, met de saamhorigheid en we doen alles met muziek. Hoe Floyd en Janice overal maar gitaar kunnen spelen zonder versterkers blijft een mysterie. Misschien is het geweld een beetje over het hoofd gezien, gevechten van miss Piggy en geladen geweren, in thé Muppet movie?? Dat zou Di$nep zeker niet toestaan. De grappen en woordspelingen komen veel dichter bij het niveau van de the Muppet Show, een van de geestigste vind ik the fork in the road haha wie had dat verwacht?

Het neerhalen van de vierde wand heb ik ook nog leuk gevonden. Werd hier niet aan gerefereerd in een aflevering van de latere Muppets Tonight waarin de showillusionisten Penn & Teller op het eind zeiden dat ze het script hadden gelezen? Ik snapte dat al niet zo. Over het algemeen vind ik de liedjes maar vervelend, maar bij deze Muppets vielen de songs zeker niet tegen, helemaal niet als the Electric Mayem dit doet. Ik heb lang naar de betere Muppetfilm gezocht en uiteindelijk gevonden.

CAN YOU PICTURE THAT???!!!!

PEN15 schreef:
Het neerhalen van de vierde wand heb ik ook nog leuk gevonden.
Dat gebeurt ook in The Great Muppet Caper.

avatar van royals
Ik vind alle bekende Muppet films wel leuk en vermakelijk. Muppet's Treasure Island, The Great Muppet Caper en deze. Alleen vind ik de laatste twee het beste. Vooral vanwege de humor en het avontuur.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke eerste film die hier en daar wat chaotisch is meer wel makkelijk weg kijkt.
De overdreven home alone achtige bad guys hadden ze weg mogen laten, die waren eerder irritant dan dat ze echt een meerwaarde voor het verhaal betekende.

Ik kende voorheen enkel nog de kerstfilms maar dit eerste deel is ook leuk om eens mee te pakken.