The Indian Fighter (1955)

Western

geregisseerd door André De Toth
met Kirk Douglas, Elsa Martinelli en Walter Matthau

Johnny Hawks, voorheen een indianen jager, keert terug naar het Westen na de burgeroorlog. Hij ontmoet de indianen groep onder leiding van Red Cloud weer naar jaren en als hij hoort dat er cowboys achter hun goud aanzitten, besluit hij ze te helpen.

Vond deze niet zo goed omdat ik het personage dat Douglas vertolkt een echte hufter vond. Bovendien acteert hij hier naar mijn mening heel houterig.

avatar van Pacino88
Inderdaad nogal matig.

Interessant dat (terecht) de handelingen van de Indianen in het daglicht werden gesteld als veroorzaakt zijnde door de hebzucht van de blanken. En dat in een film van 1955 toen cowboys steevast de "good guys" waren!

Gisteren herzien en ik moet tot de conclusie komen dat de film wel erg laag staat....

avatar van Dogie_Hogan
stinissen schreef:
De DVD (R-2NL) is nu € 5,49 inkl. porto bij Play!

Meteen maar besteld (hopelijk gaat MM-score daarna omhoog... .)

avatar van Dogie_Hogan
chrissie schreef:

Pacino88 schreef:
Inderdaad nogal matig.Die hele romance is belachelijk, totaal geen chemie, en het begin ervan lijkt net een verkrachting.3*

Allebei mee eens. En weer Alisha Cook Jr. in de rol van de sul.
Deze Western van De Toth is bij lange na niet op het niveau van zijn RAMROD en vooral DAY OF THE OUTLAW!

IMDB *5/10, maar is eigenlijk aan de te hoge kant.

Matige film. Erg vlak gespeeld door Douglas en consorten.
Het verhaal is op zich best interessant, maar de uitvoering is zo emotieloos allemaal.
Ik heb hem met tegenzin af zitten kijken eigenlijk.

avatar van Brix
Een mindere acteerprestatie van Douglas dan ik van hem gewend ben.
Zijn rol kan bij mij ook geen spoortje van sympathie opwekken.

Het verhaal doet mij eveneens weinig.

Ik heb de dvd na bekijken dan ook meteen weer van de hand gedaan.
Dat doe ik zelden, maar deze hoef ik echt niet te bewaren, ook al ben ik een western verzamelaar.

avatar van Jan met de pet
Nou helemaal geen matige film, heb me geen moment verveeld , goed verhaal en wederom mooie beelden: 3,5

avatar van El_Cascador
2,5 sterren voor deze matige western.

Positief: cinematografisch zit het goed=> mooie beelden van het Wilde Westen! Ook de actiescènes zijn het bekijken waard.

Negatief is ten eerste de performance van Douglas: zijn toenaderingspoging lijkt inderdaad meer op een verkrachtingspoging dan op het ontluiken van een prille liefde.

De film is ook te kort om het verhaal degelijk tot zijn recht te laten komen: het einde wordt veel te snel afgehaspeld om geloofwaardig te zijn. Ook de muziek is onopvallend en voegt geen noemenswaardige sfeer toe aan het hele gebeuren.

avatar van aburex
Toch één van de mindere westerns. Diegene die ik vroeger in de bioscoop heb gezien wekken toch andere herinneringen op dan deze. Douglas speelt inderdaad matig en de beeldmooie Martinelli speelt als een houten pop, maar ja deze dateert al van '55. Toch 3,5* omdat ik hou van dit nu vergeten genre

avatar van madmax1
Ook nog eens herkeken,moet heel lang geleden zijn want kon me weinig herinneren.
Na een tijdje begon het te dagen, niet mijn afdeling wel mooie beelden en acrobatiek
van de indianen op de paarden .
Een niet al te sterke Krik-Douglas, die later toch wel een paar toppers maak in het genre.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > MGM > 14:40 uur

avatar van mr rumson
De hele film werd in Oregon geschoten op locatie .
Wat prachtige plaatjes oplevert van Veel naaldbomen bergen en riviertjes .Daar had Bob Ross de Amerikaanse landschapschilder Wel raad mee geweten .
De mooie omgeving is dan ook het grootte pluspunt van de film .
Kirk Douglas kon mij nou niet echt bekoren, even als de rest van de acteurs.
Zodat de film voor mij niet heel overtuigend overkomt .
Waardoor het mij allemaal niet zoveel kon boeien wat er met de personages in de film gebeurde.
De actie scenes konden er nog wel mee door .
Vooral die indiaan te paard die het tegen Douglas opneemt ,en zijn kunsten vertoont is wel leuk om te zien.
Jammer is het dat de film niet boeiend genoeg . Zodat het voor mij een middelmatige film blijft .

avatar van trebremmit
The Indian Fighter Blu-ray - Kirk Douglas - dvdbeaver.com

Ondanks de lage score lijkt het me wel wat, indrukwekkende natuurbeelden in de beaver review.

avatar van mrklm
De eerste film geproduceerd door Bryna Productions, waarvan Kirk Douglas één van de oprichters was. Hij speelt Johnny Hawks, die een karavaan door Indiaans gebied moet loodsen. Daartoe probeert hij op goede voet te komen met Red Cloud [Eduard Franz], de leider van een groep Indianen en een oude kennis. Met enige moeite weet hij een overeenkomst te bereiken, maar Wes Todd [Walter Matthau] en diens compaan Chivington [Lon Chaney] hebben zo hun eigen plannen.
Douglas laat zich van zijn meest energieke kant zien. Enerzijds zien we hoe hij net zo sierlijk als Douglas Fairbanks een paar kan bestijgen, anderzijds zien we ook hoe hij de mooie, jonge Indiaanse Onahti [Elsa Martinelli, een Italiaanse schoonheid] op uiterst twijfelachtige wijze 'weet te winnen'. Elisha Cook jr is vermakelijk als een fotograaf wiens werk wisselende reacties op roept, maar deze western scoort vooral in de actiescènes. Douglas' duel te paard toont prima stuntwerk en er is ook aandacht voor de slimme tactiek van de Indianen wanneer ze een fort aanvallen. Die slag is erg goed geregisseerd, bevat veel voortreffelijk stuntwerk en is de belangrijkste reden om deze bovengemiddelde western te bekijken.