The Tracker (1988)

Alternatieve titel: Dead or Alive

Western

geregisseerd door John Guillermin
met Kris Kristofferson, Mark Moses en Scott Wilson

Revolverheld Noble Adams (Kristofferson) komt weer in actie als John 'Red Jack' Stillwell (Wilson) met zijn bende uit de gevangenis ontsnapt. Hij wordt vergezeld door zijn zojuist in de rechten afgestudeerde zoon Tom Adams (Moses), die een heel ander idee heeft van gerechtigheid.

Diesel
Heb deze film altijd al willen zien.

Prima western met een geweldige Kris Kristofferson.

avatar van Brix
Hoe waardevol een goede film-fan-vriend kan zijn werd maar weer eens duidelijk toen ik 'The Tracker' gisteren voor 't eerst (zeker niet voor 't laatst als het aan mij ligt) bekeek.
Dankzij hem kreeg ik deze, mij totaal onbekende, prachtige western onder ogen.
Een onbekend juweeltje, en absoluut een van de toppers onder de 'nieuwere' westerns.
Inmiddels toch al weer meer dan 20 jaar oud.
Maar zo'n goede film in het genre ben ik toch maar mondjesmaat tegengekomen onder de westerns die pak weg de laatste 30 jaar gemaakt zijn.

Een glansrol voor Kristofferson, als de ervaren scout, en zeker een van de beste rollen die hij ooit speelde.
Zijn filmzoon Mark Moses was ook een zeer goede keuze.
Wie Scott Wilson kent weet dat hij altijd garant staat voor rollen met 'beet'.
Zo ook hier.
Hij zet een indrukwekkende godsdienstwaanzinnige 'Danite' (een 'zgn. Mormoonse 'wraakengel') neer die mij zal bijblijven.
Verder zijn ook alle overige rollen uitstekend bezet, en kweet regisseur Guillermin zich kundig van zijn taak.
De muziek mag ook gehoord worden.

Dat dit een TV film was is er maar nauwelijks aan af te zien.
Op een bioscoopscherm zou hij absoluut niet hebben misstaan.
De indrukwekkende natuuropnames, gemaakt in 'The Red Hills of Utah', garanderen een top western beleving.
Voor een TV western zitten er ook ongebruikelijk veel harde scènes in.

Ja, deze film heeft mij wakker weten te houden tot in de vroege ochtenduurtjes vandaag.
Dikke aanrader voor de westernfans.

avatar van trebremmit
Door Brix aangeraden, en zeker de moeite waard. Ook de eerste western met synthesizer muziek die ik zie, het pakte goed uit moet ik zeggen, het gaf het zeker wat extra sfeer.
Ook Kristoffersen vind ik voor het eerst goed in een film, normaal vind ik het wat een watje, komt mischien ook wel door zijn muziek, maar hier is echt een harde.
Verder was het landschap bijzonder mooi en ruig, heel mooi gefilmd.
Enige minpuntjes vond ik de godsdienstwaanzinnige die erg over the top was en niet altijd even geloofwaardig, en de vrouwen in de film vond ik het maar matig doen qua acteren.
Maar dat mag de pret niet drukken, deze film is zeker een aanrader voor de western liefhebber.
En hij is gemaakt door HBO, dat staat toch wel voor kwaliteit.

avatar van Brix
Onlangs kwam ik er pas achter dat er ook een regio 2 versie op DVD verschenen is, en nog wel met Nederlandse ondertiteling.
Het gekke is wel dat die bijna nergens te vinden is.
Alleen op Amazon UK kwam ik hem tegen, onder de titel 'Dead or Alive'

Dead or Alive [ HBO ] [ 1988 ]: Amazon.co.uk: Kris Kristofferson, Mark Moses, Scott Wilson: Film & TV

Voor wie de DVD zou willen kopen, even opletten, want hij is via de marketplace verkopers op Amazon veel goedkoper te krijgen. (let op! De prijzen zijn in Britse ponden. maar je kan switchen naar Euro's)
Een van de aanbieders verstuurd zelfs vanuit Nederland!

avatar van Rodger
leuke film, mooie beelden... het verhaal is prima... dus
leuk kijk vermaak..
3***

avatar van LuukRamaker
Onlangs opnieuw genoten van deze prachtige TV western. The Tracker is eigenlijk vrij onbekend en juist daarom is het opvallend hoe goed de film eigenlijk is. Kris Kristofferson is hierin erg sterk en speelt de beste rol die ik tot nog toe van hem gezien heb, maar het is Mark Moses die hier als zijn zoon de beste indruk achterlaat.

Het goede en mooie verhaal over een alom bekende, gepensioneerde 'spoorzoeker' die gevraagd wordt zijn ervaring en kennis nog één maal te benutten is interessant en weet van begin tot eind te boeien. Vooral omdat, voor zowel de kijker als voor zijn assisterende zoon, deze vakkundige kant van Noble Adams onbekend is. Het wordt steeds duidelijker dat Adams niet voor niets de enige is die de marshal kan helpen, terwijl ook de spanning steeds meer toeneemt naarmate de wetsdienaren (lawmen) de moordenaars naderen.

Eigenlijk is het gewoon de goeien tegen de slechten, maar hierbij wordt het geheel niet verheerlijkt. Zo komt er welgeteld één iemand (een goeie, dat dan gelukkig weer wel) levend uit de strijd en moeten zowel de marshal als zijn gewenste helper het loodje leggen. Vreselijk voor Adams die in eerste instantie niet eens geïnteresseerd was in de, voor hem, dodelijk gebleken expeditie, maar natuurlijk evenzogoed voor zijn liefhebbende zoon, wat er voor zorgt dat deze goede western ook een (lichtelijk) dramatische kant kent.

avatar van mr rumson
Deze film ooit eens bij een tankstation gekocht voor nog geen 5 euro met nl subs.
Gisteren maar weer eens voor de tweede keer gezien .
En ook na de tweede kijkbeurt kan ik alleen maar zeggen dat dit een sterke western is .
Bruut geweld word in deze western niet geschuwd de muziek is apart voor een western .
Maar een maal gewend aan de muziek dan past het er ook wel weer bij .
Kris Kristofferson komt overtuigend over en heeft ook wel de juiste kop om in westerns te spelen .
De western is gefilmd in een mooie ruige omgeving.
Ga deze western vast nog wel meer keren zien.

avatar van Left4Dead
Redelijke wegkijkert maar met wel een aantal slechte momenten erin.
Kris Kristofferson is altijd een genot om te zien acteren, hij hemelt deze film voor mij naar drie sterren.

avatar van trebremmit
Gisteren weer eens gekeken, blijft een goede western. Kristofferson zijn beste rol voor mij, beter dan Heaven's Gate als we het over westerns hebben.

Check ook deze prachtige still.
The Tracker