ad
  • 8.078.043 stemmen

Black Out (2012)

Misdaad / Komedie | 92 minuten / 89 minuten (dvd-versie)

Genre: Misdaad / Komedie

Speelduur: 92 minuten / 89 minuten (dvd-versie)

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Arne Toonen

Met onder meer: Raymond Thiry, Kim van Kooten en Bas Keijzer

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 25 januari 2012

Over Black Out

Ex-crimineel Jos Vreewijk (Raymond Thiry) wordt de dag voor zijn huwelijk wakker met een lijk, een pistool in zijn hand en een black-out. Daar bovenop wordt hij beschuldigd van het stelen van twintig kilo cocaïne. Hij heeft 24 uur de tijd om uit te zoeken wat er is gebeurd.

imageimage

avatar van Shinobi

Shinobi

Mislukte poging...

Het lijkt me wel duidelijk dat regisseur Arne Toonen goed naar regisseurs als Quentin Tarantino en Guy Ritchie heeft gekeken, die invloeden (verhaal, opbouw en personages) zijn duidelijk te zien in Black Out. Alleen jammer dat het op zo een slechte manier is gedaan.

Het hoofdpersonage gespeeld door Raymond Thiry (nog nooit van gehoord) kwam niet goed uit de verf, ik had totaal geen sympathie voor de beste man. De overige personages waren ook al niet te bijzonder en kwamen op mij veel te geforceerd - wannabe grappig - over.

De humor is wat dat betreft ook ver te zoeken in deze film, al bracht Willie Wartaal hier en daar nog wel een glimlach op mijn gezicht. Van de gezusters Schuurman had ik ook wel meer verwacht, aangezien ze helemaal lovend in de pers waren over hun rol. Maar dat mag helaas ook niet baten.

De muziek was ook niet echt iets om naar huis te schrijven, ik snap dat het budget voor zo een film niet al te hoog ligt. Maar het lijkt me toch niet zo moeilijk om aan goedkope (Nederlandse) gelicenseerde muziek te komen.

Al met al een film om snel weer te vergeten en als je als regisseur iets kopieert doe het dan ook goed en lever niet zo een wanproduct af.

Kleine 1,5 Sterren.

avatar van Pelagatti

Pelagatti

Niet zo best, maar toch het kijken waard...

Ik moet zeggen dat ik wel hou van die Nederlandse misdaad komedies. Kwalitatief zijn ze nog best in orde eigenlijk. Het soms matige acteerwerk heeft voor mijn ook wel zijn charme

Black Out kijkt lekker weg, maar hier en daar zitten er erg oninteressante (te lange) scènes in die niet grappig zijn. Ook snap ik de toegevoegde waarde van de zusjes Schuurman niet helemaal, ze zijn eerder storend. Raymond Thiry was soms moeilijk te verstaan, ik vond hem ook niet bijster goed spelen trouwens... er had een krachtiger persoon moeten staan.

Helaas slaat deze film de plank mis qua combinatie komedie - misdaad... ik vond de humor namelijk ver te zoeken.

avatar van milannique

milannique

Gisteren bekeken en leuk om een keer gezien te hebben.

Vond het op zich wel een leuke film maar geen Top film, ik vond sommige scenes erg lang duren wat de snelheid steeds weer uit de film wist te halen.

Qua plot had er ook iets meer ingezeten naar mijn mening was al vrij snel duidelijk wie degene was die hem een oor aannaaide.

Nogmaals vermakelijk maar niet een film die ik nog een keer hoef te kijken.

avatar van TomPSV

TomPSV

Voor een Nederlandse film niet eens zo verschrikkelijk slecht, maar dat komt vooral omdat ze het nodige uit andere bekende films hebben gehaald. De humor is wel weer typisch Nederlands, redelijk grof dus. Soms sloeg het aan, maar op veel momenten sloeg het toch een beetje de plank mis. Zaten zeker een aantal vermakelijke stukken tussen, al vond ik het overall niet boeiend genoeg.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

TomPSV schreef:

De humor is wel weer typisch Nederlands, redelijk grof dus

Eh, U heeft films gemist van Kevin Smith, Quinten Tarantino en Guy Ritchie?

avatar van ronverh

ronverh

[quote]sinterklaas schreef:

Stop eens met pijpen joh! Er komt alleen maar gelul uit je mond.

Als dit nu DE ZIN moet zijn...echt te triest voor woorden. De film is voor mij een aaneenschakeling van verwoede pogingen er iets spannends van te maken, de freeze frames zijn leuk bedacht maar net niet origineel genoeg. Dan ken wel een paar mooiere voorbeelden. Nu ben ik geen filmregisseur en is het in zijn algemeenheid natuurlijk altijd knap om iets dergelijks te maken. Maar de film kwam voor mij niet verder dan een goede aflevering van Taggert.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Extreem geweld, freeze-frames met beschrijvende monoloog, onhandige crimineeltjes, een gewelddadige sexy tweeling, veel gevloek, wapens, een marteling, mensen die het taalgebruik van iemand die hen onder schot houdt nog verbeteren, een vuilbekkende cynische politieman (Alex van Warmerdam?!), een allerlaatste scène met nog een verrassing, een "Mexican stand-off" die misloopt, verwarring en misverstanden… jawel, we blijken het ook in Nederland te kunnen. So what? Voornaamste pluspunt: een uitstekende Raymond Thiry (prachtige kop).

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19356 berichten

Uit het jaar dat de telefilms vooral misdaadfilms waren. Ik had er tot nu toe drie van gezien en het was gemiddeld genomen bepaald niet indrukwekkend. Dit komt aardig wat dichter in de buurt. In ieder geval niet zo'n lusteloze flauwe nikserige film als Laptop. Pluspunt is vooral Thiry. De film voelt met zijn nogal zelfbewuste jaren '90 toontje wel aan alsof hij eigenlijk zo'n 15 jaar te laat wordt gemaakt, maar het heeft me best vermaakt.

Kleine 3.0*

avatar van Noodless

Noodless

Roger Thornhill schreef :

Best een leuke Nederlandse film die vermakelijk blijft tot het einde door de opsomming die Roger al aangaf en ook door het vrij degelijk plot. Veel afgekeken van andere films is natuurlijk wel een feit, maar ja zo zijn er veel films tegenwoordig. Origineel wil ook niet altijd zeggen dat het dan een goede film is. Mij stoorde het alvast niet. Misschien wel dat de regisseur iets te veel gebruik maakt van te grof taalgebruik. Soms was het erover. 7/10

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2009 stemmen

Katja schuurman herkende je niet.

Wat een slechte rol voor haar!

Voor de rest was de film nog wel aardig.

Alleen in het begin vond ik het nog niet opper de top helaas

avatar van Toontje G

Toontje G

Geen verkeerde film, Thiry speelt een sterke rol. Leuk verhaal.

avatar van notsub

notsub

Black Out zoekt het in een hoek waarin buitenlandse alternatieven veel beter zijn. Sporadisch kon ik lachen om het amateur gedrag van de klunzige criminelen. Sommige types waren echt te hopeloos voor woorden. Het was zeker niet saai, maar Guy Ritchies's films hebben de standaard in dit genre erg hoog gezet en daar kom je niet zo maar bij in de buurt.

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Echt genoten van deze Nederlandse Snatch. Ze mogen wel meer van dit soort films maken. Ik ben nu ook wel benieuwd naar Boskampies van zelfde regisseur.

avatar van missl

missl

Redelijk ok deze film. Een man wordt wakker en weet niet wat er aan de hand is. En vanaf dan gaat alles mis. Op het moment dat er een scene komt en ze roepen 10 keer 'fack jou' naar elkaar, ging het voor mij ook mis. Was wel onder de indruk van Thiry, daar wil ik binnenkort meer films van zien.

avatar van klara

klara

De invloeden van Tarantino en vooral Guy Ritchie in deze Nederlandse productie evident

present. Wat soms (Bij gebrek aan eigen visie?) wat geforceerd aandoet. Maar in zijn geheel

vond ik deze film best te pruimen, vrij gedegen en onderhoudend, en vond ik op enkele

uitzonderingen na, vrijwel al de acteurs het prima doen. Je zou eventueel kunnen stellen

dat het de regisseur siert met deze on-Nederlandse aanpak, maar ontbeert hij vooralsnog

een eigen signatuur.

avatar van Rodger

Rodger

Matige film..

Ik had hier toch wel meer van verwacht.. Maar dat gebeurde niet..

Met moeite dus afgekeken ..

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Het ligt nogal voor de hand dat de namen Tarantino en Ritchie steeds worden aangehaald als het gaat om Black Out, want is het meer dan duidelijk waar men de inspiratie vandaan haalt voor deze misdaadkomedie. Je zou Black Out een prima hommage aan die films kunnen noemen, maar je kan net zo goed stellen dat Arne Toonen iets eigenzinniger en unieker mocht zijn qua stijl, het is nu wel een behoorlijke één op één kopie, iets minder Tarantino of Ritchie exact nadoen was sterker geweest. Alsnog is Black Out vermakelijk.

Vooral fijn dat men flink uitpakt qua kleurrijke bijpersonages en bijbehorende bijrolacteurs. De hoofdrollen zijn niet zo boeiend, de rol van de mompelende Thiry deed me niet zoveel en de rol van Kim van Kooten was al helemaal nietszeggend. Maar de slingers van dit feestje worden opgehangen door types als Van Warmerdam, Classen, De Hoog, Cohen en Keijzer. Katja en Birgit Schuurman zijn marketingtechnisch handig, maar onbekendere actrices waren beter geweest in die rol. Zo badass zijn de gezusters Schuurman niet. Verder is Black Out vooral leuk vermaak. Het duurt allemaal niet te lang, bepaalde dialogen en visuele trucjes werken prima en vooral de actie is verrassend goed gedaan.

3,5 sterren.

avatar van Glenn Newland

Glenn Newland

STEEK DIE FUCKING KAART DAN TRUT!!!!.

Lekker filmpje wel.