Black Out (2012)

Nederland
Misdaad / Komedie
92 minuten / 89 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Arne Toonen
met Raymond Thiry, Katja Schuurman en Birgit Schuurman

Ex-crimineel Jos Vreewijk (Raymond Thiry) wordt de dag voor zijn huwelijk wakker met een lijk, een pistool in zijn hand en een black-out. Daar bovenop wordt hij beschuldigd van het stelen van twintig kilo cocaïne. Hij heeft 24 uur de tijd om uit te zoeken wat er is gebeurd.

Op zich is deze film best wel weg te kijken maar super wordt het nu allemaal ook niet.
Met name de zusjes Schuurman komen totaal niet uit de verf. Duidelijk gevalletje op bekende naam gekast. Hun rol had zeker pittiger kunnen zijn. Er wordt niet altijd even soepel geacteerd.
Verhaaltje is wel in orde.Verder graappig om Ursul de geer na lange tijd niet op tv te zijn geweest nu eens als acteur te zien.Niet bijzonder dit "Blackout"maar ook niet bar slecht.
2.5*/3*

avatar van DjFrankie
Film met een knipoog, geen hoogstaande film, maar wel 1 die lekker vlot wegkijkt.

Mistaa-g
**** 4 sterren

-Mijn recensie van deze film
Prikbordfoto's | Facebook

- Kort:
een vlot lopende actiekomedie met spitse dialogen en sterke vertolkingen met aan het roer een regisseur die het beste uit de film weet te halen. Een aanrader voor fans van Guy Ritchie...

avatar van Montorsi
Weinig problemen met het idee om af te kijken bij het leuke misdaadkomedie-concept in de stijl van True Romance, Snatch etc. Doe daar bij nog een vleugje Monday, en verplaats alles naar de Lage Landen en voeg wat hippe openingsshots, een aparte vertelstructuur en freeze-frames toe en je hebt Neder-Ritchie. Het komt echter allemaal nogal inspiratieloos over, en dan zit je eigenlijk vooral te kijken naar een zwakke afgeleide.

Het stikt natuurlijk weer van de excentrieke personages. Je kan eigenlijk helaas amper zeggen dat er ook maar eentje geweldig uit de verf komt. Hoofdrolspeler Thiry is erg saai, vrij slecht gespeeld, en mist uitstraling. Van de grote criminelen kon alleen die opa me wel bekoren, die Rus had een veel te overdreven accent, en dan Robert de Hoog, dat was wel erg armoedig om te zien. Dan zijn daar nog de zusjes Schuurman, was eigenlijk triest om te zien wat ze moesten voorstellen. Met alleen wat gewaagde kleding en wat opplaktattoos kom je er niet, kwam erg braaf over. Ook met de trimsalon-figuren werd veel te weinig gedaan. En Van Warmerdam is best leuk, blijft nog steeds geen al te best acteur, maar wel iemand met ontzettend veel humor.

Audiovisueel vond ik het ook leuk geprobeerd, maar toch ook weer niet sterk genoeg. Die freeze-frames kunnen leuk zijn, als je er iets meer mee doet, maar ook dat was weer veel van hetzelfde. Ook het camerawerk was vrij doorsnee, en de muziekkeuze nogal braaf.

Uiteindelijk heb ik best begrip en waardering voor de poging zoiets in Nederland te maken. Alleen is het verder precies wat TOR zegt. Het is inmiddels al zo achterhaald, dat je hier na zoveel jaren wel erg sterke elementen tevoorschijn moet halen om nog hoge ogen te kunnen gooien. Maar ook buiten dat vind ik het wel teleurstellend dat er eigenlijk op geen enkel vlak een eigen draai aan het concept gegeven is. He kijkt dan ook erg makkelijk weg, en het is soms best grappig, maar anno 2012 moet je toch van veel betere huize komen om nog opzien te baren met films als deze.

avatar van moesty
3,5 Voor mij een goede misdaadfilm met de nodige humor.
Iets voor de liefhebbers van de Coen brothers en ook de Richie fans.
Zeker een aanrader

avatar van sinterklaas
Stop eens met pijpen joh! Er komt alleen maar gelul uit je mond.

Het gaat eindelijk eens de goede kant op met de Hollywood van de lage landen, de afgelopen 10 jaar is er maar weinig vaart in gekomen. Nederland kon in iedergeval nog wel vaak goede drama films maken en komedie's maar met misdaad en actie werd maar erg weinig gedaan. En op een een of andere manier werkt het bij mij niet lekker als het misdaad/actie gecombineerd met komedie is. (Zie Vet Hard) Het is dan vaak te lomp en voelt alleen nog maar aan als een flauwe onderbroeken-komedie en preuts geweld. Bij Black-Out word er even een flinke draai aan gegeven en werkt die combinatie hier toch wel even heel goed.

Ik zie trouwens al veel verwijzingen naar Ritchie, Tarantino, Crank, de Coen Brothers etc etc, maar ik moest naast al die vergelijkenissen ook sterk denken aan een Nederlandse Running Scared, want daar lijkt Black Out hier en daar ook zijn mosterd te hebben uitgehaald.

Maargoed, waar moet ik beginnen: Zoals gezegd ben ik gewoon heel erg verrast door deze film van eigen bodem. Zoiets is hier ook nooit eerder gemaakt. Om te beginnen vind ik het verhaaltje al erg goed werken en ook de manier hoe Jos (schitterend gespeeld door Thierry) steeds meer in de shit komt door wat hij gedaan heeft maar er door een Black-Out niks meer van weet. Het duurt ook niet lang na de intro en we krijgen gewoon een fikse adrenaline-film voorgeschoteld met een hoop typische beuk en knalpartijen en een hele hoop geweldige onliners. Bijna elk acteur is gewoon geweldig. Naast Thiery was Kim van Kooten weer erg goed als zijn vrouw waarmee hij zou trouwen en vond ik Alex van Warmerdam ook echt helemaal geweldig als de cynische rechercheur die de hele zaak en maffiapraktijken waar Jos in verzeild raakt schaduwt, samen met zijn burgerlullige collega Youssef. Zijn maatje Bobbie was ook typisch, Die Willy Wartaal en Kempi zijn ook prachtig en perfect op zijn plaats, ook al hebben ze een potentiele overbodige bijrol. Kempi doet het als acteur helemaal zo slecht nog niet en hij lijkt zelfs een soort van zelfspot te hebben. Die Russische maffiabaas lijkt inderdaad ook zo uit een Hollywood film te zijn weggelopen, Robert de Hoog was hier ook lekker meedogenloos en ondertussen oogde hij als een groentje (en dat vind ik altijd zo leuk) en dan, last but don't least: OPA! Die 2 zusjes Schuurman vond ik dan wel weer wat minder op hun plaats en neigen de film weer een beetje te verlagen als een Oliehoek achtige film.

En dat maakt ervan dat we een soort Ritchie verzameling acteurs hebben met ieder zijn eigen meuk en die timmeren met zijn allen even een adrenaline-verhogende actiefilm klaar waar het lekker bot, extreem geweldadig en ook vooral lekker grappig eraan toe gaat. Alles word lekker hip en helemaal Hollywoodiaans in elkaar geflanst en gemonteerd met allerlei bijshots, herinneringsshots, flashbacks enz en het is gewoon zowat de ene geweldige onvergetelijk onliner na de andere. Ook de actiescene's/kills zijn erg mooi fraai. Wat mij betreft moet je het gewoon zien om te geloven. Ik zeg in iedergeval dat deze helemaal geslaagd is en vele knipogen heeft. Hopelijk blijft Nederland nu wel in dit niveau hangen.

avatar van Quentin
Script is niet al te sterk en met uitzondering van Thiry, Van Kooten en Van Warmerdam is het spel weinig indrukwekkend, maar wat is Arne Toonen visueel een fijne regisseur. Uitzonderlijk voor een hedendaagse Nederlandse regisseur.

kleine 3*

avatar van Decec
Een redelijk misdaadfilm...
Redelijk verhaal...
Komedie is mijn genre niet...
Redelijk acteerwerk...
Wel prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Redelijk Nederlandse film...
Geen moeite waard...

avatar van Baasje
Wat een zielige film en ik hoop dat ik de gezusters Schuurman nooit meer op het filmdoek zie wat een intens drama.

Zelden een meer nageaapte, afgekeken, mallotige, zielloze misdaadkomedie gezien, die bovendien voortdurend in herhaling valt. Geen enkele authenticiteit, geen enkele originele scène. Een keur van vaderlandse acteurs en coryfeeën mag datgene laten zien waar ze (een uitzondering daar gelaten) niet goed in zijn: acteren. Liefhebbers van het genre kunnen dus beter Snatch van Guy Ritchie uit de kast halen.

avatar van joey1973
Hoe durven mensen een vergelijking te trekken naar Ritchie, Coen brothers en Tarantino, schande....

avatar van martijn011
Slap aftreksel inderdaad van Lock Stock, Snatch, Tarantino en weet ik het nog wat meer. Wat ik voorbij heb zien komen is allemaal na-aperij en nergens wat vernieuwends of verbluffends gezien.

Het idee is natuurlijk wel goed. Alleen is een film maken zoals Toonen dat wilde zo vreselijk moeilijk dat het bijna altijd kan tegenvallen. Tel daarbij op dat de filmhistorie al de perfecte films kent en het is een opdracht die onmenselijk is.

Ook het verwachtingspatroon van de kijker, van mij zeker, is hoog. Een interessant plot en een misdaadkomedie in de stijl van Ritchie kan natuurlijk rekenen op interesse. Dat de film flopte in de bios was pure pech in verband met de Elfstedenkoorts.

Het verhaal kon zoals gezegd weinig indruk achterlaten. Had het gevoel het al wel gezien te hebben en de dramatische Schuurman-zusjes konden geen indruk achterlaten, verre van dat zelfs.
Teleurstellend, leuk geprobeerd, maar laten we dit soort films asjeblieft overgeven aan de handen van Ritchie of Tarantino..

avatar van tattoobob
Leuke goede nederlandse film,ik heb me geen moment verveeld bij deze

avatar van chill-ko
Heerlijke misdaad komedie van nederlandse bodem... Natuurlijk haalt deze film het niveau van alle eerder genoemde klassiekers niet... Maar er zijn veel vermakelijke dialogen en leuke types neergezet. Thiry komt bij mij geloofwaardig over als de man die er eigenlijk wel klaar mee was, en de bad guys zijn zoals gewoonlijk niet al te snugger, zodat je het acteerwerk wel voor lief neemt. Deze film heeft alle ingredienten voor een feel good movie. En als je jezelf alleen maar kan vermaken met toppers van tarantino, ritchie of de coen brothers.... Tja, dan kun je je dvdtjes beter grijs spelen tot er een keer in de zoveel jaar weer en klassieker bij komt. Voor degene die lekker op een doordeweekse avond met een zak chips achter wil leunen en vermaakt wil worden met voor de verandering een nederlandse film, dit is voor mij een nederlandse klassieker, eentje welke ik zeker vaker ga kijken!

avatar van El ralpho
Neder fiction

De film kenner zal het ongetwijfeld al opgevallen zijn. Black out speelt overduidelijk leentjebuur bij Tarantino wat je duidelijk terug ziet in de dialogen en de aparte karakters. En hier blijft het niet bij omdat de film ook meerdere malen aan Lock Stock doet denken. In sommige gevallen pakt dit goed uit, in anderen helaas wat minder. Een positief voorbeeld wat ik kan noemen is de malafide rus Vlad, die heerlijk tekeer weet te gaan en een apart en vermakelijk typetje neerzet. Waar ik dan weer minder over te spreken was, waren de bijrollen van Willie Wartaal en Kempi. Overduidelijke gevallen van niet kunnen acteren maar er toch iets te veel hun best voor willen doen.

Overall is het allemaal best genietbaar door de verrassend aardige verhaallijn, die soms helaas wel net iets teveel boven zichzelf uit probeert te stijgen. Het komt allemaal wel over als een aardige poging en op sommige momenten is het dit dan ook, maar op een volgend moment kun je je weer zomaar zitten ergeren als de film weer iets te veel zijn best zit te doen om leuk gevonden te worden door zogenaamd creatieve vondsten in de film te stoppen. Ook hiervoor geldt; deze schieten net zo vaak mis als dat ze raak schieten.

Voor Nederlandse maatstaven valt er echter weinig te klagen, zeker als ik het vergelijk met de laatste werkjes die ik de laatste tijd gezien heb. Omdat ik zit te twijfelen tussen 2,5 en 3,0 sterren geef ik Black out het voordeel van de twijfel.

avatar van seantogood
Matig filmpe, probeert op sommige vlakken grappig te zijn.
Daarnaast ben ik niet tevreden over de acteer presentaties van Katja en Birgit.
Er zittten wel degelijk stukken in die intresseren, maar meer is het niet. Het voelt allemaal een beetje slapjes aan.

Redelijk tot matig filmpje die je een keer op de buis ff tegenkomt tijden het zappen.

2.0

avatar van depri83
Heb me goed vermaakt. Het acteren hield nogal eens te wensen over (Kempi en Willy Wartaal (heb de namen op moeten zoeken en het blijken muzikanten te zijn?!)) maar de dialogen en de plotwendingen vond ik goed uitgevoerd.

Bij de veel gememoreerde Snatch en Lock, Stock redt hij het natuurlijk niet maar heb met veel plezier gekeken.

robertus65
Leuke misdaadkomedie, goed door te komen. De humor was meer geslaagd dan de misdaad. Het was niet bijzonder origineel, en er liepen veel overbodige personages rond en de autoritjes waren erg nep, maar dat heb je altijd met dit soort films. Leuk was het rolletje van Alex van Warmerdam. Dit genre is in Nederland wat onderbelicht, dus wat mij betreft mag er wel meer van dit soort films komen.

avatar van barcam
Zeer middelmadig rommelige Nederlandse film die een poging doet om Guy Ritchie te benaderen wat pijnlijk mislukt.

Soort Nederlandse kopie van een Guy Ritchie style film...maar wel een stuk minder. Vermakelijk genoeg om uit te kijken, maar had een stuk beter gekund.

avatar van madmax2011
leuk maar had beter gekunt

kos schreef:
Ziet er heel, heel, heel erg uit als een Hollandse Guy Ritchie poging?

En dat was het dan ook. Zelfs zo enorm kopierend in stijl dialoog en personages dat het gewoon lachwekkend werd.

Zal best grappig zijn.

Dat helaas niet, hooguit 1 of 2 keer glimlachen.

Redelijke goeie film, zeker voor nederlandse begrippen maar het had toch wat beter gekunt...
Ik heb me zeker vermaakt met de film en geen seconde verveeld.. maar het verhaal was wel erg bekent en voorspelbaar.. en het had leuk geweest als er een soort NL twist was gegeven en wat meer humor in had gezetn.
Ik twijfel een beetje tussen de 2.5 en 3 *
maar ik geef hem netmeer tegen de 3*

avatar van Stijn B.
Plezante Nederlandse misdaadkomedie: perfect is het allemaal niet maar het geheel blijft wel zeer onderhoudende met dit Tarantino-achtige misdaadverhaal: de plotlijnen en dialogen zijn bij momenten heerlijk en de plotwendingen volgen elkaar in een sneltempo op. De mix van een Snatchachtige verhaal met Tarantino-elementen bezorgt jou een heerlijke ontspannende filmavond

avatar van Fryce
Tenenkrommend acteerwerk van het overgrote deel van de cast. Qua verhaal wel aardig, maar het consept is zeker niet nieuw. Als je een poging als deze film waagt, kies dan in ieder geval acteurs die het kunnen dragen.

avatar van Ew_MK1
Rommelige film, slecht acteerwerk van eigenlijk iedereen met als dieptepunt de zusjes schuurman. Slechte grappen ook.
Het ontstijgt net het nivo van een kinderfilm.

avatar van hannes64
En dit is nu hoe een leuke nederlandse film moet zijn....in mijn ogen dan.
Een beetje klein verhaal, leuke actie, goeie acteurs...gewoon pulp.
Een beetje afgekeken van de fransen met een vleugje "Smokin`aces".
Ja, hier mocht ik wel over.
Zulken mogen er wel meer worden gemaakt.

avatar van boemboem27
misdaad maar echt weinig komedie kunnen ontdekken
de kwaliteit van de film is wel een lachertje
heel rommelig
constant flash-backs,nee niks voor mij...

avatar van Macmanus
Misser

Niet eens zo erg dat je leentjebuur speelt hoor. Maar zoveel en uit zulke bekende films. Audio visueel mag het nergens in de schaduw staan van de films die het na doet. Slappe hap. Vooral de audio is pijnlijk slecht. Doe het dan ook een beetje goed na. Slordigheden ook, Kempi probeert voor hij de Mustang kraakt een andere auto te openen, kleur van de auto is die van de Mustang maar die moet hij even later dus nog open maken (Ook ramde Thiry tegen een wel erg oud model politieauto op. Maar dat zal wel geldkwestie zijn geweest.) Op zich klein detail. Maar het is tekenend voor hoe slordig de film visueel is. Ze hebben wat simpele dingetje afgekeken van Ritchie maar daardoor hun eigen visie niet aangesproken zo lijkt het.

Wat vooral jammer is, is dat ze niet wat meer een Nederlands sausje over de boel gooide. Zo is iedereen excentriek zoals een Tarantino dat graag doet. Maar daardoor krijgt de film nooit iets eigens, en zijn het pijnlijke pogingen om iets te zijn wat je niet bent. Kuch*Schuurman zusjes zijn niet bad ass*Kuch. Plan C. deed dat veel beter. Lekker Nederlandse loser is die van de Meer daar. Ook Ton Kas was een mooie Amsterdammer. Heb De Marathon nog niet gezien, maar het Rotterdamse karakter is volgens mij ook deels wat de film zo sterk maakt als ik dat zo lees. Hier is dat totaal afwezig.

Nu lijkt het dat ik me vooral stoorde aan het onoriginele karakter. Maar het is ook vooral dat elke scene, elke grap nooit aankomt. De delivery is mager at best. En het visuele is zoals gezegd slap. Nergens voegt het iets toe aan de misdaad komedie, en nergens voegt het ook maar iets toe aan de Nederlandse cinema. Want het is nooit een Nederlandse film.

1 ster.

avatar van Spetie
Tarantino en Ritchie zijn de eerste namen die bij me op komen na het zien van Black Out. En dan heb ik het vooral over het soort verhaal en de manier waarop het geheel is opgebouwd. Anno 2012 lijkt zoiets lichtelijk achterhaald. Los daarvan is Black out gewoon niet leuk en goed genoeg.

Ik had hiervoor nog nooit van hoofdrolspeler Raymond Thiry gehoord, maar ik vind hem ook niet bijzonder. Sowieso zijn er veel rollen, die grappig bedoeld zijn, maar dat nooit worden en daarnaast wordt er door menigeen barslecht geacteerd. Wartaal en zijn vriendje, de zusjes Schuurman en Ursul de Geer zijn toch wel het dieptepunt op dat gebied. Ook die Rus met zijn bowlingcentrum, ging me op een gegeven moment tegenstaan. De opa, Fokker en vooral van Warmerdam deden het een stuk beter.

Visueel worden er hier en daar wel wat aardige trucjes toegepast, al is het soms wat inconsequent. Een paar zaken waren op dat gebied best goed, al oogde het soms ook wel wat goedkoop. De muziek is verder vrij inwisselbaar en verder zal ik Black Out waarschijnlijk weer snel vergeten zijn.

Op zich valt het idee voor een film als deze te prijzen, maar een iets betere en komischere uitwerking was op zich wel gewenst geweest.