Black Out (2012)

Nederland
Misdaad / Komedie
92 minuten / 89 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Arne Toonen
met Raymond Thiry, Katja Schuurman en Birgit Schuurman

Ex-crimineel Jos Vreewijk (Raymond Thiry) wordt de dag voor zijn huwelijk wakker met een lijk, een pistool in zijn hand en een black-out. Daar bovenop wordt hij beschuldigd van het stelen van twintig kilo cocaïne. Hij heeft 24 uur de tijd om uit te zoeken wat er is gebeurd.

avatar van N23
N23
Zojuist in de DWDD, zei Birgit dat er na de aftiteling nog een scene is. *functioneel bloot.

avatar van Fortune
Arne Toonen net in DWDD en Mathijs maakt meteen de vergelijking met Tarantino/ Ritchy en dat vond hij niet zo heel leuk terwijl het er heel dik opligt.

Hij zegt dat het daar wel van afgeleidt is maar dat hij ook zijn eigen draai eraan heeft gegeven, ben benieuw wat hij daarmee bedoeld, zegt hij ook niet, is wel jammer.

avatar van johan_sb2
idd wel heel erg guy ritchy!!weer een weinig interessant nederlands product.

avatar van SnakeDoc
johan_sb2 schreef:
idd wel heel erg guy ritchy!!weer een weinig interessant nederlands product.

Dat kun je pas zeggen nadat je dit gezien hebt. Er worden tig soorten van dit soort films gemaakt en over het algemeen vallen die helemaal niet onaardig bij het grote publiek.

Voor een Nederlandse film ziet dit er erg veelbelovend uit

YouTube - Black Out - Trailer - Pathé

avatar van jumpstylemovie
Een soort nederlandse Lock, Stock.. Trailer is leuk.

melchior7
21 mei op tv? Dan al? Oh, dat is wel vet zeg!

avatar van Number23
Allereerst: respect voor deze gewaagde poging om de Nederlandse filmgeschiedenis een impuls te geven door middel van een genre dat niet vaak (succesvol) is gedaan. Fantastische trailer met muziek van De Staat die erg de indruk wekt dat we hier te maken hebben met de Nederlandse Snatch of RocknRolla. Zelfs Mr. Tarantino werd genoemd. Zware taak, de daar bijhorende twijfels, maar ook een beetje hoop, termen die door me heen gingen voor de aanvang van de film. Casting is op papier geweldig. Van Warmerdam als botte agent, Keijzer als dommekracht/beste vriend, de gezusters Schuurman als gevaarlijke "deurwaarders", De Hoog als gladde gangster en Kempi/Wartaal als kruimeldieven. Uitwerking is niet altijd even leuk en de helft is echt grappig. Birgit, Kempi en De Hoog maken de verwachtingen in ieder ruim waar, maar Vlad is toch een van de betere personages in de film. Qua dialogen wil de film echter teveel lijken op anderen, daardoor wordt tie soms bijna een wannabe.

"Duidelijk is wel, dat Arne Toonen met deze film een voltreffer heeft." **** NU.nl

avatar van Hdde
Een prima film. Het valt niet te ontkennen dat deze film grote gelijkenissen heeft met films als Snatch. en Lock, Stock and Two Smoking Barrels. Origineel is anders.

avatar van Norman Mailer
"Nee, dat is een hondentrimsalon."
Humor

avatar van tukkerstein
Leuke film in een genre dat niet vaak in Nederland voorkomt. Een paar leuke personages, grappige situaties en uitspraken. Helaas te veel scenes die de plank misslaan. Soms lijkt de film geschreven te zijn met in het achterhoofd "Laten we lekker grof en lomp doen dan is het allemaal wel grappig". Je hebt de juiste acteurs nodig om geloofwaardig de gangster uit te hangen, sommmige personages zijn duidelijk miscast.

avatar van Vitruvian
N23 schreef:

Of je daar op ga wachten. neuh. Wel een leuke film.

avatar van N23
N23
Vitruvian schreef:

Of je daar op ga wachten. neuh. Wel een leuke film.

Uit ervaring weet ik wel dat ik daar JUIST op wacht bij Marvel en DC films. Of dat ook zo is bij deze film? Ik betwijfel het, maar er zal vast wel iemand zijn die het wel doet?

avatar van afca_fanatic
Ik vond bepaalde scènes nogal simpel in elkaar gezet en het kwam vrij goedkoop over. Het liep allemaal wel heel erg makkelijk op elkaar over..

2,5* en zeker niet voor herhaling vatbaar.

vond hem niet tegenvallen.
inderdaad, kruising tussen lock stock en snatch.
maar toch aardig genoeg voor anderhalf uur.
hoop dat het voorfilmpje SUIKER op op de dvd staat.
echt briljant.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Popcorn-potpourri.

Regisseur Toonen neemt nogal afscheid van zijn kinderfilmdebuut middels grof taalgebruik en geweld. Iets wat hem zeer goed af gaat in het eerste half uur van Black Out. Met name de introductie van alle personages maakt indruk en de hippe montage werpt gelijk zijn vruchten af. De daarbij behorende vaart is helaas niet geheel consistent.

De tweede helft kakt het geheel een beetje in en worden de grollen al voorspelbaarder en de personages een beetje saai. Prettige uitschieter is de smerig kletsende rechercheur Van Warmerdam, die sowieso opzien baart door hier te verschijnen. Ook Classen en met name Keijzer trekken de film tijdens deze mindere tweede akte een beetje uit het slop.

Het dan ontstane probleem zit hem deels in het feit dat de verrassing er een beetje af is en de originaliteit zoek lijkt. Het verhaaltje rondom het geheugenverlies wordt te lang uitgesponnen en verliest de aandacht, wanneer de film ontaardt in een potpourri van leuke en minder leuke zijplotjes. Sowieso begint het dan wel heel erg op te vallen dat de regisseur erg goed heeft opgelet tijdens de films van Ritchie en Tarantino.

Toch is Black Out een lekker weg happende popcornflick, vol bijzondere types en assertieve criminelen, die genoeg weet te vermaken om een voldoende bevredigend gevoel achter te laten bij de kijker. Slimme zet is dat er voor ieder wat wils zit in de cast en de film zich gelukkig nergens al te serieus neemt. Al zit hem in dat laatste misschien wel tevens de crux.

Goed.

vind het trouwens ongelofelijk dat birgit en katja zusjes zijn.
birgit, mager, lelijk, onaantrekkelijk.
katja, lekker volle cup, knap gezicht.
echt the beauty and the beast.

Mr_White
Ik heb de film voornamelijk opgezocht omdat een collega van me figurant is (een schitterende tien seconden blurry in beeld) en oké, de trailer liet ook een zekere potentie tot iets vermakelijks zien ("Stop eens met pijpen, joh. Er komt alleen maar gelul uit je mond."). De doorlopende verhalen van verschillende (wannabe) gangsters kennen we natuurlijk al te goed van Guy Ritchie en ik moet eerlijk zijn, op sommige momenten weet de film dat niveau ook te raken. Dat komt vooral omdat het gros van de personages goed werken. Classen als de bejaarde, constant vloekende Charles, Armstrong als Vlad "The Gay Basher", Fokker als 'Coca' Inez, erg goed gevonden en ze hebben ook fijne dialogen. Daar tegenover staan dan weer net wat mindere personages zoals de zusjes Schuurman. Niks mis met de acteerprestaties van de dames zelf maar te karikaturaal. Hetzelfde geldt voor Robert De Hoog's Gianni, die ook iets te ver wordt doorgetrokken in het absurde om te overtuigen als personage.

Daarnaast moet ook gezegd worden, hulde voor de cast. Ik kan uren en uren doorgaan over hoe bagger het acteerwerk in de gemiddelde Nederlandse productie is, maar hier wist niemand me te irriteren. Integendeel, sommige acteurs (Keijzer en Van Warmerdam als uitschieters) trekken hun middelmatige personages omhoog dankzij sterk spel. Zelfs Willie Wartaal en Kempi zijn nog best vermakelijk als hondentrimmers. Als ik één aantekening zou hebben op de cast, dan is het wel dat Raymond Thiry en Kim van Kooten niet echt chemie hebben. Komt misschien ook door het leeftijdsverschil van zo'n 15 jaar, maar ik voelde het niet zo.

Verder heb ik wat kleine kanttekentjes op de uitwerking. De film begint met een geweldig shot (de omgedraaide alarmklok die 'hell' spelt) dat ook meteen het enige ingenieuze en originele shot uit de film blijkt te zijn. Het is allemaal wat conventioneel geschoten, en als het script dan ook in te makkelijke toevalligheden (Kempi die Jos zijn auto steelt) en clichés (de onvermijdelijke Mexican Stand-Off) vervalt, blijkt toch wel dat Toonen nog altijd leentjebuur speelt bij Ritchie en het niet weet te overstijgen. Verder is de speelduur een gunst en een vloek. De film raast er in een fijn tempo doorheen waardoor je je nooit zal vervelen, maar door de korte duur worden enkele personages te weinig uitgewerkt, waardoor de potentie niet altijd even goed naar voren komt.

Uiteindelijk moet ik zeggen dat dit waarschijnlijk de beste Nederlandse film sinds Ober is. Dat zegt wat mij betreft meer over het niveau van de Nederlandse filmindustrie dan over deze film, maar waar ook Toonen niet aan de duidelijk aanwezige potentie kan voldoen, is hij wel de eerste in vele jaren die de potentie laat zien, en dat is een mooi begin om op verder te bouwen.

avatar van russo
aardige film, vond m alleen erg traag, ondanks dat er erg veel actie en geweld in zit

je zit steeds te wachten op actie momentjes (die overigens wel erg voorspelbaar zijn) terwijl de echte climax uitblijft.

uiteindelijk vond ik dat er te veel mini verhaallijntjes door elkaar lopen en te veel karakters in zitten die er eigenlijk wel uit konden of een kleinere rol hadden moeten krijgen.

katja en birgit vond ik bijvoorbeeld in de autoscene erg slecht, die dialoog leek zo uit gtst te komen, beide rollen waren veel beter als de dames de hele film zwijgzaam waren geweest, dan waren de personages veel spannender en interessanter geweest.

al met al een leuke en vernieuwende (nederlandse) film, wel vol met clichés en over the top scenes.

avatar van John Lee Hooker
Nederland wil weer gek doen en slingert met allerlei bizarre toestanden die de plank compleet misslaan. Een voorbeeld hiervan is de vrouw die zomaar even het percentage en herkomst van wat cocaïnepoeder kan bepalen door het simpelweg op haar tong te leggen. Ook werd er een televisie aan flarden geschoten vanwege een kleine frustratie, zat er een geluid van een samoeraizwaard onder het moment dat er een hakbijl werd gepakt, werd er veelvuldig 'houd je bek' uitgesproken op vreemde momenten en werd er rondgestrooid met bekende filmtitels zoals Scarface in de om zo alsnog het publiek te proberen bereiken.
Het script is belabberd en er worden allerlei beschuldingen, conclusies en hypotheses op tafel gelegd. Allerlei vergezochte dingen zoals ''Oh... dus je weet zeker dat hij niet je armen, benen en je hoofd eraf hakt zodat hij je kan misbruiken terwijl je alleen nog maar een romp over hebt?'' kunnen alleen maar van ons nietnuttig landje afstammen.
Daarnaast irriteerde ik me aan de nonchalante voice-over die de waarde van de enkele degelijke scènes naar beneden haalde.
Er zitten best wat aardige ideeën in zoals het dubbelvouwen van een lijk in een koffer om vervolgens het uitstekende hoofd te bedekken met een handtas maar jammer genoeg heeft de regisseur zichzelf niet in de hand kunnen houden en zitten we opgescheept met een mislukt project dat je totaal niet sirieus kan nemen terwijl het hoofdthema toch wel misdaad is.

avatar van oruiz
Bij vlagen erg grappig, wat ik totaal niet had verwacht. Blij met het feit dat een Nederlandse filmmaker eens iets anders probeert dan wat er altijd wordt gedaan in Nederland qua cinema.

avatar van oruiz
gorelover schreef:
vond hem niet tegenvallen.
inderdaad, kruising tussen lock stock en snatch.
maar toch aardig genoeg voor anderhalf uur.
hoop dat het voorfilmpje SUIKER op op de dvd staat.
echt briljant.

Om suiker heb ik ook smakelijk gelachen. Wel mooi dat er dus gewoon subsidie gaat naar dit soort filmpjes. Maar mij hoor je niet klagen

avatar van schram101
Ik dacht dat wij alleen de Belgen kopieerden, maar gaan ze nu ook al leentjebuur bij ons doen?

Dat gebeurt al langer, hoor. Met o.a. All Stars, In Oranje, Alles is Liefde ...

avatar van schram101
Ah, zou kunnen, ben niet zo op de hoogte van de Nederlands(talig)e film. Al lijkt deze me erg cool.

avatar van Donkerwoud
Het is op zichzelf al een applausje waard dat iemand in Nederland het aan heeft gedurfd om iets te maken in de geest van Tarantino of Guy Ritchie. Raymond Thiry is fantastisch gecast als de klassieke vriendelijke schurk met de pokdalige kop, die zich een weg baant door een moeras van gestoorde criminelen, lompe kruimeldieven en ander gespuis. Hoe graag ik het ook zou willen, ik kan niet zeggen dat de film in zijn opzet geslaagd is. Het is teveel van het goede. De vele creatief bedachte karakters worden nergens dieper uitgewerkt en het is zodoende moeilijk om meegenomen te worden in de algehele verhaallijn. Voordat we tijd krijgen om iemand te leren kennen wordt er alweer een nieuw karakter geintroduceerd of doodgemaakt. Iets minder karakters en iets meer karakterontwikkeling had de film geen kwaad gedaan.

je kan beter lock stock nog een keertje kijken

Hij is leuk, maar niet briljant.
de zusjes schuurman komen niet overtuigend over. Voegen iegelijk niks toe. al vind ik het wel goed geprobeerd om 2 leuke dames als ipv van grote sterke kerls in hun rol te gebruiken.
Maar niet goed uitgevoerd.
verder leuk om dit soort films te zien met een nederlandsche cast.