Black Out (2012)

Nederland
Misdaad / Komedie
92 minuten / 89 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Arne Toonen
met Raymond Thiry, Katja Schuurman en Birgit Schuurman

Ex-crimineel Jos Vreewijk (Raymond Thiry) wordt de dag voor zijn huwelijk wakker met een lijk, een pistool in zijn hand en een black-out. Daar bovenop wordt hij beschuldigd van het stelen van twintig kilo cocaïne. Hij heeft 24 uur de tijd om uit te zoeken wat er is gebeurd.

avatar van the new guy
Nou dat gemiddelde valt me wel erg tegen. Ik heb me kostelijk vermaakt met deze film. Ik vind het absoluut geen schande om af te kijken bij Ritchie, mits je dan een goede film maakt. Dat is volgens mij juist wel gelukt.

Leuke overzichtelijke korte verhaallijntjes die ieder voor zich redelijk onoverzichtelijk in een groot geheel passen, dat is goed! Dat we in Nederland 1.5 echt goede acteurs hebben, helpt natuurlijk niet echt als je zoveel kleine hoofdrolletjes hebt. Toch viel het erg mee. Willie Wartaal en Kempi waren leuk als gangster jut en jul, en zo vermakelijk dat je best door de acteerfoutjes kan prikken. De enige echte buitenbeentjes waren de zusjes Schuurman. Dat was toch wel erg slecht. Die zijn echt alleen gecast omdat ze zusjes zijn.

Verder is de hoofdrol perfect gecast en moest ik zelfs in het eerste half uur (dat echt heel erg goed is) denken aan Breaking Bad (ja, idd ja). Geen enkele Nederlandse misdaadfilm kan tippen aan deze film (moet plan C nog zien), daarom de in mijn ogen dik verdiende 4 sterren!

avatar van david bohm
Swingende Nederlandse film met aantal interessante personages en behoorlijk acteerwerk van de dito cast. Met name de verrassende aanwezigheid van de heer Van Warmerdam is van toegevoegde waarde. Ook de hoofdrol wordt prima ingevuld.
Minpuntje: het geluid vind ik vrij slecht vooral tijdens dialogen

avatar van Nicolage Rico
kappeuter schreef:
Correctie: Plan C is geen telefilm.

Ik wou net zeggen: potverdikkie, dan heb ik Plan C gemist.

ILDIB schreef:
Gewoon lock stock meets true love op zijn nederlands met goede acteurs.

True Romance bedoel je zeker?

avatar van predator
Jammer, had er veel van verwacht, ben een fan van Tarantino/Ritchie, maar vooral de acteerprestaties vallen fors tegen. Daarnaast waren een hoop gesprekken nauwelijks te volgen/verstaan. Er zit overdreven veel geforceerde leukheid en stoer doen in. Het verhaal zit verder wel goed in elkaar, vandaar nog 2*.

avatar van peterjames777
Een echte Ritchie kloon.

Sommige dingen zijn ook schaamteloos gejat van bijv. Snatch zoals die russische die-hard gangster, de personage van 'Opa' die veel aan Brick Top doet denken van Snatch, om maar een paar dingen te noemen. De eerste paar minuten heb ik dan ook hoofdschudden naar mijn tv-scherm gekeken.
Maar dit veranderde gaandeweg.

Black Out is over het algemeen een vermakelijke prent geworden die lekker wegkijkt.. Heb een aantal keer goed moeten lachen.
Sommige acteer prestaties zijn echt belabberd, zoals de zusjes Schuurman, en die Rus. De hoofdrol van Raymond Thiry was dan weer goed gespeeld (wat lijkt die kerel trouwens op Sam Neil zeg, ongelofelijk.)

Geen orginaliteitsprijs dus, maar bij vlagen erg leuk.

Hebben de mensen niet wat vooroordelen aangaande de zusjes Schuurman? Ik vond ze prima.

avatar van mikey
Waarom zou je vooroordelen moeten hebben?

Aardige film waarin een drugsdealer al een paar jaar niet meer in het vak zit, maar toch weer wordt terug getrokken. Het verhaal en vertelstructuur zijn wellicht niet bijster origineel, maar het wordt wel vermakelijk gebracht (alhoewel het tijdens de tweede helft wat inzakt). Een flitsende montage en leuke personages die allemaal leuk geïntroduceerd worden.

avatar van TimZor
predator schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan, met (misschien te) hoge verwachtingen gaan kijken omdat de maker in een intervieuw had gezegt dat dit nou precies een soort film is waarvan je denkt "Die had ik graag in de bios willen zien" ... Niet dus. Ik kan ook niet hoger komen dan een twee. jammer na al een aantal sterke telefilms gezien te hebben.

avatar van Chr.s
Poging om iets als een snatch of tarantino film te maken. Compleet mislukt door oa gebrek aan originaliteit en scherpte in dialoog/humor. Genant om te zien hoe erg Toonen zijn best doet een paar excentrieke personages op het scherm te toveren maar daar pijnlijk in faalt.

avatar van pieterTk
Lekkere film, kijkt heerlijk weg. Actie gecombineerd met een lekkere dosis humor. Zeker een aanrader.

avatar van vranque
Donkerwoud schreef:
Het is op zichzelf al een applausje waard dat iemand in Nederland het aan heeft gedurfd om iets te maken in de geest van Tarantino of Guy Ritchie.

Mee eens.
En het was best vermakelijk. Ik had er een goed gevoel bij.

avatar van Jesper187
Aardige, vlotte, en soms grappige Nederlandse misdaadfilm. Zoals al eerder gezegd is er erg veel afgekeken van andere films, voornamelijk van de wat recentere misdaad films (jaren ‘90/’00) waardoor het soms nogal opzichtig oogde. Ritchie en Tarantino zijn veelgenoemde namen, maar ook kwam ik nog heel wat tegen uit andermans films (o.a. uit Layer Cake, There Will Be Blood, Bullitt enz. enz.). Op zich vond ik het niet zo heel erg storend allemaal, bovengenoemde regisseurs zijn namelijk ook niet bepaald vies van her en der wat afkijken (om het nog zachtjes uit te drukken). Qua stijl kwam het ’t meest in de buurt van Ritchie denk ik. Anyway, het geheel zag er best goed uit voor Nederlandse begrippen, zo werd er redelijk aardig geacteerd en zagen de settings, kleding, props etc. er best goed uit. De plot was verder niets bijzonders en niet erg origineel, maar over het algemeen heb ik me toch best weten te vermaken die anderhalf uur dat de film duurde. 3,25*

avatar van The One Ring
Je zou er bewondering voor kunnen hebben dat een regisseur de stijl van Quentin Tarantino en vooral Guy Ritchie naar Nederland brengt, ware het niet dat het wel erg laat komt. Reservoir Dogs is al twintig jaar oud. Tarantino en Ritchie zijn intussen ook andere dingen gaan doen en sinds het sterke In Bruges is er geloof ik geen echt geslaagde poging meer geweest om dit soort hyperzelfbewuste misdaadkomedies te maken. Dat komt omdat het teveel gedaan is en het nog nauwelijks mogelijk is om origineel te zijn. Dat blijkt dan ook duidelijk aan Black Out, die ook gewoon echt voelt als mosterd naar de maaltijd. Het kijkt lekker weg, dat geef ik toe. Toonen heeft best een leuk stijltje en het grootste deel van de cast doet het leuk (ik had geen problemen met de Schuurmanzusjes, wel met dat zwarte duo), maar iedere twist en grap voelt bekend aan. Vooral de metagrapjes - een gangster die moet oefenen aan dreigend klinken; een discussie over vrouwenrollen in maffiafilms - heb ik nu wel gezien. Die zijn in de jaren '90 tot in de treuren herhaald. Daarom is het zo jammer dat juist daar zo hoog op ingezet lijkt te worden. Dat maakt het allemaal geen echt slechte film, maar toch vooral een gemiste kans.

avatar van Noud
Een rip off van de eerste plank! Heel erg slecht geacteerd. Slechte en niet goed geplaatste voice over. Flauwe grappen. Voorspelbare stukjes.

avatar van Gastel
De film ziet er goed uit, er wordt prima geacteerd en het bevat een aantal leuke one-liners.
Toch wordt het nergens echt spannend en dat komt vooral door het rammelende script en de toch wel heel erg dik boven op liggende kopieën (of odes, het is maar net hoe je wil bekijken).

Omdat het zulk mooi weer is, en ik daarom in een goede bui ben geef ik 3*

NB.
De uitspraak: 'alles wat ze aan had was de radio' ken ik uit een andere film of boek. Maar kom er maar niet uit op waarvan. Iemand die me hier bij kan helpen?

avatar van Grotehaas
Het is zo zonde dat er blijkbaar in NL altijd op het geluid wordt bezuinigd, blij dat ie op TV was, ik kon het nu volgen dankzij Teletekst

avatar van jumpstylemovie
Ze hadde de poster die hier op de site staat moeten gebruiken man! 100 keer zo mooi

avatar van BoordAppel
Natuurlijk is het een enorme rip off van Amerikaanse en Engelse misdaadkomedies maar toch is Black Out best aardig. Geen enkel cliché wordt onbenut gelaten; gangsters hebben rare trekjes, het geweld is niet van de lucht en de film zit vol al dan niet nutteloze dialogen. En die zijn zo nu en dan best grappig. Datzelfde geldt voor de acteurs waarvan de meeste het ook best leuk doen. Vooral Willie Wartaal en Kempi verrasten positief met hun loze dialogen in het hondentrimsalon. Raymond Thiry is ook uitstekend gecast als Jos, de onwillige crimineel. Zijn lekker droge acteerwerk past wel in een film als deze.

Grappig ook om zoveel bekende Nederlanders in rolletjes te zien. Het nadeel daaraan is wel dat wegens het gebrek aan screentime niet iedereen uit de verf komt. De Schuurman-zusjes hadden in zijn geheel uit de film geknipt kunnen worden en deze tijd had Alex van Warmerdam dan mogen invullen. Hij komt helaas te weinig in de film voor. Overigens kan ik Robert de Hoog niet echt serieus nemen als criminele baas, maar dat terzijde.

Genoeg gebreken in Black Out maar Arne Toonen mag het zeker nog eens proberen met een wat meer gefocust script en iets meer originaliteit.

avatar van lars-pixar
BoordAppel schreef:

Helemaal mee eens, de rol van Alex Warmerdam kon veel langer.
Ik vond hem ook erg goed in Black Out, erg goed in zijn rol
Buiten dat heeft Black Out ook erg veel bekende acteurs, en misschien wel een beetje te veel waar door de verdelen van de rol niet echt super er in zat.

avatar van panax
leuke nederlandse misdaadfilm in speciaal sfeertje verfilmd,die me deed denken aan lock,stock en snatch,prima uitgewerkte rollen!!!

avatar van Multivitamine
Ik had hier Oppassen zitten kijken en wilde graag weten of 'Rogier van Cleef' nog wel onder ons was, belande op Wikipedia en zag warempel/gelukkig dat hij in deze, nieuwe, film speelde.

Dus ik op zoek of je online, tegen een redelijk vergoeding, de DVD netjes kon downloaden, helaas blijkt dat nog altijd niet mogelijk te zijn (waarom toch niet?). Dus hop naar de plaatselijke Free Record Shop, “die kunnen wij pas over enkele weken leveren”.
Dan maar door naar de 'supermarkt' en een pot heerlijke 'pindakaas uitzoeken'. (of was dit nu allemaal een convictie..)

Prima vermaakt tijdens deze film, maar die humor ligt mij blijkbaar gewoon niet. Sowieso niet een groot liefhebber van komedies. Ik zou overigens wat andere 'acteurs' uitgezocht hebben, mijn God..

Aan het einde van de film dacht ik opeens; ik heb Edmond Classen helemaal gemist. Hij was qua uiterlijk toch ietsjes ouder geworden, maar toen ik terug keek en de stem hoorde, dacht ik duh, hoe heb ik dat kunnen missen.

avatar van cantforgetyou
Deze film was wel leuk. Maar niet supergoed. Zeker ook niet slecht. Ik kende de hoofdpersoon helemaal niet. Leuke man. Hij acteerde goed. De beide zusjes Schuurman vond ik ook erg leuk om te zien. En Renée Fokker blijft mijn favouriet.

Goed!

avatar van bozzy
Fout!

Meneer Bungel
Precies schreef:
Goed!
bozzy schreef:
Fout!
Goed fout? Nee, gewoon slecht.
Chr.s schreef:
Noud schreef:
Een rip off van de bovenste plank! Heel erg slecht geacteerd. Slechte en niet goed geplaatste voice over. Flauwe grappen. Voorspelbare stukjes.
Bijna niets aan toe te voegen, behalve dat men met de Russische gangster leek te verwijzen naar Snatch, Fight Club, Rounders én The Big Lebowski; leuk bedacht, maar in de uitvoering jammerlijk mislukt.

Willie Wortel en HetIsEenNacht waren af en toe nog grappig (hoor ik daar 'spin-off tv-serie'?), het verstoppen van het lijk (incl. tweede tas) ook, en dan nog de shootout met het nodige ge-''fuk jouw.'' - ''nee, fuk jouw!'' - vreselijk uitgemolken, maar toch weer grappig (RdH)... Uiteindelijk veel te karig, om nog te zwijgen van de gezusters S..

Hoofdpersoon kon me geen moment overtuigen, laat staan een grofgebekte van Warmerdam. Jammer. Nu maar hopen op een black out... of is het na Oom Henk en Black Out tijd voor Plan C?

avatar van Elineloves
Tja, ik ben niet onder de indruk. De enige reden waarom ik deze film wilde zien waren de zusjes Schuurman.

Het hoofdpersonage vond ik totaal niet goed uit de verf komen, met zijn monotoon stemgeluid en zijn 'kijk mij eens gekweld worden!' blik in zijn ogen. Ook de zusjes Schuurman deden niet meer dan 'het lekkere stoere wijf' uithangen.

De 'humor' kon me ook niet grijpen, grapjes over social media waarop dan gezegd wordt: 'Gangster doen niet aan Twitter joh!'. Nou, hilarisch. De actiemomenten, tsja, heel erg afgekeken natuurlijk, maar dan stukken minder pakkend of boeiend.

O ja. De muziek. Om te huilen. Vreselijk, totaal niet mijn ding en zelfs een vrij aanwezige stoorzender.

Dan staar ik nog liever naar foto's van de zusjes Schuurman, heb ik meer plezier aan.

Elineloves schreef:

Het hoofdpersonage vond ik totaal niet goed uit de verf komen, met mijn monotoon stemgeluid en zijn 'kijk mij eens gekweld worden!' blik in zijn ogen. Ook de zusjes schuurman deden niet meer dan 'het lekkere stoere wijf' uithangen.

Mee eens.

Bij een nieuwe Nederlandse film heb ik vaak het gevoel te kijken naar de zoveelste mislukte uitzending van Nederland op het songfestival. Ook deze zogenaamde moderne Nederlandse film mist de plank volledig want het is gewoon min of meer allemaal gejat van Guy Ritchie met een vleugje Robert Rodriguez erin. Dus de originaliteit is al ver te zoeken in deze film. De humor in de film is me vanwege de hoge flauwheid van het verhaal vrijwel geheel ontgaan. Het beste van de film vond ik nog eigenlijk dat men de film tijdens de aftiteling (gelukkig duurde de film niet echt lang) gewoon liet doorlopen, maar voor de rest kon me deze flut film me weinig bekoren.

Men had deze film best wel eens mogen ondertitelen want niet iedereen was echt duidelijk verstaanbaar. De cast vond ik eigenlijk niet echt bijzonder en niemand kon me ook overtuigen (Alex van Warmerdam was nog de beste). Vooral hoofdrolspeler Raymond Thiry vond ik maar een saaie piet. Het was leuk dat de zussen Schuurmans (de een met en de een zonder) erin meespeelden, vooral Katja natuurlijk, maar hun rol stelde eigenlijk weinig voor en er werd ook veel te weinig meegedaan. Oua uiterlijk heb ik ze ook wel eens beter gezien (en daarmee bedoel ik niet de Playboy).

Nee net zoals de score voor Nederland op het songfestival de laatste jaren geldt ook voor deze film eigenlijk "zero points", maar vanwege het geringe vermaak toch nog een één puntje. Een advies voor veel Nederlandse regisseurs, ga eens om de hoek kijken in België. Daar heeft men in het algemeen wel verstand van goede, originele en leuke films maken.

avatar van movieonly
Een gelukte low budget Ritchie film met het prachtige Rotterdam als achtergrond, verhaal was best grappig en zat redelijk goed in elkaar.

Ik heb me best vermaakt , en dat Ritchie verhaal dat klopt , maar Ritchie doet Tarantino en ik vind het prachtig.

Goed gefilmd , goede cast ( de zusjes waren wat minder ) en mooi decor.