ad

Met onder meer: Kyrre Hellum en Henrik Mestad

Oorspronkelijke taal: Noors

Over Arme Riddere

"Every man for himself"

In het grensgebied tussen Noorwegen en Zweden wonen een stel sjofele jongens - Oscar, Thor, Billy en Tresko - die een crimineel verleden delen. Ze werken in een fabriek in een verlaten gebied waar ze kunstkerstbomen produceren. Maar ze zijn ook gokkers. Net als de meeste mensen winnen ze echter nooit iets... tot nu. Ze winnen namelijk een bedrag van 1.739.361 Noorse Kronen, een bedrag dat onmogelijk door vier gedeeld kan worden. En dan kan de pret beginnen...

imageimage

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Ik zal de spits dan maar afbijten. Het is een vlotte film vol met absurde situaties waarvan er een aantal toch wel heel grappig zijn. Deze lieden zouden zo maar door kunnen gaan als de Noorse New Kids en als je dan weet dat deze film zich voor een groot deel in een striptent annex sexwinkel afspeelt, dan kun je het eigenlijk al invullen. Niet te veel van verwachten, verstand op nul, fles cola en een zak popcorn erbij en je hebt anderhalf uur vertier. Dikke voldoende.

• 20956 berichten

Vreselijke humor en ontzettend flauw nee niet mijn ding.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Ik vond dit een prettig gestoorde film om naar te kijken. Gebaseerd op een boek van Jo Nesbo (met een streepje door de laatste O) en die boeken zijn werkelijk geweldig te noemen. Het is een absurde film die begint, terug gaat naar het verleden, dan weer naar het heden, enzovoorts. Dit levert een bizarre film op die niet iedereen zal weten te boeien, maar mij in ieder geval wel! Langzaamaan wordt het mysterie ontrafeld met de nodige gitzwarte humor en dat is precies mijn ding! Een aangename verrassing: 3,5 *

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Wat een leuke film zeg. Een Noorse antwoord op het werk van de Coen Bros en Tarantino, en je bent gewaarschuwd: Het gaat er hier wel heel bizar, geschift en droog aan toe en je lacht je ook de ballen uit je broek.

De opbouw is ook helemaal zoals we het zouden kunnen verwachten, we maken kennis met de klunzige Oscar, die word verhoord door inspecteur Solør (erg strak neergezet ook en hij leek hier en daar wel een beetje op Michael Douglas) Tijdens een onderzoek na een slachtpartij in een striptent merkte ze Oscar op die wakker werd met een shotgun in zijn hand en nou mag Oscar het hele verhaal gaan uitleggen. En zo komen we aan bij een heerlijke maffe vertelling dat zowel hillarisch als sadistisch word. Nu gaan we terug in de tijd en krijgen te maken met Oscar en zijn vrienden (Thor, Billy en Dan), die helemaal uit hun bol gaan omdat ze een lot hebben gewonnen. Maar leuk is uiteindelijk toch anders, want zomaar ineens ligt Dan, met een klauwhamer bewerkt in de badkamer. Waar de lol dus mag beginnen.

Vanaf dat punt is de film gewoon een aaneenschakeling van heerlijke momenten, hoe die klunzige jongens zich maar van het lijk willen overhandigen maar het word ook alleen maar erger en erger. Want nadat ze uiteindelijk Dan hebben laten vermalen in die kunstkerstbomen machine, vermoorden ze inene ook Billy die gek is geworden, waarbij ze uit zelfverdediging hem hebben moeten omleggen met een spijkerpistool. En zo komen de overgebleven Oscar en Thor alleen maar nog dieper in de sores en kan de lol dus nu echt beginnen, en ik beloof het je: Je zal echt eindeloos lachen om hun sukkeligheid en hun manier van aanpak (vooral Thor vond ik geweldig! ), en uiteraard: zal er ook heel veel bloed vloeien. Naderhand worden we nog getrakteerd op een stevige shoot-out scene in die stripclub, die er zowel spectaculair als grappig uitziet. Het mooiste van allemaal is dat dit alles maar gebeurde dankzij die lot, en dat de vrienden het maar lastig vonden om het bedrag te delen.

Gewoonweg een GE-WEL-DIGE film, dat ook nergens flauw word en evengoed nog hier en daar wel realistisch wil blijven en het sfeertje nog wel lekker rauw is. De Scandinaviërs zijn daar gewoonweg een meester in.

avatar van the Shining

the Shining

zeer vermakelijk film met hier en daar een paar schoonheidsfoutjes, wie daar doorheen kijkt heeft een leuke filmavond voor de boeg.

Verstand op nul zetten is de sleutel.

avatar van james_cameron

james_cameron

Zwarte komedie volgens scandinavisch recept, dus onderkoeld en over-de-top tegelijk. Deze noorse verfilming van een boek van Jo Nesbo ziet er gelikt uit (zeker op blu ray) en is onderhoudend (en bloederig) genoeg, maar herhaaldelijk is alles toch wel erg flauw. De plot is ook niet bepaald geweldig, met een reeks nogal voorspelbare twists and turns. Nee, dan was Headhunters als Nesbo-verfilming heel wat beter.

avatar van Alonzo

Alonzo

Ik ben verrast door deze film. En ik moet zeggen dat de Scandinavische films tegenwoordig toch beter presteren dan de Nederlandse films. Waar 10 jaar geleden je nooit een Scandinavische film zou kunnen zien, zijn er tegenwoordig genoeg goede films. Daarom geef ik ook een 4. Ik zou zeggen vooral zo doorgaan met die Scandinavische films. Hou je van Scandinavische films dan is deze film wel een aanrader.

avatar van Robi

Robi

Een film vol zwarte humor. Iemand die op een fabriek werkt waar ex-gedetineerden werken wordt gedwongen om met een groep (ex)-criminelen een lot te delen. En op dat lot valt een grote prijs. Een bedrag dat niet eenvoudig door vier te delen is, maar daar hebben de (ex)-criminelen wel zo hun eigen oplossingen voor. Een rechercheur zoekt uit hoe dat verhaal is afgelopen. Prima film. Goed verhaal en goed geacteerd en er valt ook genoeg te lachen.

avatar van missl

missl

Vrienden winnen de lotto en vanaf dan gaat er veel fout. Niet bepaald mijn humor, verder dan een glimlach kwam ik niet bij de absurde situaties.

avatar van Robi

Robi

Nu voor een tweede keer bekeken. Het verhaal zit nog steeds goed in elkaar, maar inmiddels ergerde ik me toch wel wat aan de grote hoeveelheid en geweld en bloed. En dat voor een komische film.