Black Out (2012)

Nederland
Misdaad / Komedie
92 minuten / 89 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Arne Toonen
met Raymond Thiry, Katja Schuurman en Birgit Schuurman

Ex-crimineel Jos Vreewijk (Raymond Thiry) wordt de dag voor zijn huwelijk wakker met een lijk, een pistool in zijn hand en een black-out. Daar bovenop wordt hij beschuldigd van het stelen van twintig kilo cocaïne. Hij heeft 24 uur de tijd om uit te zoeken wat er is gebeurd.

avatar van Number23
Allereerst: respect voor deze gewaagde poging om de Nederlandse filmgeschiedenis een impuls te geven door middel van een genre dat niet vaak (succesvol) is gedaan. Fantastische trailer met muziek van De Staat die erg de indruk wekt dat we hier te maken hebben met de Nederlandse Snatch of RocknRolla. Zelfs Mr. Tarantino werd genoemd. Zware taak, de daar bijhorende twijfels, maar ook een beetje hoop, termen die door me heen gingen voor de aanvang van de film. Casting is op papier geweldig. Van Warmerdam als botte agent, Keijzer als dommekracht/beste vriend, de gezusters Schuurman als gevaarlijke "deurwaarders", De Hoog als gladde gangster en Kempi/Wartaal als kruimeldieven. Uitwerking is niet altijd even leuk en de helft is echt grappig. Birgit, Kempi en De Hoog maken de verwachtingen in ieder ruim waar, maar Vlad is toch een van de betere personages in de film. Qua dialogen wil de film echter teveel lijken op anderen, daardoor wordt tie soms bijna een wannabe.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Popcorn-potpourri.

Regisseur Toonen neemt nogal afscheid van zijn kinderfilmdebuut middels grof taalgebruik en geweld. Iets wat hem zeer goed af gaat in het eerste half uur van Black Out. Met name de introductie van alle personages maakt indruk en de hippe montage werpt gelijk zijn vruchten af. De daarbij behorende vaart is helaas niet geheel consistent.

De tweede helft kakt het geheel een beetje in en worden de grollen al voorspelbaarder en de personages een beetje saai. Prettige uitschieter is de smerig kletsende rechercheur Van Warmerdam, die sowieso opzien baart door hier te verschijnen. Ook Classen en met name Keijzer trekken de film tijdens deze mindere tweede akte een beetje uit het slop.

Het dan ontstane probleem zit hem deels in het feit dat de verrassing er een beetje af is en de originaliteit zoek lijkt. Het verhaaltje rondom het geheugenverlies wordt te lang uitgesponnen en verliest de aandacht, wanneer de film ontaardt in een potpourri van leuke en minder leuke zijplotjes. Sowieso begint het dan wel heel erg op te vallen dat de regisseur erg goed heeft opgelet tijdens de films van Ritchie en Tarantino.

Toch is Black Out een lekker weg happende popcornflick, vol bijzondere types en assertieve criminelen, die genoeg weet te vermaken om een voldoende bevredigend gevoel achter te laten bij de kijker. Slimme zet is dat er voor ieder wat wils zit in de cast en de film zich gelukkig nergens al te serieus neemt. Al zit hem in dat laatste misschien wel tevens de crux.

Goed.

avatar van John Lee Hooker
Nederland wil weer gek doen en slingert met allerlei bizarre toestanden die de plank compleet misslaan. Een voorbeeld hiervan is de vrouw die zomaar even het percentage en herkomst van wat cocaïnepoeder kan bepalen door het simpelweg op haar tong te leggen. Ook werd er een televisie aan flarden geschoten vanwege een kleine frustratie, zat er een geluid van een samoeraizwaard onder het moment dat er een hakbijl werd gepakt, werd er veelvuldig 'houd je bek' uitgesproken op vreemde momenten en werd er rondgestrooid met bekende filmtitels zoals Scarface in de om zo alsnog het publiek te proberen bereiken.
Het script is belabberd en er worden allerlei beschuldingen, conclusies en hypotheses op tafel gelegd. Allerlei vergezochte dingen zoals ''Oh... dus je weet zeker dat hij niet je armen, benen en je hoofd eraf hakt zodat hij je kan misbruiken terwijl je alleen nog maar een romp over hebt?'' kunnen alleen maar van ons nietnuttig landje afstammen.
Daarnaast irriteerde ik me aan de nonchalante voice-over die de waarde van de enkele degelijke scènes naar beneden haalde.
Er zitten best wat aardige ideeën in zoals het dubbelvouwen van een lijk in een koffer om vervolgens het uitstekende hoofd te bedekken met een handtas maar jammer genoeg heeft de regisseur zichzelf niet in de hand kunnen houden en zitten we opgescheept met een mislukt project dat je totaal niet sirieus kan nemen terwijl het hoofdthema toch wel misdaad is.

avatar van Donkerwoud
Het is op zichzelf al een applausje waard dat iemand in Nederland het aan heeft gedurfd om iets te maken in de geest van Tarantino of Guy Ritchie. Raymond Thiry is fantastisch gecast als de klassieke vriendelijke schurk met de pokdalige kop, die zich een weg baant door een moeras van gestoorde criminelen, lompe kruimeldieven en ander gespuis. Hoe graag ik het ook zou willen, ik kan niet zeggen dat de film in zijn opzet geslaagd is. Het is teveel van het goede. De vele creatief bedachte karakters worden nergens dieper uitgewerkt en het is zodoende moeilijk om meegenomen te worden in de algehele verhaallijn. Voordat we tijd krijgen om iemand te leren kennen wordt er alweer een nieuw karakter geintroduceerd of doodgemaakt. Iets minder karakters en iets meer karakterontwikkeling had de film geen kwaad gedaan.

avatar van schram101
Prima Nederlandse film waarbij op het einde inderdaad nog niet helemaal duidelijk is hoe het allemaal is gelopen, maar dan neemt niets aan de kijkervaring weg. Origineel is het misschien wel niet, althans voor een film van Nederlandse bodem wel, maar het is allemaal lekker luchtig. Eigenlijk is er maar één typetje dat niet leuk is en dat is Vlad. Een vooral heel flauw personage dat gelukkig niet veel screentime heeft. Willy Wartaal en Kempi (wie kent ze niet) zijn daarentegen wel komisch al klunzige kruimeldieven.

Ps. De Schuurman zusjes zijn natuurlijk een welkome toevoeging.

avatar van patrick17
Een lekkere asociale 'Godverdomme' film. Heerlijk een beetje gevloek en getier.
Als het maar binnen de perken blijft. Dat bleef het bij deze film zeker.
Ik heb leuke personages erin zien spelen. Waar ik toch wel krom van het lachen lag.
Uiteindelijk als de beelden terug komen wordt het een en ander duidelijk!
Ik heb me vermaakt en dat is de bedoeling bij een film.

avatar van david bohm
Swingende Nederlandse film met aantal interessante personages en behoorlijk acteerwerk van de dito cast. Met name de verrassende aanwezigheid van de heer Van Warmerdam is van toegevoegde waarde. Ook de hoofdrol wordt prima ingevuld.
Minpuntje: het geluid vind ik vrij slecht vooral tijdens dialogen

Aardige film waarin een drugsdealer al een paar jaar niet meer in het vak zit, maar toch weer wordt terug getrokken. Het verhaal en vertelstructuur zijn wellicht niet bijster origineel, maar het wordt wel vermakelijk gebracht (alhoewel het tijdens de tweede helft wat inzakt). Een flitsende montage en leuke personages die allemaal leuk geïntroduceerd worden.

avatar van The One Ring
Je zou er bewondering voor kunnen hebben dat een regisseur de stijl van Quentin Tarantino en vooral Guy Ritchie naar Nederland brengt, ware het niet dat het wel erg laat komt. Reservoir Dogs is al twintig jaar oud. Tarantino en Ritchie zijn intussen ook andere dingen gaan doen en sinds het sterke In Bruges is er geloof ik geen echt geslaagde poging meer geweest om dit soort hyperzelfbewuste misdaadkomedies te maken. Dat komt omdat het teveel gedaan is en het nog nauwelijks mogelijk is om origineel te zijn. Dat blijkt dan ook duidelijk aan Black Out, die ook gewoon echt voelt als mosterd naar de maaltijd. Het kijkt lekker weg, dat geef ik toe. Toonen heeft best een leuk stijltje en het grootste deel van de cast doet het leuk (ik had geen problemen met de Schuurmanzusjes, wel met dat zwarte duo), maar iedere twist en grap voelt bekend aan. Vooral de metagrapjes - een gangster die moet oefenen aan dreigend klinken; een discussie over vrouwenrollen in maffiafilms - heb ik nu wel gezien. Die zijn in de jaren '90 tot in de treuren herhaald. Daarom is het zo jammer dat juist daar zo hoog op ingezet lijkt te worden. Dat maakt het allemaal geen echt slechte film, maar toch vooral een gemiste kans.

avatar van BoordAppel
Natuurlijk is het een enorme rip off van Amerikaanse en Engelse misdaadkomedies maar toch is Black Out best aardig. Geen enkel cliché wordt onbenut gelaten; gangsters hebben rare trekjes, het geweld is niet van de lucht en de film zit vol al dan niet nutteloze dialogen. En die zijn zo nu en dan best grappig. Datzelfde geldt voor de acteurs waarvan de meeste het ook best leuk doen. Vooral Willie Wartaal en Kempi verrasten positief met hun loze dialogen in het hondentrimsalon. Raymond Thiry is ook uitstekend gecast als Jos, de onwillige crimineel. Zijn lekker droge acteerwerk past wel in een film als deze.

Grappig ook om zoveel bekende Nederlanders in rolletjes te zien. Het nadeel daaraan is wel dat wegens het gebrek aan screentime niet iedereen uit de verf komt. De Schuurman-zusjes hadden in zijn geheel uit de film geknipt kunnen worden en deze tijd had Alex van Warmerdam dan mogen invullen. Hij komt helaas te weinig in de film voor. Overigens kan ik Robert de Hoog niet echt serieus nemen als criminele baas, maar dat terzijde.

Genoeg gebreken in Black Out maar Arne Toonen mag het zeker nog eens proberen met een wat meer gefocust script en iets meer originaliteit.

avatar van Elineloves
Tja, ik ben niet onder de indruk. De enige reden waarom ik deze film wilde zien waren de zusjes Schuurman.

Het hoofdpersonage vond ik totaal niet goed uit de verf komen, met zijn monotoon stemgeluid en zijn 'kijk mij eens gekweld worden!' blik in zijn ogen. Ook de zusjes Schuurman deden niet meer dan 'het lekkere stoere wijf' uithangen.

De 'humor' kon me ook niet grijpen, grapjes over social media waarop dan gezegd wordt: 'Gangster doen niet aan Twitter joh!'. Nou, hilarisch. De actiemomenten, tsja, heel erg afgekeken natuurlijk, maar dan stukken minder pakkend of boeiend.

O ja. De muziek. Om te huilen. Vreselijk, totaal niet mijn ding en zelfs een vrij aanwezige stoorzender.

Dan staar ik nog liever naar foto's van de zusjes Schuurman, heb ik meer plezier aan.

Bij een nieuwe Nederlandse film heb ik vaak het gevoel te kijken naar de zoveelste mislukte uitzending van Nederland op het songfestival. Ook deze zogenaamde moderne Nederlandse film mist de plank volledig want het is gewoon min of meer allemaal gejat van Guy Ritchie met een vleugje Robert Rodriguez erin. Dus de originaliteit is al ver te zoeken in deze film. De humor in de film is me vanwege de hoge flauwheid van het verhaal vrijwel geheel ontgaan. Het beste van de film vond ik nog eigenlijk dat men de film tijdens de aftiteling (gelukkig duurde de film niet echt lang) gewoon liet doorlopen, maar voor de rest kon me deze flut film me weinig bekoren.

Men had deze film best wel eens mogen ondertitelen want niet iedereen was echt duidelijk verstaanbaar. De cast vond ik eigenlijk niet echt bijzonder en niemand kon me ook overtuigen (Alex van Warmerdam was nog de beste). Vooral hoofdrolspeler Raymond Thiry vond ik maar een saaie piet. Het was leuk dat de zussen Schuurmans (de een met en de een zonder) erin meespeelden, vooral Katja natuurlijk, maar hun rol stelde eigenlijk weinig voor en er werd ook veel te weinig meegedaan. Oua uiterlijk heb ik ze ook wel eens beter gezien (en daarmee bedoel ik niet de Playboy).

Nee net zoals de score voor Nederland op het songfestival de laatste jaren geldt ook voor deze film eigenlijk "zero points", maar vanwege het geringe vermaak toch nog een één puntje. Een advies voor veel Nederlandse regisseurs, ga eens om de hoek kijken in België. Daar heeft men in het algemeen wel verstand van goede, originele en leuke films maken.

avatar van Montorsi
Weinig problemen met het idee om af te kijken bij het leuke misdaadkomedie-concept in de stijl van True Romance, Snatch etc. Doe daar bij nog een vleugje Monday, en verplaats alles naar de Lage Landen en voeg wat hippe openingsshots, een aparte vertelstructuur en freeze-frames toe en je hebt Neder-Ritchie. Het komt echter allemaal nogal inspiratieloos over, en dan zit je eigenlijk vooral te kijken naar een zwakke afgeleide.

Het stikt natuurlijk weer van de excentrieke personages. Je kan eigenlijk helaas amper zeggen dat er ook maar eentje geweldig uit de verf komt. Hoofdrolspeler Thiry is erg saai, vrij slecht gespeeld, en mist uitstraling. Van de grote criminelen kon alleen die opa me wel bekoren, die Rus had een veel te overdreven accent, en dan Robert de Hoog, dat was wel erg armoedig om te zien. Dan zijn daar nog de zusjes Schuurman, was eigenlijk triest om te zien wat ze moesten voorstellen. Met alleen wat gewaagde kleding en wat opplaktattoos kom je er niet, kwam erg braaf over. Ook met de trimsalon-figuren werd veel te weinig gedaan. En Van Warmerdam is best leuk, blijft nog steeds geen al te best acteur, maar wel iemand met ontzettend veel humor.

Audiovisueel vond ik het ook leuk geprobeerd, maar toch ook weer niet sterk genoeg. Die freeze-frames kunnen leuk zijn, als je er iets meer mee doet, maar ook dat was weer veel van hetzelfde. Ook het camerawerk was vrij doorsnee, en de muziekkeuze nogal braaf.

Uiteindelijk heb ik best begrip en waardering voor de poging zoiets in Nederland te maken. Alleen is het verder precies wat TOR zegt. Het is inmiddels al zo achterhaald, dat je hier na zoveel jaren wel erg sterke elementen tevoorschijn moet halen om nog hoge ogen te kunnen gooien. Maar ook buiten dat vind ik het wel teleurstellend dat er eigenlijk op geen enkel vlak een eigen draai aan het concept gegeven is. He kijkt dan ook erg makkelijk weg, en het is soms best grappig, maar anno 2012 moet je toch van veel betere huize komen om nog opzien te baren met films als deze.

avatar van sinterklaas
Stop eens met pijpen joh! Er komt alleen maar gelul uit je mond.

Het gaat eindelijk eens de goede kant op met de Hollywood van de lage landen, de afgelopen 10 jaar is er maar weinig vaart in gekomen. Nederland kon in iedergeval nog wel vaak goede drama films maken en komedie's maar met misdaad en actie werd maar erg weinig gedaan. En op een een of andere manier werkt het bij mij niet lekker als het misdaad/actie gecombineerd met komedie is. (Zie Vet Hard) Het is dan vaak te lomp en voelt alleen nog maar aan als een flauwe onderbroeken-komedie en preuts geweld. Bij Black-Out word er even een flinke draai aan gegeven en werkt die combinatie hier toch wel even heel goed.

Ik zie trouwens al veel verwijzingen naar Ritchie, Tarantino, Crank, de Coen Brothers etc etc, maar ik moest naast al die vergelijkenissen ook sterk denken aan een Nederlandse Running Scared, want daar lijkt Black Out hier en daar ook zijn mosterd te hebben uitgehaald.

Maargoed, waar moet ik beginnen: Zoals gezegd ben ik gewoon heel erg verrast door deze film van eigen bodem. Zoiets is hier ook nooit eerder gemaakt. Om te beginnen vind ik het verhaaltje al erg goed werken en ook de manier hoe Jos (schitterend gespeeld door Thierry) steeds meer in de shit komt door wat hij gedaan heeft maar er door een Black-Out niks meer van weet. Het duurt ook niet lang na de intro en we krijgen gewoon een fikse adrenaline-film voorgeschoteld met een hoop typische beuk en knalpartijen en een hele hoop geweldige onliners. Bijna elk acteur is gewoon geweldig. Naast Thiery was Kim van Kooten weer erg goed als zijn vrouw waarmee hij zou trouwen en vond ik Alex van Warmerdam ook echt helemaal geweldig als de cynische rechercheur die de hele zaak en maffiapraktijken waar Jos in verzeild raakt schaduwt, samen met zijn burgerlullige collega Youssef. Zijn maatje Bobbie was ook typisch, Die Willy Wartaal en Kempi zijn ook prachtig en perfect op zijn plaats, ook al hebben ze een potentiele overbodige bijrol. Kempi doet het als acteur helemaal zo slecht nog niet en hij lijkt zelfs een soort van zelfspot te hebben. Die Russische maffiabaas lijkt inderdaad ook zo uit een Hollywood film te zijn weggelopen, Robert de Hoog was hier ook lekker meedogenloos en ondertussen oogde hij als een groentje (en dat vind ik altijd zo leuk) en dan, last but don't least: OPA! Die 2 zusjes Schuurman vond ik dan wel weer wat minder op hun plaats en neigen de film weer een beetje te verlagen als een Oliehoek achtige film.

En dat maakt ervan dat we een soort Ritchie verzameling acteurs hebben met ieder zijn eigen meuk en die timmeren met zijn allen even een adrenaline-verhogende actiefilm klaar waar het lekker bot, extreem geweldadig en ook vooral lekker grappig eraan toe gaat. Alles word lekker hip en helemaal Hollywoodiaans in elkaar geflanst en gemonteerd met allerlei bijshots, herinneringsshots, flashbacks enz en het is gewoon zowat de ene geweldige onvergetelijk onliner na de andere. Ook de actiescene's/kills zijn erg mooi fraai. Wat mij betreft moet je het gewoon zien om te geloven. Ik zeg in iedergeval dat deze helemaal geslaagd is en vele knipogen heeft. Hopelijk blijft Nederland nu wel in dit niveau hangen.

avatar van Quentin
Script is niet al te sterk en met uitzondering van Thiry, Van Kooten en Van Warmerdam is het spel weinig indrukwekkend, maar wat is Arne Toonen visueel een fijne regisseur. Uitzonderlijk voor een hedendaagse Nederlandse regisseur.

kleine 3*

avatar van Decec
Een redelijk misdaadfilm...
Redelijk verhaal...
Komedie is mijn genre niet...
Redelijk acteerwerk...
Wel prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Redelijk Nederlandse film...
Geen moeite waard...

Zelden een meer nageaapte, afgekeken, mallotige, zielloze misdaadkomedie gezien, die bovendien voortdurend in herhaling valt. Geen enkele authenticiteit, geen enkele originele scène. Een keur van vaderlandse acteurs en coryfeeën mag datgene laten zien waar ze (een uitzondering daar gelaten) niet goed in zijn: acteren. Liefhebbers van het genre kunnen dus beter Snatch van Guy Ritchie uit de kast halen.

avatar van martijn011
Slap aftreksel inderdaad van Lock Stock, Snatch, Tarantino en weet ik het nog wat meer. Wat ik voorbij heb zien komen is allemaal na-aperij en nergens wat vernieuwends of verbluffends gezien.

Het idee is natuurlijk wel goed. Alleen is een film maken zoals Toonen dat wilde zo vreselijk moeilijk dat het bijna altijd kan tegenvallen. Tel daarbij op dat de filmhistorie al de perfecte films kent en het is een opdracht die onmenselijk is.

Ook het verwachtingspatroon van de kijker, van mij zeker, is hoog. Een interessant plot en een misdaadkomedie in de stijl van Ritchie kan natuurlijk rekenen op interesse. Dat de film flopte in de bios was pure pech in verband met de Elfstedenkoorts.

Het verhaal kon zoals gezegd weinig indruk achterlaten. Had het gevoel het al wel gezien te hebben en de dramatische Schuurman-zusjes konden geen indruk achterlaten, verre van dat zelfs.
Teleurstellend, leuk geprobeerd, maar laten we dit soort films asjeblieft overgeven aan de handen van Ritchie of Tarantino..

avatar van El ralpho
Neder fiction

De film kenner zal het ongetwijfeld al opgevallen zijn. Black out speelt overduidelijk leentjebuur bij Tarantino wat je duidelijk terug ziet in de dialogen en de aparte karakters. En hier blijft het niet bij omdat de film ook meerdere malen aan Lock Stock doet denken. In sommige gevallen pakt dit goed uit, in anderen helaas wat minder. Een positief voorbeeld wat ik kan noemen is de malafide rus Vlad, die heerlijk tekeer weet te gaan en een apart en vermakelijk typetje neerzet. Waar ik dan weer minder over te spreken was, waren de bijrollen van Willie Wartaal en Kempi. Overduidelijke gevallen van niet kunnen acteren maar er toch iets te veel hun best voor willen doen.

Overall is het allemaal best genietbaar door de verrassend aardige verhaallijn, die soms helaas wel net iets teveel boven zichzelf uit probeert te stijgen. Het komt allemaal wel over als een aardige poging en op sommige momenten is het dit dan ook, maar op een volgend moment kun je je weer zomaar zitten ergeren als de film weer iets te veel zijn best zit te doen om leuk gevonden te worden door zogenaamd creatieve vondsten in de film te stoppen. Ook hiervoor geldt; deze schieten net zo vaak mis als dat ze raak schieten.

Voor Nederlandse maatstaven valt er echter weinig te klagen, zeker als ik het vergelijk met de laatste werkjes die ik de laatste tijd gezien heb. Omdat ik zit te twijfelen tussen 2,5 en 3,0 sterren geef ik Black out het voordeel van de twijfel.

avatar van Macmanus
Misser

Niet eens zo erg dat je leentjebuur speelt hoor. Maar zoveel en uit zulke bekende films. Audio visueel mag het nergens in de schaduw staan van de films die het na doet. Slappe hap. Vooral de audio is pijnlijk slecht. Doe het dan ook een beetje goed na. Slordigheden ook, Kempi probeert voor hij de Mustang kraakt een andere auto te openen, kleur van de auto is die van de Mustang maar die moet hij even later dus nog open maken (Ook ramde Thiry tegen een wel erg oud model politieauto op. Maar dat zal wel geldkwestie zijn geweest.) Op zich klein detail. Maar het is tekenend voor hoe slordig de film visueel is. Ze hebben wat simpele dingetje afgekeken van Ritchie maar daardoor hun eigen visie niet aangesproken zo lijkt het.

Wat vooral jammer is, is dat ze niet wat meer een Nederlands sausje over de boel gooide. Zo is iedereen excentriek zoals een Tarantino dat graag doet. Maar daardoor krijgt de film nooit iets eigens, en zijn het pijnlijke pogingen om iets te zijn wat je niet bent. Kuch*Schuurman zusjes zijn niet bad ass*Kuch. Plan C. deed dat veel beter. Lekker Nederlandse loser is die van de Meer daar. Ook Ton Kas was een mooie Amsterdammer. Heb De Marathon nog niet gezien, maar het Rotterdamse karakter is volgens mij ook deels wat de film zo sterk maakt als ik dat zo lees. Hier is dat totaal afwezig.

Nu lijkt het dat ik me vooral stoorde aan het onoriginele karakter. Maar het is ook vooral dat elke scene, elke grap nooit aankomt. De delivery is mager at best. En het visuele is zoals gezegd slap. Nergens voegt het iets toe aan de misdaad komedie, en nergens voegt het ook maar iets toe aan de Nederlandse cinema. Want het is nooit een Nederlandse film.

1 ster.

avatar van Spetie
Tarantino en Ritchie zijn de eerste namen die bij me op komen na het zien van Black Out. En dan heb ik het vooral over het soort verhaal en de manier waarop het geheel is opgebouwd. Anno 2012 lijkt zoiets lichtelijk achterhaald. Los daarvan is Black out gewoon niet leuk en goed genoeg.

Ik had hiervoor nog nooit van hoofdrolspeler Raymond Thiry gehoord, maar ik vind hem ook niet bijzonder. Sowieso zijn er veel rollen, die grappig bedoeld zijn, maar dat nooit worden en daarnaast wordt er door menigeen barslecht geacteerd. Wartaal en zijn vriendje, de zusjes Schuurman en Ursul de Geer zijn toch wel het dieptepunt op dat gebied. Ook die Rus met zijn bowlingcentrum, ging me op een gegeven moment tegenstaan. De opa, Fokker en vooral van Warmerdam deden het een stuk beter.

Visueel worden er hier en daar wel wat aardige trucjes toegepast, al is het soms wat inconsequent. Een paar zaken waren op dat gebied best goed, al oogde het soms ook wel wat goedkoop. De muziek is verder vrij inwisselbaar en verder zal ik Black Out waarschijnlijk weer snel vergeten zijn.

Op zich valt het idee voor een film als deze te prijzen, maar een iets betere en komischere uitwerking was op zich wel gewenst geweest.

avatar van Shinobi
Mislukte poging...

Het lijkt me wel duidelijk dat regisseur Arne Toonen goed naar regisseurs als Quentin Tarantino en Guy Ritchie heeft gekeken, die invloeden (verhaal, opbouw en personages) zijn duidelijk te zien in Black Out. Alleen jammer dat het op zo een slechte manier is gedaan.

Het hoofdpersonage gespeeld door Raymond Thiry (nog nooit van gehoord) kwam niet goed uit de verf, ik had totaal geen sympathie voor de beste man. De overige personages waren ook al niet te bijzonder en kwamen op mij veel te geforceerd - wannabe grappig - over.
De humor is wat dat betreft ook ver te zoeken in deze film, al bracht Willie Wartaal hier en daar nog wel een glimlach op mijn gezicht. Van de gezusters Schuurman had ik ook wel meer verwacht, aangezien ze helemaal lovend in de pers waren over hun rol. Maar dat mag helaas ook niet baten.

De muziek was ook niet echt iets om naar huis te schrijven, ik snap dat het budget voor zo een film niet al te hoog ligt. Maar het lijkt me toch niet zo moeilijk om aan goedkope (Nederlandse) gelicenseerde muziek te komen.

Al met al een film om snel weer te vergeten en als je als regisseur iets kopieert doe het dan ook goed en lever niet zo een wanproduct af.

Kleine 1,5 Sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Uit het jaar dat de telefilms vooral misdaadfilms waren. Ik had er tot nu toe drie van gezien en het was gemiddeld genomen bepaald niet indrukwekkend. Dit komt aardig wat dichter in de buurt. In ieder geval niet zo'n lusteloze flauwe nikserige film als Laptop. Pluspunt is vooral Thiry. De film voelt met zijn nogal zelfbewuste jaren '90 toontje wel aan alsof hij eigenlijk zo'n 15 jaar te laat wordt gemaakt, maar het heeft me best vermaakt.

Kleine 3.0*

avatar van Kondoro0614
Katja schuurman herkende je niet.
Wat een slechte rol voor haar!

Voor de rest was de film nog wel aardig.
Alleen in het begin vond ik het nog niet opper de top helaas

De invloeden van Tarantino en vooral Guy Ritchie in deze Nederlandse productie evident
present. Wat soms (Bij gebrek aan eigen visie?) wat geforceerd aandoet. Maar in zijn geheel
vond ik deze film best te pruimen, vrij gedegen en onderhoudend, en vond ik op enkele
uitzonderingen na, vrijwel al de acteurs het prima doen. Je zou eventueel kunnen stellen
dat het de regisseur siert met deze on-Nederlandse aanpak, maar ontbeert hij vooralsnog
een eigen signatuur.

avatar van Chainsaw
Het ligt nogal voor de hand dat de namen Tarantino en Ritchie steeds worden aangehaald als het gaat om Black Out, want is het meer dan duidelijk waar men de inspiratie vandaan haalt voor deze misdaadkomedie. Je zou Black Out een prima hommage aan die films kunnen noemen, maar je kan net zo goed stellen dat Arne Toonen iets eigenzinniger en unieker mocht zijn qua stijl, het is nu wel een behoorlijke één op één kopie, iets minder Tarantino of Ritchie exact nadoen was sterker geweest. Alsnog is Black Out vermakelijk.

Vooral fijn dat men flink uitpakt qua kleurrijke bijpersonages en bijbehorende bijrolacteurs. De hoofdrollen zijn niet zo boeiend, de rol van de mompelende Thiry deed me niet zoveel en de rol van Kim van Kooten was al helemaal nietszeggend. Maar de slingers van dit feestje worden opgehangen door types als Van Warmerdam, Classen, De Hoog, Cohen en Keijzer. Katja en Birgit Schuurman zijn marketingtechnisch handig, maar onbekendere actrices waren beter geweest in die rol. Zo badass zijn de gezusters Schuurman niet. Verder is Black Out vooral leuk vermaak. Het duurt allemaal niet te lang, bepaalde dialogen en visuele trucjes werken prima en vooral de actie is verrassend goed gedaan.

3,5 sterren.