- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2024 (+ persoonlijke top 10 2024 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2024 (+ persoonlijke top 10 2024 en floplijst)
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
John Milton His Three Daughters is trouwens wel een echte aanrader JM. Was echt een emotioneel wrak aan het einde van die film. Dat kwam ook omdat ik dit helaas persoonlijk heb meegemaakt, maar dan nog is het knap wat deze film kan bewerkstelligen.
mrklm
-
- 11374 berichten
- 9897 stemmen
Mijn Top 10 van afgelopen jaar.
01 Trip-Tych
02 Robot Dreams
04 Ghostlight
05 Mom, Is That You?/Konnichiha, Kâsan?
06 Poor Things
08 Suncoast
10 Nyad
mrklm
-
- 11374 berichten
- 9897 stemmen
Mijn Flop 10, met de kanttekening dat ik de slechtste film van het jaar ('Once Upon A Time In Hollyweird') buiten beschouwing laat, omdat die niet op MovieMeter staat en ik me niet geroepen voel om die toe te voegen.
01 Amityville: Where the Echo Lives
03 Godzilla x Kong: The New Empire
04 Am I Racist?
05 The Deliquents/Los Delincuentes
06 Eureka
07 Plastic Guns/Les Pistolets en Plastique
09 Jimmy
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Ik kom volgende week ook met mijn flop top 10. Wordt weer genieten geblazen.
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Ik heb van Mrklm's flop tien maar eentje gezien, en die vond ik fenomenaal. Ik heb doorgaans niet heel veel flops trouwens, die probeer ik een beetje te vermijden. Zal eens kijken of er nog wat tussen zit op dat vlak.:-)
Afgelopen dagen juist veel moois ontdekt door het afwerken van dat lijstje van me op de vorige pagina.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Floplijst:
1. Memory Dealers 1,5*
2. May December 1,5*
3. Strays 2*
4. Brothers 2*
5. Spaceman 2*
6. Argylle 2*
7. Anyone but You 2*
8. Le Règne Animal 2*
9. Drive-Away Dolls 2*
10. Dune: Part Two 2*
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
De top 10 volg op een later tijdstip, wil er nog een paar kijken! Maar die zullen waarschijnlijk niet de onderste regionen veranderen Tja ik zet met enige regelmaat vrijwillig B-C- of D-filmpjes op! Films van Mark Polonia zoals Teddiscare(1*) of Cocaine Werewolf(1,5*) maar ook films die luisteren naar namen als; Hellhounds(1,5*), Camp Pleasant Lake , (2*) Frankenstein: Legacy(2*) Campton Manor (2*) of Cinderella's Revenge (2*) met zowaar een pompoen-oranje Tesla... Het is niet verwonderlijk dat deze broddelwerkjes laag scoren...
Anders wordt het als serieus bedoelde films de plank misslaan... Dit zijn dan ook de echte Flops! Voor mij komen dit jaar deze films in aanmerking;
01. De film Håndtering av Udøde aka Handling the Undead (2023) (1*) loopt zelfs nog langzamer dan dat zombies schuifelen Meandered trage art-house versie van Pet Sematary is één van de vervelendste films van dit jaar
02. tja soms wil je wat anders en als Ordinary Angels (2024) (1*) dan bij de beste 50 van 2024 staat...maar tjonge wat een religieuze draak!
03.Geen verrassing dat Trap (2024) (1,5*) erin staat maar de nepotisme in deze is gewoon ongelooflijk.
04. Twee gelijkwaardige films Magpie (2024) (2*) en Caddo Lake (2024) (2*) waarin persoonlijk aangrijpend drama...nooit meer werd.
05. De studio-horrorfilm Smile 2 (2024) (2,5*) enigszins een verbetering met het eerste deeltje maar verder vooral veilig volumeknop standje hard, en wat middelenmisbruik en scheldwoorden.
06. Ik ben van mening dat een horrorfilm de kijkers in spanning hoort te houden of bang hoort maken. Dus als je met Chime (2024) (2*) een film maakt die nergens ongemakkelijk voelt en alleen maar ASMR toont verdien je het om in deze top van de flops te staan!
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
Floplijst 2024 en hou het hier enkel bij deze uit '24:
1. Madame Web (Film, 2024) 1*
2. Orion and the Dark (Film, 2024) 1*
3. Daddy's Head (Film, 2024) 1.5*
4. Never Let Go (Film, 2024) 1.5*
5. The Watchers (Film, 2024) 1.5*
6. DarkGame (Film, 2024) 1.5*
7. The Jack in the Box Rises (Film, 2024) 1.5*
8. Joker: Folie à Deux (Film, 2024) 2*
9. Hold Your Breath (Film, 2024) 2.0*
10. Sleeping Dogs (Film, 2024) 2*
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
De top 10 volg op een later tijdstip, wil er nog een paar kijken! Maar die zullen waarschijnlijk niet de onderste regionen veranderen Tja ik zet met enige regelmaat vrijwillig B-C- of D-filmpjes op! Films van Mark Polonia zoals Teddiscare(1*) of Cocaine Werewolf(1,5*) maar ook films die luisteren naar namen als; Hellhounds(1,5*), Camp Pleasant Lake , (2*) Frankenstein: Legacy(2*) Campton Manor (2*) of Cinderella's Revenge (2*) met zowaar een pompoen-oranje Tesla... Het is niet verwonderlijk dat deze broddelwerkjes laag scoren...
Anders wordt het als serieus bedoelde films de plank misslaan... Dit zijn dan ook de echte Flops! Voor mij komen dit jaar deze films in aanmerking;
01. De film Håndtering av Udøde aka Handling the Undead (2023) (1*) loopt zelfs nog langzamer dan dat zombies schuifelen Meandered trage art-house versie van Pet Sematary is één van de vervelendste films van dit jaar
02. tja soms wil je wat anders en als Ordinary Angels (2024) (1*) dan bij de beste 50 van 2024 staat...maar tjonge wat een religieuze draak!
03.Geen verrassing dat Trap (2024) (1,5*) erin staat maar de nepotisme in deze is gewoon ongelooflijk.
04. Twee gelijkwaardige films Magpie (2024) (2*) en Caddo Lake (2024) (2*) waarin persoonlijk aangrijpend drama...nooit meer werd.
05. De studio-horrorfilm Smile 2 (2024) (2,5*) enigszins een verbetering met het eerste deeltje maar verder vooral veilig volumeknop standje hard, en wat middelenmisbruik en scheldwoorden.
06. Ik ben van mening dat een horrorfilm de kijkers in spanning hoort te houden of bang hoort maken. Dus als je met Chime (2024) (2*) een film maakt die nergens ongemakkelijk voelt en alleen maar ASMR toont verdien je het om in deze top van de flops te staan!
Puur qua horror heb je indd redelijk wat gedrochten gezien die ik 'bewust' links heb laten liggen, 3 heb ikzelf ook gezien, waarvan:
Trap (Film, 2024) heeft hier ook maar een 2*
Bij Caddo Lake (Film, 2024) hier met 3* kan ik je 2* nog wel ergens begrijpen.
Maar je lage 2.5* waardering voor Smile 2 (Film, 2024) verbaast me toch wel, ik vond deze heerlijk op alle vlak en staat dan ook terecht in mn top10 2024 op nr 6.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Maar je lage 2.5* waardering voor Smile 2 (Film, 2024) verbaast me toch wel, ik vond deze heerlijk op alle vlak en staat dan ook terecht in mn top10 2024 op nr 6.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Als ik een top 10 zou maken van beste bioscoopervaringen van 2024, dan zou Smile 2 heel hoog eindigen. Wat een geweldige en ook ongemakkelijke filmbelevenis was dat.
ThomasOMalley
-
- 388 berichten
- 18 stemmen
Heb er lang over nagedacht, en het is nooit makkelijk om keuzes te maken waarbij films nét buiten de boot vallen, maar hier is-ie dan.
ThomasOMalley
-
- 388 berichten
- 18 stemmen
Nee, zonder dollen, ik zal een lijstje maken.
Maar jeetje, ik kom niet aan 10 films die ik écht goed vond. Het wordt een top 5 of top 6 ben ik bang.
Volgens mij hebben jullie ook allemaal een stuk meer films gezien dan ik. Ik geloof niet dat ik verder kom dan 40 films en dan neem ik zelfs een aantal films uit 2023 mee die ik dat jaar niet heb kunnen zien.
Ik probeer de komende week nog een eindsprint in te zetten en dan zal ik mijn toplijstje delen. 
MisterPink
-
- 1352 berichten
- 6840 stemmen
1. Kos
2. Powstaniec 1863
3. Chłopi
4. Biała Odwaga
5. Terrifier 3
6. The Zone of Interest
7. Gladiator II
8. Alien: Romulus
9. Kołory zla. Czerwień
10. Czerwone Maki
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Flop top 10. Had er 5 of 6 horrorfilms in kunnen zetten, maar 'where's the fun in that'? Geen horror- en kerstfilms dus.
1. Invitación a un Asesinato (Film, 2023) - MovieMeter.nl
Veel slechte films gezien dit jaar. Veel saaie films ook. Maar zo slecht en saai? Zomerse omstandigheden, prima acteurs en een veelbelovend verhaal... Alle ingrediënten zijn er. Maar alles gaat fout in deze film waar zelfs Netflix zich voor zal moeten schamen.
2. Borderlands (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Zoveel talent, zo weinig wordt er mee gedaan. Ik heb de game nog niet gespeeld maar begrijp wel dat liefhebbers van de game laaiend waren. Wat een chaotisch misbaksel.
3. The Deliverance (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Toch nog een horrorfilm in de lijst. In het begin meer thriller, maar dan wel een hele saaie thriller. Hoewel het gezicht van Glenn Close op zichzelf genoeg spanning oplevert. The Deliverance is verreweg de saaiste film die ik dit jaar heb gezien, en het was een kwelling om de film uit te zitten.
4. Sasquatch Sunset (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Sommige filmpuristen zullen dit helemaal geweldig vinden. Wat uniek en eigenzinnig! Maar ik vond het vooral vervelend om naar te kijken en pretentieus. Er zal vast een boodschap zijn die de makers hebben willen overbrengen met deze film, maar mij hadden ze al snel verloren.
5. Stress Positions (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Voor deze film geldt eigenlijk hetzelfde als Sasquatch Sunset. Filmpuristen zullen dit fantastisch vinden, maar ik erger me er vooral dood aan en heb de film met moeite uitgekeken. Anderhalf uur van mijn leven die ik niet terug krijg.
6. Madame Web (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Veel is al over deze film gezegd en alle kritiek is terecht. Niemand lijkt comfortabel in zijn of haar rol, en het script lijkt wel duizend aanpassingen te hebben gehad. Dieptepunt voor alle betrokkenen. Gelukkig zijn de actrices te getalenteerd en populair om er veel last van te hebben in hun verdere carrière. Ze zullen er vast om lachen nu.
7. Beautiful Disaster (Film, 2023) - MovieMeter.nl
Zie nu pas dat er dit jaar ook al een vervolg is uitgebracht, maar die laat ik aan mij voorbijgaan. Sprouse is lachwekkend als stoere jongen en Gardner loopt er verloren bij. Sommige situaties zijn eerder eng en ongemakkelijk dan romantisch. Dit soort films waren in de jaren 90 al uit de mode.
8. After Everything (Film, 2023) - MovieMeter.nl
Ik heb een zwak voor Josephine, maar de After franchise is verschrikkelijk. Waarom ik deze film dan toch heb gekeken? Laatste in de franchise (hopelijk) en een soort van ramptoerisme. Kristen Stewart is ook goed uit haar Twilight jaren gekomen dus er is nog hoop voor Josephine.
9. Rebel Moon - Part Two: The Scargiver (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Oja, deze film heb ik ook nog gezien in 2024. Echt niets is blijven hangen van deze film. Actie is zelden zo saai in beeld gebracht en het is een hoop gebakken lucht. Zack Snyder wilde altijd al een Star Wars film maken en dit was zijn antwoord. Zelfs mevrouw Kennedy zou geen groen licht hebben gegeven voor dit project. En dat zegt heel veel, want kwaliteit staat tegenwoordig niet bovenaan het prioriteitenlijstje van Kennedy.
10. Lift (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Het salaris dat Netflix betaalt moet wel heel goed zijn. Best veel talent in deze actiekomedie, maar iedereen was blijkbaar zo dronken van geluk toen ze het salaris zagen dat ze vergaten om het script te lezen.
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Borderlands is mijn grootste flop van dit jaar. Heb die film nu al twee keer geprobeerd te kijken, en beide keren zette ik hem weer af. Had daar echt zo ongelooflijk veel van verwacht, deel één en twee van de games behoren tot mijn favorieten. Alleen deze film laat zoveel potentie liggen, dat is absurd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De meest populaire films uit 2024 op IMDb volgens hun MOVIEmeter rankings:
Best Of 2024: Most Popular Movies - imdb.com
As 2024 comes to a close, we present the 10 movies that were most consistently popular with users according to IMDb’s MOVIEmeter rankings.
1. Deadpool & Wolverine
2. Dune: Part Two
3. Furiosa: A Mad Max Saga
4. Joker: Folie à Deux
5. Alien: Romulus
6. The Substance
7. Civil War
8. Beetlejuice Beetlejuice
9. Kingdom of the Planet of the Apes
10. Longlegs
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Flop 10 2024
01 / 0,5* / Mocro Maffia : Taxi
02 / 1,0* / Trap
03 / 1,5* / Arthur the King
04 / 1,5* / Invasie
05 / 2,0* / Godzilla The New Empire
06 / 2,0* / The Watchers
07 / 2,0* / Longlegs
08 / 2,0* / The Beekeper
09 / 2,0* / El Correo
10 / 2,0* / Dont Move
Het was een erg matig jaar
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Zo het is tijd voor mijn Top12. De laatste films die ik wilde kijken zijn gekeken en deden wonderbaarlijk ook de uitkomst nog veranderen! En ik mag concluderen dat het wederom een goed jaar was voor lekkere opvallende en heerlijke horrorfilms
Absolute top-film voor mij was dit jaar In a Violent Nature Als je van slasher-films houdt, en weet wat de conventies van het sub-genre zijn, dan is dit een onwaarschijnlijk goed en een opvallend pareltje! Ik zag tenminste wel de humor van het volgen van een wandelde moordenaar die moordt en niet het slachtvee! Een slasher kijk je voor de moordscènes en die zijn daarnaast topnotch https://www.geekgirlauthority.com/wp-content/uploads/2024/06/inaviolentnature11.jpg
02 Deze The Moor was een onverwachte grote verrassing! Je zet een film aan en je heb geen idee wat het voor iets is...en dan blijkt dat het zijn griezeligheid en gevoel van dreiging te halen uit de desolate omgeving van de North Yorkshire Moors. Top...natuurlijk zeker als je een doorgewinterde liefhebber van horror de rillingen weet te geven! https://static.wixstatic.com/media/cc392c_938ccf12fb6a4b84a5d2aef3742c644a~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_490,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/cc392c_938ccf12fb6a4b84a5d2aef3742c644a~mv2.jpg
03 Nog zo'n verrassing MadS Franse filmmaker David Moreau (Ils aka Them (2006) keert plots terug naar het horrorgenre, verkreeg blijkbaar alle creatieve vrijheid en maakt deze ….one-take-infectie-uitbraak-film https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/63e66f20a19ec74d4a54e41a/8c4d1672-9f81-4913-9fa0-2e7090b82939/MadS.jpg
04 In Stopmotion krijgt het kunstenaar wordt gek'-uitgangspunt een geweldige verontrustende nieuwe draai door de stop-motion-animatie van regisseur Robert Morgan. Voor mij als zichzelf respecterend horror-fanaat was dit een zeer goede film met een vrouw die totaal "coco-nuts" gaat! https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/02/STOPMOTION-Still-4-scaled.jpg
05 Het rare van dit psychologische historisch kostuumdrama Des Teufels Bad (2024) is dat het eigenlijk veel bezit van wat ik regelmatig niet zo zie zitten; een langzaam tempo en melodramatisch maar deze film met het dagelijkse boerenleven in de 18e eeuw waar een vrouw het leven zelf ervaart als horror, kruipt onder je huid en liet me niet los! Knappe prestatie dus!https://image.tmdb.org/t/p/original/4m23lzXTuJfRobXfL7yXPbcZOde.jpg
06 Op één of andere manier zijn Australische horrorfilms net even anders. Van deze You'll Never Find Me had ik ook niet eerder gehoord! Eén locatie, twee hoofdrolspelers en alleen dialooglijnen om de aandacht proberen vast te houden, het zijn budgettaire reden, gaaf als je dan met ongemakkelijke en verontrustende close-ups en uitstekend geluidsontwerp dit indrukwekkend speelfilmdebuut weet te maken...! https://honisoit.com/wp-content/uploads/2024/03/Youll-Never-Find-Me-Photo-Credit_-Maxx-Corkindale_-Copyright_-%C2%A9-2023-Lot-14-Film-Pty-Ltd.17-1-2048x1152.jpg
07 The First Omen Deze sequel werd geen luie geldgreep bedoeld om een gevestigde franchise uit te melken maar een geslaagde verontrustende en griezelige horrorfilm! https://cdn.rri.co.id/berita/Cirebon/o/1713447078906-20th-century-studios-shares-a-creepy-new-clip-from/73oj05prm4udnfr.jpeg
08 Tweede film van regisseur Damian Mc Carthy Oddity is misschien niet zo goed als zijn eerst maar slaagt met verve om je van het begin tot eind vast te houden! En dus terecht in mijn top 10 https://static.kinoafisha.info/k/movie_shots/1920x1080/upload/movie_shots/6/9/2/8377296/f5e6303c4b2617fa7f16fcfc42590c1b.jpg
09 Frans spinnenfilmpje Vermines (2023) Deze film heeft alle ingrediënten in zich die een goede genrefilm nodig heeft! Eindelijk eentje die na zoveel jaren spinnen-flauwekul, wel goede harige achtpotigen aka arachnofobie weet te brengen! https://img.lemde.fr/2023/12/22/0/303/2062/1375/1440/960/60/0/ead4242_1703249779109-vermines-photo5.jpg
10 Heretic (2024) Niet verwacht dat ik deze thriller zo goed zou gaan vinden! Maar Hugh Grant als welsprekende grote boze wolf, die twee engelachtige maar naïeve Roodkapjes naar zijn griezelige kelder lokt om verbale terreur te veranderen in fysieke horror was verbazingwekkend goed! https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/10/H_04745-scaled.jpg
11 Blackout (2023) Traditioneel weerwolfverhaal in de traditie van de Universal horror-Monsters. Een weerwolffilm zonder transformatie is niets en die zijn er hier gelukkig wel! Ook enkele kwalitatief goede bloed- en verscheuringen maar het is geen film die vol daarvoor gaat! https://i0.wp.com/screen-connections.com/wp-content/uploads/2024/02/Blackout.2023-Trailer.Image-01.jpg
12 Lowlifes (2024) Tja als er streamingdienst Tubi staat is het uitkijken geblazen! Maar...soms zijn er ook daar verborgen juweeltje te vinden...! Praktische effecten, dood en verderf en achter de schermen innovatief talent meer zijn er niet nodig voor fijne frisse home-invasion slasher dingen! https://image.tmdb.org/t/p/original/y16i6IEX77otrkBfsRXyCvaXr0S.jpg
Dat waren ze mijn absolute favorieten van dit jaar! Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, op Letterboxd staat ook een TOP 25 of 2024 versie met een stel Eervolle vermeldingen. Iedereen nog veel veel kijkplezier de laatste dagen en op naar het volgende jaar!
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
2024.
Het was - mede dankzij de horror challenge - een uitermate genietbaar jaar waarin mijn filmliefde opnieuw vlam vatte. Om een top 10 te kunnen samenstellen puur uit 4* en hoger, dat kan ik me niet heugen maar voilà, het is dit jaar zowaar bewaarheid:
https://reactormag.com/wp-content/uploads/2024/01/AllofUsStrangers_7-e1703024188276.jpg
Het is niet ieder jaar dat er 5* uitgedeeld mogen worden, maar bij deze heb ik er niet lang over geaarzeld. Het komt misschien wat dichterbij als je zelf een ouder hebt moeten verliezen (mijn vader overleed begin vorig jaar) maar voor mij was deze fabel over vervlogen en hernieuwde kansen tranen met tuiten: ik heb gesnotterd van de bioscoopzaal, op de fiets tot thuis. En zojuist, ter controle, bij de trailer opnieuw. Bloedmooi in al zijn delicate kwetsbaarheid. Saillant detail: de scenes met Foy en Bell zijn opgenomen in het ouderlijk huis van regisseur Haigh zelf, wat ongetwijfeld voor wat extra magie op de set heeft gezorgd.
Ik denk dat we over een decennium best mijmerend terug zullen denken hoe bijzonder het was om een film als deze op het grote scherm gezien te hebben. Fargeat doet met haar tweede film geen concessies en laat met overtuiging zien uit welke obscure krochten ook een “mainstream” film inspiratie kan halen.
Cuando Acecha la Maldad (2023) 4*https://static.cdn.cadena3.com/admin/playerswf/fotos/ARCHI_11176471200x771.jpg
Het is niet vaak dat een horrorfilm gedijt op onvoorspelbaarheid, maar deze wist me (zonder al te kunstmatige ingrepen) toch gedurende lange tijd te verrassen en op het puntje van mijn stoel te houden. Grof, strak tempo en kundig opgebouwd.
MadS (2024) 4*
Het maakt niet uit wat Moreau sinds Ils (2006) allemaal uitgevreten heeft, met zijn nieuwste toont hij aan dat we hem in de gaten mogen blijven houden. Dit is beyond een stijloefening of gimmick: om onverwacht door dit technisch pareltje verrast te worden is regelrechte verwennerij.
Eliott doet weinig anders dan hij deed met Mary and Max (2009). Het is misschien wat grootschaliger qua set design en inhoudelijk wat meer buiten de lijntjes, het netto resultaat is hetzelfde en dat is wederom bloedjemooi: een schrijnend portret van mensen in de marge, dat humor en hoop vindt op ongewoon tragische plekken.
Else (2024) 4*
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/07/Else_Still_HERO.jpg
Een virus dwingt mensen tot isolatie. Klinkt bekend? De uitwerking is dat allerminst. Wat begint als ontwapenende romantiek gedurende pandemische dreiging, evolueert gestaag tot een verontrustende beleving die tot op de vezel uniek te noemen is.
Ik moest ‘m twee keer zien om écht te waarderen, maar het moet gezegd: Lanthimos weet met een mengelmoes van klassieke elementen en eigen signatuur toch een soort van magnum opus te knutselen.
https://nofspodcast.com/wp-content/uploads/2024/07/ODDITY-Still-9-scaled.jpg.webp
Mc Carthy weet verdomd goed wat hij moet doen met geluid en beeld om sfeer te creëren en spanning vast te houden. Oddity bevat veel elementen die we al eerder gezien hebben, maar het cinematografisch jasje maakt het verschil, zoals dat in Caveat (2020) ook al het geval was. Kom maar op met die volgende.
Een onverwachte tweede van Rose Glass, maar met dezelfde vastberaden hand verteld. Stewart is een natuurtalent waar ik ontzag voor heb maar ook O’Brian is een openbaring. Het verhaal is misschien niet baanbrekend, maar Glass weet er effectief toch enkele memorabele scenes mee tevoorschijn te toveren.
Saoirse Ronan speelt een jonge vrouw die worstelt met alcoholisme en doet dat overtuigender dan ik ooit gezien heb. Afgezet tegen robuuste weersomstandigheden en desolate Schotse landschappen, zet dat de deur open voor mijmeringen die voor sommigen misschien wat gekunsteld of mystiek aandoen; ik vond het een overtuigend en authentiek ontroerend portret zonder valse noten.
Om er dan nog een handvol 4*-films aan over te houden, onderstreept dat wat voor goed filmjaar het is geweest:
Skunk (2023) 4*
Maar ook de 3,5*-films verdienen eervolle vermelding:
Abigail (2024) 3,5*
Longlegs (2024) 3,5*
Kneecap (2024) 3,5*
Heretic (2024) 3,5*
Emilia Pérez (2024) 3,5*
Cuckoo (2024) 3,5*
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Ik zal Tweede Kerstdag met mijn top 25 komen. Hier alvast een aantal films die het net niet gehaald hebben. Maar waar ik wel van heb genoten.
La Sociedad de la Nieve (Film, 2023)
Deadpool & Wolverine (Film, 2024)
Turtles All the Way Down (Film, 2024)
The Iron Claw (Film, 2023) - MovieMeter.nl
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Dalva was fijn, ja. Die wist vorig jaar op 21 december heel last minute mijn top tien 2023 nog te halen. Maar soms moeten er keuzes worden gemaakt en, dan sneuvelen er noodgedwongen enige 'darlings'.
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Gut, nog helemaal geen tijd voor gehad. Denk ook niet dat ik 30e ga halen om het in te dienen. Zal morgen nog ff m'n best zien te doen.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Dalva was fijn, ja. Die wist vorig jaar op 21 december heel last minute mijn top tien 2023 nog te halen. Maar soms moeten er keuzes worden gemaakt en, dan sneuvelen er noodgedwongen enige 'darlings'.
Zeker. Dit jaar was het niet zo heel lastig. Eigenlijk alleen wat mijn nummer 25 zou worden. Maar 24 films waren wel zeker. Jouw nummer 12 van vorig jaar staat trouwens ook in mijn top 25. Hele fijne film.
arnodw
-
- 212 berichten
- 2649 stemmen
1. The Substance
2. Anora
3. Love Lies Bleeding
4. Strange Darling
5. Challengers
6. Longlegs
7. MaXXXine
8. Emilia Pérez
9. Kinds of Kindness
10. Kneecap
11. Hit Man
12. This Is My Moment
13. The Greatest Night in Pop
14. Twisters
15. C'è Ancora Domani
Poor Things zou hier nog boven staan, inmiddels zelfs top 10 aller tijden. Maar ik zag hem al in 2023.
Theunissen
-
- 12266 berichten
- 5513 stemmen
Ik denk niet dat er nog verandering in gaat komen, maar dit is mijn "Top 10" van favoriete films van 2024:
01. Furiosa: A Mad Max Saga (2024)
02. Civil War (2024)
03. Führer und Verführer (2024)
06. The Zone of Interest (2023)
07. Late Night with the Devil (2023)
08. The Last Stop in Yuma County (2023)
09. The Ministry of Ungentlemanly Warfare (2024)
Al deze films kregen van mij ook 4,0* (waarvan eentje geforceerd
) en mijn "Top 5" heb ik ook allemaal in de bioscoop gezien.
Thorongil
-
- 1618 berichten
- 690 stemmen
Een 15-tal films uit 2024 gezien, dus dan zitten de meesten al direct in de top 10.
Vooral Dune: Part Two was de moeite, ben die dan ook 3 maal gaan kijken in de bioscoop, waaronder mijn eerste Imax-ervaring.
1. Dune: Part Two
2. Gladiator II
3. Le Comte de Monte-Cristo
4. Nosferatu
5. War of the Rohirrim
6. Kingdom of the Planet of the Apes
7. Furiosa
8. Godzilla x Kong: The New Empire
9. Biala Odwaga
10. Kung Fu Panda 4
Agnimaatje
-
- 170 berichten
- 1329 stemmen
1. Dune II
2. Furiosa A Mad Max Saga
3. The Substance
4. Fuhrer und Verfuhrer
5. Alien Romulus
6. The Ministry of Ungentlemanly Warfare
7. The Covenant
8. Leave The World Behind
9. Lee
10. What Jennifer Did
De beste 10 volgens mij. Verder vrij veel materiaal grenzend aan bocht. 
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
2024 was een uitstekend filmjaar. Twee echte uitblinkers, met voor de rest heel veel vermakelijke, spannende, ontroerende, gruwelijke en emotionele films. Het ziet er naar uit dat 2025 een geweldig bioscoopjaar gaat worden met veel uitgestelde films door de staking van vorig jaar en veel intrigerende projecten. Ik kan niet wachten. Nu eerst mijn top 25 van 2024.
https://media1.giphy.com/media/j3RZ9mybLvQ9OqG4ab/200.gif
24. Wicked: Part I (Film, 2024)
23. Le Bleu du Caftan (Film, 2022)
22. American Fiction (Film, 2023)
20. Kimitachi wa dô Ikiru Ka (Film, 2023)
18. Les Filles d'Olfa (Film, 2023)
17. His Three Daughters (Film, 2023)
13. Suzume no Tojimari (Film, 2022)
11. 20 Days in Mariupol (Film, 2023)
Challengers heeft een op het eerste gezicht simpel verhaal en ondanks de prima reviews was ik wat sceptisch toen ik aan de film begon. Gelukkig kreeg ik ongelijk. Luca Guadagnino mixt tennis, grenzeloze ambitie, verlangen en pure seks, en het resultaat is een driehoeksverhouding die ieder moment kan ontploffen. Zendaya, O’Connor en Faist zijn fantastisch op dreef, en ondanks dat ze niet bepaald sympathieke personages spelen wil je dit drietal blijven volgen. Vooral ook door de weergaloze score van Reznor en Ross.
9. The First Slam Dunk (Film, 2022)
https://www.indiewire.com/wp-content/uploads/2023/07/TheFirstSlamDunk_Still-e1682716870921.webp
Een weergaloze animatie-en sportfilm ineen. Het verhaal van Slam Dunk zal zeker niet de originaliteitsprijs winnen en het einde is voorspelbaar, maar de reis ernaartoe is weergaloos. Vooral de emotionele kern van de film is ijzersterk en de band tussen de broers en overige familieleden, gecombineerd met de enerverende en spannende basketbalscenes, levert een unieke film op.
8. The Wild Robot (Film, 2024)
Toen ik de trailer van deze film zag hield ik het al bijna niet droog. Tijdens en na afloop van de film was het al niet veel beter. Wat een geweldig verhaal en wat een fenomenale animatiebeelden. De ultieme film over volwassen worden, het ouderschap, elkaar loslaten en het vormen van een gemeenschap die voor elkaar door het vuur gaat. Noaberschop zoals ze in het oosten zo treffend kunnen zeggen. De relatie tussen robot Roz, gans Brightbill en vos Fink zal ik niet snel vergeten.
7. All of Us Strangers (Film, 2023)
https://stockportplaza.co.uk/wp-content/uploads/2024/02/0104_AllOfUsStrangers_rsz.jpg
De aankomende vijf films (nummer 7 t/m 3) waren het moeilijkst te plaatsen. Hele verschillende films en ervaringen. Toch is het uiteindelijk goed gelukt om deze vijf films te plaatsen. All of Us Strangers is van deze vijf films met afstand de meest ingetogen, serene en introspectieve film. Emotioneel ook, hoewel Andrew Haigh zeker niet overdreven voor de traan gaat. Dat komt natuurlijk ook het introverte en ongrijpbare hoofdpersonage, fantastisch gespeeld door Scott. Ook Mescal en Bell zijn geweldig. All of Us Strangers voelt door de regie, het script en het acteerwerk aan als een droom, en door het ambivalente einde is het ook een film die lang na suddert.
6. Furiosa: A Mad Max Saga (Film, 2024)
https://variety.com/wp-content/uploads/2023/11/furiosa-trailer.jpg?w=1000&h=563&crop=1
Geen Mad Max: Fury Road, maar met Furiosa heeft George Miller wel een fantastische prequel afgeleverd. Alleen al het begin van de film is pure vakmanschap, en het eerste hoofdstuk is bijna een film op zich waard. De rol en het acteerwerk van Hemsworth zal niet iedereen kunnen bekoren, maar ik ging er wel in mee. Taylor-Joy levert vakwerk af en zet een furieuze, wraaklustige en standvastige Furiosa neer. Uiteraard kan ze Theron niet doen vergeten, maar dat was ook niet de bedoeling. Furiosa krijgt een misschien een wat onnodig achtergrondverhaal, maar het levert wel een fantastische film op. En een schitterende bioscoopervaring.
Met Poor Things laat Emma Stone zien wat ze allemaal in haar mars heeft. En dat de samenwerking met Lanthimos nog jaren mag doorgaan als dit het resultaat is. Net zoals The Substance is dit een unieke film die alleen gemaakt kan worden door een regisseur die complete vrijheid heeft en een grenzeloze fantasie en verbeeldingskracht. Poor Things is met geen één andere film te vergelijken en het knappe is ook dat iedereen begrijpt wat voor film dit moet worden. Van de regisseur tot aan de make-up afdeling. Soms compleet geschift, grappig, expliciet, en op een vreemde manier ook een feministische coming of age film.
https://filmadelphia.org/wp-content/uploads/2024/10/Anora_web-1-1-1024x559.webp
Winnaar van de Gouden Palm op het festival van Cannes. De reis die Ani aflegt in deze film is enerverend en onvergetelijk. Screwball-achtig, met een einde waarin Ani eindelijk haar pantser afgooit en in tranen uitbarst. Het acteerwerk van Madison wordt terecht met prijzen overladen, maar ook de andere acteurs zetten formidabele rollen neer. Extravert en uitbundig, soms juist rustig en introvert (Borisov). Sean Baker heeft een aantal geweldige films afgeleverd, maar dit is voor mij zijn best werk tot nu toe.
Tja, wat valt er nog over deze film te zeggen. The Substance is gruwelijk, hilarisch, maatschappijkritisch, enerverend en uniek. Fargeat verdient alle credits (misschien meerdere Oscarnominaties?) voor een film waar ze duidelijk haar stempel op heeft gedrukt. Fijn dat er nog regisseurs zijn met zo'n eigen stijl, ambitie en zeggenschap. En dat ze daarvoor de ruimte heeft heeft gekregen is natuurlijk ook compliment waard aan de studio. Moore, Qualley en Quaid zijn perfect gecast, en alle drie leggen ze hun ziel en zaligheid in de rollen. Zonder schroom, vol zelfvertrouwen en overduidelijk ook vol vertrouwen in de aanpak van de regisseur. The Substance is een film die niemand snel zal vergeten denk ik.
2. Dune: Part Two (Film, 2024)
Mijn nummers 1 en 2 stonden eigenlijk begin maart al vast. Dat Dune: Part Two bij mij hoge ogen zou gooien kwam niet als een verrassing, maar dat de film met gemak deel één overtreft wel. Visueel staan beide films op eenzame hoogte en ook het script zit ingenieus in elkaar. Steracteurs stonden blijkbaar in de rij, en allemaal geven ze zelfs de kleinste rol glans. Bardem blijft geweldig, maar het gaat hier natuurlijk om Chamalet en Zendaya. Het zijn twee frêle acteurs, maar wat een kracht en charisma stralen ze hier uit. Kom maar op met deel 3 Denis!
1. The Zone of Interest (Film, 2023)
https://www.reggehof.nl/site/assets/files/20750/zone_of_interest_fridayonesheetcrop860.1280x1280.jpg
Tijd geleden dat ik na afloop van een film gewoon vijf minuten wezenloos voor mij uit heb zitten staren. The Zone of Interest is zeker niet perfect, maar de zeggingskracht van het verhaal en de ijzingwekkende, achteloze en emotieloze benadering van de personages tov het concentratiekamp snijdt diep door de ziel. Jonathan Glazer heeft een unieke film gemaakt en het einde met de echte beelden van Auschwitz blijft een perfecte afsluiter. Wat een film. Mijn nummer 1 van 2024.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
9. The First Slam Dunk (Film, 2022)
(afbeelding)
Een weergaloze animatie-en sportfilm ineen. Het verhaal van Slam Dunk zal zeker niet de originaliteitsprijs winnen en het einde is voorspelbaar, maar de reis ernaartoe is weergaloos. Vooral de emotionele kern van de film is ijzersterk en de band tussen de broers en overige familieleden, gecombineerd met de enerverende en spannende basketbalscenes, levert een unieke film op.
Deze was ik helemaal vergeten! Ook dit jaar gezien, vergeten een stem te plaatsen
. Mooie lijst wel, IH88