• 10.980 nieuwsartikelen
  • 9.001.999 stemmen

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Actie / Avontuur | 115 minuten

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: Adam Wingard

Met onder meer: Rebecca Hall, Brian Tyree Henry en Dan Stevens

Releasedatum: 28 maart 2024

Plot Godzilla x Kong: The New Empire

Na de gebeurtenissen in 'Godzilla vs. Kong' zijn de twee titanen op vriendschappelijke wijze hun eigen weg gegaan. De almachtige en angstaanjagende wezens moeten het echter opnemen tegen een kolossale, onontdekte bedreiging die verborgen ligt in de holle aarde: de Scar King. Het oeroude beest, dat in staat is om de energie uit de holle aarde naar zijn hand te zetten, stelt hun levens en die van de mensheid op de proef. Terwijl de mythische strijd plaatsvindt, ontdekt men meer over de oorsprong van Godzilla en Kong, evenals de mysteries van Skull Island en daarbuiten.

avatar van schumacher

schumacher

Wat mij snel opviel: jaren 80 vibes.

Dit is mijn film zoiets, love it.

Genoten vh begin tot het einde, geen seconde verveeld.

Nacho's mee kaassauske en goeie grote cola en genieten maar.

Aktie was top, daarvoor ga ik ook deze gaan kijken e, niet om saaie dialogen of weet ik veel te moeten aan horen, lekker vette aktie en wat humor erin ook, zalig.

Top film.

avatar van Phantasm

Phantasm

Film met goede special effects, prima mee vermaakt.

avatar van Flipman

Flipman

Misschien krik ik mijn score nog wat op voor de bij vlagen aangename eighties throwback soundtrack, maar dit was me een bloedeloze ravage, zeg. Geen enkele scène wist ook maar een enkele emotie bij me los te krijgen dan ergernis. Ik kon me aan geen enkel personage binden en het conflict boeide me allemaal nog minder. De hele opbouw vond ik strontvervelend. Wanneer je ook maar een deel van Michael Bay's Transformers hebt gezien, weet je precies wat je kunt verwachten. Misschien zijn de karakters hier wat minder irritant, maar dat is het enige noemenswaardige verschil. Oh ja, Kong en Zilla spreken niet, noch kunnen ze in voertuigen veranderen. Dat dan ook nog.

avatar van Foose

Foose

Tjah, los van het feit dat Kong écht wel cool en mooi geanimeerd is, heeft deze film niets om het lijf.

Een flinterdun verhaal dat nog eens aangedikt wordt met allerlei onnodige kronkels zoals een vliegende mot, andere apen die een soort oeroude Godzilla aansturen, ... die allemaal uit andere werelden komen en dan toch weten met elkaar te 'coliden' en dan gaan we als kers op de taart nog eens alle zwaartekracht wegnemen ook. Kong met robotarm? . En altijd die cliché typetjes.. de zogezegde funny oneliners spuiende sidekick, een Ace Ventura dierenarts met Magnum PI Hawaii hemd die spirituele onzin uitkraamt en in alle gevaarlijke situaties de smile niet van zijn gezicht kan vegen, een doofstom meisje die plots de sleutel tot alles in handen heeft? Alé komaan.

Dit was allemaal veel te ver gezocht en geen enkel personage (behalve Kong) kon me eigenlijk boeien. De actie was al bij al vrij schaars maar wel goed.

Je merkt echt wel dat de inspiratie op is en ze gewoon opnieuw een visueel spectaculair filmpje willen brengen, zonde, maar dat is voor mij helaas het merendeel van hedendaagse cinema.

avatar van rep_robert

rep_robert

The Oceanic Six schreef:

Haha hoe kom je hierbij. Minus One zit vol met spektakel, maar wel met een deftige opbouw. Ik ging zelfs om de karakters van de mensen geven, wat me nooit boeit bij dit soort films. En de actie was werkelijk imponerend, net als dat Godzilla zelf echt oogverblindend mooi in beeld kwam.

Minus One is een meesterwerk, niet toevallig vanuit Japan waar ze snappen waar Godzilla voor staat. De essentie van Godzilla is dat je snapt waarom hij bestaat en waarom hij aan land gaat. Waarom men hem vreest, maar ook waarom hij doet wat hij doet. Godzilla is een metafoor voor de atoombommen die op Japan vielen. De angst om weer aangevallen te worden door iets groots en onverslaanbaars.

Godzilla x Kong is generieke troep. Heb me er best mee vermaakt maar het sloeg nergens op. Minus One herinner ik me over een paar jaar nog wel.

Daarin verschil ik toch van mening. De film ziet er goed uit, maar niet 100 miljoen goed. Wat ik zeg is dus dat Minus One het gebrek aan budget prima camoufleert door een veel groter focus op de mensen te leggen. Dat pakt goed uit omdat er een goede script ligt. Maar dit is tegelijkertijd overduidelijk een reden om om rondom een krapper budget heen te weten. De momenten met Godzilla zijn genoeg aanwezig in die film, wat knap is voor dat budget. Maar het is overduidelijk veel minder aanwezig dan in deze film. Daarin zie je uiteindelijk nog het verschil in budget, al valt het zelfs bij deze film relatief mee voor een blockbuster.

Met de essentie van waarom Godzilla bestaat en waarom hij aan land gaat vind ik minder sterk in je betoog. Het is niet meer dan een puur kwaadaardig wezen in Minus One. Prima hoor. Maar er zit verder niet meer achter zijn verschijning. Buiten de symboliek die je achter Godzilla in het algemeen kunt leggen, maar dat is niet aan die film. Maar de hele ontstaansgeschiedenis tientallen jaren geleden.

Ik vind Minus One ook veel beter, maar ik kan dit ook gewoon waarderen om wat het is. Het is fijn om weer eens een ongegeneerde blockbuster zonder al te veel pretenties in de bioscoop te zien. Daar is niets mis mee. What you see is what you get en het pretendeert niet (ook niet in de trailers) iets anders te zijn.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

rep_robert schreef:

Ik heb deze Godzilla x Kong ook gewoon een voldoende gegeven he, heb me er best mee vermaakt. Niks mis met af en toe eens plat popcornvermaak. Sterker, het is mijn favoriete genre. Maar deze film is wel heel kaal qua script. Ik vind Minus One zoveel beter omdat ik daar Godzilla imponerender vind. En ik meen als ik zeg dat ik Minus One echt visueel mooier vind. Daar zitten zulke dikke momenten in, zoals Godzilla die zijn atomic breath met blauwe schubben aan het opladen is. Of de clash met de marineschepen en de verwoesting van Tokio. Bij Godzilla x Kong voelt de actie vrij nietszeggend aan, voor 90 procent ook in de verborgen onderwereld waar alleen maar bergen en lucht is. Ik vind het gevoel van schaal ontbreken, dat keert pas terug in de scènes bij de piramides en Rio. En wat ik ook gek vind, binnen 4 maanden komen er 2 Godzilla films in de bios, dan ga je gewoon vergelijken. Deze film had beter in het najaar of volgend jaar kunnen verschijnen. Had ik misschien een halfje meer gegeven. Komende maanden komen er veel popcornfilms weer uit en ik vermoed dat Godzilla x Kong mijn top 10 niet gaat halen.

avatar van teigertje

teigertje

• 1989 berichten

The Oceanic Six schreef:
Godzilla x Kong heeft een vermakelijk bioscoopbezoek opgeleverd, maar is verder zo plat als een dubbeltje op bijna elk vlak. En nou liggen mijn eisen niet zo hoog bij dit soort popcornentertainment, maar dan nog voelt het op zoveel vlakken zwak aan. Het goede nieuws is dat ze al die menselijke bullshitverhalen die niemand bij dit soort films wil zien flink hebben geminimaliseerd, maar dit is wel zo'n CGI film dat er nauwelijks nog een ziel in zit. Het raast allemaal in een hoog tempo langs je heen, behalve dan de finale die weer opvallend kort is in Rio de Janeiro. De film is ook zo plots voorbij, beetje gek. Maar Godzilla en Kong (met een mecha-arm!) die vechten in een onderwereld zonder zwaartekracht, je zou toch bijna denken dat de schrijvers aan de verdovende middelen zaten tijdens de productie.

Positief is wel dat Kong en Godzilla mooi geanimeerd zijn, net als Mothra die in een felle gloed je als kijker een epileptische aanval bezorgt. Godzilla heeft nu weer roze schubben als hij zich aan het opladen is. Het zag er wel mooi uit, al heb ik liever het blauwe. Jammer dat Godzilla weer een bijrolletje heeft voor lange tijd, ik vind hem veel leuker dan King Kong.

Het is dus ondanks het allemaal niet zo best is wel leuk om te kijken en daar gaat het uiteindelijk om. Maar ik vind solo-films als Kong: Skull Island of de fantastische Japanse Godzilla film Minus One van eind vorig jaar veel beter. Dat zijn films die je gewoon kijkt voor het plot en de knallende actie. Godzilla x Kong voelt leeg aan. Een Big Mac, effe lekker happen maar daarna vraag je je af waarom je er nou zo'n zin in had.

Hee....heb jij toevallig aandelen bij de Mac nu weer een big mac, en dan boordje kroket.

En tegen Rep Robert zeggen generieke troep, wat een onzin....dat is de tand des tijds, ik zie ook liever poppen technieken..zoals van Jim Henson en team als voorbeeld, maar helaas is nog maar zelden.
Generieke troep, gewoon onzin wat je zegt....deze film is fenomenaal mooi gemaakt.
Maar ja....jij kan het vast beter gekund deze film maken achter jou laptop..met een boordje kroket erbij ..hou toch is op joh

avatar van aspro

aspro

He hem op Dinsdag 02 April gezien in

3D.

Redelijk film.

Vooral in het prille begin een liedje

"Welcome to my world"

En ik dacht dat het gezongen word door Jim Reeves

Was zo voorbij de 116 minuten

avatar van eltorro

eltorro

Het lijkt erop dat ze de smaak te pakken hebben voor het monster universum. Qua kwaliteit zijn de films steeds meer steady en het universum van de monsters boeiender. Enige wat duidelijk mist is de schaal van de monsters. Wat Pacif Rim en de eerste godzilla film nog zo goed deden is de grootte goed in beeld brengen. Maar Godzilla en king kong lijken wel steeds kleiner te worden. Ook bewegen de monsters veel te snel. Als ze de monsters beter in beeld brengen, Hollow earth wat meer achterwege laten en de monsters weer trager maken zijn de films bijna perfect. Deze monsters zijn inmens en dat wil je in de films ook echt voelen. Je wilt niet dat deze films gaan aanvoelen als een planet of the apes kloon.

Dat terzijde: prima toevoeging aan de monster films en de formule is bijna compleet.

avatar van woeler82

woeler82

Godzilla x Kong is niet de film die ik graag wou zien

De eerste 20 min was redelijk en de laatste 20 min was redelijk maar voor de rest viel de film me tegen.

Goed voor 1x kijken , daar blijft ook bij

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Mwoh. Drie jaar terug kregen we eindelijk volledige verwoesting bij daglicht te zien na twee films rond Godzilla die veelal in het donker speelden. In deze film komt die verwoesting netjes terug maar de wow-factor is toch een stuk lager. Deels doordat er niets nieuws in zit, deels doordat het nogal rommelig gefilmd is en deels door de vrij lelijke cgi en look. Die openingsscène alleen al. De achtergronden lijken een soort ode aan oude films met die kleuren en haast schilderachtige uitstraling, maar in zo'n moderne film werkt dat niet (en geen idee of het een ode is of gewoon onkunde).

Wat ook meespeelt: inhoudelijk is dit ding enorm zwak (vergelijk dit met de recente Japanse Godzilla-film) waardoor de nadruk op verwoesting komt. Maar na zoveel films vol cgi red je het niet meer enkel daarmee, dan moet je wel meer doen. Die grote ontploffing in de Japanse film was wel indrukwekkend. Maar ook als ik beelden terugzie van Godzilla uit 2014 dan zit daar zo veel visuele kracht in. Daar zat een regisseur in de stoel die een visueel idee had en dat uitstekend uitvoerde vol fijne momentjes die blijven werken. In deze Godzilla x Kong zit eigenlijk geen enkel memorabel shot.

De film gaat wel vlotjes maar slaat verder ook nergens op en is vrij lui. Als er een probleem is, dan is er altijd weer een stuk onbestaandbare techniek dat men kan gebruiken. Veel recente Marvel-films hadden daar ook steeds meer van te lijden. Al met al een hele matige film die echter niet verveelt (ook omdat de film deels een zoektocht is en ik als kijker ook niet precies weet wat er gaat gebeuren, dus de film houdt wel de interesse vast) maar ook verder echt helemaal niets doet. 2,5*.

avatar van Doom4

Doom4

Geweldige film. Omdat ik toch meer fan ben van godzilla dan kong krijgt hij een half punt aftrek.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Aangenaam verrast zeg. Zeker na die bizar lage RT score, maar keer op keer laat me dat weer zien dat die score niets zegt.

Ik kijk naar dit soort films om tof uitziende monsters te zien vechten, de reboot deed dit veeeeel te weinig, sterker nog er zat een scène in dat Gojira eindelijk los ging en wat gebeurd er, we zien de helikopter deur sluiten. Bij King of the Monsters was het al beter, maar te weinig Gojira. In het vervolg daarop was het al een stuk beter en nu bij deze kan ik echt zeggen...

They understood the assignment!

Ja, er zitten nog genoeg scenes met mensen in en ik vond ze boeiender dit keer dan voorheen. Echter is de balans tussen monster en mensen scènes veel beter nu. Kong is echt te gek, echt genoten van zijn scènes en die nieuwe kleinere aap vond ik ook prachtig, evenals alle andere nieuwe monsters. Het verhaal is natuurlijk gewoon weer de grootste onzin die je kan bedenken, en toch stoorde het me niet. Mooie gebieden ook. Rebecca Hall net als in het vorige deel doet het leuk, kon Dan Stevens ook wel waarderen als nieuweling.

Please laten ze dit nu voortzetten, dus dat we echt genoeg monsters zien, de gevechten en als het even kan gewoon nog minder scènes met mensen hoor. Leuk!

avatar van Shadowed

Shadowed

Een vervolgfilm waarin de voornaamste actie zich in een fantasiewereld afspeelt, maar spijtig genoeg wordt het betere spektakel gebracht binnen een stedelijke achtergrond. Tegen de tijd dat de echt spetterende, indrukwekkende beelden naar buiten komen zit je als kijker opgescheept met een bedenkelijk verhaal en niet altijd even interessant bombast. Het acteerwerk dat alle beelden aan elkaar praat is per definitie niet slecht, maar de rollen zijn dermate achterlijk vormgegeven dat geen enkel castlid kan stralen. Het personage van Kaylee Hottle zit al helemaal tegen het belachelijke aan, een regisseur als Adam Wingard had dat echt in moeten zien. Geïnteresseerde kijkers zullen moeten weten dat al het spektakel zowat uit de computer komt en daarin niet bepaald overtuigend oogt, maar eenmaal de film dan echt uitpakt, kijkt het erg lekker weg. Ik heb me zeker niet verveeld, maar vraag me wel af hoe ze dit soort onzin toch elke keer verzonnen krijgen, laat staan dat ze er meer dan honderd miljoen voor krijgen.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Wat ik overigens tof vond om te zien..

Omdat we een hele tijd scenes van de monsters zagen en hoe ze tegen elkaar vochten, realiseerde ik me even niet hoe super groot ze eigenlijk zijn. Tot de scène op het strand in Mexico waar je dan ineens ziet dat de mensen echt als mieren zijn voor de monsters. Gewoon cool!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film met een monster als dit moet de nodige fun, spanning of avontuur hebben. En zeker bij de nieuwe Godzilla films ontbrak dat wel eens. Kong: Skull Island was beste mooi. Visueel, avontuurlijk en de nodige actie. De clash Godzilla vs Kong was een dieptepunt helaas, dus toch met wat vrees naar deze Godzilla x Kong gaan zien.

Kong en Godzilla zijn alvast goed gedaan en hebben in beperkte mate ook wat meer karakter gekregen. Leuke actie en niet te veel menselijke personages. De fantasiewereld is qua CGI dan weer een heel pak minder en het verhaal werkt ook niet echt. Wel jammer, omdat je met Kong en Godzilla zoveel kan doen. Het lijkt wel Alien vs Predator waarin het niet echt lukt om de twee legendarische monsters op een quasi zelfde niveau bij elkaar te brengen.

Godzilla x Kong kan wel nog genoeg entertainen, zeker op een groot doek. We zitten al nr 5 in deze Monsterverse en van beide monsters zijn al zoveel versies gemaakt. Maar volgens mij is er nog genoeg creatieve ruimte. Alleen zitten de makers teveel met de franchise in hun hoofd ipv gewoon een goeie film af te leveren.

Wat een slechte film zeg ik heb van alle Kong en Godzilla films genoten maar dit draaide alleen om de special effects gooi gelijk nog een paar Autobots in de film draaide totaal niet om het script of de verloop van de film ik denk dat de editor de grote man was in deze film