Godzilla (2014)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Gareth Edwards
met Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston en Elizabeth Olsen

Wanneer boosaardige wezens, versterkt door de wetenschappelijke arrogantie van de mens, de mensheid en haar voortbestaan bedreigen slaat Moeder Natuur terug met haar eigen ultieme wapen, Godzilla, een verwoestende natuurkracht, die het in een heftige strijd zal opnemen tegen deze creaturen. Temidden van alle geweld en chaos volgen we drie leden van een gezin. Joe Brody (Cranston) is een wetenschapper in Japan. Hij ontdekt als één van de eersten een anomalie in sonargegevens en is net met zijn onderzoek hiernaar begonnen wanneer de hel losbarst. Zijn stiefzoon Ford (Taylor-Johnson), een jonge marineofficier, probeert ondertussen terug te keren naar zijn gezin in San Francisco, waar zijn vrouw Elle (Olsen), een verpleegster, haar handen vol heeft met het helpen van mensen in nood.

avatar van Kondoro0614
Gisteren deze film tijdens zijn priemére mee gesnoept op Veronica en ik moet zeggen dat ik hem nog net zo leuk vond als de eerste keer zien en hoewel ik me er niet zoveel meer van kon herinneren was de zit gisteren nog best te doen, buiten het feit om dat er misschien wel honderd reclames door heen gedrukt werden. Over het algemeen ben ik wel fan van dit soort films en kan ik werkelijk genieten van CGI werken die best van niveau was.

Over de CGI is er niet veel op aan te merken, echter toch wel makkelijk gespeeld door Gareth Edwards door de film constant in het donker te brengen, zeker als de monster eens wat meer duidelijkheid horen te krijgen vond ik dat ik ze te vaak in het donker moest beschouwen en dat is misschien toch wel een valreep van de film, het is veelte donker op te veel momenten. Echter, wat je kon zien zag er wel vet uit. Het geluid was inderdaad ook een pluspunt, en met een dolby systeem (wat ik overigens niet heb) is dit natuurlijk een prachtige zit, zonder ook trouwens.

De cast deed het prima, maar van Bryan mistte ik soms nog de nodige minuten, die had ik wel vaker in de film geschat. Voor de rest was het een leuke maar, geen speciale cast die op veel punten niet echt héél erg boeiend over wisten te komen.

Ik wil alle ‘Godzilla’ films nog eens een keer gaan kijken, het lijkt me en leuke reeks. Om er dan ook echt een verhaal aan vast te knopen is het wat makkelijker. Nu volgen we wederom ontzettend grote wezens die de aardbodem onveilig maken, Godzilla is daar ééntje van waarvan men zegt dat het een oude dino is die de wereld eigenlijk wil beschermen van een aantal vijanden, ook ontzettend grote wezens. Deze wezens leven op radioactieve stoffen en gaan dus veel doelen langs waar ze dit kunnen eten, kernkoppen, opslaglocaties en noem zo maar op. Nu moet de mens en Godzilla er voor zorgen dat de wereld weer in één geheel komt en er geen vijand meer is, echter is dit niet zo makkelijk gedaan.

Al om al, (ik houd het wat korter omdat ik nog wat anders moet doen) vond ik dit wel weer een leuke zit. Het werd nergens echt ontzettend speciaal maar, in het algemeen was het geen ramp om naar te kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kondoro0614 schreef:
Ik wil alle ‘Godzilla’ films nog eens een keer gaan kijken, het lijkt mee en leuke reeks.

Sterkte. Heb ik een aantal jaar terug gedaan. Is echt niet leuk, wat zit er vreselijk veel doodsaaie, beroerde troep in die reeks. Zou je wel adviseren het origineel eens te bekijken. Erg boeiend en daar zit wel een prima verhaal met spanning in.

avatar van BabaDook
Heb deze film gisteren voor het eerst gezien. Wat een verschrikking. Ik dacht even dat mijn televisie het niet goed deed, maar ik vond het een akelig donkere film.

De acteurs vond ik bijzonder saai en voor mij ging het verhaal erover dat er een ultiem gevecht zou plaatsvinden. Helaas ook niets van gezien behalve 3 houterige stukken worstwezens. Godzilla zwemt met de snelheid van 35 knopen en op het vasteland is hij zo traag als een schildpad.

Als laatst begreep ik de relatie tussen kind, vader en vrouw niet? De man is veertien maand weggeweest en moet na een halve dag alweer naar Japan vliegen voor een paar dagen om pa te bezoeken. Neem je gezin toch lekker mee en bestempel het als een familieuitje. Dan sluiten ze op het allerlaatste moment de film af met een vreselijke knuffel, mannemanneman. Sorry. Niet voor mij.

avatar van des1
Cranston totaal verspild talent in zo'n inspiratieloze blockbuster. Kon me totaal niet boeien. Daarom doorgezapt en dus geen rating.

avatar van 606
Deze komt niet stinissen Con air wel

606 schreef:
Deze komt niet stinissen Con air wel
Thx is aangepast.

avatar van Achilles
Neeeeee, ik wil terug naar de oude godzilla en zijn sfeertje..snik..

avatar van horizons
Herziening beviel een stuk beter. Alleen waarom zo donker allemaal? Neem toch een les bij Bay op dat gebied. Die ging in de eerste Transformers film ook in daglicht de actiescenes met flink veel CGI doen.

avatar van joeygamer2
Hele goede film! Heel erg spannend en er gebeurde veel in! Veel chaos ook, maar het was goed te volgen. Goede duistere sfeer en de muziek doet het hem ook...alweer een film die ik persoonlijk veels te underrated vind. Ook zaten er een paar emotionele stukken in. Kan niet wachten op het 2de deel misschien dat ik die zelfs in de bioscoop ga kijken...zeer goede film!!

avatar van Shadowed
Ok.

Amerikaanse Godzilla voor de tweede keer op het doek getoverd. Waarbij Roland Emmerich het eerste deel regisseerde, neemt Gareth Edwards nu de regie opzich. Dit doet hij niet slecht, en weet de effecten zeker goed neer te zetten.

Spektakel genoeg in deze film in iedere geval. Aaron Taylor-Johnson doet het best goed in zijn rol, en Elizabeth Olsen is ook niet verkeerd om tegenaan te kijken. Het duurt wel een poosje voordat de Godzilla zijn entree maakt, maar daarna is het wel flink actie geblazen.

Er zitten wel een paar fouten in de film. sommige gebouwen staan weer rechtop als ze omgegooid zijn maar dat is niet opvallend en ook niet storend. Ik heb me goed vermaakt, maar het verhaal stelt weinig voor.

avatar van IH88
“Mommy, look. Dinosaurs.”

Prima film. Vooral het eerste gedeelte van Godzilla is sterk, en de manier waarop de drie monsters het op het laatst tegen elkaar opnemen is schitterend in beeld gebracht. De film heeft in het middengedeelte wel wat problemen om het niveau vast te houden, en er zitten veel overbodige scenes en subplots in.

Taylor-Johnson, Cranston, Watanabe en Hawkins zijn allemaal goed op dreef, en nemen het materiaal gelukkig serieus genoeg. Olsen weet nog heel wat te maken van een wat ondankbare rol. Het gaat natuurlijk om de imposante gevechten tussen de monsters, maar er wordt ook genoeg tijd uitgetrokken om de personages en hun onderlinge band uit te werken. Gareth Edwards kent zijn klassiekers.