ad

Met onder meer: Alexander Skarsgård, Eiza González en Millie Bobby Brown

Releasedatum: 24 maart 2021

Over Godzilla vs. Kong

"One Will Fall"

In een nieuwe wereld leven mensen en titanen samen. Maar er is een geheime factie die wil dat de titanen oorlog met elkaar voeren, een strijd die al het leven op aarde zou kunnen bedreigen. Ondertussen trekt een vreemde seismische activiteit op Skull Island de aandacht van zowel Godzilla als Kong. Een oorlog lijkt onafwendbaar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Josh Valentine

Mark Russell

Walter Simmons

Ajax&Litmanen1

Goed nieuws voor fans van 'Godzilla vs. Kong': de franchise gaat door | FilmTotaal filmnieuws

Van mij hoeft het niet meer. Als je 4 van zulke films maakt en slechts 1 (Kong: Skull Island) scoort bij mij een dikke voldoende, dan laat het maar. Knap dat je dit soort waanzinnige films nog saai kunt maken zeg.

Maar als ze doorgaan, dan zouden ze eens moeten denken aan Pacific Rim erbij te betrekken. Een Jaeger vs Godzilla is misschien wel geinig.

Het kan toch niet al te moeilijk zijn om domme mensen te schrappen en gewoon knokkende monsters in beeld te brengen die steden slopen? Steden ja. Gevulde steden met mensen en verkeer, niet verlaten steden of natuurgebieden. Laat Godzilla eens Parijs, Londen of Rome slopen. Doe er eens wat creatiefs mee.

avatar van mrklm

mrklm

De sequel waar niemand op zat te wachten voldoet jammer genoeg aan de verwachtingen. Na 45 minuten heeft Godzilla een uitgelezen kans om Kong om zeep te helpen en tegen die tijd hoop je al dat hij jou uit je lijden verlost. Helaas blijkt Godzilla sportief te zijn en daardoor moet je nóg een uur kijken en luisteren naar benedenmaatse special effects, karakters uit de recyclebak en de meest verschrikkelijke dialogen. Kong beschermt de mensheid na een fist bump met een doofstom meisje. Natuurlijk! Alle clichés van het genre komen voorbij, evenals een grote hoeveelheid belachelijke wendingen. Joepie!

mrklm schreef:

Komt hij weer met zijn halve sterretje aan

De Trialer alleen al zegt mij al meer dan genoeg * deze film moet als de pest vermeden worden *

Echt te bizar voor woorden dat dit soort films tot op heden nog steeds gemaakt worden

Spuug lelijke gedrochten waarvan je de stank bijna kan ruiken

en verhaaltje dat geschreven lijkt tezijn door een kleuter aan coke ...................

avatar van Thomas83

Thomas83

Hoewel ik totaal geen behoefte heb aan die MonsterVerse-films vond ik de eerste twee lang zo slecht nog niet. Nou is deze nieuwe film wel enigszins een vooruitgang op de afschuwelijke derde film, maar veel zegt dat nou ook weer niet. De personages en dialogen zijn zo mogelijk nog zwakker in deze film. Misschien komt dat doordat men nu duidelijk de keuze heeft gemaakt om alles niet meer al te serieus te nemen, maar voor het eindresultaat maakt het amper uit. Je zit uiteindelijk toch naar de meest vreselijke typetjes te kijken.

Die complotdenker/podcaster was ook echt totaal niet grappig, en dat er in de film een doof inheems geadopteerd meisje zit dat een speciale band met Kong heeft is best schaamteloos. Een Japanner lijkt puur gecast om "Gojira" te kunnen zeggen, Maya is een rampzalig slecht personage dat alleen in de film zit omdat de actrice aantrekkelijk is, en de halfhartig uitgewerkte bad guy lijkt regelrecht uit een James Bond-film te komen. Millie Bobby Brown was geweldig in Stranger Things, maar in deze film bakt ze er weer niets van. Julian Dennison was alleen in Hunt for the Wilderpeople goed.

In elk geval spenderen we relatief weinig tijd met deze personages, waardoor de film uiteindelijk ook relatief kort is voor een monsterfilm, maar iedere minuut voelt er als een teveel eigenlijk, en er wordt nog altijd teveel tijd verspild aan oninteressante MonsterVerse lore. Daarnaast is een nadelige bijwerking dat de pacing heel raar voelt. Een fatsoenlijke opbouw is er amper. De actie is overigens nog best aardig (en in tegenstelling tot de vorige film een stuk beter te volgen), en in visueel opzicht is de film nog vrij sterk. Een tikkeltje kitsch vaak misschien, maar de overdaad aan neon is fraai, zeker tijdens het slotstuk in Hongkong. 1.0*.

• 20891 berichten

Geen empathie, Kong is te groot en ziet er niet uit, te bombastisch. De film lijkt meer op een videogame, slechte effects en het ergste geen emotie en drama. Met pijn en moeite een krappe vier dus 2*

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Ik ging zitten voor pulp en kreeg het ook. Stiekem hoopt ik op wat kleine kwalitatieve verrassingen hier en daar, maar dat mocht niet zo zijn.

Het verbaast me bij deze filmsaga elke keer weer dat ze miljoenen steken in CGI-experts die baanbrekende beelden uit hun computer persen, maar dat ze het script laten schrijven door een verveelde VMBO-er.

Natuurlijk ziet het er weer prima uit, en wonder boven wonder spelen de meeste actiescènes zich een keer bij daglicht af zodat het allemaal wat beter te volgen is. Maar daar houdt het al snel op.

Wat direct opvalt: de mensheid heeft niks geleerd van de eerdere delen en blijft Godzilla maar aanvallen met straaljagers. De futiele raketten zijn amper speldenprikken, maar voor de kijker is het wel leuk als Godzilla de straaljagers uit de lucht mept. "Mayday mayday, ik heb niks geleerd van de vorige films, mayday mayday going down."

Ook opvallend: de cast is wederom geheel vervangen. Alleen Kyle Chandler mag nog even opdraven voor een volledig betekenisloos rolletje en is daarmee een heel, heel smal bruggetje naar het vorige deel.

Het hele subplot met de klokkenluider, de dochter en haar sidekick dient als comic relief maar slaat elke plank mis. Bij afwezigheid van Ken Watanabe mag een andere willekeurige Japanner het stokje overnemen om "Gojira" te roepen. Dit lijkt een eis te zijn van Japanners om met hun debiele bronmateriaal een Hollywoodfilm te mogen maken: er moet een Japanner in zitten die Gojira zegt.

Ook superlogisch: een schrijver van een verguisd boek over een onbewezen theorie wordt ineens leider van een taskforce en mag 20 minuten later het bevel voeren over een complete vloot met met kruisers en vliegdekschepen. En als hij dan het buitengewoon risicovolle commando geeft om alle schepen stil te leggen, is er niemand die hem tegenspreekt. Even later komt hij op het idee dat er heel veel helikopters nodig zijn en prompt verschijnen er heel veel helikopters die allemaal toevallig klaar stonden. De film is niet realistisch, maar mag daarom nog wel geloofwaardig zijn. Maar bij de Monsterverse ben je dan roepende in de woestijn.

De Japanners lieten in hun vreselijke Gojira films, die om onbegrijpelijke redenen aldaar nog steeds een cultstatus hebben, mannen in schuimrubber pakken tegen elkaar vechten in steden waarbij flats waren gebouwd van koelkast dozen. Mensen zag je niet.

Godzilla vs Kong (en de voorgangers eveneens) borduren hier naadloos op voort door af en toe een shot te tonen van vluchtende mensen terwijl een gigantische monster voet een taxi verplettert, maar als de camera dan uitzoomt op de vechtende monsters, zijn mensen dan weer nergens te zien. Compleet lege steden.

Weliswaar krijgen we als kijker te horen dat de stad Hong Kong het signaal heeft gekregen om te evacueren, maar dat signaal komt pas als de bekende vinnen van Godzilla reeds in de haven door het water razen.

Hong Kong heeft zo'n 8 miljoen inwoners en die krijg je natuurlijk nooit op tijd in kelders of waar dan ook. Maar goed, voor de kijker zou het ook niet zo leuk zijn om bij iedere voetstap van Kong of Godzilla tientallen mensen verpletterd te zien worden.

Sowieso is de grens tussen 'goed' en 'slecht' in deze filmsaga buitengewoon vaag. Misschien expres, maar ik vermoed vooral uit onkunde. Godzilla wordt in deze film aanvankelijk nog beschouwd als good guy, ondanks dat hij in vorige films bij iedere zwiepert met zijn staart een brug vernielt waardoor tientallen auto's met gezinnen de diepte in flikkeren. En zijn konto wordt er in dit deel natuurlijk niet beter op. Een bodycount wordt nergens genoemd maar het zal in de honderduizenden lopen (alleen zo'n kruiser heeft al snel 1500 manschappen aan boord). Al met al niet echt goed voor mijn sympathie voor Godzilla: in vergelijking met Kong is het echt een superlelijke, oliedomme hagedis.

Kong daarentegen doet wat hij al in in de jaren 30 deed: heel veel heisa maken maar ondertussen alles over hebben voor een vrouw. In dit geval heeft hij een bijzondere connectie met een doofstom inheems meisje. is zij toevallig doofstom? Praat zij toevallig in gebarentaal? Nee natuurlijk niet. Het komt amper als een verrassing dat zij Kong gebarentaal kan leren. Hierdoor wordt Kong nog wat menselijker dan hij al was en staat Godzilla er helemaal achterlijk bij met zijn domme lelijke bek.

De film vliegt echter het meest uit de bocht bij het ontdekken van de 'holle aarde'. Alles wat daar te zien is, nemen de personages zonder enige verwondering tot zich. Eentje weet er nog net een "its beautiful here" uit te persen. Waar het licht vandaan komt lijkt niemand zich af te vragen, of wie die tempel gebouwd heeft, of waarom die tempel aan de zijkant typisch neogotische raampjes heeft, enzovoorts.

Ondanks dat de poster roept "one must fall" weet je van tevoren dat dit noch Kong, noch Godzilla zal zijn. Het is een soort Batman vs Superman: na anderhalf uur stoeien met elkaar, werken ze samen tegen een nog groter gevaar. Dit gevaar kwam van "Mechagodzilla", die ik kende van enkele debiele posters van Japanse films uit de jaren 60. Wel grappig dat ze die er dan in hebben geschreven.

Nee dikke kutfilm natuurlijk, precies wat je verwacht, 3 sterren.

P.S. na het zien van het vorige deel vroeg ik mij af hoe ze de relatief kleine Kong (volgens bronnen 30 meter groot) een match konden laten zijn voor de enorme Godzilla (naar wat ik heb gelezen is hij 150 meter hoog). De oplossing is simpel: maak Kong ook ineens 150 meter...

Captain Pervert

Al vaker gezegd, maar jij hebt echt veel schrijftalent. Heb je review weer met een grote lach zitten lezen.

Ik heb er jaren terug een taak van gemaakt ze allemaal te zien

En nee, ik zou het inderdaad niemand aanraden. 90 procent is echt pure meuk dat net zo treurig is geschreven als deze film maar eruit ziet of 2 schoolkinderen met monsterpoppen spelen.

Het origineel uit 1954 raad ik trouwens wel iedereen aan. Echt goed.

Dit irriteert mij dus mateloos bij deze hele Monsterverse reeks. Ik zou het heel verfrissend vinden om eens tientallen geplette mensen te zien. Het stoort echt dat 2 megamonsters vechten in wereldsteden die plots helemaal leeg zijn. Dan is het ook veel minder cool. Ik wil menselijke ellende zien, dat is veel toffer. Jammer dat ze dit soort films niet r-rated durven te maken. Ik kijk liever naar een film als Cloverfield waar ze wel een monster een stad kapot laten rammen inclusief vele doden.

Ook eens. En dat is jammer, want Godzilla is op zich ook een beschermer van de aarde, maar men probeert wel duidelijk de sympathie bij Kong te leggen. Behalve op het einde, dan mag Godzilla nog even de held spelen.