Kingu Kongu tai Gojira (1962)

Alternatieve titel: King Kong vs. Godzilla

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ishirô Honda
met Tadao Takashima, Kenji Sahara en Yu Fujiki

Mr. Tako organiseert een expeditie om de legendarische King Kong naar Japan te krijgen. Ondertussen ontdekken twee Amerikaanse piloten dat Godzilla uit zijn ijsberg is ontsnapt en op weg is gegaan naar Tokio. Als King Kong dan ook nog eens ontsnapt, gaan de poppen helemaal aan het dansen, en alleen een nieuw soort super-draad, ontwikkeld door de jonge Kazuo, kan de monsters nog in bedwang houden.

Hmmm, ik had toch een Japanse versie te stekken met subtitles, maar kan even goed een fansub geweest zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zal nog eens zoeken dan, dan moet dat van recente datum zijn. Je mag ervan uitgaan dat ik qua Godzilla redelijk op de hoogte ben (hoop ik). Van Kaiju films zonder degelijke release zijn er inderdaad ook fan-subs in omloop (van Gamera waren die er voordat Shout! met zijn uitgaven begon). Voor Honda geldt dat nog altijd voor Gorath/Gorasu - dat is ook nog wachten op een officiële. Die fanuitgaves zijn trouwens erg goed van kwaliteit en altijd OAR/subs.

Mochizuki Rokuro schreef:
Er zijn 10 Godzilla's in Nederland uit op DVD, toch een behoorlijk aantal van de 28. Ze zijn wel OOP, dus goed zoeken. Alle andere delen zijn uit in diverse releases (R1, R2, R3 en R4 als je ze compleet wil hebben). Deze is er alleen in een dub helaas, net als Destroy All Monsters!. De rest is allemaal origineel met subs. Zie ook dit topic (als je zoekt op mijn username staat er een overzicht van alle releases - een berichtje van maart 2009).

Ah thanks! Fijn dat King Ghidorah ook is uitgebracht, dat was vroeger toch wel mijn favoriete Gojirafilms in de tijd dat BBC ze nog wel eens uitzond!

Edit: kun je me ook vertellen of ander Kaiju films als Rodan in Nederland te verkrijgen zijn? Zou hier graag meer van aanschaffen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Rodan is er alleen in Regio 1 (Samen met War of the Gargantuas - er is ook een enkele uitgave, maar dat betreft ook een dub)

In Nederland is er naast 10x Godzilla bij mijn weten alleen één Gappa-film op DVD uitgebracht. Gamera is inmiddels ook allemaal te krijgen, maar uitsluitend Regio 1.

En als écht alles wil hebben (en wie wil dat nu niet??) kun je nog 3 Mothra films vinden met uitsluitend Duitse subs.

Mochizuki Rokuro: als Kaiju-kenner, kan jij vertellen hoe men tegen films als deze aankeek in hun tijd? Spectaculaire special-effect films als kitscherig maar charmant huis, tuin en keuken knutselwerk?

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik ben niet zozeer een kenner, als wel een liefhebber. En door dat laatste wél goed op de hoogte van de releases.

Wat ik van Kaiju films weet is dat het 'serieus' begon met Godzilla. De eerste film is natuurlijk behoorlijk afwijkend van de andere. De tijd waarin Godzilla werd ontwikkeld was er natuurlijk nog het grote trauma van WOII. En de fascinatie van Japan voor atoomkracht/kernenergie, de angst voor de kracht van de zee én de verbondenheid met natuur en traditie zorgden op dat moment wel voor het instant succes van de monster formule. Na deel 1 was het direct duidelijk dat goede plots en verhaallijnen voor een avondvullende film problematisch zouden worden dus gooide het men al snel over de kinderboeg. Zowel in Godzilla als in de andere monsterfilms van andere studio's. In Godzilla komt heel af en toe het 'oorspronkelijke thema' van natuur, oorsprong, atoomenergie etc terug, maar de momenten zijn spaarzaam en zelden voeren ze de boventoon of zijn écht het onderwerp van het verhaal. In Gamera gebeurde dat ook één keer (die aflevering met de wereldtentoonstelling - ben even kwijt welk deel dat dat is).

Commercieel was het dus een succes, maar vanwege de inhoud verschoof de doelgroep, maar het bleef commercieel interessant tot in de Jaren 70. Daarom kwamen er talloze vervolgen, rip-offs en monsters-gerelateerde films vanuit de grote studio's. Net als dat in Nederland Cinekid wordt aangegrepen voor de release van kinderfilms was er in Japan in de schoolvakanties ook speciale Godzilla-evenmenten. Film, TV-serie en ik meen zelfs een gelezen t ehebben knutsel workshops. Dat het er goedkoop uitzag en de boel verder aan alle kanten rammelde werd toen ook al voor lief genomen. Geen state-of-the-art in elk geval. Nooit geweest. Serieuze studio's of auteurs-cinema van onafhankelijke geesten uit die tijd deden in elk geval nooit een beroep op Kaiju.

Uit onderstaand boek begrijp ik overigens dat het als het goed/kwaad thema in de cinema onderwerp was de filmindustrie voor de serieuze films voor volwassenen hun toevlucht namen tot de Yokai ipv de Kaiju. Je ziet ook van medio jaren 60 (toen Godzilla en Gamera helemaal in de kinderfilms terecht kwamen) ook een opleving van Yokai-films.

Dit is overigens een grappig boek over Kaiju. Ziet er erg verzorgd uit en treft precies de goede 'komische' ondertoon om het onderwerp te benaderen.

De Heisei-series in de Jaren 80 sloot meer aan bij de SciFi-actie film die je ook veel in Hollywood zag. Blijkbaar was daar behoefte aan. De films zijn over het algemeen snel en gericht op actie. In de Millennium-serie was het niveau van de film best wel goed. Dat heb je zelf ook kunnen zien. Deze serie is ook meer oldskool in de zin dat de originele Godzilla elementen en oorsprong er meer in terugkeren. Dat heeft denk ik wel alles te maken met het zichzelf heruitvinden van Japan en de Japanners rond de millennium-wisseling.

avatar van GrobbekuikenXL
Niet erg goed. Wel hilarisch. Kong ziet er echt niet uit. Binnenkort King Kong escapes kijken. Zou die leuker zijn ?

avatar van Sanderkeuh
Na een pauze van 7 jaar keert Godzilla terug, voor het eerst in widescreen én kleur.
Maakt het meteen aangenamer om naar te kijken, vooral op Kong's eiland maken ze gretig gebruik van kleuren. Door het kleurgebruik valt het wel wat meer op dat er gebruik gemaakt wordt van miniaturen maar dat mag de pret niet dunken.
Eveneens terug is regisseur Ishirô Honda, die ook de eerste Gojira regisseerde.
De film gaat verder waar Gojira no Gyakushû (Godzilla Raids Again) eindigde, maar voorkennis is zeker niet vereist om van de film te kunnen genieten.
Het is ook niet nodig om King Kong gezien te hebben aangezien Honda een losse remake maakt.

De nadruk ligt nu overduidelijk op de komische toon in plaats van op drama. King Kong aan balonnen!
De hoogtepunten van de film zijn uiteraard de gevechten maar ook de menselijke personages vervelen deze keer niet. Het typetje van de programmadirecteur is erg flauw maar het werkte wel.
Het gevecht van Kong tegen de gigantische octopus zag er opvallend realistisch uit, blijkt dat ze een echte octopus gebruikt hebben.
Wel een beetje zonde dat Godzilla, zelfs in de titel, naar achter geschoven wordt.
Het gevecht tussen Kong en Godzilla is topvermaak, al ben ik niet helemaal tevreden met de uiteindelijke winnaar.
Blijkbaar ging dit eerst een King Kong vs. Frankenstein film worden, van dezelfde regisseur als King Kong. Het idee kwam bij Toho terecht, die besloot om Frankenstein te vervangen door hun eigen monster, Godzilla.
De film begint als een vrij losse remake van King Kong en vooral op het einde komen de Japanse invloeden op het personage naar boven.
Welicht hebben ze de elektriciteitkracht overgenomen van het originele idee.
Oorspronkelijk was de regisseur ook van plan om dezelfde stop motion techniek toe te passen uit King Kong, maar omdat het budget dit niet toe liet komt er amper stop motion voor in deze film.

Vermakelijke film, al hebben de meesten wellicht genoeg aan de laatste 10 minuten.

avatar van Hansjepansje
Leuk!

Eerste film van de franchise die toch wel voluit de kaart van de humor trekt had ik het idee. Gojira had nog een sterke ondertoon die tegen kernwapens was gericht en ook Gojira no Gyakushû had nog een sterk uitgewerkt liefdesdeel. Dit derde deel is zowat van begin tot eind gericht op de pure fun. Heerlijke overacting door Mr. Tako, paar fijne grapjes, ook de scène met de eilandbewoners was wel geinig. Verder vooral een aaneenschakeling van leuke stukjes met daartussen redelijke saaie delen die gelukkig nooit té lang duren. Heerlijke scène met de octopus (briljant idee om een echte octopus te gebruiken); mooie, hoewel ietwat voorspelbare ode aan de originele King Kong; en uiteraard een hilarisch eindgevecht. En ach, uiteindelijk blijft het gewoon fun om een man in een rubberen pak maquettes aan gort te zien stampen. Daar gaat geen CGI ooit aan kunnen tippen. Dikke 3*.

avatar van Ajax&Litmanen1
In mijn queeste om alle Godzilla films eens te bekijken ben ik bij deze clash tussen Godzilla en King Kong aanbeland. Jammer genoeg is de titel het enige hoogtepunt van de film, want verder is het vrij lachwekkend. Zeker King Kong ziet er te nep voor woorden uit. Godzilla valt nog wel mee, misschien omdat hij een stuk trager dan zijn aap-collega is, waardoor het minder nep oogt. Het is alleen vrij lastig om dit serieus te nemen als je een man in een apenpak tegen speelgoed autootjes en huisjes ziet schoppen. King Kong die plastic stenen tegen Godzilla aan zit te gooien. Tsja. Ook de toon van de film is vrij luchtig, terwijl de eerste Godzilla film dat zeker niet was. Van mij hoeft deze reeks absoluut niet de slapstick kant op te gaan. Dan volgen er nog veel onvoldoendes ben ik bang. King Kong die via ballonnen wordt vervoerd
De film duurt me ook te lang met een kleine 100 minuten. De intro is enorm saai, pas zodra beide beesten gaan knokken is het wel aardig. Beter dat zulke films gewoon maximaal een minuut of 75 duren.

Stiekem is de film nog best genietbaar, ondanks dat ie echt slecht is.

avatar van Metalfist
Aap VS Hagedis

Net zoals Ajax&Litmanen1 ben ik aan een queeste begonnen, al gaat het bij mij niet om de Godzilla films. Hoewel het een reeks is die ik ooit nog wel eens volledig wil krijgen, ben ik begonnen aan de (officiële) King Kong releases. Na het teleurstellende vervolg (Son of Kong) op de originele King Kong film werd de gigantische aap even in de ijskast gestoken totdat hij er terug werd uitgehaald door Willis O'Brien. Dat was geen onbekende voor King Kong, O'Brien had als stop motion animator gewerkt ten tijde van de eerste King Kong films, en hij wou graag King Kong VS Frankenstein (een gigantisch monster dat werd samengevoegd uit allerlei andere dieren) maken.

Dat bleek echter niet zo gemakkelijk te zijn vanwege veel gedoe met rechten (filmstudio RKO was ondertussen in 1957 toch failliet gegaan en het merk Frankenstein was in bezit van Universal Studios, hoewel later bleek dat ze enkel het recht op de typische make-up bezaten) en uiteindelijk kwam het script in bezit van Toho Studios die besloten om King Kong het te laten opnemen tegen hun eigen Godzilla. Zo'n clash der titanen zorgde er in ieder geval voor dat de nodige verwachting werd opgewekt en het lijkt dan ook alsof Toho dacht dat ze met het idee zelf al genoeg hadden om een boeiende film te maken. De climax waar beide monsters het dan eindelijk tegen elkaar opnemen is dan ook heerlijk vermaak (King Kong die een boomstam in de bek van Godzilla probeert te rammen!) waar veel miniatuurgebouwen in de vernieling worden getrapt, maar het duurt toch wel lang vooraleer de film echt op gang komt. Vooral omdat beide monsters hun introductie moeten krijgen waardoor je het gevoel dat je naar twee verschillende films zit te kijken.

Geen stop motion dus, hoewel het hier en daar nog wel gebruik wordt, maar mannen in pakken! Qua design ziet Godzilla er een stuk beter uit dan King Kong, Godzilla gebruikte al van zijn eerste film in 1954 het man-in-pak concept dus die hadden net iets meer ervaring vermoed ik, maar dat neemt niet weg dat dit qua effecten toch nog altijd leuk blijft. Veel miniaturen, dan voel je meteen aan dat er iets staat te gebeuren, maar ook gewoon een aantal leuke visuele hoogstandjes. Zo neemt King Kong het op een bepaald moment op tegen een echte (!) octopus en dat is gewoon erg tof om te zien. De film steunt voornamelijk op de twee monsters, maar uiteraard moeten er nog echte acteurs aan te pas komen. Die zijn echter compleet inwisselbaar en stellen bijzonder weinig voor.

In 2020 staat alweer de remake gepland. Hoogstwaarschijnlijk een film die bol staat van allerlei CGI en ik betwijfel eerlijk gezegd of dat zou kunnen tippen aan deze heerlijke combinatie van een rubber pak en de nodige maquettes. Volgende in rij is King Kong Escapes waar hij het tegen een robot King Kong gaat opnemen. Kan al niet wachten!

avatar van alexspyforever
Simpel plot een beetje te simpel om er 90 minuten mee gevuld te krijgen want als de monsters niet in beeld zijn is het nogal saai. Vooral de dialogen zijn flauw en ondanks enkele verkrampte pogingen om er wat humor in te steken. Vooral die ene kerel met zijn snor was nogal over de top. Of het een betere film was geweest als ik de Japanese versie met subs had gekeken, ik twijfel er hard aan. Gojira is nog te doen maar King Kong ziet er echt niet goed uit. De octopus zag er nog het beste uit. Dat was nog het beste stukje (met enkele inlandse schonen). Pover plot, saaie karakters. Het eindgevecht tussen de titulaire karakters had nog wel zijn charme maar werd gaandeweg nogal kolderiek. Ook het gegeven dat King Kong zijn kracht kon halen uit elektriciteit klonk ook compleet belachelijk. Ik zou eerder het omgekeerde denken. Hoe KK dan toch kon winnen? Te weinig rampage ook. De originele Gojira ziet er op alle vlakken 10-tallen keren beter uit dan deze. Ook de orginele King Kong is een pak leuker.