Chikyu Kogeki Meirei: Gojira tai Gaigan (1972)

Alternatieve titel: Godzilla vs. Gigan

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jun Fukuda
met Hiroshi Ishikawa, Yuriko Hishimi en Minoru Takashima

Aliens proberen de wereld te veroveren en zetten daarbij de gevaarlijke monsters Godzilla en King Ghidrah in. De aliens besturen de monsters vanuit hun hoofdkwartier, een replica van Godzilla dat ergens in een pretpark staat.

erg goed hoe krijgen die japanners het voor elkaar

avatar van SuperSideSwipe
Geweldige Godzilla film, ik denk dat dit een van mijn favoriete is uit de hele reeks.

De twee geinigste vijanden van Godzilla zijn hier samen bezig om godzilla klein te krijgen. Ik vind de visuele effecten, de spanning en zelfs het verhaal erg goed, zeker voor de jaren 70 godzilla films is dit een uitblinker.

Zeker het kijken waard:

Vreemd, vond dit één van de minste Gojiras.

Het verhaal is deze keer wel érg knullig, maar vooral wat meer serieux in deze film vermoed ik, wat toch echt nefast is voor een Gojira film. Daarbij zien de monsters er ook echt lullig uit. Nu is dat in die andere films ook wel zo, maar Gojira die "praat" ? Daarbij klinkt hij als een LP waarmee ze aan het scratchen zijn.

Deze film mist fun en echte puberale debiliteit. Zelfs Gidorah, toch nog steeds m'n favoriete Gojira tegenstander kan daar weinig aan veranderen. Wel opvallend gaaf was de spin in het begin, op Monster Island. Jammer genoeg kwam die amper 5 seconden in beeld.

De rest is de gewoonlijke nonsens, maar wat duffer.

Kan die regisseur dan niks anders maken dan godzilla's???

avatar van Mochizuki Rokuro
Een mindere uit de serie, vooral door het stupide verhaal en de heel erg suffe uitwerking. Nou zou je kunnen zeggen 'what's new?', maar hier heeft Fukuda Jun duidelijk gekozen voor de kinder variant met dito hoofdrolspelers (nauwelijks droog achter de oren superheld-in-wording') en -nog erger- dito boeven. Bassie en Adriaan niveau zeg maar. Iets over een kinderpretpark met een monstertentoonstelling en dan 'mensen' die eigenlijk insecten blijken te zijn die een beroep doen op Gigan en King Ghidorah. Op zich een gaaf idee, maar volledig futloos uitgewerkt.

Maar zoals altijd komen aan het eind de monsters (trouwens als het een goede Gojira film betreft komen die altijd veel eerder ook al aan bod) en die maken in dit geval uitzonderlijk veel goed. Ongelofelijk gave gevechten dit keer met Anguirus die hoewel verslagen als een soort bowlingbal meer van zijn kracht laat zien dan anders. Grote pret! Ghidorah is zoals altijd het meest gave monster, maar er zijn weinig beelden van hem, omdat diegene die er zijn eindeloos worden herhaald. Godzilla wordt hier trouwens serieus verslagen!

Heel erg in twee delen dus deze film, omdat de boeven toestand in de verhaallijn dan wel gekoppeld zijn aan de monsters, maar in het echt is het gewoon twee maal losstaande ongein. De monsters gaaf, maar de omliggende raamvertelling volkomen knudde (ook het einde is dan weer kinderlijk sentimenteel).

Onderhond schreef:
Spiga! Dat was stock footage uit een andere Gojira film. Ik meen Son of Godzilla. Evenals het beeld van Kamacuras aan het begin.

avatar van kirk douglas
destijds niet bepaald een van mijn faforiten.
ondanks de typische knulligheid gaat het er hier nogal hard aan toe hier en daar spuit nog wel eens bloed. godzilla en anguiras krijgen er aardig van langs.
het verhaal eromheen is knudde.
de schurken wel weer typisch.
gouw maar eens herkijken.

avatar van zombie
Anguiras moet wel haast 1 van de sufste monsters van Monster Island zijn, zeg. Een op z'n knieen kruipende schuimrubberen egel die bijna de hele film door slaag krijgt. Waarom gaat Godzilla in godsnaam met hem om?

avatar van Ajax&Litmanen1
De zoveelste Godzilla film die helemaal niks brengt. Belachelijk verhaaltje rondom een pretpark en op het gevecht richting het einde na was het echt tergend saai. Wat hebben ze deze franchise verknald na een best wel goede originele film uit de jaren 50. Het is dat ik ze allemaal wil zien en hoop dat er soms een goede tussen zit, maar zulke rotzooi als deze neemt die zin wel weg.