Gojira tai Mekagojira (2002)

Alternatieve titels: Godzilla X Mechagodzilla | Godzilla against Mechagodzilla

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Masaaki Tezuka
met Yumiko Shaku, Shin Takuma en Kana Onodera

Godzilla maakt Japan weer eens onveilig, maar deze keer denkt een aantal wetenschappers er echt iets op gevonden te hebben. Op basis van het skelet van de Godzilla die ze in 1954 verslagen hebben, bouwen ze een cyborg-Godzilla, die minstens even sterk zou moeten zijn als het echte monster.

Mijn absolute lievelingsfilm maar mijn intresse in Godzilla zet hem op de tweede plaats

En Mechagodzilla is van Godzilla's cellen gemaakt?

Nou Meneer de Cyborg met cellen van Godzilla u moet u eigen is nakijken ander was de kortsluiting van u niet gebeurd en had u Godzilla vermoordt maar ja mensen zijn zoooo dom

Lollig weer, complete maar uiterst vermakelijk onzin.

Moet gezegd dat Godzilla er hier wat gevaarlijker uitziet, maar dat ligt vooral aan de ogen denk ik. Als je hem ziet staan met z'n ogen open ziet hij er nogal onbedoeld goofy uit. Brengt verder wel een hoop hilariteit met zich mee.

Vreselijke muziek en ditto acteerprestaties worden goedgepraat door vette knipogen en een film die zichzelf alles behalve serieus neemt. Of hoe noem je een film waar een Anti Megalosaurus Force squad inzit ?

3*, meer zit er ook hier niet in, je moet ook niet met sterren smijten natuurlijk. Enorm hoge funfactor, de rest is pretty ondermaats.

avatar van SuperSideSwipe
Ja een aantal van de meest recente Godzilla films begint wat twijvelachtig te worden. Ze schijnen inderdaad wat goofier te doen zoals Onderhond zei.

Maar dit is evengoed de moeite waard.
Ik vond godzilla er verder zeer goed uitzien. (voor zover iemand in een rubber pak er goed uit kan zien natuurlijk).

Niet de beste maar ook niet de slechtste godzilla.

kalashnikovboy
Erg vermakelijk Gojira film.

Het verhaal, daar moet niet teveel naar gekeken worden. Deze film sluit zich direct aan op de eerste film van Gojira uit 1954 en de aanval op het begin van de film zou de tweede Gojira aanval op Tokyo zijn. De Japanse regering heeft echter in de tussentijd twee andere monsters op bezoek gehad. Dit waren Mothra en Gaiga. Dit heeft de regering de gelegenheid gegeven veel onderzoek te doen naar sterke technologien om tegen deze gigantisch grote en sterke monsters te vechten. Helaas is Gojira andere koek en moeten ze een nieuwere manier zien te vinden om als winnaar uit te bus te komen.
Ze besluiten een mechanische look-a-like te maken die werkt met een DNA computer waarvan het DNA van de originele Gojira afkomstig is.

Over de productie is geen slecht woord te zeggen. Hoe oudbolig het er tegenwoordig ook uitziet (iedereen wordt verwend met CGI grapics), het blijft gewoon cool om gigantische grote monsters, waarin echte mensen zitten, te zien vechten in een gedetaileerde stad als Tokio. Alles is mooi in beeld gebracht en is zelfs in 2006 nog steeds een lust voor het oog.

Ook het acteervermogen van de spelers laat ik achterwegen. Dit heeft namelijk niet zo'n speciale rol in het geheel. Je kijkt niet naar zulke films om mensen goed te zien acteren. Wat er geacteerd wordt is voldoende en ik hoef geen overtolige drama en noem maar op te zien.
Wat wel belangrijk is, is hoe de gevechten lopen. Dit is erg vermakelijk om te zien en eigenlijks nog best wel stoer.

Gojira X Mekagojira is een vlotte film, die een gigantische schade achterlaat en voor geen minuut verveelt.

3.5

avatar van Lennert
Met de hoeveelheid keren dat films opnieuw gemaakt worden, ben ik de consistentie in de serie al lang kwijt. Dat wil niet zeggen dat het in dit geval een probleem is, want ik heb me uitzonderlijk goed vermaakt bij deze film. Zat in de BD box als 'Godzilla vs. Mechagodzilla', wordt op wikipedia aangegeven als 'Godzilla Against Mechagodzilla' en staat hier weer onder een andere titel bekend. Komt nog eens bij kijken dat de versie uit 1993 in de box als 'Godzilla vs. Mechagodzilla II' bekend stond en ook dit weer niets te maken heeft met de originele 'Godzilla vs. Mechagodzilla' uit 1974. Maar goed, in dit geval was ik zeer aangenaam verrast: de film is namelijk heel erg spectaculair in alle onzinnigheid die er omheen zat.

Godzilla ziet er voor de verandering eng uit en de film heeft ondanks de rubberen pakken heerlijke over the top actie die constant genieten blijft om te zien. Zelfs Mechagodzilla (ik heb liever andere monsters) was hier een stuk gaver dan bij de versie uit 1993 het geval was. Over the top versnellingen en vreemd wapentuig maken de lol alleen maar groter. Voor de verandering zaten er daarnaast ook interessante menselijke personages in de film en verveelde het geheel geen minuut. Zo wil ik er graag meer zien!

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit was weer ontzettend slecht. Afschuwelijk crappy special effects, die gewoon echt lelijk zijn. Niet charmant lelijk, maar gewoon kansloos. Goddank is de speelduur weer mooi ingekort tot anderhalf uur, hele goede zaak, maar vergeet de volgende keer niet dat het ook een beetje niveau moet hebben. Mechagodzilla is enorm saai, Godzilla zelf doet hier vrij weinig goed en dan blijft er eigenlijk niks over. Dit voelde weer als zo'n gedrocht van de reeks uit de 60's en 70's, een periode waarin deze franchise echt dramatisch was. Maar weer hopen dat de volgende beter is.