Gojira tai Mosura tai Mekagojira: Tôkyô S.O.S. (2003)

Alternatieve titels: Godzilla, Mothra, Mechagodzilla: Tokyo S.O.S. | Godzilla: Tokyo S.O.S.

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Masaaki Tezuka
met Noboru Kaneko, Miho Yoshioka en Katsuya Onizuka

Een jaar na het legendarische gevecht tussen Godzilla en Mechagodzilla, worden de twee monsters gedwongen om samen met Mothra een ultieme titanenstrijd aan te gaan, waarbij slechts één monster kan winnen. De inwoners van Tokio hopen dat ze na deze strijd eens en voor altijd van de monsters verlost zullen zijn.

avatar van bioscoopzaal
Er zijn natuurlijk niet zo heel veel mensen die nog warmlopen voor een nieuwe Toho-Godzilla (deel 598 ofzo), maar voor diegenen die het wel wat kan schelen is de (overigens uiterst vage) trailer hier te vinden.

avatar van JayLunar
Vergis je niet hoor; er zijn heel wat mensen die nog altijd met smart op de nieuwe Gojira wachten. Mij kan het ook wel degelijk wat schelen, zeker aangezien de regisseur hiervan ook het erg goede Gojira tai Megagirisu heeft gemaakt.

Trailers daarentegen kunnen me totaal niets schelen

Wat een films ook.

Weer gaat Tokyo naar de haaien, tweede maal al vandaag . Film begint met een hoop nonsens die voor de gemiddelde Godzilla fan wel begrijpbaar zal zijn, maar deze brave burger vond het maar vreemd. Elfjes enzo.

Niet dat dit erg was, maakt een film als deze alleen maar leuker, want eerlijk is eerlijk, een goeie film is het niet. Maar wat maakt het als je er puur vermaak voor terugkrijgt. Acteerprestaties zijn lekker over the top cheesy, de monsters lekker rubber en/of plastiek, zinloze vernieling en een berg continuity errors. Het mag wel duidelijk zijn dat de regisseur met andere dingen bezig was.

Maar het geniaalst blijft toch Godzilla zelf. De hele film loopt ie met een geweldige uitdrukking op z'n kop. "Huh ... huh ... ... draait de camera al". Of hij lijkt de weg wel kwijt .

Na de intro begint het gevecht, ze wachten er niet lang mee, waarmee de rest van de film gevuld wordt. Hoogstaand vermaak is het niet, maar wel enorm effectief. Wat de Amerikaanse remake miste was zelfbewustzijn. Dit is nu eenmaal niet serieus, maak er gebruik van en maak er maar totale nonsens van.

3*, ik mag dit wel, als tussendoortje.

avatar van Ravenstein
Deze zou volgens vele besprekingen redelijk goed trekken op de vorige (Hoe? Trekken ze dan niet allemaal op elkaar?) en zou zeker niet behoren tot de beteren uit de reeks.
Of hij lijkt op Godzilla VS Mechagodzilla (2002), dat weet ik niet, want die heb ik niet gezien, maar ik weet wel dat ik dit een zeer leuke film vond.
Eerder deze week zag ik Godzilla VS Biollante en ik moet zeggen dat ik Tokyo SOS (ik ga hier niet de volledige titel typen, want die is me te lang. Maar door voorgaande en deze zin te typen bespaar ik me ook geen werk, dus ik kon al evengoed de volledige titel gegeven hebben )veel onderhoudender vond. Het verhaal is meer recht-door-zee, de speciale effecten zijn erg goed en de muziek behoort tot het beste wat ik al gehoord heb in een Godzilla-film.
Eigenlijk is deze film bespreken een beetje hetzelfde als Those Once Loyal van Bolt Thrower bespreken: de fans weten wat ze mogen verwachten en zullen zeker niet teleurgesteld zijn.

kalashnikovboy
Mijn derde Gojira film van Japanse bodem tot nu toe. En ik moet zeggen het blijft uiterst vermakelijk om te zien. Gewoon de totale destructie van een metropool als Tokio door Kaiju monster is gewoon erg cool.

Natuurlijk lijken alle Gojira films zo'n beetje op elkaar toch blijft het leuk om te zien. Ook hoef ik hier niet te letten op kwaliteiten enkel dan dat het allemaal stuk kan.

Ik hou het kort en een 3.5 lijkt me een redelijke score.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ook hier is de techniek weer een stuk verder en de dubbele bodems nemen toe. MechaGodzilla is bijzonder geavanceerd. De film grijpt terug op een eerdere deel met MechaGodzilla van rond 2002 dat ik niet heb gezien, dus is dit misschien voor diegenen die dat wel hebben is dit meer van hetzelfde.

Ook hier vliegt Mothra weer rond, maar gelukkig zijn er ook Mothra larven die voor de nodige jolijt zorgen. En verder blijft er oko dit keer weer weinig van de stad over, maar worden mensen simpel gered en hebben ze alleen een zwachtel om hun hoofd nodig.

Jammer dat in dit deel ook wat vals sentiment en Amerikaanse heroiek voorkomt, want het gebrek daaraan maakt de meeste Godzilla delen juist beter te verteren.

Mr_White
Heerlijk vermakelijke film. De special effects zien er echt tof uit en zoals te verwachten gaat het verhaal weer nergens over. Godzilla, die boos is omdat de botten van de oude Godzilla gebruikt zijn voor MechaGodzilla, Mothra die samen met twee elfjes maar ook nog eens twee larven op de proppen komt en een hoofdpersoon die met machines praat. Tja.

avatar van Phantasm
Leuke Godzilla film, al vond ik de elfjes erin wel wat flauwekul.

avatar van Bruens
leuk,weird en het voor mij altijd wel goede gojira recept

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik dacht echt dat ik de zoveelste keiharde onvoldoende uit kon delen na een vreselijk wazig en flauw begin van de film, met die elfjes of hoe je ze ook wil noemen in de hoofdrol, waarna Mothra er weer eens bij komt. Het was me wel bekend dat ze al eerder in de reeks zaten, maar het is niet mijn ding. Anyway, een heel beroerd half uur was me dat wel. Maar als je dan al het vertrouwen in de film kwijt bent (niet zo gek aangezien het gros van de Godzilla films afschuwelijk slecht is), dan blijkt het plots enorm vermakelijk te worden.

Godzilla, Mechagodzilla en Mothra maken er een enorme zooi van in Tokio; alles mag en gaat kapot. Mothra die in een flat wordt gesmeten, Godzilla die een noodlanding over de straat maakt. Erg geinig en het zag er bij vlagen nog aardig uit ook. Mothra vind ik normaal maar vervelend, maar hier was 'ie toch wel vrij krachtig. Mechagodzilla heeft ook weinig hoogtepunten in de voorgaande delen waar hij zat gehad, maar was nu ook vrij stoer en Godzilla zelf krijgt ook tijd genoeg voor toffe daden. De film is verre van goed, maar wel leuk.

Onverwachte, amusante meevaller.

avatar van Metalfist
Godzilla en de elfjes

Ik ben altijd wel te vinden voor een Godzilla film. Ooit eens op goed geluk een aantal van die Green Cow releases gekocht (een reeks van 10 Godzilla films met Japanse audio en Nederlandse ondertiteling die een tijd voor nog geen 3 euro in de Saturn/Mediamarkt waren te vinden, al lijken die ondertussen bijna onvindbaar te zijn) en dat kon ik wel smaken. Het was echter al lang geleden dat ik nog eens één van die releases had gevonden, maar een paar dagen geleden dan eindelijk aan mijn 9e deel geraakt. Direct opgezet natuurlijk!

Kudos dus voor Green Cow voor het überhaupt uitbrengen van de films, maar er is geen lijn te trekken in welke delen zijn uitgebracht. Dit heeft als resultaat dat deze Tokyo S.O.S. een vervolg is op een film die niet in die 10 films zit (Godzilla against Mechagodzilla uit 2002) en bovendien ook nog flink wat verwijzingen heeft naar de originele Mothra film uit 1961. Betekent dit dat dit een film is die enkel interessant is voor de die-hard fans? Neen, het lijkt me van niet. Het komt er nog altijd op neer dat we anderhalf uur kunnen kijken naar een uit de kluiten gewassen hagedis, de mechanische variant ervan en een gigantische mot die het met elkaar aan de stok krijgen. Uiteraard is Tokyo de dupe en dat resulteert in veel chaos en vernietiging, iets wat altijd fijn is in dit soort films. Beetje jammer wel van de ietwat wazige elementen in het verhaal, die elfjes hadden nu niet echt gehoeven voor mij en ook Yoshito die met machines kan praten is me iets te filosofisch voor dit soort films, maar het is maar een kleine smet op een voor de rest amusante film. Spoel ook de aftiteling nog even door, want Marvel was niet het eerste bedrijf dat een teaser naar een volgend deel toonde na de eindcredits.

Laten we er niet moeilijk om doen, het leukste aan dit soort films is de vernieling van een stad. De cast kan me dan ook iets minder boeien, al vind ik het wel leuk dat Hiroshi Koizumi is teruggekeerd voor de rol van Dr. Shinichi Chujo. De laatste keer dat hij die speelde was bijna 40 jaar geleden in de eerste Mothra film. Mechagodzilla heeft trouwens ook wel een serieuze update gekregen sinds de versie die ik in Godzilla VS Mechagodzilla uit 1974 had gezien. Ziet er wel erg cool uit en dat kan ook gezegd worden van Mothra die een paar erg toffe scènes heeft. Het prijsbeest is en blijft natuurlijk Godzilla zelf en die ziet er hier ook weer erg indrukwekkend uit.

Blijft toch een fijne franchise als je het mij vraagt. Hier en daar wel eens een minder deel natuurlijk, maar over het algemeen weinig op aan te merken. Toffe effects, een leuk tempo en een goede afwisseling qua monsters. Moet toch ook eens beginnen aan die andere monsterfilms, lijkt wel erg fijn spul tussen te zitten.