Gojira VS Mekagojira (1993)

Alternatieve titel: Godzilla vs. Mechagodzilla

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Takao Okawara
met Masahiro Takashima, Ryoko Sano en Megumi Odaka

De Verenigde Naties zijn het zat om altijd maar door Godzilla te worden aangevallen en alle landen slaan de handen in elkaar om een robot te bouwen die Godzilla definitief moet verslaan. Alleen blijkt de Mechagodzilla het niet zo goed te doen als ze hadden verwacht.

avatar van SuperSideSwipe
Een leuke godzilla film. Alles na 1990 in de serie is vooruit gegaan in een hoop categorien, daarvan hier een bewijs.

Vlot verhaal, goed uitziende monsters en aardige vechtscenes.

Eens met SSS.

Behalve dan dat deze film weer wat te lang duurt. 108 minuten Gojira gedoe is er wat teveel aan. 80 minuten volstaan voor dit soort filmpjes.

Weer een hoop onzin in één film gegooid. Kleine mensvriendelijke dinos, vliegende dinos, mecha dinos, andere mechas, mechas die transformeren, Gojira met een tweede stel hersenen in z'n kont. De scenaristen hebben hun werk weer goed gedaan.

Film maakt ook goed duidelijk dat een vechtende Gojira in de stad veel leuker is dan op een leeg terrein. Eerste gevecht met Rodan in de bergen is niet zo leuk. Het laatste gevecht (toch wel een half uur lang) in de stad is wel weer fijn.

Eh, ja ... en verder is het dus weer een Gojira film. Mannen in rubberen pakken enzo. Heerlijke cult, groots niet, zeer vermakelijk bij momenten, soms wat saai.

PS: wel een prachtige poster.

avatar van Mochizuki Rokuro
Top!

Godzilla, Mechagodzilla én Supermechagodzilla. En daarnaast ook nog Rodan (een van mijn favoriete monsters) én Fire Rodan!

Kan niet meer stuk. Veel vaart en humor. Hoewel het slapstick effect afneemt met de jaren worden de films zeker niet alleen maar actie.

Nog 7 films te kijken van de Godzilla reeks...

avatar van Onslaught
Aardige Gojira film.

Moet zeggen dat dit wel een overkill aan monstergevechten bevat. Zowel Gojira, Rodan als Mekagojira schijnen maar niet op te willen geven, wat dus resulteert in een lang en daardoor soms wat minder indrukwekkende film. Toch is alles goed uitgevoerd en weet het goed te vermaken.

De special effects zijn overduidelijk verbeterd en hebben een heerlijk campy effect, maar de film duurt toch echt te lang en mist zeker tegen het einde een hoop spanning. Een hoop knulligheid met zaken als een medium die Godzilla voelt aankomen (no shit met zo'n omvang en de trillingen die dat moet veroorzaken) en een minigodzilla om de kindjes wat te plezieren. Oh ja, en die minigodzilla is kennelijk het kind van Godzilla en een andere soort dinosaurus ook tegelijkertijd. Er zal hier wel een vertaalfout hebben gezeten, maar logisch was het allemaal niet. Rodan was wel gaaf, maar Mechagodzilla was helaas niet spectaculair genoeg om echt de aandacht te trekken. Jammer.

avatar van Mochizuki Rokuro
Lennert schreef:
Baby Godzilla, soms Minilla genoemd, wordt geïntroduceerd in Kaijûtô no Kessen: Gojira no Musuko (1967) en komt voor in zes films, waaronder deze. Waar het monstertje vandaan komt is niet helemaal helder, maar logica en consistentie zijn natuurlijk ook niet de sterke punten van deze reeks. Over het algemeen is Baby Godzilla een lief monster die zelfs rook kringetjes kan blazen.

Rodan heeft in vijf Godzilla films een rol. De eerste keer was in San Daikaijû: Chikyu Saidai no Kessen (1964) . Hij heeft ook nog een eigen film, die was er nog eerder, Sora no Daikaijû Radon (1956) van de regisseur van de oorspronkelijke Godzilla film Honda Ishiro.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wederom een vrij leuke Godzilla film; goddank dat de jaren 90 echt tig keer beter zijn dan al die troep in de decennia daarvoor qua Godzilla films. Hele behoorlijke special effects, het voelt allemaal echter aan en het is gewoon amusant genoeg. Mechagodzilla is ook best stoer, helemaal de introductie. Het knokken in de stad blijft ook gewoon leuk, veel vermakelijker dan in al die lege gebieden waarin we tig films hebben gezien. Wel duurt de film weer te lang, maar dat roep ik bij elke Godzilla film die boven de 80 minuten zit. Het blijft toch iedere film een lange aanloop en een heel lang slotgevecht en het laatste deel is toch wel het gedeelte waar we het als kijker van moeten hebben.