Gojira tai Kingu Gidorâ (1991)

Alternatieve titel: Godzilla vs. King Ghidorah

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Kazuki Ohmori
met Kosuke Toyohara, Anna Nakagawa en Megumi Odaka

Tijdreizigers uit de 23e eeuw keren terug naar het Japan van 1992 om hen te waarschuwen dat Godzilla een nucleaire ramp zal veroorzaken in de 21e eeuw en hebben een voorstel om de wereld voor altijd van dit monster te bevrijden. Ze stellen voor om terug te gaan naar het eiland Ragos in 1944 waar toentertijd een reptiel bloot stond aan de radioactieve straling van de op het atol Bikini gehouden atoomproeven en Godzilla werd. Terwijl ze bezig zijn met hun plan verschijnt Koning Ghidrah in 1992 en het plan van de 'bezoekers' wordt ontdekt.

avatar van Ravenstein
Af en toe wat langdradig, maar er gebeurd altijd wel iets leuks op het scherm zodat de eindstreep zonder problemen gehaald wordt.
Leuke Godzilla-film met weeral een over-the-top verhaal.

avatar van SuperSideSwipe
Alle godzilla films zijn nou eenmaal langdradig in het verhaal. Dat hoort een beetje bij godzilla .

Heb wel genoten van deze film. Mede dankzij de beste Godzilla vijand: King Ghidorah. Ik zou wel eens een Amerikaanse Godzilla film willen zien die de Japanse godzilla trouw blijft. Als ze hem daarin King Ghidorah als tegenstander geven, ben ik wel benieuwd hoe dat eruit zal zien.

Voor wat deze film betreft is hij de moeite waard om te zien. Hij is niet overdreven zeldzaam dus wel te vinden voor de liefhebber.

Meeste Godzillas zijn inderdaad wat langdradig, maar deze is best extreem daarin.

Volgens mij gewoon omdat er zoveel gebeurt. Film is niet extreem lang, maar het lijken wel 2 Godzilla films in één gemoffeld. Wat het alleen maar leuker maakt natuurlijk. Beetje tijdreizen, eventjes het ontstaan van Godzilla goed belichten, vier plottwists, twee nieuwe monsters, wat gevechten, cyber Gidorah die nog even terugkomt. Waarom ook niet

Leuk ook om een keertje achter de schermen te kijken ook. Als een bende kleine kinderen loopt iedereen daar door die decors. Maar amuseren doen ze zich daar blijkbaar wel op de set. Decors zelf zijn trouwens ook best indrukwekkend allemaal. Amper special effects, gewoon een beetje inventief filmen. En natuurlijk een paar rubberen pakken.

3*. King Gidorah is geweldig, gebeurt veel, maffe film. Maar extreem cheesy natuurlijk

soms wat saaie film, ik heb de engelse dub gezien;
godzilla vs. hedora. de battles waren wel vet op zich.
3.5***.

avatar van FillumGek
Saaie en langdradige film met domme acteurs en een nog stommer verhaal. Ik hou van redelijk tot verbluffende special effects maar deze effecten kwamen niet eens in de buurt. Het leek wel alsof ik naar een jaren 50 monsterfilm zat te kijken. Ook een minpunt was dat de monsters niet angstaanjagend waren, wat de gemiddelde dino in Jurassic Park bijvoorbeeld wel het geval was. Niet de moeite waard helaas.

avatar van Mochizuki Rokuro
Voor de afwisseling eens een heleboel verhaal, met zelfs de Tweede Wereldoorlog en leven uit de 23e eeuw. Daardoor verloopt een en ander wat hak-op-de-tak maar een kniesoor die daar over valt.

Het gevecht met King Ghidora is memorabel en het gevecht met Mecha King Ghidora zo mogelijk nog meer. Jammer dat het dan ineens is afgelopen, maar na Gojira tai Biorante weer een hele stap vooruit.

avatar van xangadix
Samen met Son of Godzilla voor ongeveer een tientje bij de FRS gehaald. Leuk dat je aan de effecten niet altijd kan zien om welk productiejaar het gaat: de modernere straaljagers worden op dezelfde manier gesloopt als pakweg 35 jaar geleden,

Mr_White
King Ghidorah is één van de stoerste tegenstanders van Godzilla en als je daar ook nog Mecha-King Ghidorah toevoegt, heb je een vermakelijke film. Wel weer traag maar gelukkig blijven de verhalen zo bizar vreemd dat ze interessant worden.

avatar van Phantasm
Begint wat te langdraderig, maar na ongeveer een half uurtje begint er aardig wat aktie in te komen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik mis de periode dat deze films nog gewoon 80-85 minuten duren. Met ruim 100 minuten voelt het echt helemaal al te lang aan, helemaal omdat het eerste uur echt tergend saai verliep. Daarna werd het wat leuker en dat had natuurlijk te maken met het vechten met King Ghidorah. De effecten waren wel redelijk, maar ze redden de film niet van middelmatigheid.