Gojira-Minira-Gabara: Oru Kaijû Daishingeki (1969)

Alternatieve titels: Godzilla's Revenge | All Monsters Attack

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ishirô Honda
met Tomonori Yazaki, Eisei Amamoto en Sachio Sakai

Een Japans jongetje dat altijd wordt gepest, probeert voor al zijn problemen weg te vluchten. Op een avond fantaseert hij over Godzilla en komt plotseling op het gevaarlijke Monster Island terecht.

avatar van bioscoopzaal
Er hoort natuurlijk ook een prachtige trailer bij. Let vooral op het muziekje, het lijkt Pulp Fiction wel ...

avatar van Hemdale
Een Gojira film die wat meer gericht is op het jongere publiek. Zo kan Minya, de zoon van Gojira, nu ook praten, erg leuk voor de kids natuurlijk. Ik vond het allemaal matig, gelukkig is het een vrij korte film, langer had het ook echt niet gehoeven. Het leukste was natuurlijk als de monsters voorbij kwamen en dat was dan ook het beste vermaak aan deze film. Voor de rest niet echt een aanrader.

avatar van Mochizuki Rokuro
Meer een kinderfilm dan monsters op het Monstereiland. En er is dan ook weinig te beleven, omdat Godzilla zelfs helemaal uit de film verdwijnt. Maar zijn gevechten met Gabara zijn grappig, zeker omdat het monster beschikt over leuk gekleurde lampjes.

De meeste Godzilla scenes zijn regelrecht gekopieerd uit zijn voorganger Son of Godzilla, waaronder de gevechten met de spin. De zoon Minilla kan hier praten en verandert nog van grootte, zodat hij zo groot wordt als een kind. Voor de fans, maar ik heb me ook nu weer prima vermaakt.

Net als een heel groot deel van de reeks ligt deze film nu voor bijna niks in de uitverkoopbakken.

avatar van Poisonthewell
Inderdaad teveel gericht op jeugdig publiek om echt vermakelijk te zijn. Maar ik geef de moed zeker niet op en zal zeker andere films uit de reeks uitchecken (dit was pas mijn 2e Gojira film). 1,5*

avatar van Phantasm
Deze is wel erg goedkoop gemaakt, hier zie je scenes uit de film:Son of Godzilla, viel me wel wat tegen, maar oke, ik ga de rest van de Godzilla films toch maar verder zien. Deze film is inderdaad meer gericht op de jeugdege kijkers.

avatar van Metalfist
Go, Go, Go-ji-ra!

Normaal gezien is het altijd de vaste routine om een Jackie Chan film te zien en daarna nog wat op Lego Star Wars te spelen. Nu hebben we (ik en mijn maat met wie ik de films zie) gisteravond nog een een Jackie Chan film gezien maar vermits de andere helft van het gezelschap met de vroege shift staat, kwam er van Lego Star Wars niet meer veel van in huis. Thuisgekomen had ik nog wel zin in iets luchtigs en ik besloot nog eens een deel van mijn Godzilla reeks op te zetten. De keuze viel op deze Godzilla's Revenge.

En ik heb me eerlijk gezegd toch wel weer vermaakt. Het begint al fantastisch met de heerlijke titeltrack, Japanse poprock op zijn best, en het leek dat dit wel eens een erg leuk filmpje ging worden. Uiteindelijk is dat niet zo uitgedraaid doordat de film te weinig nieuws introduceert. Dan heb ik het niet over plotelementen of dergelijke maar de film haalt het merendeel van zijn scènes gewoon uit de voorganger, Son of Godzilla. Toch wel jammer want anders had hier misschien iets meer kunnen inzitten. Ik vond het verhaal van de kleine Ichirô trouwens nog wel vrij goed te doen. De film richt zich hierdoor wel iets te hard op kinderen waardoor deze monsterfilm verandert in een sprookje voor de kleinsten onder ons. Voor de rest worden er nog een aantal gevechten geïntroduceerd waaronder een hilarisch slecht partijtje catch ball tussen Godzilla en iets wat moet doorgaan voor een gigantische krab maar vermits de film, naast Son of Godzilla dus, ook wel wat leende van Godzilla vs. the Sea Monster (die ik nog niet heb gezien) is het mij maar een raadsel hoeveel er van de film echt origineel is.

Voor mij blijven dit soort kostuums toch een zekere charme behouden. Het ziet er enorm nep uit maar het doet mij altijd denken aan de Power Rangers (de originele reeks natuurlijk) en dat is ook een serieus stukje nostalgie. De film concentreert zich hier meer op Godzilla's zoon, Minilla, dus het coole is er wat van af, vader Godzilla ziet er toch een pak indrukwekkender uit, maar het verveelt me in ieder geval nooit. Volgens de openingscredits zouden ze trouwens een dwerg in het pak van Minilla hebben gehesen. Hierdoor wordt dit dus een film van kleine mensen want de hoofdrol wordt vertolkt door Tomonori Yazaki. Die doet het op zich niet slecht en het verbaast me dan ook dat er hier verder niets meer van is gekomen, ik heb in iedere geval een grotere hekel aan kinderen in films gehad. De film lijkt ook af en toe een pre-Home Alone film te zijn vanwege de gangsters en Sachio Sakai en Kazuo Suzuki doen dan ook wat ze moeten doen. Hideyo Amamoto doet het als speelgoedmaker ook nog wel leuk trouwens. Op mijn DVD hoes stond dat het zo'n merkwaardige rol was maar daar heb ik niet veel van gezien.

Waarom de film Godzilla's Revenge noemt is mij eerlijk gezegd een raadsel doordat de film zich voornamelijk op de kleine Minilla maar ze hadden de titel Son of Godzilla natuurlijk al eerder gebruikt. In ieder geval is dit een vermakelijke film maar wel één die waarschijnlijk lager zal uitkomen wanneer ik meer van de Godzilla reeks heb gezien.

avatar van Ajax&Litmanen1
De reeks kent een hoop nutteloze delen, maar dit moet wel de meest overbodige zijn. We volgen alles uit het perspectief van een gepest Japans kind die droomt op Monster Island te zijn en daar de monsters met elkaar ziet vechten. Hoe suf wil je het hebben zeg. Buiten dat zijn de gevechten tergend saai en behoorlijk herkauwd uit eerdere films. En ik vind het knap storend dat de reeks richting deze flauwe humor op blijft gaan. Maak gewoon weer eens een stoere, spannende Godzilla film. Dit belooft weer weinig goeds voor de komende delen.

avatar van Ravenstein
Ok, dus ik begrijp perfect waarom onder de Godzilla-films deze zo laag scoort, maar is dit eigenlijk wel een echte Godzilla-film?
Wat ik bedoel is hetvolgende. Godzilla krijgen we in deze film nooit 'in 't echt' te zien, enkel en alleen maar in de fantasie van het het hoofdrolspelertje, Ichiro. De monsters bestaan waarschijnlijk niet eens in de wereld in dewelke deze film zich afspeelt. Ichiro kent Godzilla waarschijnlijk gewoon door diens avonturen op het grote scherm. Wat we te zien krijgen is dus de fantasie van de jongen. Daarom is het niet meer dan normaal dat we enkel maar clips te zien krijgen uit voorgaande films uit de reeks, dat Minya ineens kan praten en dat het idiote groene monster dezelfde naam draagt dan Gabara, de jongen dat hem pest.
Met dit in gedachte krijgen we niet echt wat te omschrijven is als een pure monster-film, maar meer als een film over een jongetje dat zich na school zelf moet zien te redden omdat zijn ouders geen tijd voor hem hebben en dan maar troost en kracht zoekt in zijn fantasiewereld, in dit geval de wereld van Godzilla en c°.
De moraal van de film is dat om niet zelf gepest te worden, je zelf maar moet beginnen pesten. En aan het einde van het verhaal is er voor Ichiro, wat betreft zijn situatie met zijn ouders, ook niet veel beterschap te vinden. Niet echt een film om vrolijk van te worden als je er eens goed over nadenkt.