Gojira, Ebirâ, Mosura: Nankai no Daiketto (1966)

Alternatieve titels: Godzilla vs. the Sea Monster | Motta, het Vliegende Dracula-Monster | Ebirah, Horror of the Deep | ゴジラ・エビラ・モスラ 南海の大決闘

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jun Fukuda
met Akira Takarada, Kumi Mizuno en Chotaro Togin

Een groep jongens steelt een boot en strandt na een storm op het eiland Letchi waar de oorspronkelijke bewoners als slaven moeten werken voor de Red Bamboo-organisatie. Samen met de mooie Daiyo lokken de jongens Godzilla naar het eiland en proberen zo de inboorlingen te bevrijden.

avatar van xangadix
Ik heb deze gezien onder de titel "Motta, Het Vliegende Draculamonster". De scenes met het overgooien van de rotsblokken en het pletten van talloze gebouwen zijn onverbeterlijk.

avatar van SuperSideSwipe
The Sea Monster is een van de matigste vijanden die godzilla ooit heeft gehad in mijn mening.

Dat ding beweegt in deze film ook zo soepel als een aambeeld.

Niet een van de betere godzilla films.

avatar van kungfuzombie
Inderdaad niet Godzilla's meest leuke vijand. Maar die scenes met die stenen waren hilarisch! Voor de rest was het meer een avonturenfilm die het bij kinderen best goed zal doen. Als ze tenminste Engelse ondertitels kunnen lezen

kungfuzombie schreef:
zou jij mij kunnen vertellen waar ik deze godzilla films kan zien? dit geld ook vorde king kong films. alvast bedankt.
ke.ringelberg@planet.nl

avatar van otherfool
Dat potje rotsbloktennis was inderdaad hilarisch. Maar het beste stuk is een dialoog uit het begin. Drie jongens komen in een boot die niet van hun is, en de 'eigenaar' betrapt ze:

Hey, you boys! Breaking and entering!
Nonono, we just like boats.
OK then, you can spend the night here.

Prachtig!

Verder veel gebruikelijke ongein in deze Godzilla film, met onzinnige achtervolgingen, suffe gevechten en dubieuze explosies. Moeilijk te becijferen, maar ik houd het op 2*.

Eh ja. Mindere Gojira inderdaad.

Paar echt té slechte scenes, waaronder inderdaad het rotsbloktennis gedoe. Maar ook de compleet nutteloze "geld valt in water" scene is onbeschrijfelijk. Erg spannend, al dat geld nat ... waarna 5 minuten later de hele boot omvergaat. Of wat te denken van het compleet random kalkoengevecht.

Ach, het zijn in ieder geval deze scenes die de film nog wat de moeite waard maken, want de rest is niet om aan te zien. De "dansjes" (?) van Gojira, de slechte pakken, het idiote avonturenverhaaltje met atoommoraal.

Ach ja, grappige onzin en verder nogal slecht. Maar vermakelijk, en zo ben ik toch al een eind op weg in de reeks.

avatar van Vinokourov
Een tijdje geleden heb ik deze Godzilla-filmgezien en ik kan me er werkelijk niks meer van herinneren . Ik zie alleen dat ik er 2 sterren voor gegeven heb, tsja... Godzilla vs. Megalon (een andere Godzilla-film die tot de slechtere van het genre wordt gerekend) is me meer bijgebleven en zou ik eerder aanraden, wanneer iemand zin heeft om een slechte maar wel jolige Godzilla-film wil zien...

avatar van Vinokourov
Of wacht... is dit de film met die mini-duikboot die gekaapt wordt door die Japanse deugnieten? Dat zou dan het enige zijn wat me is bijgebleven .

avatar van Mochizuki Rokuro
Ebi is krab in het japans. Dus heet het monster Ebirah! briljant. Verder de gebruikelijke toestanden. Niet zo slecht als de naslagwerken doen vermoeden en beter te pruimen dan andere vroege Godzilla's. Het rotsbloktennis was hier weer van de partij, geen hoogtepunt inderdaad, maar Ebirah zelf was wel ongelofelijk leuk. Daar kan geen Kraken tegenop!

avatar van Aapje81
ik ben zo verschrikkelijk dol op deze films. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om hier een laag punt voor te geven. Het is natuurlijk pulp maar ik vermaak me er prima mee

avatar van Mochizuki Rokuro
Mochizuki Rokuro schreef:
Ebi is krab in het japans.
Ebi is trouwens garnaal, maar het beest lijkt meer op een krab.

avatar van xangadix
Mochizuki Rokuro schreef:
Ebi is trouwens garnaal, maar het beest lijkt meer op een krab.

Meer een reuzenkreeft...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een XXL Koekiemonster speelt rotsblokken-tennis tegen een uit de kluiten gewassen garnaal, een team soldaten wordt aangestuurd door een woeste generaal met ooglapje, terwijl een groep halfnaakte mensen al dansend een reuzenvlinder tot leven wil wekken. Het lijkt er soms op dat je voor de meest random onzin het beste een Godzilla- film op kan zetten, daar komen taferelen voorbij die je niet snel in een andere film ziet. Zo is ook Godzilla vs. The Sea Monster te idioot voor woorden.

Enkel erg jammer dat deze film af en toe best 'leuk slecht' kan zijn, maar vooral 'gewoon slecht' is. En dan vooral bijzonder saai. Het verhaal sleept maar voort en je hebt op den duur gewoon geen idee meer waar je naar aan het kijken bent of wat eigenlijk iets met het plot te maken heeft. Er lopen talloze dingen door elkaar heen. Maar ook qua uitvoering is het verder allemaal bijzonder knullig en lelijk. En dat is af en toe best vermakelijk om te zien, maar het ging hier toch ook redelijk snel vervelen.

1,5 sterren.

avatar van Sanderkeuh
Godzilla gedraagt zich hier met momenten opvallend anders dan in de vorige films. Reden is dat deze film oorspronkelijk geschreven werd met King Kong in de hoofdrol, wat in een paar scenes wel te merken is, zeker als je King Kong vs. Godzilla gezien hebt.
Ebirah heeft een leuk concept als monster maar het is helaas niet zo goed uitgevoerd. Ziet er nogal vluchtig gemaakt uit.
Mosura keert hier ook weer terug en dat irritante liedje helaas ook.
Opmerkelijk einde vergeleken met de vorige films, de Japanners helpen Gojira en zijn zelfs blij dat hij overleeft.
Leuk avontuurfilmpje maar niet veel meer dan dat.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het is wel een beste uitdaging om al die Godzilla films te kijken, want de meeste films zijn van dramatische kwaliteit. Zoals in al dit soort films kan je het eerste uur eigenlijk wel skippen (maar doen we niet) en is het laatste half uur bedoeld voor het geknok met Godzilla, wat ook hier best wel leuk is gedaan. Het patroon is wel saai, ook al zijn de tegenstanders van Godzilla meestal best grappig. Dit krabmonster was ook leuk. Maar dat geneuzel vooral met die Japanse figuren, hun bootje, de rituele dansen, pfff. Je komt bijna niet door zoveel onzin heen. Nouja, weer eentje om af te strepen. Over een paar weken de volgende.

avatar van mrklm
Godzilla is veroordeeld tot een cameo, maar ook The Sea Monster uit de titel levert maar een beperkte bijdrage aan deze bovengemiddelde (maar nog steeds zeer zwakke) film uit de Godzilla-reeks. Het verhaal slaat natuurlijk nergens op, maar er is zijn enkele redelijke actiescènes en het acteerwerk is minder amateuristisch dan gebruikelijk is in een Godzilla-film. Niet geheel verrassend is de slotconfrontatie weer van abominabele kwaliteit, al verhoogt dat wellicht de hilariteit.