San Daikaijû: Chikyu Saidai no Kessen (1964)

Alternatieve titels: Ghidora, the Three Headed Monster, Ghidrah

3,03

Japan
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Ishirô Honda
met Yosuke Natsuki, Yuriko Hoshi en Hiroshi Koizumi

Een enorme meteoriet slaat in op aarde met daarin Ghidorah, het geheimzinnige driekoppige monster. Er is op aarde echter geen plaats meer voor nog een monster, dus zal Ghidorah het moeten uitvechten met Godzilla, Rodan en Mothra om uit te maken wie de sterkste is en wie van de vier op aarde mag blijven.

7 BERICHTEN 4 MENINGEN
Een erg grappige monsterfilm die lekker over de top is en je absoluut niet serieus moet nemen. 3.5*

avatar van Mezelf

een 3 omdat mijn naam in de titel is vermeld
Saidai
en ik heet Saïda

avatar van Mochizuki Rokuro
Na de Mosura film is dit ook een van de toppers van de Honda-Gojira films. Ghidorah is naar mijn mening sowieso het meest aansprekende monster.

avatar van Sanderkeuh
Rechtstreeks vervolg op het in hetzelfde jaar uitgebrachte Mothra vs. Godzilla: sommige acteurs uit het vorige deel doen hier ook weer in mee.
Het sterkste punt van de film is dat we maar liefst 4 monsters te zien te krijgen.
Uiteraard zien we Godzilla, en ook Mothra keert terug. Rodan komt hier eveneens in voor, maar het is niet nodig om zijn debuutfilm gezien te hebben om deze film te kunnen volgen.
Last but not least, de grote vijand van de film: King Ghidorah, die zelfs Godzilla uit de titel van de film schopt. Coole kaiju die zeker zijn mannetje weet te staan tegen de rest van de bende. Zijn donderaanvallen zien er goedkoop uit, wat wel zijn charme heeft.
De kleine mensjes uit Mothra keren hier eveneens terug, en hun liedjes helaas ook.

Net als de meeste vorige films komt ook deze traag op gang, maar het plot verveeld niet. De humor uit King Kong vs. Godzilla maakt plaats voor welgekomen scifi-elementen. Het maakt het verhaal onmiddelijk interessanter om te volgen.
Ook zien we in deze film een verandering in de persoonlijkheid van Godzilla wat ook 1 van de betere eindes tot nu toe met zich mee brengt.

Erg coole poster ook trouwens, brengt de 4 kaiju samen goed in beeld.

avatar van namingway24
Een knotsgek verhaal en vier monsters voor de prijs van één maken hier een erg leuke Gojira-film van. De menselijke factor is bijna net zo leuk als de monster-gevechten, met een leuke combinatie van detective-elementen en een James Bond-achtige actiefilm.

Het is natuurlijk allemaal niet zo serieus bedoeld, en het is maar net waar je voor in de stemming bent. Maar als je graag monsters ziet volleyballen is dit zeker de goede film. Ghidorah is een coole verschijning met die drie koppen en die laserstralen die hij uit zijn bek schiet. Ook worden erook weer aardig wat gebouwen met de grond gelijk gemaakt, en de grote confrontatie tussen de vier monsters is ook erg leuk; in dit geval is het zeker een geval van hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Eigenlijk alles wat je in een Gojira-film wil zien!

avatar van Bantavoer

Het verhaal gaat. De acteurs spelen goed, maar je moet niet te veel verwachten van deze film. Je kan duidelijk zien dat de monsters mannen waren in pakken. Special effects zijn voor die tijd goed. Veel maquettewerk. Soms had ik het idee dat ik naar The Thunderbirds zat te kijken. De special effect met de twee elfen was heel goed gedaan. Kortom: een film om één keer gezien te hebben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Verrassend leuk, wat vooral komt door de aanwezigheid van Ghidorah, die ik wel cool vind, al zien zijn elektrische aanvallen er niet erg uit haha. Maar het levert wel een film op die in behoorlijk tempo een hoop ravage aan gericht ziet worden. Rodan en zeker Mothra doen me weer niet zo heel veel. Gelukkig mag Godzilla nog lekker los gaan. Voor mijn gevoel zagen de effecten er bij hem wel wat beter uit. Verder gewoon dit alles niet te serieus nemen, dan is het een aangename film.