Godzilla, King of the Monsters! (1956)

Alternatieve titel: Kaijû no Gojira

Japan / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ishirô Honda en Terry O. Morse
met Raymond Burr, Takashi Shimura en Akira Takarada

Godzilla, een enorme vuurspugende draak, wordt in zijn slaap gestoord door kernproeven die op zijn eiland worden uitgevoerd. Het beest baant zich een weg naar Tokio en richt daar enorme schade aan. De Amerikaanse journalist Steve Martin is toevallig in de buurt en probeert samen met zijn vriend Dr. Daisuke Serizawa een manier te vinden om het monster te vernietigen.

avatar van bioscoopzaal
Dit is de Amerikaanse versie van de originele Japanse Gojira (uit 1954), speciaal verknipt voor de Amerikaanse drive-in markt. Een aantal Japanse scènes werden geschrapt en vervangen door scènes met acteur Raymond Burr. Deze versie is dan ook ruim een kwartier korter dan zijn Japanse tegenhanger.