Them! (1954)

Alternatieve titel: Them

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Gordon Douglas
met James Whitmore, Edmund Gwenn en Joan Weldon

Tijdens een patrouille in de woestijn van New Mexico, waar de eerste Amerikaanse atoombommen werden getest, vinden twee politiemannen een meisje. Zij verkeert in shocktoestand, omdat zij zojuist verschrikkelijke dingen heeft gezien. Een spoor van mierenzuur leidt naar een radioactief besmet mierennest, waarvan de mieren door de straling uitgegroeid zijn tot reusachtige monsters. Het duurt niet lang voordat de paniek uitbreekt.

avatar van Brix
Vanavond op TV te zien >ARTE > 22:00 uur (onder de titel Formicula )

avatar van Phantasm
Een leuk bedachte film uit de jaren 50, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van maerk
Them! weerspiegelt heel goed de situatie van Hollywood in die periode. In 1954 controleerde het HUAC nog streng alle producten die op de markt kwamen, dus veel politieke boodschappen zul je niet vinden in de film. Wel valt op dat het vrouwelijke personage hier erg zelfstandig is. Ze neemt zelf de beslissingen en laat zich niet aan de kant zetten door de mannen in het verhaal. Zelfs als haar rok vast zit aan de trap van het vliegtuig wijst ze alle hulp af, ze kan het zelf wel oplossen. Daarnaast zien we hier niet alleen de angst voor het communisme terug, maar vooral de angst voor de gevolgen van atoomwapens. Dan moet je je eens bedenken dat zowel Amerika als de communisten die wapens in hun bezit hebben. Daarnaast viel het mij ook op dat een 'gewone politieagent' hier een van de hoofdrolspelers was, en niet alleen de FBI detective of wijze geleerde.

Geinig om dat terug te zien in de film. Hoewel de moraal niet meer van deze tijd is, vond ik Them! nog erg vermakelijk. Het acteerwerk is goed en cinematografisch ook in orde. Maar ik heb een gevoel dat ik iets miste, het verhaal had net iets te weinig om het lijf en Douglas weet de spanningsboog niet goed gespannen te houden, waardoor een gedeelte van de film best saai is.

3*.

avatar van Cellulord
trivia:
verscheen in de Belgische bios op 1 July 1955 onder de titel "Atomische duivels"
en de Duitse TV premiere was 22 June 1974 met de titel "Formicula"

imdb

avatar van bunkerboy
Them .... een van de favorieten uit de SF films van de jaren vijftig
steeds terugkerend de angst voor de radioaktiviteit ...
zeer goed opgebouwde film en ja zelfs de trucage gaat ermee door
hij blijft spannend tot de laatste minuten , dat een hoofdakteur sterft is raar in die jaren bij dit soort films . Deze film laat veel moderne SF films in het zand bijten qua geloofwaardigheid
Alles wordt goed uitgelegd
En ja de stereotiepe knappe vrouw als geleerde is er bij zoals bij zovele in dit genre maar het oog mag ook wat en dat nemen wij mannen er toch maar graag bij

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Veel van de oudere horror en SF werd in de beginjaren niet zo serieus genomen. Je merkt wel aan films als King Kong, Frankenstein, The Mummy of Dracula dat ze te maken hadden met een gebrek aan budget en bekende namen. Maar toch slaagden ze erin om sfeer neer te zetten. Deze Them! past mooi in het rijtje en moet zeker niet onderdoen qua sfeer en verhaal. Als je niet genoeg geld krijgt om in de effecten te steken (die ondertussen toch al zouden gedateerd zijn by the way) kan je beter werken met suggestie. Ook al komen de mieren af en toe in beeld, wordt de spanning mooi opgebouwd en bij elke scène met het scherpe geluid van de mieren wordt die spanning nog verder opgedreven.

Them! doet het zeker niet slecht en kan teren op vrij geloofwaardig acteerwerk. Edmund Gwenn die de rol van de professor speelt, deed me regelmatig denken aan Anthony Hopkins. Enkele jaren voor deze film had hij al een Oscar gewonnen en twee Golden Globes. Lijkt me niet evident om dan in een SF-film mee te spelen. Ook James Withmore die de agent speelt, had al een Golden Globe en Oscarnominatie op zak. Om maar te zeggen dat in de film niet per se alle aandacht naar de mieren ging, maar zeker ook naar verhaal en acteerwerk. Dat onderscheidt de film toch wel van andere monsterfilms. Terecht de tegenhanger van Godzilla, maar met een hele eigen insteek. En later ook inspiratie voor vele andere monsterfilms zoals de Alien-reeks.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ik begin steeds meer een fan te worden van de jaren 50 horror/sci fi filmpjes, heerlijk die ouderwetse sfeer en zelfs voor die tijd best geinige special effects.
Horror filmpjes uit deze periode moeten het vaak grotendeels hebben van de sfeer, iets wat ik in veel hedendaagse horror films nog wel eens mis! Ook vond ik het wel eens grappig om te zien hoe de onderzoekster geen relatie opbouwt met 1 van de mannen, in een remake gok ik dat ze dat wel hadden gedaan.
Die mieren maakten trouwens wel een irritant hard geluid, moest steeds mijn tv zachter zetten.. Prima vermaakt met dit leuke filmpje!

avatar van John Milton
When Man entered the atomic age, he opened a door into a new world. What we'll eventually find in that new world, nobody can predict.

"We may be witnesses to a Biblical prophecy come true - 'And there shall be destruction and darkness come upon creation, and the beasts shall reign over the earth.'"

Vele jaren geleden, toen ik een keer de kamer van een huisgenoot binnenkwam die ook graag films keek, zag ik een gigantisch beest op het scherm in een oude zwart-wit film. Het zag er wat crappy uit, vond ik. 'Waarom kijk je dat?', vroeg ik wat verbaasd. 'Omdat het geweldig is', luidde het nuchtere antwoord, alsof het de grootste vanzelfsprekendheid van de wereld was. 'Cultklassieker, man'. Ik denk nog steeds dat het Them was, die ik daar vanuit zijn beamer op een witte latexverf-muur geprojecteerd zag. Destijds kon ik het deels verklaren met het feit dat zijn kijken van die film met een flinke joint gepaard ging, maar verder snapte ik het niet helemaal. Mijn eigen liefde voor oudere films moest toen nog ontkiemen.

Inmiddels zijn we ruim tien jaar verder en die liefde tiert inmiddels welig, maar ik had Them nog steeds niet gezien. Dat kon natuurlijk niet, en het was een van de eerste titels die vaststond na het besluit deel te nemen aan de MovieMeter Horror Challenge. Voorgegaan door films als King Kong, behoort Them in het subgenre van de mega-creatures. Al dan niet veroorzaakt door nucleaire misstanden, wordt het menselijk welzijn bedreigd door gigantische monsters, in dit geval mieren. En het was een succes, want het jaar daarop volgden It Came From Beneath the Sea (1955) en Tarantula (1955), en tot op de dag van vandaag komt er om de zoveel jaar iets van die strekking uit. Zelfs zonder McCarthy.

Vergeleken met een film als The Brain Eaters (1958) die ik laatst zag, of Attack of the Crab Monsters (1957), is het snel duidelijk waarom Them meer status heeft. Regisseur Gordon Douglas vroeg tijdens de montage aan zijn editor hoe het eruit zag. 'Does it look honest?'. Het zag er prima uit, volgens de editor. 'As honest as 12 feet ants can look'. Toch geeft die wat mij betreft veelzeggende anekdote wél aan met wat voor insteek Douglas erin heeft gestaan. Na de twee hierboven genoemde films, kan ik met redelijk wat vertrouwen zeggen dat Roger Corman nooit peinzend diezelfde vraag aan zijn hoofd montage heeft gesteld. En de kwaaie wezentjes zijn hier nog eens meer in beeld ook.

Them begint als een mysterieus misdaaddrama, en toont zijn sciencefiction aard pas mettertijd. In het midden kakt het even iets in als het wetenschappelijk uitleggen wat doorslaat, maar bovenal is de film erg onderhoudend, met prima dialogen en (gezien het genre en jaartal) redelijke acteurs. Maar Them is het leukst wanneer 'zij' in beeld zijn, natuurlijk. Al was ik ook wel gecharmeerd van Dr. Medford, gespeeld door Joan Weldon. She can educate me any time...

avatar van alexspyforever
Them! behoort wat mij betreft zeker tot één van de betere zwart/wit sci-fi horrors met monsterlijke wezens in dit geval reusachtige mieren. Toch kan het niet tippen aan tijdgenoten zoals Tarantula en Fiend without a Face die toch een stuk actievoller zijn. Ondanks dat de mieren niet zo vaak in beeld komen en er nogal wat educatieve uitzettingen en dialoog is waar ze moeten zoeken en hoe de beestjes moeten bestreden worden, verveelt deze film nooit. Dat heeft ook wel te maken met het hele mysterie dat wordt opgebouwd en je als kijker mee kan gaan in het avontuur van de 4 protagonisten en daardoor mijn volledige sympathie krijgen. Natuurlijk helpt het zwart/wit beeld ook bij het creëren van sfeer. En niet te vergeten het kleine meisje wiens enige tekst de titel van de film opleverde, wist erg overtuigend een geshockeerd kind te spelen. En uiteraard de mieren zien er echt wel schitterend uit!

avatar van joolstein
Deze reusachtige monster-film uit de jaren '50 geeft duidelijk uiting aan de angsten van die tijd. En dan vooral de gevolgen van het atomaire tijdperk. Insecten die lange tijd aan straling zijn blootgesteld en tot reusachtig formaat zijn gegroeid. De film evenaart sommige andere tijdgenoten niet maar is wel prima gemaakt. Het begint sterk door langere tijd de oorzaak van het onheil niet duidelijk te maken. Ook de gierende huilende geluiden van de beesten werken sfeerverhogend. En natuurlijk ontbreekt de wetenschappelijke toelichting niet. Na verloop van tijd begint de film echter enigszins in te zakken en raakt ook de vaart eruit. Toch moet erkennen dat de film één van de betere films in het genre is. Dit komt vooral door de prachtige gefabriceerde kunstmieren, de claustrofobische locaties en de beklemmende sfeer. Ondanks enkele minpunten een prima film om te kijken.

Goeie film waarin een politieman in de woestijn stuit op een reusachtige mier. Een ouderwetse monsterfilm die zeker op veel vlakken verouderd is, maar zeker nog wel leuk is om te kijken. Avontuurlijk en de finale in het drainage systeem is nog best wel spannend. Als tijdsdocument ook nog wel redelijk interessant en niet alleen vanwege de stelling tegen atoomwapens.

avatar van clubsport
deze film is wel een van de bekendere jaren 50 monsterfilms maar waarom precies is me niet helemaal duidelijk .
Dat wil niet zeggen dat de film slecht is , integendeel hij steekt zeker boven de middelmaat uit en er word ook aardig wat moeite in de effecten gestoken , met name het afdalen in het eerste nest was zeker 1 van de hoogtepunten van de film en ook het mysterie gedeelte in het begin is goed gedaan .
Toch verwacht je dan stiekum iets meer en wellicht waren de verwachtingen wat te hoog .
Verder wel vermaakt met deze leuke sf monsterklassieker .

Verrassend leuke en zelfs verfrissende film. Voor zo'n oude film zit er gewoon veel vaart in het verhaal en dat is bij heel veel oude films niet het geval. Ik heb me goed vermaakt!!!!

Een aantal jaren geleden in 2017 heb ik al wat jaren 50 Sciencefiction / Horror films gezien zoals "Tarantula (1955)" en "Revenge of the Creature (1955)" en gisteren was het dan de beurt aan "Them!" die getipt werd door "alexspyforever" tijdens de "Horrorfilm Challenge" van 2020. Omdat ik dit jaar toch vooral veel films heb gekeken waarin veel naaktheid was te zien, was dit natuurlijk niet het geval in deze film uit het preutse jaren 50 tijdperk (waarin o.a. de mannen rondlopen met hoeden en pakken welke voorzien zijn van een stropdas en vrouwen keurig rondlopen met een hoedje en een mantelpakje met lange rok). Het meest sexy moment in deze film is als een vrouw (Joan Weldon) uit een militair vliegtuig stapt en je dan haar blote benen tot kniehoogte ziet.

Dit verhaal speelt zich in eerste instantie af in de woestijn van New Mexico waar politiesergeant Ben Peterson (James Whitmore) en trooper Ed Blackburn (Christian Drake) een meisje (Sandy Descher)in shock aantreffen en verderop vinden ze een verwoeste camper. De FBI wordt ingeschakeld en zij vinden sporen van mieren. Daarom worden mierenonderzoekers Dr. Harold Medford (Edmund Gwenn) en zijn dochter Dr. Pat Medford (Joan Weldon) ingeschakeld. Ze doen een schokkende ontdekking, namelijk door de atoomproeven van tien jaar eerder zijn de mieren gemuteerd tot reusachtige en moordzuchtige wezens.

De film staat betiteld als een Sciencefiction / Horror film maar het is natuurlijk gewoon een monsterfilm (o.a. de al eerder genoemde "Tarantula" film) die in de jaren 50 enorm populair waren en het ook goed deden in de bioscopen. Oftewel een film met veel pretentieloos vermaak en het gebruik van fraaie met de hand gemaakte speciale effecten. Het verhaal staat niet altijd op de hoogste plaats, maar dit is ook niet wat films als deze beogen te bereiken. Dit is puur popcornvoer (in mijn geval een mislukte shoarma pizza, te kort in de oven geweest, zonder knoflooksaus) van de bovenste plank.

Het sfeervolle (zeker het eerste gedeelte in de woestijn) verhaal van "Them!" zit best aardig in elkaar en weet zowel te vermaken als te boeien en het is ook in eerste instantie allemaal lekker mysterieus, waarbij men slechts alleen de gevolgen in beeld brengt zoals slachtoffers, verwoestingen (o.a. een caravan en een winkel) en een vreemd en angstaanjagende geluid. Oftewel allemaal onverklaarbare tekenen dat er toch wel iets heel merkwaardigs in de woestijn rondwaart. Na circa 28 minuten komt dan een einde aan dit mysterieuze, als je voor het eerst een reusachtige mier in beeld ziet in de woestijn, waar op dat moment ook een zandstorm plaatsvindt. De speciale effecten zijn voor een film uit 1954 erg slim in elkaar gebokst. Het ziet er soms wat knullig uit vergeleken met wat we vandaag de dag gewend zijn, maar voor die tijd was dit iets ongekends.

Hoewel ze van een reusachtig formaat zijn en schrikwekkend genoeg overkomen om de nodige gepaste dreiging uit te stralen, is het duidelijk dat hun grootte de nodige beperkingen met zich mee heeft gebracht. De verschijningen van de mieren komen niet tot stand door gefilmde beelden van echte mieren in een vergroot formaat over andere filmbeelden met in paniek rondhollende mensen (zoals op de filmposter te zien is en wat niet in de film voorkomt) heen te plakken, maar de mieren zijn hier overduidelijk door mensenhanden gefabriceerde kunstmatige exemplaren. Gezien de meterslange hoogte en lengte van de kunstmieren is de fabricage ervan een knappe prestatie te noemen, maar het heeft wel de nodige gevolgen voor hun optreden. Ze komen slechts deels in beeld (en ook niet met grote aantallen) en daarnaast komt met name hun gebrek aan beweeglijkheid en snelheid niet overeen met het beeld dat de gemiddelde kijker zal hebben van de mier in het algemeen

De mieren zijn gemuteerd tot reusachtige en moordzuchtige wezens door de reststraling van de eerste atoombom proeven in 1945 in de woestijn van New Mexico en "nucleaire dreiging" was natuurlijk in de jaren 50 een hot issue en daarop wordt slim ingespeeld in deze film. Hedendaags is dit niet meer zo'n hot issue, maar sommige thema´s zijn nog steeds up-to-date. Zoals het feit dat het geknoei van de mens aan de natuur wel eens ongewenste en onvoorspelbare resultaten kan hebben, die nu nog niet te overzien zijn (o.a. nu met het coronavirus). Over de mieren wordt overigens ook nog het volgende interessante gezegd door Dr. Harold Medford:

"Ants are the only creatures on earth other than man who make war. They campaign. They are chronic aggressors. They make slave laborers of the captives they don't kill."

De cast (schijnbaar was ook Leonard Nimoy, oftewel Mr. Spock uit populaire sciencefictiontelevisieserie "Star Trek (TV Series 1966–1969)" te zien, maar ik heb hem niet gezien) weet zich in ieder geval goed staande te houden tussen de reusachtige mieren en de film ontvouwt zich in een rustig tempo, dat tegen het einde van de film behoorlijk toeneemt en waarbij dan de nodige actie en drama (o.a. als Ben Peterson twee vermiste kinderen probeert te redden) te zien is. Wel is het zo dat als men de woestijn van New Mexico verlaat (na circa 45 minuten) de film enigszins begint in te zakken en ook raakt de vaart eruit. De dreiging die er van de mieren uitgaat verdwijnt namelijk teveel naar de achtergrond wanneer de aandacht verlegd wordt naar de speurtocht naar de twee koninginnenmieren die naar elders zijn uitgevlogen (o.a. eentje naar Los Angeles).

De filmmakers gaan ook wijselijk niet te ver met de shots van de reusachtige mieren, die hun valsheid tonen, maar richten zich in plaats daarvan op de angstaanjagende geluiden (wat klinkt als boomkikkers) van de mieren en het donkere ondergrondse nest (welke men ontdekt met vliegtuigjes en die scène is best grappig vanwege de radiocommunicatie, die destijds natuurlijk hoogstaande was, waarbij Dr. Harold Medford steeds vergeet "Over" te zeggen tot frustratie van Ben Peterson, die dan steeds tegen hem zegt "Say over" ) in de woestijn van New Mexico en de riolen van Los Angeles (daar heeft één van de twee koninginnenmieren een nest gemaakt) om de spanning op te voeren. En op het einde (als men een nest met koninginnenmieren vernietigd met vlammenwerpers die op het punt staan om uit te vliegen) wordt er nog gezegd:

"When man entered the atomic age, he opened a door into a new world. What we'll eventually find
in that new world, nobody can predict.
"

Hoewel de actie beperkt is in deze film zitten er wel een aantal fraaie actiescènes in, waarbij de mens het meest uiteenlopend wapentuig (uit die tijd) tegen de mieren gebruikt zoals pistolen, geweren, mitrailleurs, vlammenwerpers, bazooka's (levert fraaie ontploffingen op) en granaten met gif (cyanide). Ook zitten er hier en daar wat komische momenten in zoals een alcoholist die men gaat ondervragen in een ziekenhuis / inrichting en waarbij deze dan tegen een generaal zegt:

"General, I'll make a deal with you. If you make me a sergeant in charge of the booze, and I'll enlist. Make me a sergeant in charge of the booze !"

Al met al was dit best een vermakelijke jaren 50 zwart-wit film, waarin duidelijk de angst voor de gevolgen van het atomaire tijdperk naar voren komt en waarin enkele minpunten te onderkennen zijn. Maar door de geslaagde beklemmende sfeer die er in het grootste deel van de film op meerdere niveaus aanwezig is en door de dreiging en de tot de verbeelding sprekende confrontaties van en met de mieren is dit wel een aanrader voor de liefhebber van het genre en van Horror films in het algemeen.

P.S. zou deze film in de beginjaren 80 gemaakt zijn, dan zou de muziek natuurlijk verzorgd zijn door "Adam & The Ants"