Them! (1954)

Alternatieve titel: Them

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Gordon Douglas
met James Whitmore, Edmund Gwenn en Joan Weldon

Tijdens een patrouille in de woestijn van New Mexico, waar de eerste Amerikaanse atoombommen werden getest, vinden twee politiemannen een meisje. Zij verkeert in shocktoestand, omdat zij zojuist verschrikkelijke dingen heeft gezien. Een spoor van mierenzuur leidt naar een radioactief besmet mierennest, waarvan de mieren door de straling uitgegroeid zijn tot reusachtige monsters. Het duurt niet lang voordat de paniek uitbreekt.

Eva
Best grappig.

avatar van You_bastard
Dit was nou echt zo'n film die in de Amerikaanse drive-ins gedraaid werden.

avatar van speedy23
Science fiction van de bovenste plank. Een intelligent script en een uitstekende regie houden je aan je stoel gekluisterd, ook al zien de speciale effecten er nogal oubollig uit...

toch echt wel een B-film, met boordkartonnen personages waarom je geen zier geeft en effects om van te huilen (al maakt dat misschien een deel van de charme uit).
Aan de andere kant, is het allemaal best wel grappig en hou ik eigenlijk van deze jaren '50-pulpfilmsfeer met beleefde en rechtschapen politie-agenten, hopeloos overactende vrouwen en een subtiel verpakte anti-atoomwapen boodschap
**' 2,5 op 5 **'

avatar van bioscoopzaal
Typische jaren '50 b-monsterfilm. Heerlijk geacteerd (vooral door die kerel die de warrige professor speelt) en nog best aardige effecten.

Volgens mij hebben Ridley Scott en James Cameron deze film allebei gezien, de laatste scènes in de riolen van Los Angeles en heeft verdacht veel weg van de slotscènes in de verluchtingskanalen uit "Alien", en het nest van de koningin met de eieren doet dan weer aan "Aliens" denken.

Uiterst vermakelijk, 4 sterren.

djelle
Inderdaad typische monsterfilm uit de jaren waarin het genre razendpopulair was. Enkele erg vermakelijke scenes, deels door de povere effectjes (in vergelijking met nu) en de soms erg bedenkelijk uitziende "reuzemieren" . Gezien het bouwjaar en de voorziene middellen kan je het hem ook niet echt kwalijk nemen. Bij dergelijke pulpfilms is dit meestal ook niet zo noodzakelijk storend. Maar je moet er wel voor zijn natuurlijk. Persoonlijk vond ik hem wel vermakelijk. 3,5

ik zag inderdaad ook dingen die verdacht op alien leken. ontzettend lekkere 50s film. als HUN (:P) voort eerst in beeld kwamen ik kwam niet meer bij geweldig!
script zat goed in elkaar en was zeker doordacht, daardoor blijf hij wel je aandacht houden.
heb je zin in een lekkere B-film voor op je filmavondje neem THEM!

avatar van Mac Hammer Fan
Vanaf het begin zit je in een geslaagde horrorsfeer. Het duurt een hele tijd voor je de reuzenmieren te zien krijgt, maar men perst eerst het onderste uit de kan via een suggestief opgebouwd angstklimaat. Scenario, regie en vertolkingen zijn allemaal van de bovenste plank. Een meeslepende SF-horrorthriller.
*4*

avatar van Poisonthewell
Leuk filmpje. De openingsscene met het meisje dat compleet in shock door de woestijn wandelt is erg sterk, en ook de special effects mogen er wezen; de reuzenmieren zien er een stuk overtuigender uit dan menig filmmonster uit die tijd. Edmund Gwenn is echter niet op zijn plaats in een film als deze. Het is gewoon onmogelijk hem los van zijn rol als kerstman te zien (Miracle on 34th Street), en dat komt het horrorgehalte niet bepaald ten goede. Toch 3,5*

avatar van otherfool
Fantastische monsterfilm behoort tot de beste in het genre (ergens bij King Kong en Tarantula in de buurt). Hoog tempo, fraaie effecten, nog best aardig acteerwerk en verder vooral veel funfunfun. Een topper!

4*.

avatar van newG
over de kwaliteit van de effecten kan je blijven praten, het script en het acteren is ook best ok. En dat fifties-taaltje is zo heerlijk

"look we're all grown ups here, there's no need to play footsie here..."

zalig

avatar van Silvio Dante
Weer zo'n typische jaren '50 SF-horrorfilmpje: Ten gevolge van de wetenschap -het liefst van al een atoombom- is er een wezen aan het muteren geslagen - in dit geval een mier.
Het verhaaltje is uiteraard één en al cliché met als moralistisch dieptepunt de eindspeech.

De uitwerking daarentegen mag er wel wezen, daar is weldegelijk over nagedacht. Wat mij betreft heeft hij ook nogal wat invloed gehad op latere SF, ik denk dan niet alleen aan Aliens/Alien zoals bioscoopzaal al zei, maar ook aan bvb. The Thing (vanwege de vlammenwerpers).
Ook die stuntelige dikke professor kon ik wel waarderen.

klute89
Een aardige jaren 50 horrorfilm, het geluid wat die mieren in die film produceren is ook erg freaky. het begin van de film in de woestijn is erg spannend en ook het eind in de riolen en afwateringssystemen is erg goed. 3,5*

klute89
Ik ga deze maar eens aanschaffen.

avatar van niethie
Ooit eens een keer gezien, een heel aardig typisch fifies sci fi b-filmpje die best leuk in elkaar steekt, de effecten zien er natuurlijk verschrikkelijk slecht uit maar dat is nou juist het leuke van dit soort filmpjes, een minpuntje van deze film is dat hij net iets te lang duurt en het daarom allemaal net iets teveel van het goede is.

3 sterren

avatar van Friac
Een vermakelijke B-film als je er zin in hebt, en één van de betere uit die periode die ik al gezien heb.
Zoals Poisonthewell reeds zei, vond ik de effecten best wel goed te noemen voor die tijd (had de film hiervoor geen oscarnominatie gekregen?). Ook bevatte de film best wel enkele sfeervolle shots en was er voldoende spanning aanwezig in de donkere tunnels van het mierennest, dankzij de vrij degelijke zwart-witfotografie.
Met de acteerprestaties en het script zit het ook wel snor, al is het duidelijk een typisch product van de jaren '50: het heldhaftige leger - geholpen door de wetenschap - en de thematiek rond atoomdreiging en vliegende schotels die doorsijpelt, plus enkele behoorlijk stevige gevallen van stereotypering De professor zorgde in de film voor de komische noot, vooral met de "over and out"-dialoog

Geen grootse film, maar op een manier een film die je als filmliefhebber wel gezien moet hebben. En sterker nog: binnen de verzameling B-films lijkt het me één van de betere films te zijn, dus zeker en vast genietbaar.

avatar van NarcissusBladsp.
speedy23 schreef:

Helemaal mee eens. De opbouw van het verhaal is prachtig gedaan.
Er zijn bewust keuzes gemaakt om special effects geloofwaardig te laten lijken. Want de mier moet op grote schaal een razend snel beest zijn, want als ik ze in echt zie lopen beschouw ik ze als loopwonders...en zeer actief.

Toch heeft het script oplossingen gevonden die het gevaar voelbaar en waarachtig maken....De film bevat ook duidelijk een politieke commentaar op koude Oorlog in die jaren. Dat zie je bij meer science-fictionfilms uit die tijd. De Konnectie met het atoomtijdperk zie je ook bij de film The Incredible Shrinking Man....

Ook de personages met al hun verschillende maatschappelijke verantwoordelijkheden zijn effectief uitgewerkt. Die professor met zijn dochter vond ik erg vermakelijk. En het meisje speelt aangrijpend: haar blik! Ook die link met die alcoholist was een leuke ironische vondst......in, deliria, dronkemans wanen worden vaak gevaarlijke beestjes waargenomen.

Het paranoïde gevoel dat die 'beestjes' overal kunnen opduiken is origineel uitgewerkt. Ook de jacht naar blijft tot eind de spanning er in houden.

Erg leuke film. 4,5*

avatar van alex____94
Erg leuke film, alleen had ik er wat meer van verwacht. De "beestjes" zijn origineel, maar komen te weinig in beeld volgens mij.

Dick2008
Behoorlijk zwakke film dit. In het begin speelt het meisje nog wel goed. Halverwege toen ze het mierenhol in gingen leek het er even op dat het nu de goede kant op ging. Het einde was redelijk, maar toch ook veelal een hoop geschiet op een stel nepmieren, die overigens nog niet eens zo slecht gemaakt waren.

Er zijn in de jaren 50 zoveel van die films gemaakt waarin kleine beestjes grote beestjes worden. Dit mag dan een vrij vroege zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook meteen een goede is.

Ramon K

Jawel! Leuk en cheesy entertainment dit. Beter dan Tarantula en The Deadly Mantis oa, ook al zijn die films ook de moeite waard.

Dick2008
Nou ja Tarantula bijvoorbeeld vond ik stukken beter maar goed smaken verschillen.

avatar van Drs. DAJA
Erg leuke film. De sfeer is goed, de opbouw lekker maar echt briljant wordt het nooit. Zeer zeker prima entertainment.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Atomische Duivels.

Want onder die titel staat er ook een poster in de gallerij. Zowiezo zijn de DVD-extra's, hoe summier ook, de moeite waard.

Them is uiterst sfeervol en bij vlagen zelfs een klein beetje griezelig. En dat zoveel jaar na dato. En ondanks dat de mieren er heden ten dage behoorlijk fake uitzien.

Wat deze prent net dat kleine beetje extra geeft, is de onverwachte humor en de uitstekende opbouw. De stereotypen, twijfelachtige SFX en de boodschap-voor-de-mensheid-in-de-laatste-minuut, het zit er allemaal in. En het stoort voor geen meter.

Zeer goed.

avatar van Halcyon
Leuk filmpje. Ik had wat moeite met de geloofwaardigheid van de eerste reactie op het ontdekken van de gigantische mieren: meteen alles kapot maken. Maar ja, zo waren de Amerikanen nu eenmaal in de jaren '50. De film is ook flink politiek beladen en op sommige momenten stoort dat al wat meer dan op andere.
Maar al met al is de film best amusant omwille van de plot op zich die toch vrij origineel is. En ook al ogen de special FX gedateerd, ze zijn (vind ik) niet van die aard dat je onder je stoel kruipt van plaatsvervangende schaamte. Aanradertje voor de SF-fans.

avatar van _Moonwalker
Leuk film. Ik kijk nooit naar oude films, maar kwam deze toevallig tegen en besloot om het toch te zien. Heb er geen spijt van, al had het einde ietsje langer mogen duren.

avatar van Vinokourov
Make me a sergeant in charge of the booze

Japan had Godzilla nodig om de gevaren van de nucleaire business toonbaar te maken. Amerika gebruikte in 1954 een kudde oversized mieren om de gevaren daarvan aan de kaak te stellen. Na enkele atoomtesten in het desolate New Mexico zijn een stel mieren gemuteerd tot levensverslindende monsters! Alles in Them! ruikt naar een B-monsterfilm: het uiterlijk van de mieren, overheidspersoneel en wetenschappers en natuurlijk een goede portie moraal. Het verhaal had ondanks de korte speelduur van 90 minuten ook wel wat vlotter verteld kunnen worden.

Maar toch is dit wel een van de betere science-fictionfilms. Met het SF-sfeertje en de intentie waarmee deze film gemaakt zit het wel goed. Ook is de grote attractie, het vernietigen van mieren met vlammenwerpers, heel erg tof om te zien. Kortom Them! is een bovengemiddeld monsterfilmpje!

avatar van N23
N23
Heerlijke foute film. Oldskool scifi horror.

1 Die typisch mijn jaren 50 beeld schets, en dat bedoel ik positief. De mieren zien er achterhaalt uit ( 50-60 special effects) het verhaal is orgineel, maar aan de zwakke kant. En tegen het einde toe werd het slaapverwekkend, 10minuten minder zou wonderen doen. Ik kan er weinig negatiefs overzeggen gezien de nuance die je bij dit soort films moet hebben.

Een aanrader als je van jaren 50-60 SCIFI houdt, en anders zou ik er niet aan beginnen.

avatar van RuudC
De ervaring die ik tot nu toe heb met monsterfilms uit de jaren vijftig is dat het vaak valt of staat met het budget dat in de film gestoken is. Er is toch een flink verschil tussen een geschminkte of verklede acteur en een mechanisch monster. Niet dat de reusachtige mieren van Them! Anno 2012 nog indrukwekkend zijn, maar het is nog altijd redelijk leuk om er naar te kijken. Een ander duidelijk voordeel is dat er wel gewoon moeite is gestoken in een fatsoenlijke opbouw, decors, attributen en dialogen.

Dat betekent in feite dat de film al meer inhoud heeft dan een reeks hit-and-run-aanvallen. De confrontaties met de mieren zijn onderhoudend en vooral lollig. Als de mieren dat al niet zijn, dan wel de verschillende personages die op het witte doek passeren. De scenes in het gesticht waren erg grappig. Ook de serieuze toon van de professor die halverwege een presentatie geeft over mieren valt eigenlijk niet serieus te nemen. De gigantische mieren komen nooit met meer dan vijf stuks in beeld. Gelukkig delen ze regelmatig het scherm met menselijke figuranten. Verwacht dan ook geen grote overviews van epische Lord of the Rings achtige veldslagen. Het is een vermakelijke film, bevat enkele wilhelmscreams. De speelduur van 89 minuten is precies goed.

avatar van SnakeDoc
Ik vond hem verrassend leuk. Meestal zijn films met gevaarlijke overdreven grote gemuteerde wezens erg fout. Maar deze film blijft zeer serieus, en daardoor blijft het spannend en interessant.

Vond sommige scenes er boven gemiddeld goed uit zien. Ook de mieren waren best knap gemaakt.

Ik geloof niet dat een soort gelijke film vandaag de dag nog zou scoren. (We zullen afwachten hoe het de nieuwe Godzilla vergaat), maar deze staat als een huis, en kan nog jaren mee!

Geen moment verveeld!