Revenge of the Creature (1955)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Jack Arnold
met John Agar, Lori Nelson en John Bromfield

Een groep avonturiers vangt in opdracht van een pretpark in het Amazonegebied een schepsel dat op een mens lijkt. Het monster wordt verliefd op Helen, die hij na zijn ontsnapping op brute wijze ontvoert.

Dit is de eerste film waar clint eastwood in meespeelt(toch)

Dick2008
robbie schreef:
Dit is de eerste film waar clint eastwood in meespeelt(toch)

Klopt als laboratorium-assistent. De film is een vervolg op de Creature from the Black Lagoon. Beide films vond ik van hetzelfde niveau niet echt super, maar ook zeker niet slecht.

dit is toch volgens mij wel een onodig vervolg(natuurlijk is dit wel een vervolg maar je moet het even verglijken met dracula 1956 daarna kwamen een stuk of tien onodigen vervolgen dood levend dood levend een film is toch genoeg ?)
is precies hetzelfde met kickboxer 2-3-4 enzo zijn ook onodig !!
is dat ook zo met deze film ?

avatar van otherfool
Onnodig indeed, en nogal goedkoop allemaal. Met name de indrukwekkende onderwaterscenes van het origineel komen hierin niet, of in ieder geval niet afdoende, terug. Het plot is nogal King Kongerig, en ik vond de eerste film veel spannender en intenser. Bij deze moeten we ons bijvoorbeeld door een eindeloos dolfijn-nummer worstelen Ome Clint's rolletje is overigens miniem hoor, (ook) daarvoor hoef je het niet te doen...

2*.

avatar van Thomas3
Bijna even goed dan de 1ste film, maar gewoonweg ovebodig!
Leuk om Clint in z'n eerste filmrol te zien!

avatar van Vascago
michael myers schreef:
is precies hetzelfde met kickboxer 2-3-4 enzo zijn ook onodig !!
is dat ook zo met deze film ?

Lol, dat zegt iemand die zichzelf Michael Myers noemt. Hoeveel (onnodige) vervolgen heeft Halloween wel niet?
Creature From The Black Lagoon vond ik een erg sterke film, dus ben hier ook wel benieuwd naar.

Dick2008
Onnodig, overbodig.... werkelijk bij alle films waarvan er een sequel / meerdere sequels worden gemaakt kom je dergelijke berichten tegen. Maar wel kijken natuurlijk, en vervolgens... klaag klaag. Begrijp dus niet waarom dan mensen toch iedere keer weer kijken.

Ik vind hem eerlijk gezegd helemaal niet zo slecht maar geloof zelfs beter dan de eerste film, wat bij mij ook wel vaker het geval is. Meestal begin ik dan ook maar met een deel 2 of 3.
Het is hier en daar wat langdradig, en lachwekkend ook, hoewel dat juist wel grappig is om te zien. En het monster dat probeert uit te breken, wat na gesard te worden door (sensatiebeluste) mensen er nog in slaagt ook. Een soort beauty - beast verhouding, zoals in King Kong en deed me wat aan Bokito denken, haha, moeten ze daar ook maar een film over maken. Het laatste half uur is nog best goed ook. Leuke rol van Lori Nelson. En mooi gefilmd, met o.a. de scènes, in en rondom het aquarium. 3.0 /4.0

avatar van Richard_Voorhees
The Gill Man goes King King.
Deze sequel vind ik nog wel redelijk vermakelijk. Het acteer werk is best goed te pruimen, het monster ziet er weer goed uit (ik blijf het een tof pak vinden) en er valt in het eerste en laatste deel genoeg te beleven.
Het is alleen een beetje jammer dat de film in het midden wat inzakt. Wat mij betreft wat te weinig te weinig actie en wat teveel geouwehoer in het water park en rondom de opbloeiende 'liefde' tussen de twee wetenschappers.
Op een gegeven moment zat ik echt te wachten totdat de Gill Man eindelijk de ketting zou doorbreken. Daarna, wanneer hij weer in actie mag komen, word het eigenlijk weer best entertaining en maakt hij nog de nodige slachtoffers. Van mij had hij nog wel wat bruter mogen zijn (zo spaart hij een jong meisje in het water park. Maar goed, dat is iets waar zelfs nu nog een taboe op is.
Een redelijk vervolg.

avatar van alexspyforever
Het verschil met het origineel kon voor mij niet groter zijn. In tegenstelling tot de meerderheid (nouja erg veel reacties zijn er niet bij deze film) vond ik dit zeker geen overbodige sequel, sterker nog deze had alles wat het origineel niet had. De sequel had spanning, leuke karakters en last but not least meer monsteractie. Goed dat ik op de aanbeveling ben ingegaan om deze film een kans te geven, want het was omdat ik het origineel zo een flauwe film vond dat ik deze zo lang links had laten liggen. Gelukkig is de Gill man niet zo suf als ik eerst had gedacht
En wat is die Lori Nelson toch een knappe vrouw!

Nadat ik gisteren nog het matige eerste deel, te weten "Creature from the Black Lagoon (1954)", heb gezien, was ik toch nog benieuwd naar dit vervolg en mede ook omdat het de eerste film is waarin Clint Eastwood een kleine rol heeft.

Dit vervolg gaat overigens verder, waar de vorige film min of meer eindigde en daarom speelt het verhaal zich in eerste instantie ook weer af in het Amazone-gebied en specifiek in de "Zwarte Lagune", waar een groepje wetenschappers onder leiding van George Johnson (gespeeld door Robert Williams) en Joe Hayes (gespeeld door John Bromfield) opzoek gaat naar het wezen (wordt in dit verhaal genoemd "The Gill Man") om deze te vangen, in opdracht van het in Florida gelegen pretpark "Ocean Harbor Oceanarium". Nadat men het wezen gevangen heeft en afgeleverd heeft bij het "Ocean Harbor Oceanarium", waar het geketend wordt in een groot bassin, wordt het wezen bestudeerd door professor Clete Ferguson (gespeeld door John Agar) en de jonge afgestudeerde ichtyoloog (oftewel studie van de vis) Helen Dobson (gespeeld door Lori Nelson). Het wezen raakt daarbij geobserveerd door Helen en weet op een gegeven moment te ontsnappen, waarna hij het gemunt heeft op Helen en hij haar op brute wijze ontvoert.

Eerlijk gezegd is dit vervolg me iets beter bevallen dan het origineel en heeft het qua verhaal inderdaad heel veel overeenkomsten met King Kong. Gelukkig speelt het verhaal zich nu ook niet alleen af in het Amazone-gebied (alleen circa de eerste 15 minuten van het verhaal), zou anders saai zijn, en verplaatst het verhaal zich al snel naar Florida. Wat verder leuk is gedaan in het begin van het verhaal, is dat bootkapitein Lucas (wederom leuk gespeeld door Nestor Paiva) weer een rolletje heeft in het verhaal en hij vertelt ook in het kort wat er de vorige keer is gebeurt. De originele boot "Rita" zien we wel niet meer terug, maar wel de boot "Rita II"

Nadat het wezen is gevangen (waarbij dynamiet is gebruikt en het wezen in coma raakt ), gaat het verhaal verder gaat in een laboratorium in Florida en zien we daar ook een jonge Clint Eastwood in een grappige rolletje van circa 30 seconden. Namelijk als een laboratoriummedewerker in scene met professor Clete Ferguson, één kat en vier muizen, waarvan Clint denkt dat de kat er eentje heeft opgegeten, maar uiteindelijk blijkt de vermiste muis in zijn laboratorium jas te zitten. Hierna zien we Clint Eastwood verder niet meer terug in het verhaal. Hoewel zijn rol maar heel kort was, was het natuurlijk wel genieten om hem in zijn eerste film te mogen aanschouwen.

Het verhaal speelt zich daarna grotendeels af in het pretpark "Ocean Harbor Oceanarium", waarbij het wezen bestudeert (met leuke en mooie onderwater opnames in het bassin) wordt en ook tentoongesteld wordt aan het publiek. Dat gedeelte is best vermakelijk en weet ook wel te boeien en het wordt zelfs een beetje spannend als het wezen weet te ontsnappen (de ketting waaraan hij getekend was, brak overigens wel heel flauw af), waarbij er paniek uitbreekt in het pretpark "Ocean Harbor Oceanarium", en hij het daarbij gemunt heeft op Helen, wat ik wel kan begrijpen, want Helen was natuurlijk een hele mooie verschijning (o.a. als ze een douche gaat nemen) in het verhaal Dit resulteert dan in best een aardige finale van het verhaal, waarbij Helen ontvoert wordt door het wezen en ook meegenomen wordt in het water, maar het einde is dan weer best flauw. Want het einde is namelijk identiek aan het einde van de vorige film, oftewel het wezen wordt nu ook weer doorzeefd met kogels (dit keer de politie), waarna het in het water verdwijnt en zinkt naar de bodem.

Visueel gezien werd alles wel aardig in beeld gebracht (o.a. Amazone-gebied, Florida en natuurlijk het wezen) en de cast deed het verdienstelijk en vooral de drie hoofdrolspelers in het verhaal, te weten John Agar (in de rol van professor Clete Ferguson, die het wezen mag gaan bestuderen en waarbij hij verliefd wordt op Helen Dobson), de fraaie Lori Nelson (in de rol van ichtyoloog Helen Dobson, die gewild is bij zowel Clete Ferguson, Joe Hayes en het wezen) en John Bromfield (in de rol van Joe Hayes, die samen met George Johnson het wezen vangt en daarna aflevert in Florida, waar hij ook een oogje heeft op Helen Dobson. Nadat het wezen weet te ontsnappen, wordt Joe overigens gedood door het wezen).

Al met al is dit vervolg me iets beter bevallen (mede dankzij de fraaie Lori Nelson en ook omdat het verhaal zich nu afspeelt op verschillende locaties) en heb ik me ook best aardig vermaakt met deze circa 80 minuten durende Horror / Avontuur film, die veel weg heeft van een King Kong verfilming maar dan met het wezen "The Gill Man" in de hoofdrol. En natuurlijk was het ook leuk om Clint Eastwood te zien in zijn eerste film. Ook al duurde het maar 30 seconden.

P.S. wat men met de vogel (zat op een tak in het water) deed in het begin van het verhaal, was best grof (wordt door het wezen onder het water getrokken) en zou tegenwoordig nooit meer mogen in een film. En terecht natuurlijk.

avatar van Duke Nukem
Volgens mij hadden ze deze film beter "The Gill Man" genoemd. Het monster lijkt minder op een prehistorisch 'creature' dan op een man in een rubberen pak met een vismasker. En het ziet er zeker niet uit als een monster dat een krokodil in tweeën kan breken, zoals in het begin van de film wordt beweerd.

Een leuke quote:
"What I'd give for a tall cold beer."
"Or a short warm blonde!"

En Clint Eastwood in zijn eerste kleine rol:
"There were four rats in there when i changed my lights, now there's only three. It is my considered opinion that rat number four is sitting inside that cat."