Creature from the Black Lagoon (1954)

Horror / Avontuur

geregisseerd door Jack Arnold
met Richard Carlson, Julie Adams en Richard Denning

Een wetenschappelijk team zoekt langs de Amazone naar fossielen. Ze ontdekken een pre-historische Gill-Man in de legendarische Zwarte Lagune. Het mysterieuze wezen wordt gevangen, maar het weet te ontsnappen. Hij keert terug om Kay, de verloofde van één van de teamleden, te ontvoeren.

avatar van Dogie_Hogan
Inderdaad, maar mis 3D info op poster.

Inmiddels op Blu-ray: review (regio vrij).

avatar van Brix
Regio-vrije Blu-ray !!

avatar van SnakeDoc
Spannende film. Mooie plaatjes van de omgeving, en geweldige onderwatershots. Het verhaal is vrij eenvoudig, maar daarom misschien ook wel zo vermakelijk.

Opvallend hoe goed deze film van bijna 60 jaar oud er uit ziet en in elkaar steekt. Ook de poster is inderdaad erg mooi.

avatar van Dogie_Hogan
Eindelijk: voor 4 juni a.s. staat de Blu-ray release gepland, in 3-D uiteraard.
(Bron.)

Deze film was toch reeds gereleased op blu-ray in 3D? De versie die jij linkt, is gewoon een nieuwe uitgave.

The Creature from the Black Lagoon in Blu-ray 3D 1954 Region Free: Amazon.co.uk: Richard Carlson, Julia Adams, Richard Denning, Jack Arnold: Film & TV

Naar 't schijnt is de 3D conversie wel zeer goed...

Dick2008
Nou, de poster die er nu opstaat is minder mooi.

avatar van Dogie_Hogan
Weer een slachtoffer van die 800 pixel hype!

avatar van Beertje45
Valt erg op waar Spielberg heel wat mosterd haalde voor zijn Jaws verfilming. De film opent heel sterk, het pak van het monster was heel knap gemaakt, de locatie's komen overtuigend voor als het Amazonegebied en de onderwateropnames hebben dan wel niet echt de tand des tijds doorstaan, maar het was over het algemeen mooi gedaan, de spanning was vaak goed voelbaar en de cast deed zijn best.

De akteur die gestalte gaf aan de schipper gaf echter een erg slechte prestatie weg met zijn idioot gegiechel, De actrice van dienst had niets anders te doen dan constant mooi te wezen en borstharen waren in die tijd nog hot als je ziet hoe de akteurs die de duikers vertolken zichtbaar ermee lopen te pronken. Er waren ook opmerkelijk weinig dieren zichtbaar in het water.

Desondanks een klassieker en voorbeeld dat veel werd gekopieerd in latere films.

avatar van FillumGek
Dit is pas mijn eerste kennismaking met Universal Horror en zeker eentje die niet tegen is gevallen. Ondanks dat de beelden van de Amazone en onderwaterwereld mooi en sfeervol waren miste ik de kleur een beetje. Ik had graag de natuur daar in kleur willen bewonderen. Het verhaal is erg simpel, maar het is het monster dat toch alle aandacht opeist.

De creature mag dan een glazige blik hebben en de motoriek van een man in pak, het pak zelf is niet minder dan geniaal. Erg gedetailleerd en er gaat nog best wat dreiging vanuit. Zeker in de onderwaterscenes waarin hij Kay achtervolgt. Spannend.

De muziek vond ik soms wat overdadig, terwijl het acteerwerk van een aantal wat beter had gemogen. De film weet dankzij zijn leeftijd geen angst meer op te wekken, maar charming is het wel.

avatar van mr rumson
Het moet ergens begin jaren 80 zijn geweest dat ik voor het eerst kennis maakte met deze film .
Toen werd deze film nog regelmatig uitgezonden op de Duitser .
En nu zoveel jaren later en zoveel kijkbeurten verder vind ik hem nog steeds de moeite waard om te zien .
Ook al mag het monster er dan helemaal niet eng er uit zien .
Voor mij is het meer de hele sfeer die de film uitstraalt de mooie locatie ,de onderwater Scènes die tot op de dag van vandaag er nog prima mee door kunnen .
Voor mij is dit een van die films die na al die jaren nog niks aan kracht heeft ingeboet.

avatar van louisvf
Blij verrast.

Door de leuke setting, aangename sfeer en goed geschoten, zowel boven- als (vooral) onderwater, beelden is "Creature from the Black Lagoon" toch al zeker de moeite waard. Gooi daar nog wat spanning en intelligentie (vond de opvatingen omtrend "Evolutie" en "Ontdekking" erg gepast) bovenop en je hebt helemaal prijs.

Geweldig!

avatar van alexspyforever
Ik zie opvallend lage stemmen op de eerste pagina en dan veel hogere op de pagina's erna. Nu goed ben ik wel gecharmeerd door de monsterfilms van Universal zoals Dracula, Frankenstein, Wolf Man, Invisible Man, The Mummy en King Kong. Deze Creature of the Black Lagoon heeft buiten een gaaf uitziend monster en enkele mooie onderwaterscènes toch maar weinig te bieden. Flinterdun verhaal, saaie karakters (geen background, eendimensionaal) en suffe dialogen. De actie vond ik ongelooflijk cheesy, weinig spanning. Vrij korte film, maar omdat ik het zo flauw vond, was het best nog een lange zit.

avatar van Metalfist
We didn't come here to fight monsters, we're not equipped for it

Een aantal jaar geleden had mijn broer een aantal van de Universal Monsters films aangeschaft. Titels zoals The Invisible Man, The Wolf Man, Frankenstein en Dracula konden me zeker en vast bekoren, maar om de een of andere reden was deze Creature from the Black Lagoon niet voor mij weggelegd. Nu start Cinema Zuid deze zomer met een thema genaamd Creature Features en met welke andere film dan deze kan je dan beter starten?

En wonder boven wonder heeft de film me nog erg aangenaam verrast eigenlijk. De 3D gimmick vind ik bij dit soort oude films altijd wel leuk (blijf het vreemd vinden dat films van meer dan een halve eeuw oud de techniek beter tot zijn recht kunnen laten komen dan de huidige films), maar op zich is dit gewoon een degelijke monsterfilm. Het teasen van het monster, zelfs als dat met een herhalende scène zoals hier gebeurt met de klauw die op het droge komt, om dan het beest in vol ornaat te tonen.. Heerlijk! Jack Arnold beseft gelukkig ook dat dit soort films niet te lang moet duren, maar ik moet bekennen dat ik de scène waar de takken die de uitgang versperren worden weggehaald op den duur nogal slepend begon te vinden. Soit, voor de rest dus weinig op aan te merken. De dialogen zijn lekker cheesy, het vrouwelijk schoon (dat natuurlijk ook de interesse van het monster heeft) draagt meer outfits dan dat er minuten in de film zijn en het einde laat nog ruimte genoeg voor een eventuele sequel. Jammer dat die niet worden gedraaid in Cinema Zuid, had die ook wel op groot scherm willen zien.

Het monster zelf ziet er degelijk uit, al zijn die ogen misschien wat te hard ingehaald door de tand des tijds, maar het waren vooral de onderwater sequences die me echt konden charmeren. Deze werden niet ingeblikt door regisseur Jack Arnold, maar door James Curtis Havens. Die verdient toch zeker ook een vermelding aangezien de helft van de film zich onderwater afspeelt. Julie Adams is de scream queen van dienst (heerlijk ook hoe ze een paar seconden wacht vooraleer ze de ziel uit haar lijf schreeuwt), maar ook het haantjesgedrag tussen Richard Carlson (David) en Richard Denning (Mark) mocht er zeker en vast zijn. Juist, de bombastische soundtrack mag trouwens ook nog wel de naam van hoofdrol dragen. Erg fijne combinatie met het monster, zeker in zijn aanval op Kay wanneer die is gaan zwemmen.

Erg fijn dit en ik twijfel zelfs tussen een dikke 3,5* of een kleine 4*. Het is eigenlijk het feit dat het op het einde iets te lang blijft duren eer het monster dood is (ze blijven er maar op schieten en dan nog duurt het even eer het van het scherm is verdwenen) dat me nog wat tegenhoudt. Ach, regisseur Arnold en de zijnen zal vast en zeker ook wel tevreden zijn met een verhoging van 2* naar 3,5*

avatar van Metalfist
alexspyforever schreef:
King Kong is niet van Universal, die werd geproduceerd door RKO.

avatar van Wataru
Lucas: “It is impossible. But I, Lucas, will do it.”

Lucas: “I can tell you something about this place. The boys around here call it "The Black Lagoon"; a paradise. Only they say nobody has ever come back to prove it.”

In de geschiedenis van de film zijn veel voorbeelden te vinden van twee mensen die met elkaar samenwerken en wiens gezamelijke creativiteit en inzet tot prachtige of uitstekende producties hebben geleid. Denk bijvoorbeeld aan John Ford en John Wayne, Humphrey Bogart en John Huston, Alfred Hitchcock en Bernard Hermann, David O. Selznick en (alweer) Alfred Hitcock, Sergio Leone en Alberto Grimaldi, en in recentere tijden Martin Scorsese en Robert De Niro.

Een minder bekend duo is dat van de producent William Alland en de regisseur Jack Arnold dat in de jaren vijftig een reeks van science fiction films produceerde zoals It Came from Outer Space (1953), Tarantula (1955), This Island Earth (1955) en natuurlijk de beide Creature films (de derde film uit de Creature-reeks werd door John Sherwood geregisseerd).

William Alland (vooral bekend als de journalist uit Citizen Kane) had een toen hij nog lid was van Orson Welles' Mercury Theater een verhaal gehoord over een humanoïde monster dat de laguna’s in Brazillië onveilig zou maken. Alland vond dit verhaal zo interessant dat het de basis werd voor deze film. Jack Arnold werd als regisseur voor dit project aangewezen omdat Alland het jaar daarvoor al met Arneld had samengewerkt voor It Came From Outer Space.

Jack Arnold besloot vrijwel onmiddellijk om geen karikatuur van het monster te maken en om ook meer diepgang aan het verhaal te geven dan gebruikelijk was voor monsterfilms uit die periode want hoewel er een beauty-and-the-beast element in zit worden tevens de relaties tussen de personages verder uitgediept, waardoor er een interessant drama ontstaat en wordt voorkomen dat de personages als bordkarton op het scherm eindigen. Dit geldt ook voor het monster zelf, dat nooit als kwaadaardig wezen wordt weergegeven. Het enige minpuntje hier is dat elke keer als het monster in beeld komt er steeds schrille muziek te horen is. Het tweede element, en wat mij betreft een van de sterke punten van deze film, is de laguna zelf. De film is gelardeerd met prachtige shots van de natuurlijke omgeving bovenwater, maar vooral onderwater (in werkelijkheid werd er op twee locaties door twee verschillende teams geschoten). Minuten lang schotelt Jack Arnold ons prachtige onderwaterbeelden van de laguna voor waarin geen woord wordt gesproken maar die wel vergezeld gaan van prachtige muziek geschreven door o.a. Henry Mancini.

Voor Jack Arnold moest een film niet alleen entertainment bieden maar ook mensen bewust maken van hun sociale omgeving. Hij had er dus geen enkele moeite mee om in al zijn films subtiel, en soms minder subtiel, bepaalde mistanden aan te kaarten. In deze film is het vooral het aantasten en vernietigen van zijn natuurlijke leefomgeving dat wordt aangekaart, want meerdere keren is te zien hoe de wetenschappers bedoeld en onbedoeld schade aanrichten aan de leefomgeving van het monster (die tegenwoordig vaak gilman wordt genoemd). De scene met de sigaret spreekt boekdelen wat dat betreft.

Dankzij Jack Arnold en William Alland onstijgt Creature From the Black Lagoon de limieten van dit genre. Dit komt voornamelijk door het uitstekende acteerwerk van de cast en de eerder genoemde beelden onderwater. Arnold weet een dusdanige structuur en draai aan de film te geven dat het niet alleen spannend wordt op bepaalde momenten maar dat de relaties tussen de personages zich steeds een beetje verder ontwikkeld.

Oorspronkelijk werd de film in 3D uitgebracht. 3D was een marketing-gimmick van de studio’s om mensen naar de bioscoop en weg van de televisie te lokken. Dit verklaart ook enkele vreemde shots in dergelijke films die puur bedoeld waren om in 3D te worden gezien. Dit is vooral merkbaar in It Came From Outer Space, maar ook hier zijn er een paar.

Met Creature From The Black Lagoon leverden William Alland en Jack Arnold een prachtige film die zijn sporen in het monsterfilmgenre zeker heeft verdiend en alleen al daarom een aanrader is.

avatar van Richard_Voorhees
Haha, de 3D zie je hier en daar leuk terug. Verder heeft dat pak van het monster wel wat. Ook de personages met o.a. een stoere kapitein zijn wel leuk. Wat mij betreft een leuke afsluiter van de Classic Universal Monsters boxset.

avatar van Brix
Richard_Voorhees schreef:
Verder heeft dat pak van het monster wel wat.

Dat mag je zeker wel zeggen, schitterend!

avatar van Wataru
Brix schreef:

Dat mag je zeker wel zeggen, schitterend!

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

avatar van Mescaline
Half vis half mens, hoe verzinnen ze het! Het levert in ieder geval wel een uiterst vermakelijke film op en het kostuum ziet er best gaaf uit!
Ik smul echt van dit soort filmpjes, zolang het acteerniveau een beetje redelijk is natuurlijk.
Julie Adams was trouwens echt wel een lekkerding!

Iemand nog aanraders? Ik ga sowieso deel 2 & 3 ook maar eens binnenhalen.

3,5 zijn minimaal op zijn plaats.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film uit de reeks van de Universal-monsters. Met dat verschil wel dat er in deze film meer aandacht gaat naar de mensen dan naar het monster. In tegenstelling tot The Mummy, Frankenstein en The invisible man. Julie Adams is anders niet slecht hier. Wat de creature wel goed maakt is het kostuum dat er beter uitziet dan verwacht. Het blijft een b-film uit de jaren '50, maar ik had erger verwacht. Dit komt uit een tijd dat weerwolven, vampiers en andere monsters er eerder lachwekkend dan schrikwekkend uit zagen. Onder water komt hij beter tot z'n recht. Die onderwaterscènes zijn trouwens de moeite. Daar is het jammer dat er geen kleur is in de film.

De film is leuk op zich met een monster dat terecht in het rijtje van de Universal-monsters mag staan. Maar net dat beetje meer mist om ook op hetzelfde niveau als z'n medemonsters gezet te mogen worden. Een remake lijkt me dan ook al bij voorbaat gedoemd.

Dick2008
Film Pegasus schreef:
Het blijft een b-film uit de jaren '80

'50

avatar van Gang_Star
Beter dan verwacht. Heeft een aantal mooie shots van de omgeving en vooral de onderwater scenes zijn mooi gefilmd. Het monster ziet er (zeker voor de jaren '50) erg goed uit en de film kent enkele spannende momenten. In de monster reeks van Universal een degelijke titel, maar behoort niet tot het beste werk. Toch is dit een film die het kijken best waard is.

Nadat ik afgelopen vrijdag eerst nog de Western / Actie film "Boss Nigger (1975)" heb gezien van regisseur Jack Arnold, was het nu dan eindelijk de beurt aan deze zwart/wit Horror / Avontuur film van hem. Zijn vorige drie zwart/wit films, welke ik vorige week heb gezien, vond ik wel leuk en vermakelijk, maar deze film vond ik eigenlijk tegenvallen.

In dit verhaal draait het om de ontdekking van een fossiel, een hand met zwemvliezen eraan, in het Amazoneregenwoud, tijdens een geologische expeditie onder leiding van Dr. Carl Maia (gespeeld door Antonio Moreno). Deze schakelt zijn vriend Dr. David Reed (gespeeld door Richard Carlson), die een ichtyoloog is, in en samen met een team van wetenschappers (waaronder Reeds vriendin Kay Lawrence en rivaal Mark Williams), wordt er een expeditie per boot opgezet om de rest van het fossiel te vinden. In eerste instantie vinden ze niets maar als ze naar een legendarische (een paradijs waarvan nog nooit iemand is teruggekeerd) Zwarte Lagune varen, ontdekken ze een wezen die wel wat wegheeft van een mens. Het mysterieuze en gevaarlijke wezen wordt uiteindelijk gevangen genomen en in een kooi gestopt, waaruit hij weet te ontsnappen en waarbij hij een wetenschapper aanvalt. Na dit incident besluit het team zo snel mogelijk te vertrekken uit de lagune, maar het wezen is nog niet klaar met hen en verspert hun uitweg en heeft het ook voorzien op Kay Lawrence (gespeeld door Julie Adams).

Het verhaal was opzicht wel leuk gevonden en het wezen zag er best fraai uit en het verhaal is zeker ook sfeervol (mede dankzij de omgevingsbeelden en dan zowel boven water als onder water), maar het verhaal wist me nergens te boeien, laat staan dat het ergens spannend werd. Ik vond het verhaal eerder saai en flauw (ook met de nodige clichés, waaronder de meningsverschillen tussen David Reed en Mark Williams m.b.t. het wezen) en wat de beweegredenen (o.a. waarom hij mensen dood) van het wezen zijn en waarom hij maar alleen is, wordt nergens verklaard. Zelf denk ik dat het fossiel welke men gevonden heeft vroeger zijn vrouw was en dat hij het daarom op de vrouw Kay Lawrence voorzien had en anders was het gewoon een geil wezen

De film duurt maar iets van 75 minuten, maar desondanks vond ik het toch langdradig en heb ik zelfs hier en daar wat zitten vooruit te spoelen. De film bevat ook wat actie (als het wezen een mens aanvalt of andersom) en vooral de onderwater actie is wel mooi in beeld gebracht. Het einde (waarbij het wezen doorzeeft wordt met kogels en hij daarna in het water valt en zinkt naar de bodem) vond ik best flauw en vanwege dat einde, krijg je ook nul komma nul duidelijkheid. Overigens bevat het verhaal ook wat glimlach humor en dat komt vooral op conto van Nestor Paiva, in de leuke rol van de nieuwsgierige bootkapitein Lucas van de boot "Rita". De cast deed het opzicht wel verdienstelijk en vooral de twee hoofdrolspelers Richard Carlson en Julie Adams konden me wel bekoren, waarbij de laatste ook nog eens een lust voor het oog was.

Opzicht is deze zwart/wit Horror / Avontuur film nog wel het kijken waard (vanwege het visuele aspect en de sfeer), maar het verhaal stelt inhoudelijk wel weinig voor en daarom heb ik deze film vooral als saai en flauw ervaren. Het is in ieder geval de minste film van de vijf films welke ik tot nu toe heb gezien van regisseur Jack Arnold.

P.S. de inleiding van het verhaal m.b.t. de geschiedenis over de aarde en mens, was wel aardig.

Aardige film over een expeditieteam die in de jungle op zoek gaan naar fossielen. Deze typsiche jaren '50 monsterfilm is ongetwijfeld een blauwdruk voor latere, soortgelijke films. Mooie onderwateropnames (helemaal gezien de leeftijd) en ook de muziek is goed. Het monster zelf is uiteraard hopeloos verouderd, maar het blijft redelijk onderhoudend.