Kaijû Sôshingeki (1968)

Alternatieve titels: Destroy All Monsters! | Monsters van Frankenstein Bedreigen de Aarde

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ishirô Honda
met Akira Kubo, Yukiko Kobayashi en Jun Tazaki

Aliens hebben alle monsters van het beruchte Monster Island vrijgelaten en maken van hun uitzonderlijke krachten gebruik om alle grote wereldsteden te vernietigen. Alleen het super-geheime ruimteschip X2 kan de aliens vernietigen en Godzilla, Rodan, Mothra, Angilas en Minya weer gevangen nemen.

avatar van kungfuzombie
Laatst gezien op een Duitse zender via de schotel. Hilarisch filmpje! Alles ziet er superknullig uit! De Duitse titel luidt: Frankenstein und den monster uas den all Supervaag!!!

avatar van Ravenstein
Gezien het aantal monsters dat in de film voorkomt zou je erg veel spektakel verwachten, maar daar komt weinig van in huis.
Matig, langdradig en af en toe zelfs ronduit saai, maar dat kan van meer Gojira-films gezegd worden.
Spijtig om zoiets te moeten zeggen, want ik ben fan.
Waarom staken ze niet meer actiescenes in die films? Dachten ze nu echt dat hun publiek interesse had in die flutverhaaltjes?

Dachten ze nu echt dat hun publiek interesse had in die flutverhaaltjes?

Roep dat maar niet te hard

avatar van Mochizuki Rokuro
Absoluut de slechtste Godzilla film die ik zag, maar toch ook weer erg vermakelijk in de scenes dat er actie was.

Hoewel Godzilla film, het monster is nauwelijks in beeld. De verhaallijn is redelijk consistent, maar de uitwerking is hilarisch slecht. Ed Wood is er niks bij. Na een hoop gepraat beginnen de kartonnen dozen weer te schudden en moeten de speelgoedautootjes en -treintjes zich weer uit de voeten maken... Ta-da... spanning!

Maar er is veel te veel geouwehoer en gedoe, voordat de 11, ik herhaal 11(!), monsters het tegen elkaar opnemen bij Mount Fuji. Iedereen is van de partij. En King Ghidorah is de grote kwade genius ditmaal en de rest is dit maal niet bezig met het vernietigen van wereldsteden (dat hadden ze al in het begin van de film gedaan ), maar met elkaar. Prachtig gezicht. En Minilla staat er bij en juicht het toe!

avatar van otherfool
Dit was de eerste Godzilla die ik ooit zag. Flutterige effecten en wat saai, compleet in lijn dus met de hele serie

2*.

avatar van kirk douglas
Ook bekend als ''Frankenstein und die Monster aus dem All'' en inderdaad wordt in de duitse versie de naam Frankenstein enkele malen genoemd.
Deze zou dan achter de Kilaaks of hoe ze zich ook noemen zitten.
Het beste aan deze film is dat bijna alle monsters erin voorkomen.
Baragon zou een belangrijke rol spelen maar jammer genoeg was het pak te sterk beschadigd zo is hij maar enkele malen erg onduidelijk te zien.
Gorosaurus en Manda kregen dan maar wat meer screentime.
De monsters vernietigen behoorlijk veel vooral tokyo moet het weer aardig ontgelden.
Aan het einde gaan dan nog alle monsters met King Ghidorah op de vuist.

Ook Kumonga is van de partij hoewel hij net als manda en enkele anderen al lang dood was.

Deze film is eigenlijk een van de beste in de reeks en niet te missen voor iedereen die graag naar Godzilla kijkt.

avatar van Herculaas
In Duitsland zijn na het succes van Furankenshutain tai Chitei Kaijû Baragon (1965) (Frankenstein – Der Schrecken mit dem Affengesicht - je verzint het niet) verschillende Godzillafilms uitgebracht onder de noemer Frankenstein. Of dat in de nasynchronisatie wordt verklaard weet ik niet. Ze deden wel meer gekke dingen: in Gojira tai Megaro (1973) (King Kong – Dämonen aus dem Weltall) is de robot Jet Jaguar omgedoopt tot King Kong!

Terug naar Kaijû Sôshingeki: bij deze film lijkt de Nederlandse distributeur het Duitse voorbeeld te hebben gevolgd. Hij draaide hier in de bioscoop als Monsters van Frankenstein bedreigen de aarde.

Herculaas schreef:
Heb nog even naar een Nederlandse poster gezocht, maar die kon ik helaas niet vinden. Zou wel tof zijn.

Gelijk ook de trailer hier maar eens bekeken, toch wel een erg feestelijke film!

Eén van de weinige Godzilla-films waarvan ik alleen een Engelse dub versie op DVD heb, omdat er geen andere beschikbaar was/is. Eens checken of dat inmiddels wel zo is.

Mochizuki Rokuro schreef:
Wow, in juli 2014 heeft Tokyo Shock een originele versie met Engelse subs uitgebracht. Had ik gemist. Gelijk even aanschaffen dan. Ook met een veel betere hoes dan de vorige. Fijne update, dus!

Blijkt er nog één in die serie te zijn: Megalon, die ook lastig te vinden was - alleen R4. Wel een reden om een regiovrije blu ray speler aan te schaffen eigenlijk...

Mochizuki Rokuro schreef:

Er zijn sowieso vrijwel geen oude Nederlandse filmposters te vinden (wel veel Belgische, ook van deze film: eMoviePoster.com Image For: 2o383 DESTROY ALL MONSTERS Belgian '69. Er bestaat in Nederland nauwelijks aandacht voor dit soort erfgoed. Ook de Nederlandse titels waaronder de meeste films tot begin jaren 80 in de bioscoop draaiden zijn in de vergetelheid geraakt.

De Duitse trailer is trouwens waanzinnig:

FRANKENSTEIN UND DIE MONSTER AUS DEM ALL - Deutscher Trailer - YouTube

De over-de-top-filmtitel, dat ouderwetse accent, de hele film die wordt uitgelegd. Heerlijk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Werd er eigenlijk altijd een poster gemaakt, of werd er ook wel een Nederlandse titel over een buitenlandse poster geplakt?

Die Duitse trailer is ook bar, ja: "Das Neueste Zukunftsabenteuer"

Mochizuki Rokuro schreef:

In Vlaanderen was het gebruikelijk de Nederlandse titel onder de Franse poster te plakken. Er waren ook echt tweetalige posters, waarin de Franse en de Nederlandse titel gelijkwaardig naast elkaar stonden. Exclusief Nederlandstalige posters ken ik nauwelijks.

In Nederland kregen films - afgaande op krantenadvertenties - meestal wel een echt Nederlandse poster. Zie bijvoorbeeld deze advertentiepagina: http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22godzilla+contra%22&coll=ddd&facets[type][]=advertentie&page=1&identifier=ddd%3A011017306%3Ampeg21%3Aa0096&resultsidentifier=ddd%3A011017306%3Ampeg21%3Aa0096

Hier is er een van Godzilla, King of the Monsters! (1956) (Godzilla, het zeemonster van Odo): http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22zeemonster+van+odo%22&coll=ddd&facets[type][]=advertentie&page=1&identifier=ddd%3A110586595%3Ampeg21%3Aa0065&resultsidentifier=ddd%3A110586595%3Ampeg21%3Aa0065

avatar van Ajax&Litmanen1
Het is alweer een beste tijd geleden dat ik nog eens een Godzilla film heb opgezet in mijn poging alle delen eens te zien, maar vanochtend had ik er wel weer zin in. En dan is het best fijn dat deze Destroy all monsters nog best goed is. Bijna alle monsters uit de reeks komen we tegen en gelukkig niet meer op saaie eilanden, maar weer in de wereldsteden waar ze een hoop schade aanrichten. Beviel me wel. Ook het ruimteverhaal was nog best geinig gedaan, ieder geval eens wat afwisseling in een vrij starre reeks. Ik moet wel zeggen dat de film in het slotdeel redelijk in kakte, maar ik heb er tenminste weer eens lol mee gehad. De effecten lijken ook een stuk beter te zijn dan in de vorige delen. En het beeld van Godzilla die vol in het spervuur van het leger liep was cool.

avatar van Ajax&Litmanen1
Herculaas schreef:

Jouw link met die krantenpagina over films, fantastisch! Zulke dingen vind ik echt tof om te zien. Ook lekker alles vertaald, zoals de Bond film Je leeft maar een keer