Kaijûtô no Kessen: Gojira no Musuko (1967)

Alternatieve titels: Son of Godzilla | De Zoon van Godzilla

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jun Fukuda
met Tadao Takashima, Akira Kubo en Bibari Maeda

Op een tropisch eiland doen een aantal wetenschappers experimenten maar moet plotseling vluchten voor een reusachtige bidsprinkhaan en een enorme spin, die de zoon van Godzilla wil aanvallen. Gelukkig komt papa Godzilla net op tijd om zijn zoon te beschermen.

avatar van SuperSideSwipe
Stomme film.

Ik vind bijna alles waar godzilla in verschijnt goed. Maar dat gestuntel van zijn zoon (in erg slecht kostuum overigens) is erg irritant.

Ik weet werkelijk niet van watvoor films je moet houden om deze te kunnen waarderen. Ik kan hem in ieder geval niet aanbevelen tenzij je alle godzilla films gezien wilt hebben.

avatar van Ravenstein
Deze heeft eigenlijk meer tegen- dan voorstanders, maar ik heb me hier toch prima mee vermaakt!

Uit financiële overweging zien we Godzilla ditmaal niet één of andere stad platwalsen, maar speelt het verhaal zich ditmaal (net als de vorige film) af op een eiland in de Stille Oceaan.
Godzilla en z'n zoontje (Minilla of Minya) zien er niet uit, maar de enorme sprinkhanen en de reuzespin vallen dan wel weer mee.
De muziek van Masaru Sato is zeer leuk en geeft deze goedkope, maar tof uitziende film zeker een meerwaarde.
Geen ingewikkeld verhaal of brute vechtscenes en voorzien van een redelijk ontroerende finale, deze film dateerd uit de periode dat Godzilla-films eerder bestemd waren voor kinderen.

Vooral door de aanwezigheid van Minya kan deze film niet altijd op even positieve reacties rekenen, maar ik vind dit toch weer een geslaagde epidsode in de lange reeks.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik vond deze Godzilla juist erg leuk. Hij is af en toe een beetje melig, maar alle decors zien er prachtig uit en dan ook nog een paar erg grappige vondsten en leuke monsters. De wetenschapeprs zijn dit keer bezig om de experimenten te doen op een eiland, om de landbouwarealen te vergroten om de wereld van voedseltekorten te redden. Met hun temperatuurexperimenten gata natuurlijk van alles mis. Als de Gimantis (heeft Paul Verhoeven hier zijn inspiratie opgedaan??) dan het ei vind van een Godzilla loopt alles uit de hand. En dan krijg je ook nog bijna The Blue Lagoon ook!

Helaas geen grote vernielingen, want met een zoon erbij wordt zelf Godzilla een beetje vertederd. Het is allemaal super camp. Deze DVD ligt nu voor 4,99 in veel uitverkoopbakken, dus ik zou zeggen: sla je slag!

wat ziet die zoon vna godzilla er lelijk uit zeg. Veel te schattig!

avatar van xangadix
Ach, wat is de zoon van Godzilla toch een lievertje...

Nederlandse poster

Klik op Images tab voor grote versie.

'Een schatje van een monster'

sorry hoor mischien heb ik iets gemist tijdens de film maar hoe kan godzilla nou een baby krijgen ????
want dat word niet bekend gemaakt.

avatar van Mochizuki Rokuro
michael myers schreef:
want dat word niet bekend gemaakt.
Onbevlekt ontvangen denk ik.

Mochizuki Rokuro schreef:
Onbevlekt ontvangen denk ik.

ja dat kan wel dat is ook bij godzilla 1998.
dan ga ik daar wel op uit want het zal wel zo zijn
bedankt.

Of het is één van die Mothra feetjes natuurlijk

avatar van Aapje81
Prachtig, toen ik nog klein was kon ik hiervan genieten en dat is na al die jaren nog steeds niet veranderd. In tijden dat alles steeds duurder en spectaculairder moet is het toch geweldig om deze godzilla met zijn aandoenlijke zoon te zien. Vooral de voetbalscene en de vuurspuugscenes zijn voor mij onvergetelijk. Ik hou van deze film

Mnee.

Was alweer erg lang geleden dat ik een Gojira film gezien had, maar blijkbaar nog niet lang genoeg. En inderdaad, het gedoe met het zoontje vond ik allesbehalve interessant.

Mis toch wel de stadsvernielingen. Zowat het interessantste deel van de reeks. Daarbij is het Gojira pak hier echt afzichtelijk, en is zijn zoontje zo mogelijk nog erger. Gevalletje inteelt zo te zien.

Sprinkhaan en spin vallen nog wel mee, vooral de spin dan, al is die allesbehalve creatief in zijn aanvallen. Spuit eigenlijk gewoon de hele film slagroom.

Wat de film dragelijk maakt is de complete ridiculiteit van het geheel. Twee kerels in afzichtelijke pakjes waarvan de kleine over de staart van de grootste huppelt, Gojira die wat ligt te zonnebaden (heh?) en soortgelijke ongein. Allemaal zo goedkoop gebracht en dan toch tot een filmreeks van 25+ films geleid.

Edit: die ripple laser op de poster bij het zoontje is verradelijk, hoewel de effectieve sigaarringetjes toch ook wel hun charme hadden.

kleine 1.5*

avatar van kirk douglas
zoals al hierboven vermeld zijn de pakken van godzilla en zoon erg lelijk.
de reusachtige sprinkhanen en die reuze spin spiga of ook bekend als kumonga stelen de show.
het decor is uit geld gebrek dit keer een eiland dat is toch eens wat anders.

avatar van Phantasm
Aardig film met wat meer monsterlijke beesten er in, leuk om te zien.

avatar van IcU
IcU
Nee. Deze film ziet er lelijk uit en gaat helemaal nergens over. De engelse dub is helemaal erg. Jammer dat ik het origineel niet heb kunnen vinden, want gewoon Japans gesproken heeft meer zijn charme. Pakken waren beroerd lelijk; je zag het hoofd van de acteur in het Godzilla pak zitten. Nee, was niet leuk.

avatar van Sanderkeuh
Opnieuw een fijn tussendoortje. Wat kinderlijker dan de vorige films, deze is meer een familiefilm geworden, uiteraard vooral door de intrede van Godzilla zijn zoon.
Het geklungel van zijn zoon is zowel aandoenlijk als hilarisch, leuk om bezig te zien. Hij ziet er ook niet erg bedreigend uit.
Het gemis bij deze film zijn toch wel de vijanden. De Gimantis, ofwel gigantische sprinkhanen, zijn leuk als bijrol maar Spiga valt een beetje tegen. De film mist een tegenstander die echt een dreiging voor Godzilla en zoon kan zijn.
Simpel verhaaltje, net als de vorige speelt deze zich af op een onbewoond eiland, opnieuw waarschijnlijk vanwege een tekort aan budget.
Ze hadden meer kunnen doen met deze film maar toch kon het me gedurende de relatief korte speelduur wel vermaken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel erg matig, zoals de meeste delen uit de Godzilla franchise. Het dieptepunt is denk ik wel bereikt met die lachwekkend neppe zoon van Godzilla. Pa zag er al niet uit, maar zoonlief was gewoon echt onzinnig. Ik kan de weg die deze reeks op is gegaan helemaal niet waarderen, met al die slapstick komedie. Godzilla moet groot, lomp en gevaarlijk zijn. En breng hem ook weer eens terug naar de grote stad, want op onbewoonde eilanden valt niks te slopen. Dit zal ongetwijfeld vanwege het budget zijn, maar man wat is het saai. Alleen het gevecht met de grote spin, die er wel weer tof uit zag, vond ik de moeite. Maar daarvoor moet je toch een uur en een kwartier naar flauwekul kijken.