Gojira: Kessen Kidô Zôshoku Toshi (2018)

Alternatieve titels: Godzilla: City on the Edge of Battle | Godzilla -決戦機動増殖都市-

Japan
Animatie

geregisseerd door Hiroyuki Seshita en Kôbun Shizuno
met de stemmen van Mamoru Miyano, Takahiro Sakurai en Kana Hanazawa

Op aarde leggen Haruo en zijn metgezellen contact met het inheemse Houtua-volk. Om hun wapens terug te krijgen, die bij de berg Fuji begraven liggen, moeten ze een verbond smeden en bevelen negeren. Ze gaan op weg naar het oude Mechagodzilla-complex om Godzilla te verslaan.

Komt als het goed is ook nog een derde deel aan. Dat zou normaal gezien november 2018 moeten worden, maar geen idee of dat een Japanse biosrelease is of de Netflix release.

avatar van mikey
In een metalen wereld vol zwevende doorzichtige flatscreen computerschermen wordt permanent in onduidelijke terminologie gediscussieerd over het verslaan van een monster zo hoog als een berg. Begreep helemaal niets van de tekenfilm die zelf erg gewichtig doet over zijn eigen inhoud. Eindbaas gevecht was gelukkig conservatief met allerlei fantasy art, spontaan geïmplementeerd wapentuig.

avatar van mjk87
Veel minder dan het eerste deel. Wat traag, het is lang wachten op Godzilla en aan het eind wordt het wat vaag allemaal met die techniek. Production design en animatie vind ik wel erg sterk, zowel de natuur die lekker vochtig en warm overkomt alsook de de door mensen gecreëerde ruimtes of die grote stad (die zichzelf heeft gebouwd?). De momenten met Godzilla zelf steken er wel boven uit, maar er zitten te veel zwakke en vreemde momenten in om hierin te worden meegetrokken. 2,5*.

avatar van Lennert
Leuk, al had ik net gehoopt dat hij een iets hogere score zou krijgen. De vorige film van de reeks (drieluik?) was erg tof, maar had voor mij net teveel opbouw en te weinig Gojira. Nu we beginnen terwijl het monster al wakker is en 300 meter hoog boven de wereld uittorent, had ik dan ook verwacht dat er minder opbouw en meer actie zou zijn, maar dit blijkt niet het geval te zijn.

De introductie van een nieuwe inheemse 'mensensoort' is gaaf gedaan, evenals de wetenschappelijke uitleg over hoe de flora en fauna zich hebben aangepast aan de aanwezigheid van het monster. Helaas is het uiteindelijk toch net teveel wachten op een eindslag, die niet uitpakt zoals ik had gehoopt (met het uiteindelijke bouwen en vechten van Mecha-Gojira) maar krijgen we actie die meer in de Gundam/Neon Genesis Evangelion-stijl valt. Wat er te zien is, ziet er gelukkig tof uit en het verhaaltje intrigeert alsnog wel. Laat die derde maar snel komen, want als je nog even door de credits heenkijkt kom je er als kijker nog even achter dat er nog een groter kwaad aanwezig is, namelijk Ghidorah. Laat dat nu net mijn favoriete vijand zijn. Beter dat ze dit de volgende keer dan ook wel waarmaken!

Sterk vervolg.

Heeft wel te kampen met wat traditionele mid-trilogie film problemen. Zo moet de film de finale van deel 1 wat kaderen, moet een tweede arc opgebouwd worden én moet er ook al wat gehint worden naar de derde film. En dan genoeg ruimte overhouden om ook nog wat daadwerkelijke Godzilla chaos te presenteren.

De film is dan ook redelijk druk bepakt, al wil dat niet meteen zeggen dat er ook veel tempo inzit. De regisseurs grijpen terug naar de anime scifi van de Jaren 90, met veel nadruk op het futuristische, op nieuwe concepten plus eventueel wat filosofische overpeinzingen.

Dat alles wordt dan vermengd met een finale die zo ongeveer een halve film in beslag neemt en het verwachte gevecht met Gojira biedt. Druk druk druk dus, maar wat mij betreft is de balans perfect. Visueel ook nog steeds erg indrukwekkend, met veruit de coolste Gojira die ik ook gezien heb. Uitkijken naar deel 3 dus, die zit er eind dit jaar aan te komen.

Misschien niet zo ideaal voor echte volbloed Godzilla fans, wel voor mensen die met de huidige scifi wat op hun honger blijven zitten en liever de iets doorgedreven scifi van de jaren '90 zien.

4* en een uitgebreide review

avatar van horizons
Iets beter dan ietwat saaie eerste deel.

Die 'vultures' zijn cool.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzonder matig en heel veel had het ook niet met Godzilla zelf te maken, gezien de marginale bijrol die het monster heeft. Inhoudelijk nogal langdradig, visueel best netjes, maar het was niet mijn ding. Veel te vaag ook allemaal. De ellenlange aanloop naar de confrontatie haalde al bijna al mijn interesse weg. Daarna was het uitzitten en dat is niet wat ik verwacht van zo'n film.

Minder dan het eerste deel, maar zeker niet slecht. In vergelijking met het eerste deel zijn er toch wat interessante zaken toegevoegd, zoals de mensen en dat metaal. Vond het wel aangenaam dat er tijd werd genomen om deze nieuwe zaken zorgvuldig te introduceren, zodat het niet in een kopie van het eerste deel vervalt.

De uiteindelijke confrontatie vond ik wat minder spectaculair dan in het eerste deel. Het fijne, gedetailleerde is weer aanwezig en dat is een groot pluspunt. Toch is het uiteindelijk misschien een iets te trage film geworden en is daardoor ook iets minder dat deel 1.